Itävallassa halutaan taata käteisen käyttö perustuslailla

Anonyymi

Käteismaksuoikeutta koskevan lain takana on huoli yksityisyyden suojaamisesta.
Käteisrahan käyttö on myös itsenäisen elämän perusedellytys monille ihmisille,
erityisesti vanhemmalle väestölle.
Suomessakin on jo joitain paikkoja, joissa ei voi käteisellä maksaa.

Onko käteisellä maksaminen vanhakantaista ?

12

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomi on "huippumaa".
      Suomessa on paikkoja joissa ei käsitellä käteistä rahaa ollenkaan !
      Eräät pankkikonttorit.

      Sama kuin menis nakkikioskille illalla ostamaan hodarin ja sanottaisi:
      Sori mutta meillä ei myydä nakkeja ollenkaan.

    • Anonyymi

      Olen sekasyöjä ruuan suhteen, kuin myös maksamisessa.
      Pidän seteleitä ja kolikkoja aina mukana sekä pankkikorttia. Korttia käytän yleensä ostoksilla, mutta pikku ostoissa alle kympin seteli/kolikkoa.
      Himassa on hyvä olla varalla satku-kaks.

    • Anonyymi

      Kyllä käteisen käyttö tuleekin taata. Itse pidän käteistä mukana, vaikka korttikin on olemassa. Mikäli käteinen ei kepaa, voi lopullisesti unohtaa sellaisen kaupan tai palvelupisteen.

    • Anonyymi

      Käteistä on pakko pitää mukana.
      Kerran jäin ruokieni kanssa kassalle, kun pankkiyhteys ei toiminut (tai jotain,
      en enää muista miksi kortilla maksaminen ei onnistunut)
      Jos ei olisi ollut käteistä mukana siihen olisivat ostokset jääneet.
      Moni käveli kassajonosta suoraan ulos jättäen ostoskärryihinsä kerätyt siihen paikkaan.
      Myös takseissa sattuu joskus, ettei pankkiyhteys toimi.
      Käytän hyväsksi tunnettua taxifirmaa, jolla on on taksamittari ja kaikki ok.

      Käteisellä maksaminen ei saisi loppua.
      Ei kai se voikaan ?
      Kai Suomessakin joku laki on.

    • Anonyymi

      Maksutavat on niin paljon muuttuneet
      että tulee joskus outo tunne
      kun maksaa rahalla.
      Joskus katsotaankin yllättyneesti
      rahallamaksajaa.
      Tuntee hiljaisesti itsensä vanhanaikaiseksi.

      Ihankuin kaivaisi oravanahkoja
      esiin kun rahaa kaivaa
      ja sillä maksaa.

      • Anonyymi

        Ai , onko muka outo tunne tuo vanhanaikainen, että pitäiskö seukata teinien seassa?


    • Anonyymi

      Sama kuin Suomi, haluaa rikollisuuden säilyvän.

      • Anonyymi

        Esimerkiks pankkikortteja skimmaillaan (kopioidaan) joka sekunti jossain päin maailmaa.
        Raha on turvallinen maksuväline.
        Kortti vie yksityisyytesikin.
        Voidaan seurata mihin rahasi käytät ja missä olet ne käyttänyt.


    • Anonyymi

      Kun toimit pankin ohjeiden mukaan on sähköinen maksaminen paljon turvallisempaa kuin käteinen.
      Ihmeellistä kun vanhuksia huijataan, vaikka pankkikortti häviää ei missään tapausessa pinkoodia kellekkään, ainoastaan lähiomaiselle.
      Hitto esiinnytään poliisina joka pyytää tietoja, niin kummingin löperöidään antamaan kortti numeroineen, eikö olisi helpompaa antaa tuntemattomalle tukku käteistä, siltä varalta tonni pari patjan alla jos muistaa mihin piiloitin
      Demetoituneelta valtuudet pois.

    • Kyllä minäkin kannatan käteisen käyttämistä ja käteisen käytön turvaamista maksamisissa. Tuo Itävallan päätös sopisi tehdä meillä Suomessakin, vaikka siinä asiassa sitten muutosvastarintaan kävisivätkin takajalkajarrutuksella ne tahot, jotka yleensä syyttävät toisia vanhakantaisesta muutosvastarinnasta. Kaiken kaikkiaan maksamisen prosesseissa pitäisi hyväksyä vaihtoehtojen monipuolisuus. Kun rahaa suoltavat seinät ilmaantuivat meille Suomeenkin, niin sitä uudistusta perusteltiin juuri monipuolistamisella eli saatiin yksi vaihtoehto lisää. Nyt sitten homma on menossa siihen malliin, että monet tahot pyrkivät tekemään tuosta "modernista" maksutavasta pakollisen menettelyn. Maksutapoja yritetään typistää ahdasmielisyyden ideologian mukaisesti. Kun meille Suomeen tulee matkustavaisia esim. Saksasta ja juuri Itävallasta, niin he usein kummastelevat, että täällä Suomessa ei käteisraha kelpaakaan kaikissa paikoissa maksuvälineenä. Siellä Keski-Eurropassahan käteisen käyttö on yleistä ja normaalia eikä siellä tietääkseni touhoteta käteisestä luopumisen evankeliumia niin kuin täällä näillä raukoilla Euroopan pohjoisilla syrjäkulmilla.

    • Anonyymi

      Käteistä pitää aina olla "jemmassa" Minulla on autossa mm. piilossa.

      Käytän reistaskushortseja housujen alla. Siellä on ajokortit, käteinen ym. suojassa.

      Kannatan myös käteistä kortin ohella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe