Käteismaksuoikeutta koskevan lain takana on huoli yksityisyyden suojaamisesta.
Käteisrahan käyttö on myös itsenäisen elämän perusedellytys monille ihmisille,
erityisesti vanhemmalle väestölle.
Suomessakin on jo joitain paikkoja, joissa ei voi käteisellä maksaa.
Onko käteisellä maksaminen vanhakantaista ?
Itävallassa halutaan taata käteisen käyttö perustuslailla
12
150
Vastaukset
- Anonyymi
Suomi on "huippumaa".
Suomessa on paikkoja joissa ei käsitellä käteistä rahaa ollenkaan !
Eräät pankkikonttorit.
Sama kuin menis nakkikioskille illalla ostamaan hodarin ja sanottaisi:
Sori mutta meillä ei myydä nakkeja ollenkaan. - Anonyymi
Olen sekasyöjä ruuan suhteen, kuin myös maksamisessa.
Pidän seteleitä ja kolikkoja aina mukana sekä pankkikorttia. Korttia käytän yleensä ostoksilla, mutta pikku ostoissa alle kympin seteli/kolikkoa.
Himassa on hyvä olla varalla satku-kaks. - Anonyymi
Kyllä käteisen käyttö tuleekin taata. Itse pidän käteistä mukana, vaikka korttikin on olemassa. Mikäli käteinen ei kepaa, voi lopullisesti unohtaa sellaisen kaupan tai palvelupisteen.
- Anonyymi
Käteistä on pakko pitää mukana.
Kerran jäin ruokieni kanssa kassalle, kun pankkiyhteys ei toiminut (tai jotain,
en enää muista miksi kortilla maksaminen ei onnistunut)
Jos ei olisi ollut käteistä mukana siihen olisivat ostokset jääneet.
Moni käveli kassajonosta suoraan ulos jättäen ostoskärryihinsä kerätyt siihen paikkaan.
Myös takseissa sattuu joskus, ettei pankkiyhteys toimi.
Käytän hyväsksi tunnettua taxifirmaa, jolla on on taksamittari ja kaikki ok.
Käteisellä maksaminen ei saisi loppua.
Ei kai se voikaan ?
Kai Suomessakin joku laki on. - Anonyymi
Maksutavat on niin paljon muuttuneet
että tulee joskus outo tunne
kun maksaa rahalla.
Joskus katsotaankin yllättyneesti
rahallamaksajaa.
Tuntee hiljaisesti itsensä vanhanaikaiseksi.
Ihankuin kaivaisi oravanahkoja
esiin kun rahaa kaivaa
ja sillä maksaa.- Anonyymi
Ai , onko muka outo tunne tuo vanhanaikainen, että pitäiskö seukata teinien seassa?
- Anonyymi
Sama kuin Suomi, haluaa rikollisuuden säilyvän.
- Anonyymi
Esimerkiks pankkikortteja skimmaillaan (kopioidaan) joka sekunti jossain päin maailmaa.
Raha on turvallinen maksuväline.
Kortti vie yksityisyytesikin.
Voidaan seurata mihin rahasi käytät ja missä olet ne käyttänyt.
- Anonyymi
Kun toimit pankin ohjeiden mukaan on sähköinen maksaminen paljon turvallisempaa kuin käteinen.
Ihmeellistä kun vanhuksia huijataan, vaikka pankkikortti häviää ei missään tapausessa pinkoodia kellekkään, ainoastaan lähiomaiselle.
Hitto esiinnytään poliisina joka pyytää tietoja, niin kummingin löperöidään antamaan kortti numeroineen, eikö olisi helpompaa antaa tuntemattomalle tukku käteistä, siltä varalta tonni pari patjan alla jos muistaa mihin piiloitin
Demetoituneelta valtuudet pois.- Anonyymi
millä romaanit elää jos vanhukset alkaa tarkoiksi asioistaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-valepoliisihuijausten-taustalla-romanien-jarjestaytynyt-rikollisuus-petostoiminta-kattaa-koko-maan/6676522
Kyllä minäkin kannatan käteisen käyttämistä ja käteisen käytön turvaamista maksamisissa. Tuo Itävallan päätös sopisi tehdä meillä Suomessakin, vaikka siinä asiassa sitten muutosvastarintaan kävisivätkin takajalkajarrutuksella ne tahot, jotka yleensä syyttävät toisia vanhakantaisesta muutosvastarinnasta. Kaiken kaikkiaan maksamisen prosesseissa pitäisi hyväksyä vaihtoehtojen monipuolisuus. Kun rahaa suoltavat seinät ilmaantuivat meille Suomeenkin, niin sitä uudistusta perusteltiin juuri monipuolistamisella eli saatiin yksi vaihtoehto lisää. Nyt sitten homma on menossa siihen malliin, että monet tahot pyrkivät tekemään tuosta "modernista" maksutavasta pakollisen menettelyn. Maksutapoja yritetään typistää ahdasmielisyyden ideologian mukaisesti. Kun meille Suomeen tulee matkustavaisia esim. Saksasta ja juuri Itävallasta, niin he usein kummastelevat, että täällä Suomessa ei käteisraha kelpaakaan kaikissa paikoissa maksuvälineenä. Siellä Keski-Eurropassahan käteisen käyttö on yleistä ja normaalia eikä siellä tietääkseni touhoteta käteisestä luopumisen evankeliumia niin kuin täällä näillä raukoilla Euroopan pohjoisilla syrjäkulmilla.
- Anonyymi
Käteistä pitää aina olla "jemmassa" Minulla on autossa mm. piilossa.
Käytän reistaskushortseja housujen alla. Siellä on ajokortit, käteinen ym. suojassa.
Kannatan myös käteistä kortin ohella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683