16 vuotias omilleen

Anonyymi

Olen kohta 16 vuotias, pian perus koulun päättävä.
Haluaisin muuttaa omilleni peruskoulun jälkeen. Tilannetta helpottaa se että muuttaisin lähelle kotiani ja asunnon johon haluaisin muuttaa (kaksio) on isäni omistuksessa (ei vuokralaista). Kuinka toisin asian esille ja mitä laki sanoo?

3

2458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten sinä aiot liimata tuohon lakia? Uskotteletko että jokin laki määrää isääsi antamaa sinulle ilmaisen toisen (kotisi lisäksi) asunnon?

Kuinka sina aiot maksaa asuntoon liittyvät peruskustannukset (sähko, vesi, lämmitys, internetyhtymä, oma puheimesi jne)
      Onko sinulla tyopaikka jo valmiina heti koulusi loputtua?
      Oletko valmis tekemään 12 tuntisia tyopäiviä (kahta tyotä) saadaksesi rahasi riittämään kattaaksesi pakolliset maksut plus ruokasi?
      Entä, kun huomaat että täysin ammattitaidottomana suorittamistasi toistä saat vain minimi palkan ja päätätkin jatkaa koulutustasi? onko sinulla älyä käydä koulua päivisin ja tehdä toitä illat ja viikonloput?

Kysy vanhemmiltasi antaisivatko he sinun muuttaa tuohon asuntoon
      Vaikka antaisivatkin, pystyisitko tarjoamaan edes pientä vuokraa heille?

Nuo ovat asioita joita sinun täytyy huolellisesti puntaroida ja laskea rahasi, riittävko ne.

• Anonyymi

Tämä on jo vanha aloitus. 16 vuotias on alaikäinen ja silloin vanhemmat ovat vielä vastuussa elatuksestasi. "Oma elämä" on vastuun ottamista tekemisistään. Talous on erittäin tärkeä omaa elämää suunnitellessa poissa lapsuuden kodista. Näin nuorena kannattaa harkita kotoa pois muuttamista, toki silloin se tulee eteen, kun opiskelupaikka on kaukana kotoa. Olet vieläkin nuori ja ehkä jo elämässäsi eteenpäin mennyt, tsemppiä elämääsi.

• Anonyymi

Oppivelvolisuus laki muttu 18v. Joten koulu ei loppunut 16vuotiaalta.Huoltajasi on vastussa sinusta 18v.Jos antaa mutaa mikä ettei?Joutu maksaa myös asunnon kulut kuin ravintosi.Tuskin saat peruskoulupohjalla töitä 16v. se olisi tunti työ koska joudut koulua käymän 18v.asti.Ei riitä elämisen tunti työ rahat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22