Pyöräilijän väistämisvelvollisuus kärkikolmion/stop-merkin kohdalla

Anonyymi

Jännäksi menee uuden tieliikennelain astuessa voimaan 1.6.2020. On ilmeisesti haluttu selkeyttää asiaa pyöräteiden kohdalla mutta onko onnituttu?

77 § lukee mm. seuraavaa: "Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit on sijoitettava ajoradan tai sen osan oikealle puolelle. Erityisestä syystä merkki voidaan lisäksi sijoittaa ajoradalla olevalle korokkeelle, ajoradan vasemmalle puolelle tai ajoradan yläpuolelle. Pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle."

Pyörätiellä merkki on siis sijoitettava tien oikealle puolelle. Seuraavassa kohdassa pyörätien/kevyenliikenteen väylä kulkee ajoradan vasemmalla puolella mutta kolmio on oikealla puolella. Ei ole tosin pyörätien vieressä mutta sen oikealla puolella kuitenkin. Koskeeko jatkossa kärkikolmio pyöräilijöitä?

https://goo.gl/maps/zNgvGjMe8riMZ5MU9


Laitetaan vielä tämä kohta jossa pyörätien/kevyenliikenteen väylä kulkee ajoradan oikealla puolella mutta jossa kolmio on pyörätien vasemmalla puolella. Lakimuutoksen jälkeen kärkikolmio ei siis koske kevyenliikenteen väylää pitkin tulevaa pyöräilijää.

https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18

36

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitkä pillerit jäi ottamatta?

      • Anonyymi

        Kyllä laki ja säännöt on tiedettävä, että voi turvallisesti liikkua liikenteessä.


    • Anonyymi

      Etuoikeusmerkit koskevat vain ajoradan liikennettä.
      En ole missään lakikohdassa nähnyt sitä selkeästi sanotun, mutta näinpä se on

      ”Merkki 211

      Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä, jollei se perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen. Merkki sijoitetaan tällaisen tien alkuun ja tarpeellisiin kohtiin sen varrelle. (23.12.1998/1133)”
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P14
      Tämäkin puhuu tiestä eikä ajoradasta.

      ”1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;
      ---
      13) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
      Pyörätie on tien osa.

      MUTTA etuajo-oikeus ei koske pyörätietä vaikka se on etuajo-oikeutetun tien osa ( tämä täytyi oppia maastosta ).

      Etuajo-oikeutettu tie. Huomattava sekin, että merkki on pyörätien oikealla puolella
      https://goo.gl/maps/RHvVXs1kUxL6VoU79

      Mennään vähän eteenpäin. Oikealta tulee pyöräteitä, mutta ei mitään kolmioita
      https://goo.gl/maps/63BmSpWR8hYPeprd7

      Kadun toisella puolen erillinen pyörätie. Ei kolmiota
      https://goo.gl/maps/f1J1tvw1DwpP4UBY9

      EAO 4-tie Helsingistä jonnekin Inariin. Erillinen pyörätie tulee. Ei kolmiota
      https://goo.gl/maps/56RWkxVnoFpRngR69

      Pyöräilijän etuajo-oikeus on vain ajaessaan ajoradalla eli ylityskohdissa – ei pyöräteiden keskinäisissä.

      EAO-tien nimi pitäisikin olla etuajo-oikeutettu ajorata, ei tie.

      Kolmio ei koske vasemmanpuoleista pyörätietä
      https://goo.gl/maps/zNgvGjMe8riMZ5MU9

      Jos ajoratojen risteyksessä kolmio olisi sijoitettu pyörätien oikealle puolelle, niin silloin se SAATTAISI koskea myös täältä kuvan suunnasta tulevaa oikeanpuoleista pyörätietä. En nyt muista sellaista paikkaa
      https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18

      ***
      Jossain muussa ketjussa edellisen linkin tilanteesta sanottiin, kuvan suunnasta pyörätieltä vasemmalle toiselle pyörätielle kääntyvää pitää kolmion takaa tulevan väistää.
      Siinä unohdetaan vasta-asia ”Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.”
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P12

      - 5372 -

      • Anonyymi

        Aloittaja taisi enemmän olla kiinnostunut väistämispuolesta koska kyselee kolmiosta ja otsikossa on mainittu kolmio ja stop-merkki.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi kyse oli 1.6.2020 voimaan tulevasta laista.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

        Kyll vastasin sekä nykyisen, että tulevan.
        Annetuissa esimerkkilinkeissä ei kummassakaan nykyisin eikä tulevassakaan kolmio koske pyörätietä.

        Kiitti, että laitoit linkin uudesta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyll vastasin sekä nykyisen, että tulevan.
        Annetuissa esimerkkilinkeissä ei kummassakaan nykyisin eikä tulevassakaan kolmio koske pyörätietä.

        Kiitti, että laitoit linkin uudesta....

        Kertoisitko mitä 77 § pykälässä olevalla virkkeellä, jossa pyörätie manitaan, sitten tarkoitetaan?

        Tässä linkki suoraan tuohon 77 § --> https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729#Pidp447023904

        77 § liittyy etuajo-oikeus- ja väistämismerkkeihin ja siellä lukee mm. "Pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko mitä 77 § pykälässä olevalla virkkeellä, jossa pyörätie manitaan, sitten tarkoitetaan?

        Tässä linkki suoraan tuohon 77 § --> https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729#Pidp447023904

        77 § liittyy etuajo-oikeus- ja väistämismerkkeihin ja siellä lukee mm. "Pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle."

        En saa selvää mikä tässä on ongelma. Aivan selkeästi sanottu.
        "Pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle."

        on

        Pyörätiellä merkki on sijoitettava pyörätien oikealle puolelle.

        Kerro miten sinä ymmärrät sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En saa selvää mikä tässä on ongelma. Aivan selkeästi sanottu.
        "Pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle."

        on

        Pyörätiellä merkki on sijoitettava pyörätien oikealle puolelle.

        Kerro miten sinä ymmärrät sen.

        Ymmärrän sen juuri noin kun lakiin on kirjoitettu, mutta tuossa ylempänä kun väitetään ettei kärkikolmio koskisi pyöräteitä. Silti se on uuden lain mukaan sijoitettava tien oikealle puolelle. Aika turha olisi sijoittaa sitä sinne, jos se ei koskisi pyörätietä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei - 5372 -

        Väität ettei kolmio koskisi tässä https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18 kuvan tilanteessa pyörätietä/kevliä. Mihin tuo perustuu?

        Tässä twitter linkissä (löytyy myös alempaa) väitetään juurikin päinvastaista. https://twitter.com/Liikenneturva/status/1168490830379855877

        Sorry, en ole ehtinyt vastaamaan.

        Tässä ketjussa aikaisemmin osoitin, että etuajo-oikeutetun tien etuajo-oikeus ei koske pyöräteitä niiden keskinäisessä risteyksissä vaikka
        - etuajo-oikeuden merkki on jopa pyörätien oikealla puolella
        - pyörätien ja ajoradan välissä 10 sm leveä koroke eli se välittömästi liittyy ajorataan
        https://goo.gl/maps/Fg1YEdHewjTCTbGh7

        Twitterissä L-turva perustelee "pyörätie on tien osa". Se perustelu on kumottu tällä edelläsanotulla.
        En pahemmin luottaisi mitä L-turva kertoo pyöräilystä. Vaikka Jalan ja pyörällä -paperista ohjetta on korjattu vuosien mittaan, niin siinä on vieläkin hengenvaarallisia ohjeita.

        Esimerkissäsi kärkikolmio ei voi tarkoittaa, että kuvan suunnasta tuleva pp-tietä ajava väistää risteävää pp-tietä ajavaa ennenkuin eduskunta määrittelee lailla tai KKO päätöksellään mikä on pp-tien etäisyys ajoradasta silloin, kun se kuuluu vieressä kulkevaan ajorataan ja tiehen.
        "Tapaus 12 m" ei kannata tyrkyttää tähän, koska se on aivan toinen asia
        https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18

        Jos jokin metrimäärä tulee, niin vaikeuksia tulee. Se ei silloin koske pelkästään kolmioristeyksiä vaan etuajo-oikeuttakin. Jokaiseen erilliseen pp-teiden risteykseen täytyy asettaa kolmiot. En luettele enempää vaikeuksia.

        Jos yo. linkkisi tapauksessa kolmio sijoitetaan pp-tien oikealle puolen, niin keksiikö joku vääräleuka, että se koskee vain pp-tietä ( koska sekin on tie ) eikä ajoratojen risteystä ollenkaan.
        Tämä yksikin risteys vaatisi 2 kolmiota lisää
        https://goo.gl/maps/DB6bCcpBNP6Ui8b7A

        Tällä hetkellä ja uudessa laissa kolmio ei merkitse tässä risteyksessä pp-teiden suhteessa mitään. Ovat tasa-arvoisia.
        https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18

        - 5372 -


      • Anonyymi

        Liikenneturva tosiaan kirjoittaa että: "Kun pyörätie on tien osa, niin nykytulkinta on se, että kuvan tapauksen kärkikolmio vaikuttaa yhtä lailla pyörätiehen kuin ajorataankin."

        Johonkin tulkintaan tuon väitteensä perustavat. Olisi kuivat tietää mistä tuo tulkinta tulee. Paha muuten mennä sanomaan yhtään, kun on vain "tulkintoja" suuntaan tai toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturva tosiaan kirjoittaa että: "Kun pyörätie on tien osa, niin nykytulkinta on se, että kuvan tapauksen kärkikolmio vaikuttaa yhtä lailla pyörätiehen kuin ajorataankin."

        Johonkin tulkintaan tuon väitteensä perustavat. Olisi kuivat tietää mistä tuo tulkinta tulee. Paha muuten mennä sanomaan yhtään, kun on vain "tulkintoja" suuntaan tai toiseen.

        Joo, näin tulkitsevat. Sinänsä teksti on ihan oikea pyörätien määritelmästä otettuna ”tien osa”.
        2/13
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
        Veikkaan tulkinnan tulevan samalta, joka kirjoittanut pyöräilijälle Turvan hengenvaarallisen oppaankin.

        Niinkuin taisin jo sanoa, en ole löytänyt laista, asetuksesta tai KKO:n päätöksistä, joka selkeästi tukisi tuota ajoradan ja pyörätien välisen kolmion vaikutusaluetta ajoradan lisäksi myös pyörätielle.

        Sivumennen, vuosina 1957 -82 pyörätiestä ei mainittu laissa ”tien osana”, mutta 50-luvulta asti pyöräilleenä näyttää siltä, että enemmistö pyöräilijöistä on kaiken aikaa mieltänyt etuajo-oikeutetun tien pyörätien olevan etuajo-oikeutettu myös kaikissa pyöräteiden risteyksissä. Meno on sen mukaista.

        En tietenkään noissa väistämisasioissa kehota ketään mihinkään.

        - 5372 -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, näin tulkitsevat. Sinänsä teksti on ihan oikea pyörätien määritelmästä otettuna ”tien osa”.
        2/13
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
        Veikkaan tulkinnan tulevan samalta, joka kirjoittanut pyöräilijälle Turvan hengenvaarallisen oppaankin.

        Niinkuin taisin jo sanoa, en ole löytänyt laista, asetuksesta tai KKO:n päätöksistä, joka selkeästi tukisi tuota ajoradan ja pyörätien välisen kolmion vaikutusaluetta ajoradan lisäksi myös pyörätielle.

        Sivumennen, vuosina 1957 -82 pyörätiestä ei mainittu laissa ”tien osana”, mutta 50-luvulta asti pyöräilleenä näyttää siltä, että enemmistö pyöräilijöistä on kaiken aikaa mieltänyt etuajo-oikeutetun tien pyörätien olevan etuajo-oikeutettu myös kaikissa pyöräteiden risteyksissä. Meno on sen mukaista.

        En tietenkään noissa väistämisasioissa kehota ketään mihinkään.

        - 5372 -

        Sivumennen sanoen, tieliikenneasetuksen n:o 331, 4.10.1957 1 luvun 2§:ssä sanotaan näin:
        Tässä asetuksessa tarkoitetaan e) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tietä tai tien osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivumennen sanoen, tieliikenneasetuksen n:o 331, 4.10.1957 1 luvun 2§:ssä sanotaan näin:
        Tässä asetuksessa tarkoitetaan e) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tietä tai tien osaa.

        Olet oikeassa, olin huolimaton. Etsin määritelmiä lain puolelta, kun ne siihen aikaan olivat asetuksessa.

        Merkin kohdalta löytyi vain
        "Merkki osoittaa ajoradasta, ajoratamerkinnöin erotettua tai erillistä pyörätietä, jota on asianomaiseen suuntaan kuljettaessa käytettävä"

        Yläpeukku sulle.

        - 5372 -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sivumennen sanoen, tieliikenneasetuksen n:o 331, 4.10.1957 1 luvun 2§:ssä sanotaan näin:
        Tässä asetuksessa tarkoitetaan e) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tietä tai tien osaa.

        Tuossa on varsin huoleton tapahtumakuvaus.

        Sinulla on kirjallisuutta. Katsotko nuo pykälät?

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/1980/tho19802330


    • Anonyymi

      Mitä ihmettä täällä oikein pähkätään? Uusi tll taitaa olla joillekin ylivoimainen. Ei se laki nyt sentään kaikkea muuta.

      • Anonyymi

        Yksi vie huomion uuteen tieliikennelakiin, jossa sanotaan, että etuajo-oikeus- ja väistämismerkit (johon väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkki myös kuuluu), pitää pyöräteiden kohdalla sijoittaa tien oikealle puolelle.

        Hän kysyy sitten mm, että miten on pyöräilijän väistämisvelvollisuuden kanssa, jos väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkki ei ole sijoitettu pyörätien oikealle puolelle, vaan pyörätien ja ajoradan väliin, eli pyörätien vasemmalle puolelle.

        Toinen väittää sitten, ettei väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) liikennemerkki koske pyöräteitä. Katsotaan miten tilanne kehittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi vie huomion uuteen tieliikennelakiin, jossa sanotaan, että etuajo-oikeus- ja väistämismerkit (johon väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkki myös kuuluu), pitää pyöräteiden kohdalla sijoittaa tien oikealle puolelle.

        Hän kysyy sitten mm, että miten on pyöräilijän väistämisvelvollisuuden kanssa, jos väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkki ei ole sijoitettu pyörätien oikealle puolelle, vaan pyörätien ja ajoradan väliin, eli pyörätien vasemmalle puolelle.

        Toinen väittää sitten, ettei väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) liikennemerkki koske pyöräteitä. Katsotaan miten tilanne kehittyy.

        Siis mikään ei periaatteessa muutu, koska pyörätielle täytyy asentaa omat merkit tietenkin. Aloituksen kuvat ovat aivan liian kaukaa haetut. Kummassakin tapauksessa näkyvä merkillä osoitettu väistämisvelvollisuus koskee vain autoilijaa. Siis nyt ja tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mikään ei periaatteessa muutu, koska pyörätielle täytyy asentaa omat merkit tietenkin. Aloituksen kuvat ovat aivan liian kaukaa haetut. Kummassakin tapauksessa näkyvä merkillä osoitettu väistämisvelvollisuus koskee vain autoilijaa. Siis nyt ja tulevaisuudessa.

        Pyörätie on joko erillinen tien osaa tai kokonaan erillinen tie. Jos pyörätie on tarpeeksi lähellä tietä, niin se on tien osa eikä erillinen tie. Olenko ymmärtänyt oikein?

        Väität että nykyisen lain mukaan tässä https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18 tilanteessa kärkikolmio ei koske pyörätien/kevyenliikenteen väylän liikennettä, vaikka se on tien osa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie on joko erillinen tien osaa tai kokonaan erillinen tie. Jos pyörätie on tarpeeksi lähellä tietä, niin se on tien osa eikä erillinen tie. Olenko ymmärtänyt oikein?

        Väität että nykyisen lain mukaan tässä https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18 tilanteessa kärkikolmio ei koske pyörätien/kevyenliikenteen väylän liikennettä, vaikka se on tien osa?

        Koskee se silloin, mikäli pyöräilijä ei käytä pyörätietä. Muulloin ei. Mieti nyt vähän itsekin tuota paikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskee se silloin, mikäli pyöräilijä ei käytä pyörätietä. Muulloin ei. Mieti nyt vähän itsekin tuota paikkaa.

        Sitähän juuri tässä teen. Minulle on aina sanottu, että kun pyörätie on tien osa, niin ajoradan tiemerkinnät (esim. nopeusrajoitus ja kärkikolmio) vaikuttaa yhtä lailla pyörätiehen kuin ajorataankin.

        Nyt väitetään, ettei näin ole. Kaipaan kivikovaa faktatietoa tälle väitteelle.

        Vastaväitteeksi laitan tämän linkin: https://twitter.com/Liikenneturva/status/1168490830379855877


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän juuri tässä teen. Minulle on aina sanottu, että kun pyörätie on tien osa, niin ajoradan tiemerkinnät (esim. nopeusrajoitus ja kärkikolmio) vaikuttaa yhtä lailla pyörätiehen kuin ajorataankin.

        Nyt väitetään, ettei näin ole. Kaipaan kivikovaa faktatietoa tälle väitteelle.

        Vastaväitteeksi laitan tämän linkin: https://twitter.com/Liikenneturva/status/1168490830379855877

        No ennen näitä pyörätien jatkeita tilanne oli hiukan eri.

        Mutta nyt kun fillarilla saa suhata miten saattuu, niin pyöräilijällä täytyy olla omat merkit.

        Muulloin väistämissäänöt täytyy vain tuntea. Ja sehän tiedetään ettei niin läheskään aina ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän juuri tässä teen. Minulle on aina sanottu, että kun pyörätie on tien osa, niin ajoradan tiemerkinnät (esim. nopeusrajoitus ja kärkikolmio) vaikuttaa yhtä lailla pyörätiehen kuin ajorataankin.

        Nyt väitetään, ettei näin ole. Kaipaan kivikovaa faktatietoa tälle väitteelle.

        Vastaväitteeksi laitan tämän linkin: https://twitter.com/Liikenneturva/status/1168490830379855877

        Kannattaisi tehdä itsensä selvemmäksi. Puhutkin nyt kevyen liikenteen sisäisestä väistämisvelvollisuudesta, etkä kevyen liikenteen ja autoliikenteen välisestä väistelystä. Hohhoijaa. Ei oo helppoo ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ennen näitä pyörätien jatkeita tilanne oli hiukan eri.

        Mutta nyt kun fillarilla saa suhata miten saattuu, niin pyöräilijällä täytyy olla omat merkit.

        Muulloin väistämissäänöt täytyy vain tuntea. Ja sehän tiedetään ettei niin läheskään aina ole.

        Et tuonut esiin sitä mihin väite perustuu, ettei ajoradan kärkikolmio koskisi myös tien osana olevaa pyörätietä. Pyörätien jatketta on turha sekoittaa tähän. Se ei vaikuta väistämisiin mitenkään. Se vain kertoo pyöräilijän tien ylityspaikan.

        Minä väitän edelleen, että kärkikolmio koskeen tuossa esimerkissä myös pyörätien liikennettä, ilman että pyörätielle on omat liikennemerkit. Uusi laki näyttäisi muuttavan tilannetta mutta nyt puhutaan tästä päivästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi tehdä itsensä selvemmäksi. Puhutkin nyt kevyen liikenteen sisäisestä väistämisvelvollisuudesta, etkä kevyen liikenteen ja autoliikenteen välisestä väistelystä. Hohhoijaa. Ei oo helppoo ei.

        Kärkikolmio velvolittaa väistämään risteävän tien liikennettä (tai etuajo-oikeutetulta suunnalta tulevaa liikennettä). Tuossa kohtaa risteävä liikenne on juurikin kevyenliikenteen väylällä liikkuville se toinen risteävä kevyenliikenteen väylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi tehdä itsensä selvemmäksi. Puhutkin nyt kevyen liikenteen sisäisestä väistämisvelvollisuudesta, etkä kevyen liikenteen ja autoliikenteen välisestä väistelystä. Hohhoijaa. Ei oo helppoo ei.

        Ei suoranaisesti puhuttu kevyenliikenteen keskinäisistä väistämisistä. Puhuttiin siitä, että koskeeko kärkikolmio tien osana olevaa kevyenliikenteen väylää samalla tavalla kun se koskee ajorataa.

        Kyseisessä kuvaesimerkissä tosin kärkikolmio vaikuttaa juuri kevyenliikenteen väylien keskinäiseen väistämiseen, mutta sehän tulee kärkikolmion määritelmästä väistää risteävän tien tai etuajo-oikeutetun suunnan liikennettä.

        On aika olennainen asia tietää miten kärkikolmio velvoittaa toimimaan myös kevyenliikenteen väylien kohdalla. Siksi on syytä tietää miten laki asian määrittelee, ja muuttuuko kenties jokin uuden lain myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätie on joko erillinen tien osaa tai kokonaan erillinen tie. Jos pyörätie on tarpeeksi lähellä tietä, niin se on tien osa eikä erillinen tie. Olenko ymmärtänyt oikein?

        Väität että nykyisen lain mukaan tässä https://goo.gl/maps/TKmr3ihjpwGjetk18 tilanteessa kärkikolmio ei koske pyörätien/kevyenliikenteen väylän liikennettä, vaikka se on tien osa?

        On olemassa ennakkotapaus siitä, onko pyörätie osa tietä (väistämisvelvollisuus/"etuajo-oikeus" sama) vaiko erillinen pyörätie. Tapaus oli muistaakseni sellainen, että auto kääntyi oikealle ja törmäsi pyöräilijään, joka ajoi noin 12 metrin päässä olevaa pyörätietä ja oletti olevansa (tai ei vain huomannut/välittänyt, mistä nämä tietää) etuajo-oikeutettu kääntyvään autoon nähden.

        Autoilija tulkitsi asian niin, että hän ei enää ollut kääntyjä eikä tarvinnut väistää, koska pyörätie oli niin kaukana ajoradasta.

        En muista kummin päin asia lopulta kääntyi, mutta opetus on se, että on tilanteita joista ei voi tietää mikä on oikea lain tulkinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa ennakkotapaus siitä, onko pyörätie osa tietä (väistämisvelvollisuus/"etuajo-oikeus" sama) vaiko erillinen pyörätie. Tapaus oli muistaakseni sellainen, että auto kääntyi oikealle ja törmäsi pyöräilijään, joka ajoi noin 12 metrin päässä olevaa pyörätietä ja oletti olevansa (tai ei vain huomannut/välittänyt, mistä nämä tietää) etuajo-oikeutettu kääntyvään autoon nähden.

        Autoilija tulkitsi asian niin, että hän ei enää ollut kääntyjä eikä tarvinnut väistää, koska pyörätie oli niin kaukana ajoradasta.

        En muista kummin päin asia lopulta kääntyi, mutta opetus on se, että on tilanteita joista ei voi tietää mikä on oikea lain tulkinta.

        Yhdistetty kl-väylä oli maantien ja maantien ainoan kärkikolmion välissä, joten kl-väylä luonnollisesti kuului maantiehen vaikka etäisyyttä oli 12 metriä.

        https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t

        - 5372 -


    • Anonyymi

      "Pyörätiellä merkki on sijoitettava tien oikealle puolelle."

      Nyt ymmärrän missä ongelma on. Lakiteksti kuuluisi olla näin:

      "Pyörätiellä merkki on sijoitettava pyörätien oikealle puolelle."

      Hokemista on lakitekstissä selvästi vältetty.

      • Anonyymi

        Bingo!


      • Anonyymi

        Pyörätien käyttäjille tarkoitettu merkki sijoitetaan uuden lain perusteella pyörätien oikealle puolelle. Aika paljon uusia liikennemerkkejä tiedossa ympäri maata tämän uuden lain myötä, sillä monessa kohtaa liikennemerkki on ajoradan ja pyörätien välissä, eli pyörätien vasemmalla (väärällä) puolella.


      • Anonyymi

        Vieläkin parempi lause olisi:

        "Pyörätiellä merkki on sijoitettava pyörätien oikeaan reunaan."

        Aloituksessa oleva https://goo.gl/maps/zNgvGjMe8riMZ5MU9 tilanne kuvastaa sitä että kärkikolmio on pyörätien oikealla puolella. Jos halutaan omat liikennemerkit pyöräteiille, olisi "pyörätien oikeaan reunaan" järkevämpi määritelmä.


    • Anonyymi

      Tästä käy ilmi miten tieliikennelakia kirjoittavat ovat erittäin viisaita ero tavalliseen pulliaiseen on niin suuri etteivät he edes ymmärrä välillä toisiaan, mikä suuresti huvittaa näin lukijaa.

      • Anonyymi

        Näin on asia.


    • Anonyymi

      Miten pieni ihminen voi tietää miten menetellä jos ei ole täysin selviä pelisääntöjä?! On tulkintoja suuntaan tai toiseen. Jotkut tulkitsevat niin päin ja toiset noin päin.

      Opettavatko edes kaikki autokoulut samalla tavalla kun on näköjään tulkintoja aiheesta. Sanoisin että kolmio on aika tärkeä liikennemerkki liikenteessä eikä sen kohdalla tulisi olla mitään epäselvää tai tulkinnanvaraista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5484
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4084
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3217
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      51
      2850
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      285
      1352
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1318
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      61
      1214
    8. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1149
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      397
      1126
    10. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      215
      1111
    Aihe