Suojelukoira

Anonyymi

Elikkä haluaisin koiran, jolla voisi sekä harrastaa suojelua ja että siitä olisi suojeliaksi tosi tilanteessa. Olen nuori nainen ja liikun paljon yksin yöaikaan ja kaipaan isoa koiraa luomaan turvallisuudentunnetta ja harrastus muutenkin kiinnostaa. Itselläni on tällä hetkellä australianpaimenkoira mix joka ei puolustushalustaan huolimatta pelota ketään saatika oikeassa tilanteessa pystyisi mitään tekemään. Asun kerrostalossa, mutta tykkään harrastaa koirien kanssa paljon ja liikuntaa koira varmasti saa. Olen miettinyt hollanninpaimenkoiraa, malinoisia ja saksanpaimenkoiraa. Kaipaan rauhallista ja suht hiljaista kotikoiraa, joka on treenikentällä ruutia ja joka saa lenkillä pahimmatkin korstot miettimään kahdesti. Koiran pitää olla sosialistettavissa muihin koiriin ja pärjättävä kaikissa erilaisissa tilanteissa, kuten busseissa ja junissa. Mitä noista kolmesta suosittelisit ja mielellään omia kokemuksia. Ja ottaisin siis nartun jos sillä on rotuvalintaan jotain merkitystä.

19

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaipaat rauhallista, hiljaista kotikoiraa, ja olet harkinnut hollanninpaimenkoiraa, malia tai sakua? Et sitten yhtään utopistisempaa kuolleena syntynyttä ideaa keksinyt.

      Jos pelkäät kuollaksesi ja koet kaipaavasi suojelua jo nykyisestä koirasta huolimatta, niin ammatti-ihmiselle juttelu saattaisi auttaa. Jos ammatti-ihminen on sitä mieltä, että tosiaan olet vaarassa etkä vain paranoidinen, voit saada luvan sumutteeseen.

      • Anonyymi

        Kyllä hyvä hermoisen koiran kuuluu riittävällä liikunnalla ja aivotyöskentelyllä olla rauhallinen kotioloissa. Kuten sanoin, olen myös erittäin kiinnostunut suojelusta harrastuksena, eli koira ei todellakaan tulisi pelkäksi suojaksi lenkeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä hyvä hermoisen koiran kuuluu riittävällä liikunnalla ja aivotyöskentelyllä olla rauhallinen kotioloissa. Kuten sanoin, olen myös erittäin kiinnostunut suojelusta harrastuksena, eli koira ei todellakaan tulisi pelkäksi suojaksi lenkeille.

        Vaan kun mainitsemasi rodut eivät ole. Tee läksysi.


      • Anonyymi

        Niinhän parhaillaan teen? Olen lukenut rotumääritelmät yms. eikä sellä ollut mitään hälyyttävää, mikään roduista ei ollut edes erityisen haukkuherkkä. Mutta rotumääritelmät eivät aina kerro rodun todellista laitaa ja siksi kysynkin, millaisia kokemuksia ihmisillä on kyseisistä roduista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän parhaillaan teen? Olen lukenut rotumääritelmät yms. eikä sellä ollut mitään hälyyttävää, mikään roduista ei ollut edes erityisen haukkuherkkä. Mutta rotumääritelmät eivät aina kerro rodun todellista laitaa ja siksi kysynkin, millaisia kokemuksia ihmisillä on kyseisistä roduista.

        Kaikki nuo ovat nimenomaan erittäin haukkuherkkiä, sillä ne on jalostettu käyttämään ääntään työskennellessään. Sitä samaa haukkumista sinäkin joutuisit suojelussa vahvistamaan, joten katsopa videolta, miten niiden halutaan suojellessa louskuttavan taukoamatta.

        Harvassa ovat ko. roduista ne yksilöt, jotka ihan oikeasti rauhoittuvat eivätkä hajota päätään, jos joku päivä ei treenatakaan. Johtuu nimenomaan työkäytöstä kiinnostuneista kasvattajista, sillä ei sitä virtaa voi kytkeä kentällä päälle ja kotona pois päältä. Yksilöllisiä poikkeuksiakin on, mutta jos todellista harrastuskoiraa haluat, niin ei se ole olematta sitä kotioloissa. Näyttelylinjaisissa sakuissa vähemmän härdelliä kaipaavia koiria on vielä paljon, mutta niitä nyt ei kukaan selväjärkinen silti harkitse, jos minulta kysytään. Myös muissa belgianpaimenkoirissa voi olla paremmat mahdollisuudet saada järjissään oleva koira, malinoissit ovat ihan kamalia, jollet ole ihan oikeasti hulluna harrastamiseen itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän parhaillaan teen? Olen lukenut rotumääritelmät yms. eikä sellä ollut mitään hälyyttävää, mikään roduista ei ollut edes erityisen haukkuherkkä. Mutta rotumääritelmät eivät aina kerro rodun todellista laitaa ja siksi kysynkin, millaisia kokemuksia ihmisillä on kyseisistä roduista.

        Minulla on 1 vuotias dobermanni uros. Rotumääritelmä kertoo että ei ole haukkuherkkä. Mutta mutta.... kun jää yksin niin kauhea eroulina. Kun kuulee että saavun kotiin niin tunnistaa jo kaukaa ja haukku alkaa. Kun olen oven takana niin voisi kuvitella että siellä haukkuu ainakin kymmenen koiraa kahden sijasta.

        Liittyy varmaan tähän ”murkku-ikään” mutta myös siihen että tottui siihen että olin aina kotona ja asuimme omakotitalossa ja nyt muuton jälkeen rivarialueella.

        Dobberihan on oikein jalostettu suojelijaksi mutta enpä tiedä mitä tapahtuisi jos joku kimppuun kävisi. Tuskin mitään.

        En suosittelisi noita koiria mitään. En kerrostaloon.

        Jos Isoa ja pelottavan näköistä koiraa kaipaat niin hanki tanskandoggi. On rauhallinen ja parempi käsitellä mutta pelottavan näköinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on 1 vuotias dobermanni uros. Rotumääritelmä kertoo että ei ole haukkuherkkä. Mutta mutta.... kun jää yksin niin kauhea eroulina. Kun kuulee että saavun kotiin niin tunnistaa jo kaukaa ja haukku alkaa. Kun olen oven takana niin voisi kuvitella että siellä haukkuu ainakin kymmenen koiraa kahden sijasta.

        Liittyy varmaan tähän ”murkku-ikään” mutta myös siihen että tottui siihen että olin aina kotona ja asuimme omakotitalossa ja nyt muuton jälkeen rivarialueella.

        Dobberihan on oikein jalostettu suojelijaksi mutta enpä tiedä mitä tapahtuisi jos joku kimppuun kävisi. Tuskin mitään.

        En suosittelisi noita koiria mitään. En kerrostaloon.

        Jos Isoa ja pelottavan näköistä koiraa kaipaat niin hanki tanskandoggi. On rauhallinen ja parempi käsitellä mutta pelottavan näköinen

        Miten sosiaalistamisen ja koulutuksen puute sekä eroahdistus liittyvät varsinaiseen haukkuherkkyyteen? Eivät sitten mitenkään.

        Dobermanni ja esimerkiksi rottweiler ovat nimenomaan vähempään haukkumiseen taipuvaisia, ja niille saakin sitä suojeluharrastuksessa opettaa ihan eri tavalla kuin aloittajan mainitsemille roduille. Dobermannit ovat pikemminkin koiria, joita minä kutsun hiljaisiksi tuijottajiksi. Kuumottavaa katsottavaa, kun itsevarma dobermanni tuijottaa uhkaajaa sen näköisenä, että anna tulla vain. Aloittajan mainitsemat rodut ovat lähinnä huvittavaa katsottavaa räyhätessään heikkopäisinä.

        Sosiaalistamisen ja koulutuksen puutteella mistä hyvänsä aktiivisesta koirasta saa sinun koirasi kaltaisen eroahdistujan. Ei se silti millään tavalla normaalia ole dobermanneille lähtökohtaisesti saati liity varsinaiseen haukkuherkkyyteen. Pieni mahdollisuus on myös geneettiselle huonolle hermorakenteelle, mutta kertomasi perusteella epäilen vain megalomaanisia virheitä koiran kasvatuksessa. Siihen lienee parasta puuttua, sillä tuollainen tuppaa pahentumaan 2-4 vuoden iässä, jolloin koira aikuistuu henkisesti.


    • Anonyymi

      Laumanvartija koira voisi olla myös harkinnan arvoinen. Se todellakin pitää omistajansa turvassa.

      • Anonyymi

        Laumanvartija ei oikein sovi minulle, koska en halua vain suojelukoiraa, vaan myös harrastekaverin vähän kaikkiin lajeihin.


    • "Koiran pitää olla sosialistettavissa muihin koiriin ," Nuo rodut sitten torppaa jo pelkästään tuohon kohtaan... Eli kaikenkaikkiaan yhtälö jota haet, ei nyt ole toimiva...
      Oletko ottanut ylipäätään selvää suojeluharrastuksesta kunnolla? Se on vaativa laji, ja siihen pitää kunnolla olla aikaa sitoutua. Siihen kuuluu eri osa-aluita, joihin pitää siis kaikkiin olla aikaa harjoitella.
      Myöskin ihan helppo ei ole päästä oikeille maalimiehille ja porukkaan treenaamaan. Eli vaatii sitten, että niin itsestä kuin koirasta on oikeasti kapasiteettiä...
      Ja jos/kun nyt lähtee tosissaan hommaan, niin on tärkeää, että osaa hakea sitten kasvattajan, jolla koirat on jalostuksella valittu myös niin, että niistä johonkin on... Siitä taas tullaan siihen, että ovat kyllä myös vaativia, ja pitäisi hyyyvin tarkoin harkita, löytyykö sitten aikaa ja rahkeita pärjätä niiden kanssa. Se, että tuontyypin koira on sitten rauhallinen kotioloissa, niin se ei ihan ilmaiseksi tule...

    • Anonyymi

      Ensinnäkin suojeluharrastus ja suojelu lenkillä ovat kaksi TÄYSIN eri asiaa. Suojelussa koira opetetaan tappelemaan käytännössä hihasta, ei muuta. Kun katselet YouTubesta videoita, näet, miten koirat lähtevät uhkaajan (eli maalimiehen) luota polleana heti, kun uhkaaja päästää hihasta irti. Suojeluharrastuksessa koirille EI siis opeteta varsinaisesti ihmiseen kiinni käymistä tai edes varsinaista ohjaajan puolustamista, vaan periaatteessa saaliista tappelemista ihmisen kanssa peräänantamattomasti. Olen nähnyt pienimuotoisen tutkimuksen videoita, joissa suojeluharrastukseen koulutetut koirat eivät tehneet muuta kuin louskuttivat tunkeilijan uhatessa tulla sisään niiden omaan kotiin.

      Niinpä tuo harrastus kannattaa ymmärtää olevan aivan eri asia kuin tositilanteessa reagoiminen. Koira kuin koira on ohjelmoitu pitämään laumansa puolia ja kaikki ihmiset pahimpia roistoja myöten kunnioittavat koiria ihan luonnostaan. Milloin muka olet kuullut koiraa taluttavan joutuneen tositilanteeseen korstojen ja lurjusten toimesta? Niinpä. Tähän on ihan vissi syykin: On todistettua faktaa, että jo rotan kokoinen koira estää tehokkaasti ketään valitsemasta sinua tai omaisuuttasi kohteekseen. Niinpä jo nykyinen koirasi estää sinua joutumasta tositilanteeseen yhtä takuuvarmasti kuin se kulmakunnan kauhu, jonka sinä jostain käsittämättömästä syystä olet päättänyt tarvita.

      Hermoheikko ja vainoharhainen henkilö EI tarvitse suojelukoiraa lenkille, se on aivan satavarma asia. Silloin ainoa oikea apu löytyy keskusteluyhteydestä ammattilaiseen.

      • Anonyymi

        Tuota, se seurakoira ei kyllä pelota ketään, eikä kaikkia edes kohtuullisen arvaamaton metsästyskoirakaan. Itellä sellainen, ja niin vaan tuli kaksi narkkia käymään päälle. Eikä piskistä ollut siinä hommassa mitään apua. Tuskin edes tajusi mitä tapahtui. Tai toisaalta tajuttomaksi hakattuna en voi varmasti tietää mitä sen jälkeen tapahtui, mutta lompakko ja puhelin oli kyllä tallessa, ja samoin kauppaostokset. Ehkä se sittenkin piti puoliani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota, se seurakoira ei kyllä pelota ketään, eikä kaikkia edes kohtuullisen arvaamaton metsästyskoirakaan. Itellä sellainen, ja niin vaan tuli kaksi narkkia käymään päälle. Eikä piskistä ollut siinä hommassa mitään apua. Tuskin edes tajusi mitä tapahtui. Tai toisaalta tajuttomaksi hakattuna en voi varmasti tietää mitä sen jälkeen tapahtui, mutta lompakko ja puhelin oli kyllä tallessa, ja samoin kauppaostokset. Ehkä se sittenkin piti puoliani.

        No ehkä ne narkit olisivat käyneet päälle vaikka olisit taluttanut leijonaa. Kun on tarpeeksi pihalla ja selvästikin ilman mitään tarkoitusperää, niin mitään järkeä ei tekemisistä vain löydy, vaikka miten viisastelisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehkä ne narkit olisivat käyneet päälle vaikka olisit taluttanut leijonaa. Kun on tarpeeksi pihalla ja selvästikin ilman mitään tarkoitusperää, niin mitään järkeä ei tekemisistä vain löydy, vaikka miten viisastelisit.

        Eikai poliisikoiriakaan muuten kuin hihalla kouluteta? Enkä erityisesti oleta kenenkään käyvän päälleni, mutta haluan koulutetun suojelukoiran antamaan mielenrauhaa niihin hetkiin kun seison yksin yöllä pimeällä bussipysäkillä tai juna-asemalla. Suojelu harrastuksena loisi myös todella kivaa vaihtelua nykyisen koirani agility ja frisbee harrastuksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikai poliisikoiriakaan muuten kuin hihalla kouluteta? Enkä erityisesti oleta kenenkään käyvän päälleni, mutta haluan koulutetun suojelukoiran antamaan mielenrauhaa niihin hetkiin kun seison yksin yöllä pimeällä bussipysäkillä tai juna-asemalla. Suojelu harrastuksena loisi myös todella kivaa vaihtelua nykyisen koirani agility ja frisbee harrastuksille.

        Mikä sinua oikein vaivaa? Onko asioista selvän ottaminen ja jopa lukutaito sinulle vieraita asioita?

        Se "koulutettu suojelukoira" eli oletettavasti suojeluharrastukseen koulutettu koira ei kovin todennäköisesti suojele sinua tositilanteessa, sillä niille suojelu on ihan oikeasti vain leikkiä HIHASTA. Poliisikoirat, ja ylipäätään viranomaiskoirat, sen sijaan koulutetaan käymään NIMENOMAAN ihmiseen kiinni käskystä, niin käsivarteen kuin jalkaankin. Aivan perustietoja, joten mikset ole ottanut selvää? Suojeluharrastus ja viranomaiskoirien koulutus ovat kaksi TÄYSIN eri asiaa.

        Niinpä olet nyt nimenomaan ulkoistamassa paranoiaasi koiraan, jota ei koskaan tulla edes opettamaan "suojeluun", ainoastaan hihaan, jota kenelläkään päällesi käyvällä ei olisi => koira ei tutkimusten mukaan ymmärrä todennäköisesti tehdä mitään sen enempää kuin täysin kouluttamatonkaan koira. Itse asiassa todennäköisesti vähemmän.

        Hakeudu hoidon piiriin äläkä ulkoista ongelmiasi koiraan. SINÄ saat vielä syytteen pahoinpitelystä ja vamman tuottamuksesta, jos noin hermoheikko pelkuri menee hankkimaan koiran, joka vaistoaa uskomattoman pelkotilasi jonkun tullessa kysymään sinulta tulta.


    • Anonyymi

      Näen ongelman: Koiran pitää voida luottaa siihen että hihnan toisessa päässä oleva hanskaa vastaantulevat tilanteet eli vastaa lauman ulkopolitiikasta. Nyt olet hakemassa koiraa, jolle nimenomaan sälyttäisit vastuun tilanteisiin reagoinnista. Ei hyvä, ei todellakaan hyvä.

      Koiraongelmien yleisin syy on siinä, että koira ei tiedä paikkaansa laumassa eikä voi luottaa omistajansa hoitavan tilanteita. Kun vastuu siirtyy koiralle niin se joutuu koko ajan kyttäämään vastaantulijoita. Näin rakennetaan remmirähjäävä koira joka sitten lopulta puree jotakuta jos siis koirasta ei ehditä luopua (hammas) "allergian" vuoksi noin 1.5 vuoden iässä.

      Koiran treenaaminen suojelukelpoiseksi on elämäntapavalinta. Kuinka monessa parin tunnin treenissä olet valmis viikottain käymään seuraavan muutaman vuoden ajan saadaksesi koiran koulutuksen riittäväksi? Onko sinulla mahdollisuus viettää viikonloppuja treenileireillä?

      Suosittelisin koiran sijaan sitä, että panostaisit omaan itsepuolustuskykyysi. Aloita Krav Maga tai jujutsu. Ne taidot ja treeneissä opittu valppaus ja fyysinen kunto ovat mukanasi myös silloin, kun et taluta koiraa.

      • Anonyymi

        Vielä lisää: Meillä oli aikoinaan rottweiler - uros, iso ja tarvittaessa varsin häijyn näköinen. Sellaisen luulisi pitävän ongelmat loitolla.

        Siitä huolimatta yhden kerran humalainen äijä yritti päälle ja vain humalaisen kaverin nopea toiminta esti sitä onnistumassa yrityksessään. Koira tässä vaiheessa ärisi kaikki hampaat esillä eikä siis toiminut pelotteena siltikään.

        Toisella kerralla mielenterveystapaus tuli jo kaukaa uhoten päälle kuin yleinen syyttäjä kävellen tahallaan suoraan koiraan pahki. Tarkoituksena oli saada koira puremaan itseään. Siinä se onnistui ja tapahtunutta sitten selviteltiin poliisikuulusteluissa. Onneksi oli todistaja paikalla. Tapausten välillä ehkä pari vuotta.

        Koira ei riitä pelotteeksi ja joskus pelkkä koiran läsnäolo riittää provosoimaan ääliöissä älytöntä uhoamista.


      • Anonyymi

        Olen erittäin sitoutunut koiriini, eikä useat treenit viikossa (joskus jopa päivässä) tai viikonloppuleirit ole ongelma. Nyt kun oma koirani on vanhentuessaan joutunut vähentämään treenaamista niin kaipaisin uutta intensiivistä treenikaveria. Itsepuolustus lajeja olen kokeillut, mutta en oikein nauti harrastelusta ilman koiraa. Tuosta remmirähjäämisestä vielä. Eli sanotko että kaikki suojelukoirat ovat alttiita remmirähjäykselle, koska ne on koulutettu kyttäämään uhkia vai että minun koirani ovat alttiita remmirähjäykselle, koska koira ei luota minun arviointikykyyni, vai että suojelukoira minulla on altis remmirähjäykseen kahden aiemmin mainitun syyn yhdistelmänä. Minulla ei ole koskaan ollut remmissä rähjäävää koiraa ja mielelläni välttäisin sellaisen tulevaisuudessakin.


    • Anonyymi

      Beauceron voisi olla vastaus, varsinkin jos todella haluat harrastaa (tavoitteellisesti), mutta toisaalta onko toiveesi "kaipaan isoa koiraa luomaan turvallisuudentunnetta" validi prioriteetti koiran hankinnassa. Kysyisin ennemmin ennen koiran harkitsemista (huom! harkitsemista, ei hankkimista), että miksi liikut paljon yöaikaan? Mikä pelottaa? Pureutuisin näihin kysymyksiin ensin ja pohtisin vakavasti itsetutkiskelua näiden vastauksien pohjalta. Koiraa ei ikinä pidä ottaa vain turvaksi saati sen vuoksi harrastaa suojelua, sillä silloin on herkästi tikittävä pommi käsissä.

      Ps. mun sekarotuinen erittäin avoin vieraillekin, luppakorvainen huisin söpön näköinen metsästysmix osasi purra - ts. tarttua hihaan - käskystä (käytin vierasperäistä vaikeaa sanaa sille komennolle, jotta sitä ei kukaan täällä peräpohjolassa vahingossakaan sano), mutta ei sitä tarvinnut koskaan käyttää tositilanteessa. Opetin huvikseni, oli nopia oppimaan kaikenlaista. Pointti tässä on se, että et siis välttämättä tarvitse erikseen suojelualtista koiraa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe