Valkoinenpaimenkoira vs saksanpaimenkoira

Salama

Hei!

Olen miettinyt saksanpaimenkoiran ottamista, mutta löysin suht sattumalta valkoisenpaimenkoiran ja tahtoisin tietää siitä lisää. Koko rotu tuntuu olevan suuri "salaisuus", kasvattajia kun ei ole Suomessa tietääkseni kovinkaan monta eikä moni tunnu tietävän rodusta yhtään mitään. Kirjallisuuttaakan en löydä, vain muutaman nettisivun.

Valkoisenpaimenkoiran kuvataan olevan "seura ja perhekoira", eli sopisi kenties paremmin kotikoiraksi kuin saksanpaimenkoira? En ole juurikaan kiinnostunut mistään tottelevaisuuskokeista, tosin agilitystä kyllä hieman. Sohvaperunaa en ole etsimässä, mutta lähinnä ystävää, joka jaksaa väsymättä pitkätkin lenkit.

Onko tietoa? Sitä todella kaipaan.

20

7875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pipa

      Olen tavannut valkoisenpaimenkoiran juuri harrastusten (agility, toko, pk) parissa ja sanoisin, että on harrastuskoira mitä suurimmassa määrin. Mahdottoman aktiivinen ja vilkas koira, joka tarvitsee paljon virikkeitä, koulutusta ja toimintaa, muutoin saattaa harrastaa tekemisen puutteessa vähemmän isätäväen mieleen olevia aktiviteetteja.

    • bisQet

      Valkoinen paimenkoira ei sovi pelkäksi sohvakoiraksi ja "lenkkikaveriksi" sen paremmin kuin tavis spk:kaan. Väsymättömän lenkkikaverin saa melkeinpä mistä rodusta tahansa, mutta pelkästään lenkkeily, edes vapaana, ei riitä tyydyttämään alunperin aktiivisesta palveluskoirarodusta jalostetun koiran tarpeita.

      Kannattanee kiinnittää huomiota myös rotujen terveyteen, ja tarjonnan laatuun. Sekä siihen, että tällä hetkellä mikä tahansa valkkari, joka vielä pysyy neljällä jalalla pystyssä kelpaa jalostuskoiraksi, ja tämä väistämättä näkyy pentujen laadussa - niin terveydessä kuin luonteen puolella. SPK:lla rekisteröintivaatimukset ovat huomattavasti korkeammalla.

      Kuitenkin, jos tahdot vain koiraa kaveriksi, etkä ole kiinostunut tai kykenevä tarjoamaan koiralle sen vaativaa aktivointia toko/pk/ym. vaativampien lajien parissa, niin harkitse jotain muuta, aktiivisuudeltaan matalampaa rotua. Koira, jolla on suuri tarve tekemiseen ei koskaan tule olemaan lenkityksestä niin väsynyt, etteikö alkaisi purkaa turhautumistaan vaikkapa sohviin ja seinälistoihin. Koiraa ei pitäisi koskaan ottaa sen perusteella, että se näyttää jyhkeeltä ja olis vähä siisti persialaismatolla takan edessä.

      • Salama

        Mistään sohvakoristeesta ei ole kyse, vaan tiedustelin valkoistapaimenkoiraa (Huom: kirjoitetaan yhteen) siksi, koska käsitin sen olevan perhe- ja seurakoira (rotumääritelmä sanoo niin). Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska rotumääritelmä kuvaa vain ihannetta.

        Mutta kertokaapas, mikä olisi meikäläiselle sopiva iso-/ normalaikokoinen seurakoira, joka ei välttämättä vaadi mitään säännöllistä harrastetta?


      • nero2009
        Salama kirjoitti:

        Mistään sohvakoristeesta ei ole kyse, vaan tiedustelin valkoistapaimenkoiraa (Huom: kirjoitetaan yhteen) siksi, koska käsitin sen olevan perhe- ja seurakoira (rotumääritelmä sanoo niin). Mutta näin ei ilmeisesti ole, koska rotumääritelmä kuvaa vain ihannetta.

        Mutta kertokaapas, mikä olisi meikäläiselle sopiva iso-/ normalaikokoinen seurakoira, joka ei välttämättä vaadi mitään säännöllistä harrastetta?

        Kyllä valkkari on Aina Hyvä ei mitään pahoja koskaan 8 v aikana Whitewish Art Oscar FI


    • Valkoinen

      Olen iloisesti yllättynyt saamistasi vastauksista, sillä ne ovat erittäin järkeviä.

      Valkoinenpaimenkoira eroaa minun mielestäni saksanpaimenkoirasta aktiviteeteiltaan lähinnä siinä mielessä, että valkkarista ei ole vieteiltään ja viettikestävyydeltään työkoiraksi, kuten saksanpaimenkoirasta on. Jos etsii erittäin tavoitteellista harrastuskoiraa, niin valkkarista tuskin sellaiseen on, valitettavasti.

      Mutta, ongelmaksi tulee se, että muilta osin valkkari on ihan yhtälainen aktiivinen, vahva ja suuri koira kuin sakemannikin. Se vaatii ehdottomat rajat ja huolellisen kasvatuksen, hallintaa ajatellen hyvä koulutuksen ja todella runsaasti toimintaa.

      Toiminnaksi omalle koiralleni ei riitä esimerkiksi mitkään pikku aktivointitemput (esim. puuhalelut ja naminetsinnät), vaan koiraa on rasitettava esim. jäljestyksellä, jossa se pääsee oikeasti työskentelemään. Muuten on asunto sisustettu uuteen uskoon.

      Väittäisin, että koulutus on valkkarilla yleisesti ajatellen sakemannia vaikeampaa. Asiat, jotka luonnistuvat sakemannille "kuin itsestään", voivat olla valkkarin kanssa täyttä tervanjuontia. Yhä vaikeammaksi urakka muodostuu, jos tavoitellaan toimivaa ja vietikästä tottelevaisuussuoritusta. Suurelle osalle valkkareista tämänlaisen toiminnan kouluttaminen on lähes mahdotonta.

    • Marja

      Kyllä valkoisesta paimenkoirasta on tietoa netissä. Etsi Googlesta hakusanalla Suomen valkoinenpaimenkoira. Esittelyssä on muutama kennel joista rotua löytyy. Kannattaa käydä näyttelyissä katsomassa näitä koiria. Itse olen hyvin ihastunut rotuun koska ne näyttävät rauhallisilta ja tottelevaisilta, siis ne ovat enemmän kyllä seurakoiraluonteisia kuin saksanpaimenkoirat mutta hyvältä näyttää. Itse olen aina pitänyt saksapaimenkoirista mutta en ole ihmisten ennakkoluulojen takia tohtinut sellaista ottaa.
      Minulla on nyt Wesh corgi Cardigan uros, joka on lapsuuden ystäväni Jaana Juponahon kasvatti. Hänellä on tosi hyviä koiria. Tämä minun on tosi sosiaalinen ja tottelevainen. Minulla on aikeissa ottaa sille kaveri (samaa rotua) kesällä joten valkoisen paimekoiran hankkiminen lykkäytyy muutamalla vuodella.
      On tosi mukavaa nähdä kiinnostusta valkoisesta paimenkoirata. Kirjoittele ihmeessä palautetta !

      T: Marja Tamminen

      • valkoisen omistaja

        Valkoinen ei kyllä kovinkaan eroa sakemannista,muuten kuin värin perusyteella.
        Oiva työkoira valkkari on!
        Valkoinenhan on valkoinen spk alunperin eli kehittynyt saksanpaimenkoirasta.
        Ei todellakaan mikään sohvaperuna eikä sen liiemmin seurakoirakaan vaan täysin vietikäs "palveluskoira"


      • Marja
        valkoisen omistaja kirjoitti:

        Valkoinen ei kyllä kovinkaan eroa sakemannista,muuten kuin värin perusyteella.
        Oiva työkoira valkkari on!
        Valkoinenhan on valkoinen spk alunperin eli kehittynyt saksanpaimenkoirasta.
        Ei todellakaan mikään sohvaperuna eikä sen liiemmin seurakoirakaan vaan täysin vietikäs "palveluskoira"

        Voiko valkoinenpaimenkoira osallistua palveluskoirakokeisiin ? Jos ei, niin miksei jos se on hyvin samanlainen kuin saksanpaimenkoira ?
        Rotua mainostetaan perhekoirana. Tällöin rodusta saa väärän kuvan. Tämä foorumi on hyvin tärkeä juuri nyt koska valkoinenpaimenkoira näyttää olevan "muodissa". Pitää harkita tarkkaan ottaako tällaisen koiran. Toivottavasti rotua ei pilata Suomessa. Kasvattajia on vähän ja jos ottajia on paljon...


      • Valkoinen
        Marja kirjoitti:

        Voiko valkoinenpaimenkoira osallistua palveluskoirakokeisiin ? Jos ei, niin miksei jos se on hyvin samanlainen kuin saksanpaimenkoira ?
        Rotua mainostetaan perhekoirana. Tällöin rodusta saa väärän kuvan. Tämä foorumi on hyvin tärkeä juuri nyt koska valkoinenpaimenkoira näyttää olevan "muodissa". Pitää harkita tarkkaan ottaako tällaisen koiran. Toivottavasti rotua ei pilata Suomessa. Kasvattajia on vähän ja jos ottajia on paljon...

        Valkkari ei ole mitenkään erityisen vietikäs rotu. Ei ole niinkuin sakemanni, ei löydy käyttöominaisuuksia kuin hyvin harvalta yksilöltä.

        Ei kuitenkaan helppo seurakoirakaan, erittäin aktiivinen ja toimintaa vaativa rotu, ei minun mielestäni ihan aloittelijoiden koira. Tietysti yksilöt on erilaisia.

        Ei voi vielä osallistua pk-kokeisiin, mutta oikeudet on anottavana.

        Valitettavasti pentutehtailua näkyy minun mielestä jo nyt. Ei mitään laatua, luonteista ei olla kiinnostuneita tarpeeksi, osa kasvattajista vastustaa luonnetestiä. Arkuutta ja aggressiivisuutta on jo ilmennyt.


      • Valkoinen
        valkoisen omistaja kirjoitti:

        Valkoinen ei kyllä kovinkaan eroa sakemannista,muuten kuin värin perusyteella.
        Oiva työkoira valkkari on!
        Valkoinenhan on valkoinen spk alunperin eli kehittynyt saksanpaimenkoirasta.
        Ei todellakaan mikään sohvaperuna eikä sen liiemmin seurakoirakaan vaan täysin vietikäs "palveluskoira"

        Oletko tutustunut muiden valkoisiin? Mitä itse teet koirasi kanssa ja millä tavoitteilla? kuinka vanha koira sinulla on, joko sen ominaisuudet on pystytty arvioimaan?

        Valkoisten ongelmana on ollu juuri viettien puute ja heikko koulutettavuus laadukkaampaa tasoa ajatellen. Kyllähän istu, maahan, seuraa, pystyy opettamaan koiralle kuin koiralle, mutta millaista on lopputulos?

        Ei valkkari mikään työkoira ole, kaikkea muuta.

        Perhekoiraksi sopii, muttei ole sellaiseenkaan helppo, koska vaatii toimintaa. Pelkät lenkit ei riitä, vaan tekemisen täytyy olla henkistä rasitetta.


      • Valkoinen
        Valkoinen kirjoitti:

        Oletko tutustunut muiden valkoisiin? Mitä itse teet koirasi kanssa ja millä tavoitteilla? kuinka vanha koira sinulla on, joko sen ominaisuudet on pystytty arvioimaan?

        Valkoisten ongelmana on ollu juuri viettien puute ja heikko koulutettavuus laadukkaampaa tasoa ajatellen. Kyllähän istu, maahan, seuraa, pystyy opettamaan koiralle kuin koiralle, mutta millaista on lopputulos?

        Ei valkkari mikään työkoira ole, kaikkea muuta.

        Perhekoiraksi sopii, muttei ole sellaiseenkaan helppo, koska vaatii toimintaa. Pelkät lenkit ei riitä, vaan tekemisen täytyy olla henkistä rasitetta.

        Anteeksi nimimerkin lainasta, en huomannu...


      • Valkkari
        Valkoinen kirjoitti:

        Oletko tutustunut muiden valkoisiin? Mitä itse teet koirasi kanssa ja millä tavoitteilla? kuinka vanha koira sinulla on, joko sen ominaisuudet on pystytty arvioimaan?

        Valkoisten ongelmana on ollu juuri viettien puute ja heikko koulutettavuus laadukkaampaa tasoa ajatellen. Kyllähän istu, maahan, seuraa, pystyy opettamaan koiralle kuin koiralle, mutta millaista on lopputulos?

        Ei valkkari mikään työkoira ole, kaikkea muuta.

        Perhekoiraksi sopii, muttei ole sellaiseenkaan helppo, koska vaatii toimintaa. Pelkät lenkit ei riitä, vaan tekemisen täytyy olla henkistä rasitetta.

        Täällä on ollut aivan asiallista keskustelua valkoisestapaimenkoirasta, kiitos siitä!
        Valkoisen omistajana ja pk-lajeja harrastavana voin sanoa vain suppean mielipiteeni. Koira tulee kouluttaa ehdottomasti - ei siis mikään sohvaperuna - mutta koulutus on haasteellista. En suosittele ensimmäiseksi koiraksi.

        Koiran saa nostettua viettiin, mutta viettikestävyys onkin sitten toinen juttu. Ei tahdo millään pysyä ainakaan nuorella koiralla. Makupalalla saa tottiksen tiettyyn kuntoon, jos on ahne koira. Oppii tosi nopeasti uudet temput, mutta pitkästyy. Käyttää hyvin nenäänsä. Sopii varmasti kansallisiin pk-kisoihin ja varmasti tulee syntymään ihan hyviä tuloksiakin kunhan pk-oikeudet tulevat todennäköisesti ensi kisakaudelle. Perusharrastajana en ole hakenutkaan mitään huippupk-koiraa, en osaa sanoa tulisiko siitä sellaista. Varmasti yksilökohtainen juttu tuokin osin.

        Kotikoirana ja perusharrastuskoirana on mainio; luotettava ja täyspäinen. Maastossa löytyy virtaa mukavasti, tottis toimii kivasti. Lempeä ja leppoisa otus. Haasteitakin on, mutta eikös niitä ole kaikilla...

        Käykäähän tutustumassa yhdistyksen sivuihin www.valkoinenpaimenkoira.info ja avoin keskustelupalsta valkoisistapaimenkoirista kiinnostuneille löytyy myös http://groups.msn.com/valkoinenpaimenkoira


      • tyytyväinen'''
        Valkkari kirjoitti:

        Täällä on ollut aivan asiallista keskustelua valkoisestapaimenkoirasta, kiitos siitä!
        Valkoisen omistajana ja pk-lajeja harrastavana voin sanoa vain suppean mielipiteeni. Koira tulee kouluttaa ehdottomasti - ei siis mikään sohvaperuna - mutta koulutus on haasteellista. En suosittele ensimmäiseksi koiraksi.

        Koiran saa nostettua viettiin, mutta viettikestävyys onkin sitten toinen juttu. Ei tahdo millään pysyä ainakaan nuorella koiralla. Makupalalla saa tottiksen tiettyyn kuntoon, jos on ahne koira. Oppii tosi nopeasti uudet temput, mutta pitkästyy. Käyttää hyvin nenäänsä. Sopii varmasti kansallisiin pk-kisoihin ja varmasti tulee syntymään ihan hyviä tuloksiakin kunhan pk-oikeudet tulevat todennäköisesti ensi kisakaudelle. Perusharrastajana en ole hakenutkaan mitään huippupk-koiraa, en osaa sanoa tulisiko siitä sellaista. Varmasti yksilökohtainen juttu tuokin osin.

        Kotikoirana ja perusharrastuskoirana on mainio; luotettava ja täyspäinen. Maastossa löytyy virtaa mukavasti, tottis toimii kivasti. Lempeä ja leppoisa otus. Haasteitakin on, mutta eikös niitä ole kaikilla...

        Käykäähän tutustumassa yhdistyksen sivuihin www.valkoinenpaimenkoira.info ja avoin keskustelupalsta valkoisistapaimenkoirista kiinnostuneille löytyy myös http://groups.msn.com/valkoinenpaimenkoira

        Minulla on valkkari enkä ole himoharrastaja,emme harrasta muuta kuin luonnossa liikkumista,elikkäs metsissä ja syrjäteillä könyämistä.Koskaan ei ole koira tuhonnut mitään tai muuten vaikuttanut siltä että olisi tylsistynyt.
        Ennen minulla oli sakemanni,se vaati mielestäni enemmän lenkkeilyä ja muuta,mutta emme me silloinkaan "harrastaneet" eikä sekään koskaan tuhonnut tms.

        Tämä valkkari ainakin on oppinut kaiken todella nopeasti ja on äärettömän tottelevainen ja helppo,sen kanssa voin mennä mihin vain,eikä tarvitse hävetä,hyvin sosiaalinen niin ihmisiä kuin muita eläimiäkin kohtaan,parempaa koiraa en voisi edes kuvitella,ehkäpä minulla sitten on vain käynyt hyvä tuuri.


    • tyhmäkö?

      kertokaahan mitä ne henkisen puolen tekemiset voisi olla? En tarkota nyt agilitya tms.

    • urpukka 62

      minullakin on valkkari 7kk,,,,en suosittele ekaksi koiraksi,,,,kokemuksia on sakemanneista paljonki,,,,on väärin verrata sakemanniin,minulle kasvattajakin puhui,että samanlaisia,,,,paljonki eroja,,,,valkkari kysyy pitkää pinnaa,kärsivällisyyttä ja toimintaa,,,,,,,,,,,,meillä ainakin täyspäinen,eloisa ,virtaa täys oleva uros,nöyryyttä ei löydy pätkääkään,kuten sakemannilla,mutta koiran saa tekemään vaikka mitä ,kunhan jaksat vaan touhua sen kanssa,meillä ainakin oppii nopeasti uudetkin asiat,toinen asia sitten onkin haluaako tehdä,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    • SakuValkkariOmistaja

      Itselläni on ollut kumpaakin rotua, ei niissä juurikaan eroa ole, sakemanni vain "palveluskoiramaisempi" kuin valkkari. :) Kotikoirana molemmat ihania, joskus sohvan valtaajia.....

    • treymoy

      Kaukasianpaimenkoira vasta outo paimen onkin. Omani 1,5 vuotias ja kävelylenkillä toisen koiran tullessa vastaan menee poikittain isännän eteen, jotta tämä ei pääsisi lähelle toista koiraa. Jos isäntä yrittää silti jatkaa matkaansa kohden, kaukkari tarttuu hampailla takin liepeestä ja vetää isäntää sivuun. Se suojelee siis isäntäänsä jotta isäntä ei pääsisi kontaktiin vieraan koiran kanssa. Kuten lammasta.
      Ei kuulu tähän ketjuun mutta oli niin outo juttu että toin esiin.

    • parasta

      Pitää tiedostaa, että vaikka yleisesti valkkarien laatu onkin parantunut niin rodun sisällä on paljon hajontaa; ääripäitä löytyy eli todella arkoja mutta kuitenkin myös niitä umpiluupäitä, jotka käyvät ylikierroksilla ja tuhoavat kämpän ja siinä sivussa omistajansa hermot.

      Tutustu vanhempiin ja selvitä taustat niin luonteiden kuin terveydenkin osalta - kun pohjatyö on tehtynä voit saada ihan mahtavan tapauksen. Sakemannin jälkeen koen itse saaneeni lottovoiton kun löysin oman valkoiseni - paljon nöyrempi ja pehmeämpi, mutta äärimmäisen helppo ja kuuliainen, helposti motivoitavissa ja menisi vaikka solmuun ihan tekemisen riemusta. ;)

    • Anonyymi

      Valkonen paimenkoira oli ennen saksanpaimenkoira mutta siitä tehtiin eri rotu kun ne laitettiin luonne testiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe