Minulla on koivuja jotka pitää kaataa jotta kuusikko saa vauhtia kasvuun. Ongelma on siinä, että niitä on vähän, olen mitannut ne ja tullut lakelmissa tulokseen n. 50 kiintokuutiometriä. Kukaan ei tuollaista nyssäkkää osta, korjaaminen tulisi kalliiksi. Haloiksi tai klapeiksi voisi tehdä mutta palkkaa siitä ei saa, kaljatölkkejä keräämällä saa enemmän ja helpommalla.
Niinpä olen ajatellut kaataa ne ja jättää lahoamaan. Sitä ei kai mikään laki kiellä??
Mitä tehdä tarpeettomille koivuille
16
158
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä Puutukkurin vireoosta päätellen kovasti kannattaa esim. pinotavaraan verraten.
- Anonyymi
Mahtaapi verottaja ihmetellä kaloston suhdetta klapi myynnin tuottoihin.
Mutta sehän on vain verokikkailua.
- Anonyymi
Miten niin ei saa palkkaa polttopuiden teosta? Polttopuista teet parhaan tilin, koska polttopuuksi kannattaa tehdä jopa tukkipuutakin.
Tuommoinen 50m³ kiintona on n. 100m³ halkoina tai klapeina (tekee rahassa 5000 - 7000€), joten jos vaihtoehtona on kerätä pantillisia pulloja/tölkkejä, on tuo jälkimmäinen homma melkoisen työn takana, mutta nuo polttopuut tekee melko helpolla.
Itse teen vuosittain tuollaisen määrän polttopuuta ihan huomaamattani, kun siivoan metsistäni taimikoita ja nuorta metsää, sekä pellonreunoilta pusikoita.
Hankalista korjuukohteista minäkin kaadan puuta vain raivaussahalla maahan, sinnehän ne maatuvat ravinteiksi. Ei koivu pitkään maadu, lahoaa tosi nopeasti. Osan koivusta ja muista lehtipuista sahaan tosin vastavuoroisesti tyvitukkeina kenttäsirkkelillä läpisahattuna tuppeen puuseppien tarpeisiin, joka parantaa taloudellista tulosta huomattavasti.
klapejatehnyt- Anonyymi
Tässä esimerkkinä eteläsuomen hintoja:
https://www.vantaanenergia.fi/sahkosopimus/kaikki-asiakkaan-palvelut/polttopuut/
- Anonyymi
Keski-Suomessa kukaan ei osta klapeja. Mökkiläisillä on sähkökiukaat saunoissa. Nille riittää kun ostavat silloin tällöin huoltoasemalta klapipussin takkaa varten tunnelmaa luomaan .Samaa mieltä kuin aloittaja, koivut ja muut sellaiset roskapuut maahan vain ja sillä siisti.
- Anonyymi
Sinä ja sun roskapuus, koivu on paljon parempaa puuainesta kuin kuuset ja männyt koskaan. Palamisvertailuistakin sen näkee. Ei kannata lahottaa, jätä mieluummin pystyyn, tulee sekametsää joka kestää paremmin tuholaisia ja myrskytuhoja. Koivu myös lannoittaa metsämaata joka syksy lehdillään kuten muutkin lehtipuut/lehtikuuset. Roskapuu haahuilu on ikivanhaa metsäytiöiden propakandaa----puupeltoja---harvaa kasvustoa---vähän puutuloja---helppo motolla huiskia ja ajopelillä ajaa kun on niin harvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä ja sun roskapuus, koivu on paljon parempaa puuainesta kuin kuuset ja männyt koskaan. Palamisvertailuistakin sen näkee. Ei kannata lahottaa, jätä mieluummin pystyyn, tulee sekametsää joka kestää paremmin tuholaisia ja myrskytuhoja. Koivu myös lannoittaa metsämaata joka syksy lehdillään kuten muutkin lehtipuut/lehtikuuset. Roskapuu haahuilu on ikivanhaa metsäytiöiden propakandaa----puupeltoja---harvaa kasvustoa---vähän puutuloja---helppo motolla huiskia ja ajopelillä ajaa kun on niin harvaa.
Se vaan on sillein,ettei kukaan halua koivua. Puusepän teollisuutta on vain nimeksi, lattiat tehdään linoleumista. Maalämpö syrjäyttää puun hiljalleen.
Ongelman ylin on, ettei koivua osteta. Tai jos ostetaan, niin silloin esim. Venäjältä josta sitä saa ilmeisesti halvemmalla.
Koivu on kyllä hieno puu ja sekametsät ovat kauniimpia kuin yhtä ja samaa oleva metsä. Mutta ovatko ne talousmetsiä?? Kait metsästä halutaan vähän tuottoakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se vaan on sillein,ettei kukaan halua koivua. Puusepän teollisuutta on vain nimeksi, lattiat tehdään linoleumista. Maalämpö syrjäyttää puun hiljalleen.
Ongelman ylin on, ettei koivua osteta. Tai jos ostetaan, niin silloin esim. Venäjältä josta sitä saa ilmeisesti halvemmalla.
Koivu on kyllä hieno puu ja sekametsät ovat kauniimpia kuin yhtä ja samaa oleva metsä. Mutta ovatko ne talousmetsiä?? Kait metsästä halutaan vähän tuottoakin.Kyllä meiltä ainakin on koivua myyty läpisahattuna puusepänteollisuuteen. Ja jos on myyty puuta pystykaupalla, on koivutukki mennyt hyvin kaupaksi. Klapikin käy kaupaksi, vaikka on koivua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koivu on kyllä hieno puu ja sekametsät ovat kauniimpia kuin yhtä ja samaa oleva metsä. Mutta ovatko ne talousmetsiä?? Kait metsästä halutaan vähän tuottoakin.Koivu on ollut muutama vuosi sitten haluttua klapeina. 20 vuotta sitten Kanta-hämeessä puutrokari haki meiltä koivuhalkoja (1 m pitkiä) melkein 40 km päästä! Hän teki niistä lyhyempiä klapeja ja myi ilmeisesti pienissä 40 l säkeissä.
- Anonyymi
Eikö puolet mökeistä ole sähköttömiä? Täällä Kanta-Hämeessä on minunkin suvun mailla pikkujärvi, jossa on alle 10 kpl mökkejä, ja kenelläkään ei ole sähköliittymää. Aika vähän he mökkiä käyttävät. Minä käytän 8-10 kk vuodessa tätä rantamökkiä. Nyt on aikaa, koska kohta alkaa eläke. Sitä edelsi muutaman vuoden työttömyys.
- Anonyymi
Toisinaan näkee tällaisiakin uutisia:
https://yle.fi/uutiset/3-5483356 - Anonyymi
jos ois mahollista yhdistäis isompaan puukauppaan. eli hakkauttais pari kolme palstaa ja samassa nuo koivut mukaan motolla. siinähän ne menis kaikki. toinen vaihtoehto on klapeja. koivu parasta polttopuuta. mutta itse tekisin ekan jos ois palstoja mitä myydä puuyhtiölle. moto veis koivut ja kuusi lähtis alta kasvuun huimaan. viel kolmas vaihtoehto: myy ne jollekin teee se itse tyypille halvalla joka tulee kaatamaan ne itelleen polttopuuksi.
- Anonyymi
Itsellä ei ole muita koneita kuin moottorisaha. Halvemmaksi tulee kaataa puut ja jättää maahan.
Karua mutta totta.- Anonyymi
Ja höpö höpö taasen niiden koneiden kanssa. Minulla on useita metsäpalstoja eri puolilla Suomea, ei mitään järkeä lähteä omia koneita kuljettelemaan kauimmaisille palstoille, joten järkeä pitää käyttää.
Yhdeltäkin palstalta kaadoin itse moottorisahalla polttopuuksi koivua 70m³, eli täysi tukkirekallinen. Volkswagen Pololla kuljin sinne palstalle hommiin ja kasasin kaatamani puut pätkittyinä ajouran varteen. Naapurissa oli viljelijä, jolla kalustoa puiden ajamiseen, hän ajoi puut tienvarteen ja kaveri haki tukkirekalla puut paluurahtina omalle pihalleni. Kustannuksia tuli varsin sopivasti kuljetuksille n. 200€ ja sain polttopuita n. 100m³ valmiina halkoina ja klapeina.
Myöhemmin yhdellä pienellä palstalla tein naapureiden kanssa kimpassa puukaupat koivuista pystykauppana. Mitään muuta ei minun tarvinnut tehdä puiden korjuun hyväksi, kuin allekirjoittaa hakkuusopimus ja ilmoittaa pankkitilin numero. Ostaja teki metsänkäyttöilmoituksenkin puolestani. Tilille tuli monta tuhatta euroa rahaa varsin vaivattomasti. Mainittakoon, että tuosta yhdestä puukaupasta tuli enempi rahaa, mitä olin maksanut koko tilasta!
klapejatehnyt - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja höpö höpö taasen niiden koneiden kanssa. Minulla on useita metsäpalstoja eri puolilla Suomea, ei mitään järkeä lähteä omia koneita kuljettelemaan kauimmaisille palstoille, joten järkeä pitää käyttää.
Yhdeltäkin palstalta kaadoin itse moottorisahalla polttopuuksi koivua 70m³, eli täysi tukkirekallinen. Volkswagen Pololla kuljin sinne palstalle hommiin ja kasasin kaatamani puut pätkittyinä ajouran varteen. Naapurissa oli viljelijä, jolla kalustoa puiden ajamiseen, hän ajoi puut tienvarteen ja kaveri haki tukkirekalla puut paluurahtina omalle pihalleni. Kustannuksia tuli varsin sopivasti kuljetuksille n. 200€ ja sain polttopuita n. 100m³ valmiina halkoina ja klapeina.
Myöhemmin yhdellä pienellä palstalla tein naapureiden kanssa kimpassa puukaupat koivuista pystykauppana. Mitään muuta ei minun tarvinnut tehdä puiden korjuun hyväksi, kuin allekirjoittaa hakkuusopimus ja ilmoittaa pankkitilin numero. Ostaja teki metsänkäyttöilmoituksenkin puolestani. Tilille tuli monta tuhatta euroa rahaa varsin vaivattomasti. Mainittakoon, että tuosta yhdestä puukaupasta tuli enempi rahaa, mitä olin maksanut koko tilasta!
klapejatehnytMinulla on Lada 2105. Vetokoukulla varustettu. Viime talvena ajoin suoraan kannolta Ladalla ja peräkärryllä yhteensä yli 100 kiintoa halkoja. Meni 4 päivää urakassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on Lada 2105. Vetokoukulla varustettu. Viime talvena ajoin suoraan kannolta Ladalla ja peräkärryllä yhteensä yli 100 kiintoa halkoja. Meni 4 päivää urakassa.
Kuulunee samaan sarjaan :) :https://www.youtube.com/watch?v=KQRDiFeTjKo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841