Menkat kahtden viikon välein

Anonyymi

Moi,oon 14 vuotias tyttö.Mulla alko menkat 1 vuos ja 8 kuukautta sit eli noin 2 sitten.mua huollestuttaa se että mun menkat on aina tulleet kahden viikon välein,aina 14 päivän välein ei koskaan ole ollut edes 3 viikkoa menkkojen välissä.Vain kaksi viikkoa,kaverini sanovat että minun pitäisi mennä lääkäriin? mitä pitäisi tehdä.koska vaikeuttaa todella paljon minun elämää että menkat tulevat ”koko ajan” ainakin siltä tuntuu ja vielä kun muiden menkoilla on 1 kuukausi välissä

2

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aihetta on todellakin mennä lääkäriin. Onko kyseessä siis kunnollinen vuoto, ja edellisen alkamispäivästä seuraavan alkamispäivään vain 14 pv? Pienempi välivuoto ovulaation aikaan voisi olla vielä normaalia. Sen pitäisi ollakin sitten varsin niukkaan.

Normaalin kuukautiskierron alaraja taitaa olla 21 pv, ja silloinkin lyhyt kierto häiritsee esim. raskaaksi tulemista. Eli asiat eivät toimi normaalisti, eikä asiaa kannata sietää.

Toinen asia on, että runsaat ja tiheät vuodot aiheuttavat ennemmin tai myöhemmin anemiaa. Mikään ravinto ei pysty korvaamaan jatkuvaa veren menetystä. Kun elimistön rautavarstot ovat kuluneet loppuun, tulee anemia. Jo ennen sitä voi tulla erilaisia oireita johtuen raudan puutteesta.

Sinulta pitäisi siis tutkia sekä syy epämääräiseen kuukautiskiertoon sekä veriarvot. Kuukautiskiertoa voidaan hoitaa esim. e-pillereillä. Voit käydä juttelemassa vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa. Hän auttaa sinut alkuun asian selvittelyn kanssa.

Hoida asia! Itse olen vanhempi nainen ja olen syönyt rautaa jo yli vuoden. Elimistön rautavarastojen ei kannata antaa kulua loppuun, niiden uudelleen täyttäminen voi olla vaikeaa!!!

• Anonyymi

Se, että kuukautisesi alkoivat ihan normaaliin aikaan aikoinaan kertoo, että hormonitoimintasi perusteet on ihan kunnossa. Alkuvuosina tällaiset häiriöt ovat melko yleisiä ja niitä voidaan ja pitää hoitaa. Hyvää ja helppoa lääkitystä on. Nämä häiriöt eivät millään tavoin viittaa siihen, että sinulla tulisi olemaan vaikeuksia vaikka tulla raskaaksi sitten aikanaan.Puhu vaikka äidillesi, jos mahdollista ja/tai kouluterveydenhoitajalle ja saat ohjeet minne hakeutua. Jos vuotosi ovat vielä runsaat ennen pitkää ovat rautavarastosi lopussa ja seurauksena on Hb: lasku, anemia. Siis reippaasti vaan lääkärin pakeille hakeutumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      73
      4956
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3359
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2655
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1717
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1322
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      219
      1113
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1005
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe