Syömishäiriö

Täytän tänä vuonna 14,painan 40 kg, syön päivässä yleensä alle 1000 kcal,liikun paljon ja ongelma on se että mun vanhemmat, kaverit ja jopa koulussa opettajat ovat sanoneet mua liian laihaksi ja että pitäisi syödä enemmän. Oon kaikille vaan aina sanonu että kaikki on ihan okei, vaikka todellisuudessa ei näin olisikaan. Mä en oo uskaltanut kertoa syömishäiriöstä kenellekkään ja en usko että uskallankaan, mitä teen? Neuvoja kiitos!

4

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä tuossa tilanteessa ole paljon muita vaihtoehtoja kuin että jollekin pitäisi pystyä puhumaan. Olisiko sun mahdollista jutella esimerkiksi koulussa terveydenhoitajan kanssa. Ei tarvitse hävetä sitä että pyytää apua sitä tarvitessaan. Avun pyytäminen ei ole merkki heikkoudesta päinvastoin se on merkki vahvuudesta. Suosittelen että keräät rohkeutta ja puhut jollekin ettei ongelma pääse kasvamaan liian isoksi. On myös olemassa jonkinlainen valtakunnallinen nuorten puhelin-systeemi jonne voi soittaa vaikka kertomatta nimeään, sekin voisi olla hyvä alku jos muuten pelottaa kenellekään puhua.

    • Anonyymi

      Sinä et ole muiden mielipiteistä riippuvainen. Ole oma itsesi. Jos sinun on hyvä olla näin, ole. Jos sinua ahdistaa jokin ja tarvitset aikuista, kysy koulukuraattorilta tai terkkarilta aikaa. Läheisille on helpompaa puhua sen jälkeen, kun on saanut jonkun ammattilaisen kanssa purkaa ongelmaansa.

    • Anonyymi

      Jos sinulla on ongelmia painon suhteen, jos olet alipainoinen ja syömisen kanssa mättää tavalla tai toisella, apua pitää hakea.
      Mitä pelkäät tapahtuvan jos kerrot vanhemmillesi? Luulenpa että se on se sairaus joka orastaa sisälläsi ja kuiskii ja houkuttelee. Niin sillä on tapana. Se lupaa ruusutarhat ja kaikkea ihanaa, mutta kun koukkuun jäät se iskeekin teräskyntensä sinuun etkä pääse enää pakoon! Tiedän, sairastin vakavaa anoreksiaa yhdeksän vuotta, ja voin kertoa että se ei ollut pätkääkään hohdokasta tai tavoiteltavaa, päin vastoin. Itkua masennusta ahdistusta. Ensin ajattelet että kun saisi sen viisi kiloa pois, olisi ihanan laiha ja kevyt ja siro ja mitä kaikkea. Mutta kun se ei riitäkään! Kun olet sen viisi kiloa laihtunut, vaatimus kasvaa ja uusi viisi kiloa pitää laihtua, ja sitten vielä kymmenen jne.
      Olin hoidossa, jätin ne aina kesken (olin jo 18 täyttänyt). Menin vapaaehtoisesti osastolle ja kotilomalta jäin palaamatta. Sisätautiosastolla olin muutaman kerran, ei oltu varmoja selviänkö enää. Sairaus vain oli voimakkaampi, en välittänyt mistään muusta kuin laihtua laihtua laihtua kutistua. Psykologille valehtelin silmät suut täyteen kaksi vuotta. Niin älyttömän asian takia kuin pysyäkseni luurankona!
      Syömishäiriö muodossa kuin muodossa on hirviö. Ja vaarallinen sellainen. Hae tyttö apua niin kauan kun et ole siinä kaulaasi myöten!

    • Moikka!

      Syömishäiriö sairautena aiheuttaa sen, että sitä sairastava lähtee helposti vähättelemään ongelmaansa tai kieltää sen kokonaan. Tämä on sairauden aiheuttama oire ja syömishäiriö yrittää suostutella sairastavaa suojelemaan sairautta usein hinnalla millä hyvänsä. Et ole valinnut sairastua ja ansaitsen ehdottomasti apua tilanteeseesi!

      On hienoa kuulla että sinulla on elämässä ihmisiä, jotka ovat osanneet sinusta huolestua. Tapa millä puututaan on kuitenkin aika herkkä asia, mutta he varmasti yrittävät parhaansa ja haluavat vain auttaa, koska välittävät sinusta. Toivoisin että voisit uskaltaa edes jollekin luotettavalle ihmiselle kertoa miten oikeasti voit ja missä mennään. Jos sinusta tuntuu hankalalta aloittaa kertomista ja kaipaat siihen tukea, voit aina olla meihin Syömishäiriöliitossa yhteydessä ja saada tsemppiä.

      Käy tsekkaamassa meidän nettisivut syomishairioliitto.fi tai pistä somessa seurantaan @syomishairioliitto ja löydymme myös Facebookista. Paikallista toimintaa löytyy eri puolilta Suomea, sekä sinulle että läheisille jos sitä kaipailevat.

      Apua saa ja pitää hakea! <3 Myös jollekin kivalle opettajalle kertominen voisi olla oikein hyvä aloitus tai ottaa ajatuksesi puheeksi kouluterveydenhoitajan kanssa.

      Paljon tsemppaavia ajatuksia täältä meiltä sinulle!

      Terhi / Syömishäiriöliitto

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe