Onko kenelläkään kokemuksia siitä (tai tietäisikö joku muuten vain neuvoa), että 2 mg estrogeeniä ei ole riittänyt, vaan on tarvinnut enemmän? Onko estrogeenin lähde tuolloin geeli, vai onko olemassa pillereitä, joissa on yli 2 mg estrogeeniä? Ja onko sillä, onko kohtu tallella vai ei, tällaisessa tilanteessa merkitystä?
Lisää estrogeeniä
26
770
Vastaukset
- Anonyymi
2 mg on yleisesti suurin vahvuus. Mutta jos yksi pilleri ei tunnu riittävän, voi ottaa toisenkin. Tuossa tapauksessa kannattaa pillerit ottaa aamulla ja illalla, tai jopa halkaista pillerit ja jakaa ne pitkin päivää niin vaikutus on tasaisempi (estrogeeni on puoliintumisajaltaan lyhyt).
Jos on kohtu tallella, tarvitaan yleensä keltarauhashormoonia. Siitä kannattaa keskustella lääkärin kanssa, kuten estrogeeninkin lisäämisestä.- Anonyymi
Kiitos vinkistä, kokeilen tällä tavalla.
Tuntuu, että 2 mg on tosiaan jokin maaginen "takaraja", jota ei saa ylittää. Ja asiasta on ennen kaikkea hankala saada tietoa!
Kiitos myös muille vastaajille mielenkiintoisesta keskustelusta. Minullakin on sellainen kuva, että Saksassa ja USA:ssa osataan nämä asiat paremmin.
Terv. ap
- Anonyymi
Voi johtua ihan muista syistä, kuin pelkästään estroogeenin puutteesta. Suomessa ei ikävä kyllä osata ollenkaan hoitaa vv-oireita. Jos mitenkään mahdollista hakeudu hoitoon esim. Saksaan, siellä osataan tämäkin homma. Siellä ihminen tutkitaan kokonaisvaltaisesti ja mitataan kaikki hormonitasot ja käytetään bio-identtisiä valmisteita. Ja jos oikein hyvän lääkärin löydät, hän osaa suositella myös sopivaa ruokavaliota, luontaistuotteita, liikuntaa yms. Suomihan on ihan jälkijunassa ja takapajula lääketieteessä kaikkinensa muutenkin. En yhtään luota täkäläiseen puoskarointiin.
- Anonyymi
Onpahan neuvo. Miten kukaan tavallinen keskiverto kansalainen voi tuosta vaan lähteä Saksaan hakemaan apua vaivoihinsa? Suomessa on aivan kattava hoito sairauksiin ja apua ei tarvitse lähteä ulkomailta hakemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onpahan neuvo. Miten kukaan tavallinen keskiverto kansalainen voi tuosta vaan lähteä Saksaan hakemaan apua vaivoihinsa? Suomessa on aivan kattava hoito sairauksiin ja apua ei tarvitse lähteä ulkomailta hakemaan.
Ei varmaan voikaan lähteä Saksaan, mutta minusta tuossa tuodaan hyvin esiin ongelman ydin: se, että Suomessa vaihdevuodet ovat yhä tabu. Lääkäreillä on suuria vaikeuksia jopa tunnistaa ongelmaa. Kuvitellaan, että vaihdevuodet on = kuumat aallot. Monilla on paljon pahempia oireita. Ja toisaalta voi olla niin, että verikokeita ottamalla saadaan selville, että henkilöllä on muutakin vaivaa.
Minä esim. olen käynyt gynellä, joka sanoi: "En miellelläni määrää hormoneja". Aika erikoinen asenne ongelmaan. Eikö asiakas ole kuitenkin se, joka esittää päättää hoidosta (jos siis hormoneja voidaan käyttää)? - Anonyymi
Kyllä Suomestakin löytyy naisten vaihdevuosioireisiin perehtyneitä lääkäreitä (gynekologeja tai endokrinologeja). Minulla oli pätevä lääkäri, mutta valitettavasti hän on nyt kuollut, mutta terveyskeskuslääkärini jatkaa hoitoa hänen ohjeidensa mukaisesti.
Hormoonejakin saa erilaisia kunhan neuvottelee niistä lääkärin kanssa ja varsinkin että niitä on saatavissa Suomessa. - Anonyymi
Naulan kantaan!! Juuri näin se menee, täällä on käypähoito-suositus, jota käytännössä orjallisesti lääkärit toteuttaa. Ihan silkkaa puoskarointiahan tämä Suomen meno on. Aniharva lääkäri täällä osaa yhtään mitään ja ymmärtää vielä vähemmän. Voi kun pääsiskin jonnekin Saksaan tai Usa:an lääkäriin, mutta siihen tarvis rahaa. Laatu maksaa sehän on selvä. Mulla on ystävä Usassa ja hän ihmetteli kovasti kun kerroin miten täällä vaihdevuodet hoidetaan. Hän ihmetteli miten yksioikoisesti täällä toimitaan, hänen lääkärinsä kuulemma määrää hoidot aina yksilöllisesti, erittäin tarkasti ja monia eri hormoneja, jos on tarvis, ei puhettakaan jostain pelkästä estrogeenista, se kuulemma saattaa monilla vain pahentaa tilannetta. Ja mitään synteettistä ei pitäs käyttää ollenkaan. No, minä en ole asiantuntija sen paremmin kuin suomalaiset lääkäritkään. Voiko niitä edes lääkäreiksi useinkaan sanoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naulan kantaan!! Juuri näin se menee, täällä on käypähoito-suositus, jota käytännössä orjallisesti lääkärit toteuttaa. Ihan silkkaa puoskarointiahan tämä Suomen meno on. Aniharva lääkäri täällä osaa yhtään mitään ja ymmärtää vielä vähemmän. Voi kun pääsiskin jonnekin Saksaan tai Usa:an lääkäriin, mutta siihen tarvis rahaa. Laatu maksaa sehän on selvä. Mulla on ystävä Usassa ja hän ihmetteli kovasti kun kerroin miten täällä vaihdevuodet hoidetaan. Hän ihmetteli miten yksioikoisesti täällä toimitaan, hänen lääkärinsä kuulemma määrää hoidot aina yksilöllisesti, erittäin tarkasti ja monia eri hormoneja, jos on tarvis, ei puhettakaan jostain pelkästä estrogeenista, se kuulemma saattaa monilla vain pahentaa tilannetta. Ja mitään synteettistä ei pitäs käyttää ollenkaan. No, minä en ole asiantuntija sen paremmin kuin suomalaiset lääkäritkään. Voiko niitä edes lääkäreiksi useinkaan sanoa.
Tämä "käypähoito"-periaate on monella muullakin alalla aika p:stä. Se ei useinkaan auta potilasta, vaan siihen on kerätty tieteellisen näytön perusteella "neutraalit" ohjeet. Lääkäriltä vaaditaan aina enemmän. Lääkärin tulee kyetä ymmärtämään potilaan tilannetta myös syvemmällä tasolla. Olisihan se helppoa, jos kaikkia ihmisiä voitaisiin hoitaa "käypähoidolla", mutta asia ei valitettavasti ole näin yksinkertainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Suomestakin löytyy naisten vaihdevuosioireisiin perehtyneitä lääkäreitä (gynekologeja tai endokrinologeja). Minulla oli pätevä lääkäri, mutta valitettavasti hän on nyt kuollut, mutta terveyskeskuslääkärini jatkaa hoitoa hänen ohjeidensa mukaisesti.
Hormoonejakin saa erilaisia kunhan neuvottelee niistä lääkärin kanssa ja varsinkin että niitä on saatavissa Suomessa.Muodollisesti päteviä lääkäreitä Suomessa toki on, mutta usein on niin, että lääkäri määrää usein saman kaavan mukaisen hoidon, jos se ei auta, todetaan: "Enempää emme voida tehdä."
Esim. unettomuutta "hoidetaan" Käypä hoito -suosituksilla, kun unettomuuden hoidosta on Suomessakin jo pitkä kokemus ja monenlaista hoitoa ja lääkitystä on saatavilla. Asiakkaan ei tarvitse tyytyä enää nukahtamislääkkeisiin, vaan muitakin lääkkeitä on tarjolla.
Suomessa ollaan myös lääkekielteisiä. Juurikin vaihdevuosiin, unettomuuten ja kivunhoitoon ei osata eikä haluta määrätä riittäviä määriä/sopivia lääkkeitä. Saman huomaa asiakkaista: asiakas pelkää lääkettä ja mieluummin kärvistelee vaikka loppuelämänsä, kun pelkää syöpää, sivuvaikutuksia, riippuvuutta ym. eikä uskalla ottaa mitään. - Anonyymi
Jaahas, mun kokemuksen mukaan täällä ei muuta tehdäkään kuin määräillään milloin mitäkin lääkkeiksi kutsuttavia tököttejä. Ja harva niistä mitään apua saa, usein käy päinvastoin ja tulee kaikenmaailman sivuvaikutuksia, jotka voi olla pahempia kuin alkuperäinen vaiva, johon lääkkeitä määrättiin.
Suurimmalla osalla näiden ns. perussairauksien kohdalla kyse on kuitenkin vääristä elintavoista, syödään väärin (esim. lautasmallin mukaan tai jotain vähäkalorista dieettiä noudattaen), liikutaan liian vähän tai joskus jopa liian paljon, levätään liian vähän jne. Kyllä totuus on se, että suomalaiset lääkärit ei ymmärrä eikä tiedä esim. suoliston vaikutuksesta terveyteen ja hyvinvointiin oikeastaan mitään. Pitäisi ymmärtää probiootit ja prebiootit, polyfenolit ja klorofyllit, vitamiinit, hivenaineet, ph-tasapaino, rasvahapot ja mitä vielä. Kyllä tässä ihan omillaan ollaan, pitää lukea ja miettiä ja kokeilla mikä on itselle parasta. Ja kaikki tämä vaikuttaa myös vaihdevuosioireisiin. Ei mitään elimistölle ylimääräistä pitäs käyttää kuin pakkotilanteessa. Ja voi olla niinkin avarakatseinen ja moderni, että kokeilee löytyiskö luontaishoidoista apuja, monesti nimittäin löytyy, vaikka sitten "vain" stressioireisiin, rentoutumiseen ja nukkumiseen, jotka kyllä minusta ovatkin tosi isoja juttuja, niistä lähtee moni vaiva liikkeelle, siis esim. stressistä ja huonoista yöunista. Yhtään ei pitäs väheksyä luontaishoitoja missään mielessä. Nään punasta aina kun joku niitä morkkaa ja mietin, että on siinä tietämätön ihminen, ihan sääliksi pistää, itse kun on niistäkin lukuisia kertoja apua saanut.
Rohkeutta ja viitseliäisyytthän elintavoilla hoitaminen vaatii, ei ole niin helppoa kuin heittää pilleri toisensa perään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaahas, mun kokemuksen mukaan täällä ei muuta tehdäkään kuin määräillään milloin mitäkin lääkkeiksi kutsuttavia tököttejä. Ja harva niistä mitään apua saa, usein käy päinvastoin ja tulee kaikenmaailman sivuvaikutuksia, jotka voi olla pahempia kuin alkuperäinen vaiva, johon lääkkeitä määrättiin.
Suurimmalla osalla näiden ns. perussairauksien kohdalla kyse on kuitenkin vääristä elintavoista, syödään väärin (esim. lautasmallin mukaan tai jotain vähäkalorista dieettiä noudattaen), liikutaan liian vähän tai joskus jopa liian paljon, levätään liian vähän jne. Kyllä totuus on se, että suomalaiset lääkärit ei ymmärrä eikä tiedä esim. suoliston vaikutuksesta terveyteen ja hyvinvointiin oikeastaan mitään. Pitäisi ymmärtää probiootit ja prebiootit, polyfenolit ja klorofyllit, vitamiinit, hivenaineet, ph-tasapaino, rasvahapot ja mitä vielä. Kyllä tässä ihan omillaan ollaan, pitää lukea ja miettiä ja kokeilla mikä on itselle parasta. Ja kaikki tämä vaikuttaa myös vaihdevuosioireisiin. Ei mitään elimistölle ylimääräistä pitäs käyttää kuin pakkotilanteessa. Ja voi olla niinkin avarakatseinen ja moderni, että kokeilee löytyiskö luontaishoidoista apuja, monesti nimittäin löytyy, vaikka sitten "vain" stressioireisiin, rentoutumiseen ja nukkumiseen, jotka kyllä minusta ovatkin tosi isoja juttuja, niistä lähtee moni vaiva liikkeelle, siis esim. stressistä ja huonoista yöunista. Yhtään ei pitäs väheksyä luontaishoitoja missään mielessä. Nään punasta aina kun joku niitä morkkaa ja mietin, että on siinä tietämätön ihminen, ihan sääliksi pistää, itse kun on niistäkin lukuisia kertoja apua saanut.
Rohkeutta ja viitseliäisyytthän elintavoilla hoitaminen vaatii, ei ole niin helppoa kuin heittää pilleri toisensa perään.Tällä palstalla keskustellaan vaihdevuosista ja niiden aiheuttamista ongelmista, eikä mistään ruokavalioista. Kun menopaussioireet ovat todellisia, ei niihin auta jokin ruokavalio eikä edes mahdollisimman terve elämä. Jotkin kevyet kuumat aallot voi sietää tuollaisilla ohjeilla, mutta jos oireet ovatkin niin rajut kuin esimerkiksi minulla oli, kyllä siinä etsii tehoavaa lääkitystä. Tuollaisia sinisilmäisiä ruokavalio-ohjeita jakelevan olisi syytä selvittää kuinka rankkoja oireistoja voi menopaussi oikein aiheuttaa - minä sain ne kaikki. Hyvin kauan sitten tällaisista raskaista menopaussioireista kärsineet naiset suljettiin hullujenhuoneeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä palstalla keskustellaan vaihdevuosista ja niiden aiheuttamista ongelmista, eikä mistään ruokavalioista. Kun menopaussioireet ovat todellisia, ei niihin auta jokin ruokavalio eikä edes mahdollisimman terve elämä. Jotkin kevyet kuumat aallot voi sietää tuollaisilla ohjeilla, mutta jos oireet ovatkin niin rajut kuin esimerkiksi minulla oli, kyllä siinä etsii tehoavaa lääkitystä. Tuollaisia sinisilmäisiä ruokavalio-ohjeita jakelevan olisi syytä selvittää kuinka rankkoja oireistoja voi menopaussi oikein aiheuttaa - minä sain ne kaikki. Hyvin kauan sitten tällaisista raskaista menopaussioireista kärsineet naiset suljettiin hullujenhuoneeseen.
Jotkut eivät vain voi hyväksyä, että kun vaihdevuosioireet ovat pahat, ei niihin mitkään luontaishoidot (joista monet uskomushoitoa) silloin auta.
Elintavoilla ja ruokavaliolla voi tietysti joka tilanteessa/ikävaiheessa parantaa yleistä vointiaan.
Mutta näitä omia elämänohjeitaan jakelevia tiukkapipoisia saarnaajatätejähän vaihtari-ikäluokassa riittää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä palstalla keskustellaan vaihdevuosista ja niiden aiheuttamista ongelmista, eikä mistään ruokavalioista. Kun menopaussioireet ovat todellisia, ei niihin auta jokin ruokavalio eikä edes mahdollisimman terve elämä. Jotkin kevyet kuumat aallot voi sietää tuollaisilla ohjeilla, mutta jos oireet ovatkin niin rajut kuin esimerkiksi minulla oli, kyllä siinä etsii tehoavaa lääkitystä. Tuollaisia sinisilmäisiä ruokavalio-ohjeita jakelevan olisi syytä selvittää kuinka rankkoja oireistoja voi menopaussi oikein aiheuttaa - minä sain ne kaikki. Hyvin kauan sitten tällaisista raskaista menopaussioireista kärsineet naiset suljettiin hullujenhuoneeseen.
No tuo on vaan sun yksittäinen kokemus ja jollain toisella, esim. minulla taas on päinvastainen kokemus. Ja se mikä omalla kohdalla aina ratkaisee, on oma kokemus. Minä myös sain kaikki mahdolliset oireet ja voimakkaana ja vielä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tuli erittäin voimakkaat yöhikoilut (monta kertaa lakanat märkänä yössä), päiväkuumotus ja hikiaallot, ihon punoitus, unettomuus, masennus, kuivat limakalvot, paino alkoi kertyä, verenpaine nousi, sydämen rytmihäiriöitä, itkuisuutta, ummetusta, täydellistä väsymystä....sano vain oire, niin minulla oli se.
Avun sain kuitenkin ruokavaliosta, liikunnasta, luontaistuotteista ja kokemusperäisistä hoidoista. Ja ilman sivuvaikutuksia. Kannattaisi ottaa asioista hieman selvää, esim. suoliston bakteeriston vaikutuksesta koko elimistön hyvinvointiin tai ottaa selvää rasvojen ja hormonien yhteispelistä. Samoin stressin ja hormonien yhteiselosta. Ei kannata huudella, ellei ole tietoa, mutta eihän sitä kaikki viitsi, on niin paljon helpompaa ottaa pilleri joka vaivaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuo on vaan sun yksittäinen kokemus ja jollain toisella, esim. minulla taas on päinvastainen kokemus. Ja se mikä omalla kohdalla aina ratkaisee, on oma kokemus. Minä myös sain kaikki mahdolliset oireet ja voimakkaana ja vielä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tuli erittäin voimakkaat yöhikoilut (monta kertaa lakanat märkänä yössä), päiväkuumotus ja hikiaallot, ihon punoitus, unettomuus, masennus, kuivat limakalvot, paino alkoi kertyä, verenpaine nousi, sydämen rytmihäiriöitä, itkuisuutta, ummetusta, täydellistä väsymystä....sano vain oire, niin minulla oli se.
Avun sain kuitenkin ruokavaliosta, liikunnasta, luontaistuotteista ja kokemusperäisistä hoidoista. Ja ilman sivuvaikutuksia. Kannattaisi ottaa asioista hieman selvää, esim. suoliston bakteeriston vaikutuksesta koko elimistön hyvinvointiin tai ottaa selvää rasvojen ja hormonien yhteispelistä. Samoin stressin ja hormonien yhteiselosta. Ei kannata huudella, ellei ole tietoa, mutta eihän sitä kaikki viitsi, on niin paljon helpompaa ottaa pilleri joka vaivaan.Sinä siis sait avun ruoasta, liikunnasta, luontaistuotteista ja "kokemusperäisistä hoidoista"???
Mutta mitä aloittaja kysyi?
Pitääkö joka keskusteluun tuppautua viisastelemaan? Vaihtoehtohoidoille on ihan oma palsta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avun sain kuitenkin ruokavaliosta, liikunnasta, luontaistuotteista ja kokemusperäisistä hoidoista. Ja ilman sivuvaikutuksia. Kannattaisi ottaa asioista hieman selvää, esim. suoliston bakteeriston vaikutuksesta koko elimistön hyvinvointiin tai ottaa selvää rasvojen ja hormonien yhteispelistä. Samoin stressin ja hormonien yhteiselosta. Ei kannata huudella, ellei ole tietoa, mutta eihän sitä kaikki viitsi, on niin paljon helpompaa ottaa pilleri joka vaivaan.Jos sinulla oli ylipainoa, ummetusta ja verenpaine kohonnut, varmaan olikin ruokaremontti paikallaan, ja se helpotti oloasi!
Mutta ei vaihdevuosioireet johdu elintavoista. Vaikka eläisi kuinka terveellisesti ja olisi hoikka, voi saada vaikka kuinka hirveät vaihtarit, kun taas joku ylipainoinen ei kenties saa mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinulla oli ylipainoa, ummetusta ja verenpaine kohonnut, varmaan olikin ruokaremontti paikallaan, ja se helpotti oloasi!
Mutta ei vaihdevuosioireet johdu elintavoista. Vaikka eläisi kuinka terveellisesti ja olisi hoikka, voi saada vaikka kuinka hirveät vaihtarit, kun taas joku ylipainoinen ei kenties saa mitään.Näin on. Ja totta kai vaihdevuosien hoidon ohessa täytyy muistaa huolehtia terveydestään. Liikunta on minusta näistä kaikkein tärkein. Sen tiedetään lieventävän vaihdevuosioireita. Ihmisten pitäisi liikkua muutenkin enemmän. Luin jostain että 50% 50-vuotiaista ei liiku ollenkaan (!).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on. Ja totta kai vaihdevuosien hoidon ohessa täytyy muistaa huolehtia terveydestään. Liikunta on minusta näistä kaikkein tärkein. Sen tiedetään lieventävän vaihdevuosioireita. Ihmisten pitäisi liikkua muutenkin enemmän. Luin jostain että 50% 50-vuotiaista ei liiku ollenkaan (!).
Totta. Jo pelkkä reipas kävely, vaikka tunti päivässa, voi laskea verenpainettakin. Ja sokeriarvoa.
Kannattaa vaihdevuosi-iässä myös mittauttaa kilpirauhasarvot, sillä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, etenkin suunnaton väsymys, voivat sekoittua vaihdevuosioireisiin.
Itsekin luulin, että johtui vaihtareista, mutta eipäs - olikin kilpirauhashäiriö.
- Anonyymi
olipas paljon kysymyksiä. Eli siis ensinnäkin, ei minulla ei ole mitään kokemusta asiasta. Geeli auttaa aivan hyvin, pillereissä on lisäaineita jotka eivät välttämättä ole hyvästä. Kyllä, sillä on väliä onko kohtu tallella vai ei. Yleensä normaleilla naisilla on kohtu. Jos se puuttuu niin on genetiikassa joku ongelma.
t:MatiasOskari- Anonyymi
Eiköhän tuollaisen häiriköivän miehen olisi syytä pysyä poissa tältä palstalta koska ei tunne edes lääketiedettä.
Olet varmaan tekemisissä naisten kanssa äärimmäisen harvoin, kun et edes tiedä sitä että aika monelta vaihdevuosi-ikäiseltä naiselta puuttuu kohtu ja voi käyttää pelkkää estrogeenia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuollaisen häiriköivän miehen olisi syytä pysyä poissa tältä palstalta koska ei tunne edes lääketiedettä.
Olet varmaan tekemisissä naisten kanssa äärimmäisen harvoin, kun et edes tiedä sitä että aika monelta vaihdevuosi-ikäiseltä naiselta puuttuu kohtu ja voi käyttää pelkkää estrogeenia.Humalassa yksikseen häiriköi näitä naisten ketjuja yöllä. Säälittävää. Kuvittelee kai olevansa hauska...
- Anonyymi
En tiedä ap, mitä vaivoja sulla on vaihtareista, mulla pahin oli järkyttävä hikoilu ja täysin unettomat yöt. Estrogeeni ei tuonut minkäänlaista helpotusta, mutta verenpaine nousi pilviin. Lääkäri sanoi, että ei se johtunut estrogeenista, vaan stressistä. No, en tiedä, kun lopetin estrogeenin, niin verenpaine laski melko nopeasti normaaliksi. Sitten kokeilin menoforce strong-nimistä luontaispilleriä ja se toi helpotuksen muutamassa viikossa. Voi tätä ihanuutta: hikoilua ehkä kymmenesosa siitä mitä ennen ja yöunet kohtuullisen hyvät, eli herään vain 1-2 kertaa yössä ja pääsen aikalailla heti uneen.
Tuohon muuhun keskusteluun viitaten sanon kyllä, että ruokavaliolla on vaikutusta ja ihan tuohon hikoiluunkin. En tiedä miksi, en ole perehtynyt, mutta huomasin, että kahvi on todella pahasta, samoin sokeri. Mulle ei myöskään sopinut mikään hikiliikunta, se vaan lisäsi hikoilua. Sen sijaan pitkät kävelylenkit ja jooga teki hyvää, samoin kesällä järvessä uiminen.Sanoisin, että kannattaa seurata tarkasti mikä pahentaa oloa ja mikä parantaa tai ei ainakaan pahenna. Tottakai se vaikuttaa mitä syödään, ihan kaikkeen. Hullulta tuntuu, että ei vaikuttas. Mutta eihän sillä tietenkään voi vaihtareita estää, mutta ehkä helpottaa.
No ap, tsemppiä sulle ja kaikille muillekin, jotka tätä elämänvaihetta elää! Tämä mun kokemus, eihän sitä tiedä toimiiko kaikille. Sekin kun on totta, että kaikki ollaan erilaisia ja oireisiin vaikuttaa varmaan sata muutakin asiaa kuin estrogeeni.- Anonyymi
Kiitos sinullekin vinkeistä, ja siitä että kerrot omasta kokemuksestasi!
Minulla ei missään vaiheessa ole ollut kuumia aaltoja tai yöhikoilua, oireet ovat psyykkisiä. Kysyin kysymykseni, koska tuo mainitsemani 2 mg estrogeenia ei oikeastaan tunnu vaikuttavan millään tavalla. Syön Trisekvens-valmistetta, jossa on kolme erilaista pilleriä. Välillä tuntuu, että on oikeastaan yhdentekevää, mikä pilleri on menossa, koska olotilassa ei tapahdu mitään muutoksia (ainakaan siis positiiviseen suuntaan), kokonaisvaikutus tuntuu olevan /- 0.
Terv. ap. - Anonyymi
Minäkin kommentoin ja omasta kokemuksesta. Minulla ei ole kokemusta hormonihoidoista (en voi käyttää), mutta luontaishoidoista on ja aivan erinomaiset onkin. Vaihtarit löivät mulle päälle kuin salama kirkkaalta taivaalta, ilman mitään ennakkovaroitusta, eli menkat oli olleet ihan normaalit kaikinpuolin, eikä mitään muitakaan oireita, ikää vähän päälle 50. Sitten yhtäkkiä kaikki mahdolliset oireet: järkyttävä hikoilu, täysin menetyt yöunet, limakalvojen kuivuus, virtsatietulehdus, päänsärky, nivelkipuja, menkat jäi kerrasta pois, masennus, itkuherkkyys. Kaikkein kamalimpia oli just nuo psyykkiset oireet. Pahimmillaan toivoin kuolemaa. Ihan järkyttävä olotila, en ollut koskaan kokenut mitään tuohon verrattavaakaan. En tosiaan ihmettele, jos naiset hakevat tuossa vaiheessa hormonit, riskeistä huolimatta. Elämä muuttui muutamassa viikossa helvetiksi, oli pakko hakea sairaslomaakin. En saanut tehtyä edes kotitöitä, puhumattakaan liikunnasta, jota olin aina harrastanut kohtuullisen paljon. Ruokavalio meni huonompaan suuntaaan, kun en vain jaksanut panostaa siihenkään. Oikeasti, tuossa vaiheessa ei vain jaksa, vaikka nuokin ylläolevat neuvot on tosi hyviä.
No, menin sitten vyöhyketerapiaan, koska muistin, että olin saanut siitä aikoinaan apua raskauspahoinvointiin ja myöhemmin vauvan koliikkiin. Odotukset ei olleet hirveän korkealla, mutta ajattelin, että mitä vain kokeilen, josta edes vähän voisi olla helpotusta. Ekan kerran jälkeen ei mitään, tokan kerran jälkeen olo oli vielä pahempi. Sitten kolmannen kerran jälkeen alkoi helpottaa; sain nukuttua paljon paremmin, jopa 4-5 tuntia kerrallaan. Aloin samalla käyttää myös homeopaattisia valmisteita ja hikoilu väheni nopeasti, nyt muutaman viikon jälkeen on vain yksi hikikohtaus yössä ja sen kestää. Parasta on kuitenkin, että mieliala on parantunut valtavasti, olen melkein kuin entisellään. Jaksan työn, kotityöt, liikuntaakin ja olen jopa taas innoissaan uusista asioista. Parisuhde parani ja nyt on alkanut jopa limakalvot tulla parempaan kuntoon ja virtsatietulehduksia ei ole ollut enää. Nyt jaksan taas jo panostaa ruokaankin. Kuukautiset ovat pysyneet poissa, eli ei tämä mikään vaihtareitten peruutus ole, oireet vaan ovat lähes poissa.
Olen aivan hirveän onnellinen ja kiitollinen vyöhyketerapeutilleni, en voi sanoin ilmaista miten paljon. Ja samalla harmittaa, kun monet joutuvat näiden kamalien oireiden kanssa kamppailemaan jopa vuosia, itse en olisi kestänyt. Sanon vain, että kokeilkaa rohkeasti luontaishoitoja, niistä ei ole vaihtareitten yhteydessä ainakaan minkäänlaista haittaa. Minä aion jatkaa hoitoja vaikka lopun ikääni, tietysti harvemmin tarvii käydä, kun ei ole enää oireita. Suosittelen todella kokeilemaan. Hoitaja kannattaa valita puskaradion suosituksesta, ei heitä turhaan kehuta. (kunhan kehuja ei ole sukulainen tai kaveri) Ja ei pidä odottaa, että ihan heti saa apua, kyllä siihen menee muutama kerta ja sama homeopattisilla valmisteilla, apu voi tulla muutamassakin päivässä, mutta voi mennä vähän pidempäänkin. Ja kannattaa myös kokeilla eri valmsitetta, jos eka ei auta. Kaikkea hyvää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin kommentoin ja omasta kokemuksesta. Minulla ei ole kokemusta hormonihoidoista (en voi käyttää), mutta luontaishoidoista on ja aivan erinomaiset onkin. Vaihtarit löivät mulle päälle kuin salama kirkkaalta taivaalta, ilman mitään ennakkovaroitusta, eli menkat oli olleet ihan normaalit kaikinpuolin, eikä mitään muitakaan oireita, ikää vähän päälle 50. Sitten yhtäkkiä kaikki mahdolliset oireet: järkyttävä hikoilu, täysin menetyt yöunet, limakalvojen kuivuus, virtsatietulehdus, päänsärky, nivelkipuja, menkat jäi kerrasta pois, masennus, itkuherkkyys. Kaikkein kamalimpia oli just nuo psyykkiset oireet. Pahimmillaan toivoin kuolemaa. Ihan järkyttävä olotila, en ollut koskaan kokenut mitään tuohon verrattavaakaan. En tosiaan ihmettele, jos naiset hakevat tuossa vaiheessa hormonit, riskeistä huolimatta. Elämä muuttui muutamassa viikossa helvetiksi, oli pakko hakea sairaslomaakin. En saanut tehtyä edes kotitöitä, puhumattakaan liikunnasta, jota olin aina harrastanut kohtuullisen paljon. Ruokavalio meni huonompaan suuntaaan, kun en vain jaksanut panostaa siihenkään. Oikeasti, tuossa vaiheessa ei vain jaksa, vaikka nuokin ylläolevat neuvot on tosi hyviä.
No, menin sitten vyöhyketerapiaan, koska muistin, että olin saanut siitä aikoinaan apua raskauspahoinvointiin ja myöhemmin vauvan koliikkiin. Odotukset ei olleet hirveän korkealla, mutta ajattelin, että mitä vain kokeilen, josta edes vähän voisi olla helpotusta. Ekan kerran jälkeen ei mitään, tokan kerran jälkeen olo oli vielä pahempi. Sitten kolmannen kerran jälkeen alkoi helpottaa; sain nukuttua paljon paremmin, jopa 4-5 tuntia kerrallaan. Aloin samalla käyttää myös homeopaattisia valmisteita ja hikoilu väheni nopeasti, nyt muutaman viikon jälkeen on vain yksi hikikohtaus yössä ja sen kestää. Parasta on kuitenkin, että mieliala on parantunut valtavasti, olen melkein kuin entisellään. Jaksan työn, kotityöt, liikuntaakin ja olen jopa taas innoissaan uusista asioista. Parisuhde parani ja nyt on alkanut jopa limakalvot tulla parempaan kuntoon ja virtsatietulehduksia ei ole ollut enää. Nyt jaksan taas jo panostaa ruokaankin. Kuukautiset ovat pysyneet poissa, eli ei tämä mikään vaihtareitten peruutus ole, oireet vaan ovat lähes poissa.
Olen aivan hirveän onnellinen ja kiitollinen vyöhyketerapeutilleni, en voi sanoin ilmaista miten paljon. Ja samalla harmittaa, kun monet joutuvat näiden kamalien oireiden kanssa kamppailemaan jopa vuosia, itse en olisi kestänyt. Sanon vain, että kokeilkaa rohkeasti luontaishoitoja, niistä ei ole vaihtareitten yhteydessä ainakaan minkäänlaista haittaa. Minä aion jatkaa hoitoja vaikka lopun ikääni, tietysti harvemmin tarvii käydä, kun ei ole enää oireita. Suosittelen todella kokeilemaan. Hoitaja kannattaa valita puskaradion suosituksesta, ei heitä turhaan kehuta. (kunhan kehuja ei ole sukulainen tai kaveri) Ja ei pidä odottaa, että ihan heti saa apua, kyllä siihen menee muutama kerta ja sama homeopattisilla valmisteilla, apu voi tulla muutamassakin päivässä, mutta voi mennä vähän pidempäänkin. Ja kannattaa myös kokeilla eri valmsitetta, jos eka ei auta. Kaikkea hyvää!Että uudestaan piti vielä tulla mainostamaan näitä uskomushoitoja... ;) Ottaa se pannuun, kun joku kehtaakin tehdä keskustelunaloituksen estrogeenista... :D
- Anonyymi
Tietääkö kukaan, voiko käyttää hormonikorvaushoitoa, jos on vielä kuukautiset ja myooma?
Mikä olisi sopiva pillerimerkki viiskymppiselle, kun on alkanut pahat aamuyön valvomiset?- Anonyymi
Minulla oli vielä kuukautiset, kun aloitin hormonikorvaushoidon (Femoston). Minulla on lisäksi hyvin pieni myooma kohdussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569