Siirrytään keskiajalta nykyaikaan

Anonyymi

Kummitukset ja kummittelu luodaan mielikuvituksessa. Kyse on yksilön uskomuksista ja odotuksista. Yhtälailla asia toimii myös päinvastaisessa tilanteessa. Kummittelu on kokonaisuudessaan psykologinen tapahtuma, jota vahvistaa ajatuksiin iskostuneet tuhansia vuosia vanhat perinteet. Esim koputus seinään on toiselle todiste kummittelusta, kun taas toiselle se jotain luonnollista... Tikka, naapurin kännikala, lämpölaajenemista, orava tms. Itse kummitusta ei koskaan näy, joten niihin uskova luo sen mielessään.

Ghostbox on silkkaa korvanlumetta. Radiotaajuuksia skannataan nopeaan tahtiin, jonka tuloksena on epäselviä ääniä, jotka mieli muotoilee tilanne huomioiden aaveiden esittämiksi sanoiksi.

Kylmät aallot, tuulahdukset yms ovat nekin mielen luomia. Murisevat äänet yms taas on keksittyjä.

On ymmärrettävää, että satoja ja tuhansia vuosia sitten pelättiin ksikenlaisia olentoja, mutta nykyään kyse on vain viihteestä, sekä keksityistä tarinoista ja väärennöksistä. Parasta huiputusta on lienee ollut Amityvillen tapaus. Ja kun tapaus/video/kuva kerrallaan on kaikki osoittautunut höpöhöpöksi, niin sen luulisi kertovan, että muutkin vastaantulevat tapaukset on satua.

13

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1800 luvulla Suomessa kun susilaumat tappoivat lapsia, vanhempi väki eli aikuiset alkoi pitämään seuroja tiheään koska uskoivat että nyt on antikirstus tullut maan päälle.

      Mutta on luotettavien ihmisten kertomia kummitus tapauksia.

      Ghostbox on typerä viihdelaite jota ei kannata ottaa missään tapauksessa vakavasti.

      Kerran kuulin ohimennen kun pariskunta haki apua rajatiedon myymälästä siihen että heidän kotonaan leijui tavaroita ilmassa. Tämä pariskunta oli täysin tavallinen ja olivat ihan hölmistyneitä liikkeeseen tullessaan.

    • Anonyymi

      kerroppa samaan syssyyn että mikä nykyajassa on niin helvetin hienoa?

      joku robosaatio? tekeekö hoivarobotit onnelliseksi?

      vitut ne tekee, masentaa vaa lisää! sieluttomia mutterikasoja.

      jos minä olen onnellisempi larpatessa mennyttä aikaan niin onko se sinulta pois? elä sinä futuristisessa maailmassa robottiesi kanssa kun ne vievät lopulta työsi ja kurjistavat elintilasi olemattomiin.

    • Anonyymi

      Nykyaikana saa kummitukset esiin pieraisemalla voimakkaasti WC:n
      peilin edessä keskiyöllä täydenkuun aikaan.

    • Anonyymi

      Sää oot just niitä niin saottuja viisaita ja normeja. Minulle hen koht ärryttäviä ihmisiä. On kuitenkin tapahtumia jotka ei ole ns luonnollisia ilmiöitä ja jonka tapahtuman on sadat ihmiset nähneet yhtä aikaa, kuten esm levitaation, joka on tapahtuma jossa ihminen leijjuu ilmassa, siis miks ei voi olla myöskin näkyjä ja kummituksia. Mutta jos joku kaltaisesi ehkä näkee vaikka kuinka selvästi esm Levitaation niin te väitätte, ettei sitä oo oikeesti tapahtunu. Ootte siis siinä mielessä sairaampia kuin ne jotka kummituksia ja näkyjä näkee. Mää oon yksin asuva ja mun asuntokaverit on henki olentoja jotka silloin tällöin näyttäytyy ja antavat muuten merkkejä läsnä olostaan, ne hengittävät korvaani ja käsittelevät talous tavaroitani, esm sil aikaa kunkirjoittelen, nämähengeton ystäviäni. Näin on ollut jo parikymmentä vuotta. Niin että jos olisi hullu, minut olis siksi huomattu jo ajat sitten jakyyristelisinjossai hullujen huoneella.
      Tässä viesti kaltaisilleni:- Älkää puhuko näistä meidän toisesta ulottuvuudesta olevista hengistä, joita näette tai kuulette, muuten nää ns normaalit sukee sinut pyöreeseen koppiin ja pakko paitaan ja vie sinut hullujen hoitolaan, jossa sinua pamputetaan ehkä ja tyrkitään.

      • Anonyymi

        Täällä kirjoittelu foorumeilla, missä kirjoitellaan, nimimerkeillä ja siis nimettömänä on meidän hyvä kirjoitella, koska täällä ei meitä ns normaalit tunnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä kirjoittelu foorumeilla, missä kirjoitellaan, nimimerkeillä ja siis nimettömänä on meidän hyvä kirjoitella, koska täällä ei meitä ns normaalit tunnista.

        Täytyy muistaa, että aaveiden ektoplasman tiheys on lähellä
        suolistokaasujen tiheyttä !
        Jotta ei ne puheet pierun ja kummitusten yhteensopimisesta välttämättä
        perättömiä ole !
        Minä olen astangajoogan harrastajana huomannut , että
        chakrat pysyvät avoimina ja kundalini juosevana kun pieraisee voimakkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy muistaa, että aaveiden ektoplasman tiheys on lähellä
        suolistokaasujen tiheyttä !
        Jotta ei ne puheet pierun ja kummitusten yhteensopimisesta välttämättä
        perättömiä ole !
        Minä olen astangajoogan harrastajana huomannut , että
        chakrat pysyvät avoimina ja kundalini juosevana kun pieraisee voimakkaasti.

        Sää oot varmaan se jota kansa nimittää joskus vanhaksi pieruksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sää oot varmaan se jota kansa nimittää joskus vanhaksi pieruksi

        Mekäläinen on vasta 19, ei vanha, ja pieru on nuorekkaan voimakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mekäläinen on vasta 19, ei vanha, ja pieru on nuorekkaan voimakas.

        Niin-niin, mutta ota nyt hyvä ihminen sentään huomioon sellainen merkittävä seikka, että sinunkin kaikki atomisi ovat suurelta osiltaan kulkeutuneet vuosi vuodelta vääjämättä ikääntyvään kehoosi jo alkuräjähdyksen ensikaiuilla purjehtien, ja siitähän on sentään jo miltei 14 vuosimiljardia, eikä sitä aiempia tapahtumia kyetä nykytieteen konstein edes perkaamaan, joten mitä onkaan nuoruus, kussa menee vanhuuden raja?


      • Anonyymi

        Ei kato pelota niin paljon kun kieltää kaiken.


    • Minkä takia olen kokenut kummittelua vain yhdessä paikassa? Siskon ex-miehen vanhalla maatilalla, joka on 1600-luvulta ollut samalla paikalla. Tuostakin on jo aikaa 9 vuotta. Miksi koin kummittelua vain tuolla, en missään muualla ja tuon jälkeen?

      • Anonyymi

        Arvauksia:

        - Suggestioherkkä?
        - Mies ja piippu, piipussa kiltaa?
        - Väärä muisto?
        - Väärä tulkinta tilanteesta?
        - Unen ja valveen sekoittuminen?
        - Aito kummittelu?
        - ?

        Jospa kerrot siitä mitä koit tapahtuneen tuolloin, niin kertomuksesi varsinainen pointti, kummittelu, tulee meidän tietoomme ja voimme aloittaa tarkemman puntaroinnin aiheesta.


    • Anonyymi

      Olen tässä vuosien aikana katsellut kummitteluviihdettä analyyttisestä näkökulmasta, miten tilanteet, tunnelma yms. luodaan. Kyse on todellakin mielen virittämisestä "kummitustilaan". Siinä tilassa yhdistyy tuhatvuotiset perinteet, legendat, miljoonat tarinat yms., sekä sallimus itsensä uskoa mahdollisuuteen yliluonnollisen olemassaolosta. Kun mieli virittyy "kummitustilaan", erilaisista asioista alkaa muodostua merkkejä, vihjeitä, vieatejä, jopa todisteita yliluonnollisesta. Kun odotat "todistavasi" kummittelua, tilanteet muotoutuu mielessäsi sellaiseksi.

      Kokeile itse: sammuta kotonasi valot illalla ja ala kuunnella ääniä. Saatat kuulla sihinöitä, suhinoita, kopinoita, rapinoita, (naapurin) puhetta, askelia jne. Kotonasi olet tutussa turvallisessa ympäristössä, jossa olet jo tottunut erilaisiin ääniin, jotka koet luonnollisena, joihin et juurikaan edes kiinnitä huomiota. Seuraavaksi etsi netistä jokin paikka, jossa väitetään kummittelevan. Järjestä matka sinne. Asetu siellä istumaan pimeässä ja ala kuuntelemaan ääniä. Nyt olet vieraassa turvattomammassa ympäristössä, jossa odotuksesi on ihan toiset, sillä olet lukenut "todistuksia" paikan kummittelusta. Olosi on jännittynyt, pelokas, ja olet virittäytynyt "kummittelutilaan", koska odotat kummituksen tai useamman elävän ko. rakennuksessa. Nyt jokainen ääni saattaa saada ihosi kananlihalle, ja saatat saada voimakkaitakin pelkokohtauksia. Saatat juosta minuutin parin sisäsällä ulos housut märkänä ja vannot ettet koskaan enää tee samoin. Sitten riennät someen keskustelupalstalle ja kerrot kuinka itse olet todistanut kummittelun olevan totta.

      Kaikki "todisteet" kummittelusta on itse muotoiltu "todistamaan" kummittelun todellisuus. Olen itse käynyt av-laitteiden kanssa useammassa paikassa, jossa väitetään kummittelevan. Mielenkiintoisinta on ollut todeta, että sekä päivällä että yöllä olen kuullut samat äänet, mutta pimeällä kuultuna äänien vaikutus mieleen on erilainen. Vaikka olen skeptikko, minullakin yöllä pimeällä on jännittynyt olo. Se johtuu perimästämme ja inhimillisistä ominaisuuksistamme. Kehitys kuitenkin kertoo taikauskon ja pimeänpelon häviävän mielen fysiikasta.

      Yliluonnollinen rakentuu 100%sti mielessä, sillä mielikuvitus on erittäin luova ja aikaansaava ominaisuus. Ajattele, että synnyt paikassa, jossa ei ole ikinä kuultu yliluonnollisesta, kuten henget, jumalat, demonit jne. Mihin silloin uskot? Mikä rakentaa todellisuuskäsityksesi? Miten reagoit pimeällä kuultuun ääneen, tai silmäkulmassasi näkemääsi liikkeeseen, varjoon tms? Silloin toimii vaistosi. Asiat muuttuu, kun vaistomainen reagointi korvautuu asioiden ja ilmiöiden luomisella ja käsitteistämisellä. Ts. et tietäisi kummittelusta, jos käsitettä 'kummittelu' ei olisi ikinä luotu. Silloin pimeässä rakennuksessa kuultu ääni tai silmäkulmassa nähty liike ei olisi merkitykseltään 'kummittelua'. Et tietäisi jumalista, jos käsitettä 'jumala'ei olisi koskaan luotu. Silloin sinua ei olisi 'luotu' tai elämäsi ei olisi 'jumalan' käsissä. Tietoisuutesi rakentuu siis sisäsyntyisistä luoduista käsitteistä, kielestä, symboliikasta, kommunikaatiosta jne. ja riippuen siitä, millaisia tunteita niihin on kerrottu liittyvän, koet ne juuri sillä, opitulla, tavalla, joka on elinympäristössäsi ominaista. Esimerkki. Demoni = pelottava. Enkeli = turvallinen. Miksi? Koska näin on päätetty ja se on vakiinnutettu. Demonin on päätetty olevan paha ja enkelin hyvä. Tähän liittyy myös toinen inhimillinen ominaisuus, eli ulkonäön luominen luonteeseen ja merkitykseen sopivaksi: demoni = ruma, synkkä, likainen, haiseva, nahkasiivet, sarvet jne kun taas enkeli = valoisa, valkoinen, puhdas, kyyhkysen siivet, sädekehä jne. Ihminen on erittäin luova, kuin myös kykenevä luomaan itselleen kuvitteellisen maailman asioilla, joita ei ole, mutta ne luodaan, "konkretisoidaan" ja ulkoistetaan asioilla, jotka saa "todisteen" statuksen. Ts. ihminen huijaa itseään, myös tietämättään.

      Jokainen päättää itse mihin uskoo ja mihin ei. Mielenkiintoinen seikka on se, että kummitteluun uskovat kokee kummittelua, kun taas kummitteluun uskomattomat ei koe kummittelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe