lukiolaiset ovat pellejä

:D:D:D:D:D::D:D

kauheesti jauhetaan yo kirjotuksista vaikka eihän lukiosta ole mitään hyötyö...3-vuotta koulunpenkillä lisää turhaa opiskelua eikä opi mitään työelämästä. En ymmärrä 89jä jotka kaikki hakevat ihan innoissaan lähiölukioihin, koska niiden frendit on niissä. jeejee..onks siistii jossai hyllin lukios tai ressus..varmasti hyödyttää kun valmistut 18-vuotiaana,et kä osaa mitään..amis se pitää olla

56

5215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nestori

Itse menin lukioon ihan sen takia, ettei minusta tulisi mikään tuollainen pelle. Vaikka kunnioitankin ammattikoululaisia siinä, että he pääsevät heti (ainakin toivottavasti) käsiksi työelämään, niin lukion käynyt on kuitenkin huomattavasti fiksumpi monessakin asiassa. Sen huomaa esimerkiksi tällaisissa keskusteluissa. Lukio inspiroi ihmistä oppimaan koko elämänsä ajan. Ammattikoulusta valmistuu duunareita, jotka ei sitten muuta teekkään. Ja hei, itse ajattelin lukion jälkeen mennä puuseppäpuolelle amikseen, joten ammattikoulu sinänsä ei mielestäni ole yhtään paska.

• joku järki

Hyvä amislainen, olen kanssasi samaa mieltä siitä että kenellekään ei ole mitään hyötyä siitä että koko jengi menee lukioon. Tässä koulutuskeskustelussa alkaa vaikuttaa siltä, että kukaan ei haklua enää tehdä töistä, joissa vaaditaan kädentaitoja. Jotain töitä pidetään vähemmän arvostettuina kuin toisia. Mitä vikaa on esimerkiksi naulakonhoitajan tai kaupanapulaisen työssä? Jokaiselle työlle on tekijänsä =D

• mävaan

kyllä lukiolaisista tulee ihan samanlaisia kädentaitajia kuin amislaisistakin, eivät kaikki mene yliopistoihin...ja kyllä mä ainakin oon lukiossa ja se päättyy kohta mutta osaan kunnon töitä tehdä sillä olen ollut töissä välillä myös koulun jälkeen..

• Johannes V.
        mävaan kirjoitti:

kyllä lukiolaisista tulee ihan samanlaisia kädentaitajia kuin amislaisistakin, eivät kaikki mene yliopistoihin...ja kyllä mä ainakin oon lukiossa ja se päättyy kohta mutta osaan kunnon töitä tehdä sillä olen ollut töissä välillä myös koulun jälkeen..

Paras vaihtoehto on ehdottomasti kauppis. Se on täynnä hyvännäköisiä merkonomeiksi opiskelevia tyttöjä ja datanomin papereilla pääsee moniin kivoihin työpaikkoihin. Kauppiksesta voi myös mennä suoraan yliopistoon, kuten voi amiksestakin. Jos ei kuitenkaan enää jaksa opiskella kauppiksen jälkeen, ei tartte myöskään mennä hanttihommiin.

• jaa'a
        Johannes V. kirjoitti:

Paras vaihtoehto on ehdottomasti kauppis. Se on täynnä hyvännäköisiä merkonomeiksi opiskelevia tyttöjä ja datanomin papereilla pääsee moniin kivoihin työpaikkoihin. Kauppiksesta voi myös mennä suoraan yliopistoon, kuten voi amiksestakin. Jos ei kuitenkaan enää jaksa opiskella kauppiksen jälkeen, ei tartte myöskään mennä hanttihommiin.

nii naiset siel kauppiksessa vai sit ratkasee.. muuten hyvä mut tuntuu et sinne veti enemmän naisten perseet ku oikee elämä ja opiskelu

• kauppannen
        Johannes V. kirjoitti:

Eihän kauppis oo sama kuitenkaan ku kauppakorkee, minkä jälkeen ainakin niitä töitä riittää...

• abiturientti -05

No sun tekstistä ainakin huomaa ettei kauheasti oo sivistystä tarttunut sun päähäs. Miten voit sanoa että opiskelu on turhaa? Olethan nähnyt minkälaisia ovat ihmiset jotka eivät opiskele? Ja eikö se amiskin ole jonkun tasoista opiskelua vaikka se suurimmaksi osaksi tehdään työn muodossa?
      Niin no, työtä kerkeää tehdä koko loppuikänsä, mikä pakko sitä on heti 18-vuotiaana aloittaa.
      Anteeks mut nyt tuli kyl mieleen se vanha sananlasku "Laiska paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä" Ja mun ei varmaan tarvi erikseen mainita kumpi on se viisas osapuoli?

• Erkko Rosenberg

Luuletko tosiaan pääseväsi vähemmällä, jos käyt lukion ammattitutkinnon sijaan? Joudut vielä lukion jälkeen hankkimaan erikseen ammattituskinnon, jos haluat kunnon työpaikan. Todennäköisesti et kuitenkaan sitä jaksa tehdä ja liityt hanttihommia tekevien ylioppilaiden suureen joukkoon. Samaan aikaan ammattitutkinnon suorittanut tekee hyvin palkattua työtä arvostettuna ammattilaisena. Kumpi oli loppupeleissä viisaampi?

• ajatellut

Kuinka paljon enemmän lukion suorittaneita arvostetaan? Milloin voit lukea lehdestä kaikkien amiksesta päässeiden nimet? Järjestetäänkö yhtä suuria juhlia amislaisille? Lukion käyneet ovan myös usein paremmin palkattuja tulevaisuudessa kuin jonkun autopuolen amislaiset :) Ja jos se tuntuu että (peräti) 3 vuotta elämästäsi menee hukkaan jos ment lukioon, niin kyllä täytyy sanoa että ompa kiire päästä työelämään! huh huh. Usko huvikseski, kyllä niitä töitä kerkee tehä lukionkin jälkeen käytyjen jatko opiskelujen jälkeen, ja ihan riittävästi!

• Cinna

Ei lukion käyneillä välttämättä oo sen paremmat palkat. Paremminki lukioon menneet menee hakeutuu yleensä korkeampaan koulutukseen ja siis parempiin palkkoihin.. Jotku lukiolaiset jää lukion jälkeen kaupan kassalle tms.

• vanja

Onko lukioon menemisen syy todellakin se, että saa nimen 3 vuoden kuluttua lehteen?? WAU...ja se on sitte se arvostuksen mittari? Samoin kuin ne turhat juhlat? (missä on kielletty, että amislaiset eivät voisi valmistumistaan juhlia??)
        Valmistun kesäkuussa ammattikoulusta sekä lukiosta ja luultavasti se yo-lakkikin tulee. Jos jotain aion juhlia, niin ammattiin valmistumistani!
        Miten niin lukiolaisille maksetaan kovempaa palkkaa kuin amislaisille? Yhtälaisesti ammattipapereilla voi hakea jatkokoulutukseen ja aivan samanarvoisena kuin lukiolainenkin.
        Ja mitä tuohon "vain kolmeen" lukiovuoteen tulee, niin moni pitää sitä tuhlauksena, usko pois! Mitä nopeammin pääsee työelämään, sitä nopeammin pääsee omilleen (vähemillä raha-ongelmilla). Ja kaikkia opiskelu ei kiinnosta, työnteko voi olla paljon mielekkäämpää!

• hehee
        vanja kirjoitti:

Onko lukioon menemisen syy todellakin se, että saa nimen 3 vuoden kuluttua lehteen?? WAU...ja se on sitte se arvostuksen mittari? Samoin kuin ne turhat juhlat? (missä on kielletty, että amislaiset eivät voisi valmistumistaan juhlia??)
        Valmistun kesäkuussa ammattikoulusta sekä lukiosta ja luultavasti se yo-lakkikin tulee. Jos jotain aion juhlia, niin ammattiin valmistumistani!
        Miten niin lukiolaisille maksetaan kovempaa palkkaa kuin amislaisille? Yhtälaisesti ammattipapereilla voi hakea jatkokoulutukseen ja aivan samanarvoisena kuin lukiolainenkin.
        Ja mitä tuohon "vain kolmeen" lukiovuoteen tulee, niin moni pitää sitä tuhlauksena, usko pois! Mitä nopeammin pääsee työelämään, sitä nopeammin pääsee omilleen (vähemillä raha-ongelmilla). Ja kaikkia opiskelu ei kiinnosta, työnteko voi olla paljon mielekkäämpää!

siinä mulla toinen pieni! Haha! pointtini oli, että kuinka paljon enemmän lukiolaiset saavat huomiota valmistuessaan! Enkä mielestäni maininnut ettei amislaiset saa pitää juhlia. Turhat juhlat? Aivan varmasti sinun juhlasi ovat aivan yhtä turhat kuin yo-juhlat, usko huviksesi. Mutta onnittelen kuitenkin jos olet amiksen jälkeen menossa yliopistoon (joka on mielestäsi titenkin möys elämän tuhlaamista)! :)
        Ikävä kertoa, mutta korkeammin kolutetut saa yleensäkkin parempaa palkaa.. Niin... ja jos työn teko kiinostaa niin kuka estää lukion ohessa tekemästä töitä?
        Ei sunkaan kannata nyt kakesta vetää hernettä nekkuun! :)

• vanja
        hehee kirjoitti:

siinä mulla toinen pieni! Haha! pointtini oli, että kuinka paljon enemmän lukiolaiset saavat huomiota valmistuessaan! Enkä mielestäni maininnut ettei amislaiset saa pitää juhlia. Turhat juhlat? Aivan varmasti sinun juhlasi ovat aivan yhtä turhat kuin yo-juhlat, usko huviksesi. Mutta onnittelen kuitenkin jos olet amiksen jälkeen menossa yliopistoon (joka on mielestäsi titenkin möys elämän tuhlaamista)! :)
        Ikävä kertoa, mutta korkeammin kolutetut saa yleensäkkin parempaa palkaa.. Niin... ja jos työn teko kiinostaa niin kuka estää lukion ohessa tekemästä töitä?
        Ei sunkaan kannata nyt kakesta vetää hernettä nekkuun! :)

Yliopistoon en ole hakemassa siksi, koska se ei minua millään tavalla kiinnosta tällä hetkellä, kuka tietää ehkä myöhemmin. Tosin vaikka hakisinkin, voisin sen varsin hyvin ammattipapereillani tehdä enkä usko, että sen huonommin siellä pärjäisin kuin kukaan muukaan.:) Eikä yliopisto elämän tuhlausta ole, jos uskoo sillä saavuttavansa haluamansa asiat. Se, mitä pitää turhana riippuu siitä, mitä asioita tavoittelee.
        Ja valitettava totuus on, että korkeamminkoulutetuille palkkaa maksetaan enemmän, mutta koulutustaso ei välttämättä aina ole ratkaiseva asia, usko pois. :)
        Enkä suinkaan ole vetänyt hernettä nenääni, tekstisi lähinnä huvitti... ;)

• Cinna

Ite oon lukiossa, mutta oon osittain samaa mieltä siitä et ei nykyään lukio oo enää samassa arvossa ku ennen ja amiksellaki voi päästä pitkälle, jopa pitemmällekki. Oon ajatellu sitäki et jos meen ammattikorkeaan ni oon siellä ihan pölkky ku monet muut on jo opiskellu kyseistä ammattia 3 vuotta ja sit meille lukiolaisille pitää opettaa kaikki taas ihan kädestä pitäen alusta. Ite menin lukioon sen vuoksi, etten tienny mitä haluun elämälläni tehä. Onhan tämä koulu, jossa väkisinki kypsyy. Oppiipahan kaikkee yleistietoo ja nyt jälkeenpäin ajateltuna en ois tienny ilman lukioo moniakaan asioita. Nyt ymmärrän esim. politiikkaa jotenkuten ku ennen en ollenkaan. Myös ajattelu on selkiytyny ja kypsyny, sen huomaa äikän aineista ku vertaa 1vuonna ja nyt tekemiä aineita. Jos on tarpeeks tietoinen mitä haluu elämällään tehdä ja miettiny asiat kunnolla läpi ni amis voi olla jollekki jopa parempi vaihtoehto. Lukio loppuu nyt eikä oo vielä kokemusta mistään ammatista. Pitää alottaa ammattiin opiskelu ihan alusta. Mut en silti kadu lukioon menoa ja nythän se kohta on ohi. :)

• ....

Se on totta että lukilaisille joutuu AMK:ssa opettaan ammatin alusta asti, mutta amiksesta tulleet joutuvat opettelemaan lähes kaikki lukio "asiat".

• Cinna

Mut toisaalta kypsyyttä osoittaa toi et heti haukutaan lukiolaiset pelleiksi. Jotku ei oo todellakaan tienny mitä muuta tehdä. Totta on et jotku lukiolaiset luulee olevansa parempia ku onkaan, mut jotku vaan, ei saa yleistää :) Joidenki amislaisten kans on mukavampi olla ku ne ottaa jotenki rennommin :) Ei tietenkään kaikki ja on lukiolaisissaki relaajia..

• ainakin osataan kirjoittaa keski määrin paremmin kuin sinä. Mitenhän tuolla oikein kirjoituksella olisi mennyt yli -oppilas kirjoitukset?

• emetti

sanoja mukaillen "ammattikolu on kakkosdivisioona" amiskasta tulee suomen duunarit ja rahvaat työläiset ja lukiolaisista niiden pomoja :)

• hehee

sepäs oli hyvin sanottu! :)

• blackelf

"sanoja mukaillen "ammattikolu on kakkosdivisioona" amiskasta tulee suomen duunarit ja rahvaat työläiset ja lukiolaisista niiden pomoja :)"

Oikeesti, osuva kommentti, hih :D.

• Skeletorr

Kyllä me lukiolaiset ainakin tämän avauksen vastausten perusteella melko itsetietoisia olemme: avaus on trolli, johon ei tulisi reagoida. Eihän kukaan amiskaan noin tyhmä voi olla ;)

• Ammariturientti

Hmm... Lukio on oikeastaan melko onneton laitos...

Teoriaa, teoriaa ja teoriaa...

Noh, viisas tekee niinku mie ja valittee ammattilukion 4 vuotta on kulunu, mutta ammatti on paperin saamista vaille valmis ja yo-lakkikin taitaa kesänkorvalla tipahtaa...

• vanja

Oon kans 4 vuotta sitte päätyny suorittaan lukioo ja ammattitutkintoo yhdessä. Valinta ei pahasti oo kaduttanu, mitä nyt joskus on tullu tätä lukion paskaa kirottua. Nyt on siitä puolesta inspiraatio kadonnu, kirjotukset menköön miten menee!
        Ammattipuoli on valmis, paperit saa sitte kesäkuulla. Parasta on, että tässä koulussa tajus kykenevänsä paljon muuhunki, ku pidemmän päälle turhaan kirjojen pänttäämiseen.
        Itse arvostan paljon enemmän ammattipapereitani, kuin lukiotodistusta, johtuen ehkäpä myös siitä, että alallani on todella vähän oman sukupuoleni edustajia.
        Ammattikouluja tulisi arvostaa enemmän, saahan täältä täydet valmiudet työelämään ja paljon paremmat mahdollisuudet työn hankkimiseen ylipäätään kuin lukiossa istuvat.
        Lukiota pidän ainakin omalla kohdallani melko turhana, kielitaidon karttuminen on varmaan ainut hyödyllinen asia. Paljon turhaa tietoa on pitänyt päähänsä päntätä, vaikka sen ajan olisi voinut kuluttaa hyödyllisemmin.

• amis-abi

kuin myös ammattilukion käyneenä voin sanoa, että se 4 vuotta on parempi vaihtoehto.3 vuotta pelkkää kuivaa tyhjäntoimitusta ei johda mihinkään erikoiseen. ellei tietysti hae jatkokoulutukseen. lukio näyttää hyvältä vain papereissa, muuta hyötyä siitä ei ole..
        ammis se vaan tienaa enemmän:)

• mävaan

Oletpas fiksu ihminen, pitäis varmaan lopettaa kaikki koulunkäynti ja ammattiopinnot vois alkaa jo ala-asteen tai jopa päiväkodin jälkeen, hyvä pidä tosta kiinni!!

• provo

jannuhan on keskinorjan paras provokaattori jatka samaan malliin...

• abistus

Huomaan tekstissäsi lievää sarkasmia. Tämä tekstihän ei voi olla muuta kuin karkea provosointiyritys, johon varmasti tulee paljon vihaisia vastauksia abiturienteilta ja muilta lukiolaisilta.

Asiahan on näin, että kaikki lukiolaiset eivät ole menneet sinne lukioon vetelehtimään kavereiden takia, vaan oppimaan teoreettista tietoa tulevaan ammatilliseen koulutukseen
      ( niin, minusta ei ainakaan ole tulossa ikuista opiskelijaa, vaan tavoitteenani on saada lukion jälkeen ammatillinen koulutus, toiset suuntaavat vielä ylempään teoreettiseen koulutukseen ). Lukiossa saa lisäksi erittäin hyvän tietopohjan, jos aikoo kouluttautua johonkin ammattiin, jossa tarvitaan laajaa tietopohjaa ( esim. lääkäri ).

Ammattikoulussa taas opiskellaan käytännön asioita ja pyritään oppimaan asioita käytännön kautta. Itse en ainakaan pidä amiskaa yhtään huonompana tai parempana vaihtoehtona, kun lukiota. Se, kumpaan koulutukseen hakeutuu, riippuu (toivottavasti) siitä, kuinka helposti omaksut tiedot teoreettisesti tai käytännön kautta. Ihmisillä on erilaisia tiedon omaksumistapoja, siksi meillä on olemassa sekä lukio, että ammattikoulu. Meillä on sentään valinnanvapaus koulutuksessa, miksi valittaa vähäpätöisistä asioista ?

Ja yksi juttu vielä : Ei amiskaan takaa työllistymistä. Tiedän monta esimerkkiä ( yksi omassa perheessäni ), jossa joku on hankkinut ammatillisen koulutuksen ja ollut enemmän työttömänä, kun töissä.

Ihan vaan näkökulmana asiaan.

• mimmi

itse muutaman vuoden sitten kirjoittaneena ajattelen tänä päivänä, että ylioppilastodistus on pääsylippu seuraavaan oppilaitokseen. nyt toisessa koulussa opiskellessa (josta valmistun ammattiin) en kieltämättä tarvitse enää yo-papereita, mutta silti se aikanaan itselle oli tärkeä etappi, jota ei kannata väheksyä sinällään. lukiota ja ammattikoulua ei mielestäni parane kamalasti kaikilta osin verrata, koska koulujen tavoitteet ja tarkoitukset ovat erilaiset. eiköhän kummassakin koulussa opita loppujen lopuksi taitoja ja tietoja itse elämää varten, ja kenellä ne sitten ovat mitäkin, ja kuka arvostaa mitäkin asiaa. siitä ei kannata kinastella. Itse valitsin lukion, koska tiesin sen olevan tarpeellinen seuraavaan kouluun haettaessa. En sanoisi, että kolme vuotta meni hukkaan. . näen siinä myös muita hyviä puolia, vaikka en ammattiin valmistunutkaan. Toisaalta kannatan kaksoitutkintoa, koska se on hyödyllinen. Saat ammatin, mutta toisaalta lipun sinne seuraavaan paikkaan jos sikseen on..en toki väitä ettei ammattikoulun paperilla mihinkään pääse. Tunnen niitä, jotka amiksen jälkeen ovat menneet amk:hon ja valmistuuvat jopa parempituloiseen ammattiin kuin minä.. maassa tarvitaan eri alojen työntekijöitä ja minä en ainakaan duunareita parjaisi..joku se minunkin leivän leipoo, tyhjentää roskat pihasta, huoltaa auton korjaamolla, korjaa putket jne, eli monia sellaisia asioita mitä me ihmiset pidämme joka päiväisessä arjessa tarpeellisena ja että ne vielä toimivat. minä hoidan omalta osalta sitten jotain muuta valmistuttuani.kaikella on paikkansa ja erilaisia työntekijöitä tarvitaan ja niitä tulisi arvostaa. vaikka en itse lähtisi ihan mihin työhön tahansa, haluan arvostaa niitä aloja ja työtekijöitä, mitä en itse pystyisi tekemään. lukio vai amis? minusta niitä ei kannataisi vertailla edes samana päivänä. tärkeintä että itse tietää omista aikeistaan ja on siitä edes jollain tapaa varma.että tältä pohjalta minä ajattelen.

• mami

Tyttäreni on kohta käynyt yhden vuoden lukiota, eikä mitään tahansa lähiölukiota. Satojen kilometrien päähän lähti erikoislukioon 16 vuoden ikäisenä, ilman ainoatakaan peruskoulun aikaisia ystäviään, se osoittaa melkoista kypsyyttä. Minkä takia mennä ammattikouluun, jos kykyjä on muuallekin, esim. vieraiden kielien lahjakkuus menee aivan hukkaan jos valitsee amitsun.

• akjjbjb

amiksen lopputyö on vaihtaa ooppeliin tulpat! :) Siihen tarvitaan varmaan viikkojen lukemiset kolmen vuoden opiskelun lisäksi! että näin

• N23

Mietis vähän sellaista asiaa kuinka paljon helpompaa sun on lukion kayneenä jatkaa seuraavaan kouluun.

Toki voit jättäytyä työelämään ja olla tosiaankin yleistäen koyhempi ja huonompi palkkainen kuin korkeammin koulutettu henkilö.

Jos jatkat opintojasi on kaikki yleiset ja pakolliset aineet monia kertoja vaikeampia ilman lukion oppipohjaa..

Itse opiskelen nyt lukion jalkeen. Jo esimerkiksi matematiikan ensimmäinen kurssi meillä koulussa vaati lukiopohjaista tietoa. Jos ei sitä ollut niin jouduit käydä monta preppauskurssia ja tavallaan olit yhden lukuvuoden jäljessä matematiikassa.

Ja sitten toinen pointti.. Valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2000. Vaikkakin huonoin arvosanoin, mutta valmistuin silti. Sen jälkeen olen aina ollut töissä vaikkakin opiskellut ja tenttinyt kursseja saman aikaisesti. Ensimmäisen vuoden olin kokonaan vaan töissä lukion jälkeen mutta halusin enemmä kuitenkin elämältäni ja päätin lähteä opiskelemaan.

Kyllä ne pari ekaa vuotta meni siellä kaupan kassallakin ihan mukavasti. Sen jälkeen kun oli vähän enemmän tieto taitoa pääsin jo koulutustani vastaaviin töihin.
      Nyt tienaan noin 3500 euroa kuukaudessa ja olen hyvin tyytyväinen siihen.

Paljonko siellä isukin raksalla teille amiskansalle maksetaan palkkaa???

• Paperiamis

Hei vaan sinullekin, toimistokukkanen, taitaa isi maksaa vähän lisää siitä että käytät avokaulaisia puseroita toimistolla jotta kiimaiset urokset tekevät hullun lailla töitä, palkaksi vilauttaisit vähän enemmän säärtä...

Vitsi vitsinä.

3500 euroa kuussa. Vau! Olenpa kateellinen. Vai olenko? Jos tuo on nettona, niin sitten ehkä. Itse tienasin viime palkkatodistuksen mukaan kahdelta viikolta bruttona 1915,40 euroa, jossa tosin oli ylityötunteja enemmän kuin tervejärkinen ihminen haluaa tehdä ;) Mutta mitäs siitä. Kuukausipalkkana tuo tekisi yli 3800 euroa, mutta tykkään lyhyemmästä palkkakaudesta enemmän.

Työ on hauskaa, vaihtelevaa, palkitsevaa eikä nuoren ihmisen ruumis hirveästi kärsi vaikka tekisikin viikon yövuoroa putkeen, 10-12h vuoroja. Vastapainoksi saa pomon luvalla huilia seuraavalla viikolla ja latailla akkuja - ja taas mennään.

"Uhrasin" kolme vuotta elämästäni amikselle, ja valmistuin paperialalle. Eli sinun silmissäni tällainen hirveä, likainen duunari! Aijai! Enpä ole katunut. Vielä kun saisi hieman arvostusta, niin tykkäisin. Tai samapa tuo - jos en itse pitäisi työstäni, en tätä myöskään tekisi.

Muistelethan minua, kun seuraavan kerran käyt vessassa ja tartut siihen paperirullaan vieressäsi?

PS. Miksi aina oletetaan että amiksen käyneiden ÄO on yhtä suuri kuin tohvelieläimellä, ja oikeinkirjoitustaitokin puutteellinen? Toivon olevani poikkeus. Ainakin N23 loistaa puutteellisilla kielioppisäännöillään, "huonompi palkkainen" noin esimerkiksi.

Kunhan kiusasin. Tehän ette selvästi tiedä amiksista mitään.

• N23
        Paperiamis kirjoitti:

Hei vaan sinullekin, toimistokukkanen, taitaa isi maksaa vähän lisää siitä että käytät avokaulaisia puseroita toimistolla jotta kiimaiset urokset tekevät hullun lailla töitä, palkaksi vilauttaisit vähän enemmän säärtä...

Vitsi vitsinä.

3500 euroa kuussa. Vau! Olenpa kateellinen. Vai olenko? Jos tuo on nettona, niin sitten ehkä. Itse tienasin viime palkkatodistuksen mukaan kahdelta viikolta bruttona 1915,40 euroa, jossa tosin oli ylityötunteja enemmän kuin tervejärkinen ihminen haluaa tehdä ;) Mutta mitäs siitä. Kuukausipalkkana tuo tekisi yli 3800 euroa, mutta tykkään lyhyemmästä palkkakaudesta enemmän.

Työ on hauskaa, vaihtelevaa, palkitsevaa eikä nuoren ihmisen ruumis hirveästi kärsi vaikka tekisikin viikon yövuoroa putkeen, 10-12h vuoroja. Vastapainoksi saa pomon luvalla huilia seuraavalla viikolla ja latailla akkuja - ja taas mennään.

"Uhrasin" kolme vuotta elämästäni amikselle, ja valmistuin paperialalle. Eli sinun silmissäni tällainen hirveä, likainen duunari! Aijai! Enpä ole katunut. Vielä kun saisi hieman arvostusta, niin tykkäisin. Tai samapa tuo - jos en itse pitäisi työstäni, en tätä myöskään tekisi.

Muistelethan minua, kun seuraavan kerran käyt vessassa ja tartut siihen paperirullaan vieressäsi?

PS. Miksi aina oletetaan että amiksen käyneiden ÄO on yhtä suuri kuin tohvelieläimellä, ja oikeinkirjoitustaitokin puutteellinen? Toivon olevani poikkeus. Ainakin N23 loistaa puutteellisilla kielioppisäännöillään, "huonompi palkkainen" noin esimerkiksi.

Kunhan kiusasin. Tehän ette selvästi tiedä amiksista mitään.

se oli se palkka ihan tää perus palkka jonka saan.. siihen sitte jos aletaan noita sun ylityö ja yötyö lisiä lisäilemään niin kyllä siitäkin suuremman saa.. ;)

Ja sitte jos en muistanu(vaikka taisin kyllä muistaa) mainita että yleistettynä! siis YLEISTETTYNÄ!

Eikä kenenkään tarvii osata kirjoittaa oikein vaikka olis kuin prohvessori ainesta.. vai oliko tääkin kirjoituskilpailu?

• Kerttu Leppä
        N23 kirjoitti:

se oli se palkka ihan tää perus palkka jonka saan.. siihen sitte jos aletaan noita sun ylityö ja yötyö lisiä lisäilemään niin kyllä siitäkin suuremman saa.. ;)

Ja sitte jos en muistanu(vaikka taisin kyllä muistaa) mainita että yleistettynä! siis YLEISTETTYNÄ!

Eikä kenenkään tarvii osata kirjoittaa oikein vaikka olis kuin prohvessori ainesta.. vai oliko tääkin kirjoituskilpailu?

Amiksesta voi nykyään mennä myös suoraan yliopistoon ja amiksesta sinne hakeville on oma kiintiö, joten tuo reitti yliopistoon on paljon helpompi kuin lukion kautta. Samalla saa ammatin btw.

• Vera
        Kerttu Leppä kirjoitti:

Amiksesta voi nykyään mennä myös suoraan yliopistoon ja amiksesta sinne hakeville on oma kiintiö, joten tuo reitti yliopistoon on paljon helpompi kuin lukion kautta. Samalla saa ammatin btw.

Ainakin meidän AMK:ssa amiksesta sinne tulleet ovat pärjänneet paljon lukiolaisia paremmin, Heillä kun on jo perustiedot tästä alasta valmiina. Olisi mielenkiintoista nähdä aiheesta tilastoja.

Kuitenkin opettajana suosittelisin insinööriksi haluaville amista lukion sijaan.

• Minna

Kirjoitin viimein aikuislukiosta ylioppilaaksi 20-vuotiaana, mietittyäni sitä ennen pari vuotta jatkaako keskenjäänyttä lukiota. Lukion jatkamiseen lopulta ei antanut motivaatiota kuin jatko-opintokelpoisuus, jota en vielä tähän päivään mennessä ole kuitenkaan hyödyntänyt - kun amiksen käyneet kaverit (paperiala) alkoivat nostaa yli 2000 euron kuukausipalkkoja, tuntui kyllä että olisi jo aikoinaan pitänyt mennä amikseen. Lukion jälkeen meninkin, opiskelemaan lääkealaa. Tällä hetkellä olen töissä apteekissa ja ihan tyytyväinen palkkaani ja työhöni. Yo-pohjaisena pääsin kiinni työelämään kahdessa vuodessa - farmaseutilta siihen menee vähintäänkin viisi. Kumpi loppujen lopuksi on tärkeämpää, hienompi titteli vai työpaikka ja säännölliset tulot?

Monet tuoreet ylioppilaat elävät siinä harhaluulossa, että saavat heti unelmiensa opiskelupaikan ja valmistuvat ekonomiksi, lääkäriksi, lakimieheksi tai vastaavaksi huippuarvosanoin minimiajassa. Karu todellisuus iskee viimeistään siinä vaiheessa, kun jääkin pisteen päähän sisäänpääsystä eikä ole mitään varasuunnitelmaa syksyksi. Enää ei ylioppilaan sädekehä välttämättä kirvoita vanhempienkaan kukkaronnyörejä - siispä mennään töihin. Moni huomaa pitävänsä työnteosta (lue: rahantulosta) paljon enemmän kuin seuraavan kevään pääsykoekirjojen pänttäyksestä, ja niin sitä vaan jäädään työelämään. Hyvällä tuurilla kohotaan työn kautta siihen esimiesasemaan johon olisi ehkä voinut hakea suoraan kauppakorkean papereillakin. Onko vain korkeakoulututkinto "oikea tie" suuriin tuloihin?

• Patti-Nero

Buahahaa.. Salli mun nauraa, amispelle. Osaatko sä sitten valmistuttas tyhjentää paskakaivon tai valaa betonia ennalta määrätylle alueelle? Vai mitä huikaisevaa aiot elämässäsi saavuttaa..
      Nää katkerat, sivistymättömät öykkärit naurattaa aina.. Hör hör. Ach ja, ehkä lukiopaperit itsessään ei niinkään antoisat noin ammatillisesti, mutta ne avaavat portin mm. yliopistomaailmaan.

Myöhemmin yliopistosta valmistuneet ikätoverisi (jotka valitsivat siis aikanaan lukion) ovat varmaan enemmän kuin halukkaita vertailemaan palkkakuittejaan kanssasi.

Toki jos haluaa vääntää paskahommia paskapalkalla, niska limassa teini-iästä hautaan asti, that's fine. Tyhmiä tolloja, joilla ei lukupäätä ole, löytyy aina.. Muista vetää paskanen pilottis päälle kun lähdet rassaan mopoja ja kammottavia amishoroja.

• Hehcu

On lukiosta sen verran hyötyä että tuollaiset pienet idioottimaiset kirjoitusvirheet ainakin on useilta kitketty pois lukiossa. Josta kyllä huomaa ettet oo itse lukiota käynyt *reps*. se on 3 vuotta, ei 3-vuotta. 89:jä, ei 89jä.

Asiastahan voi olla monta eri mieltä. Amis on amis ja lukiolainen on lukiolainen. Ainoa ero niillä on se, että lukiolaiselle kerääntyy kaikenlaista nippelitietoa, amikselle tietoa juuri siitä mitä oopiskelee. Kumpi sitten on parempi... NIPPELITIETO!!! HAHAA!! Luser x)

• menen lukioon

nii ei välttämättä oo valmista ammattia mut siitä voi jatkaa eteenpäin parempaan ammattiin. ei amatsusta valmistuta lääkäreiksi, ja jos joku ei menisi lukioon ja siitä eteenpäin nii mihis menisit jos tuliskin pipi sormeen ja pitäis päästä lääkäriin, mut ei olis ketään. mieti sitä. mitään järkee ei oo hakee samaan lukioon ku kaverit jos siitä itelle ei oo hyötyä. nii ja on varaa parempaan autoon eikä tarvii ajaa sellasella vitun rämällä karvanopat suussa niinku amatsun amis jätkät.

• Kimmo

Hei!

Vastaukseksi riittänee tämä: sitten isompana tulet huomaamaan, mitä hyötyä lukiosta olisi voinut olla.

• Lukiolainen ja siitä vitun ...

Odotan sitä hetkeä kunnes joku kaunis päivä olen pomosi kun olen käynyt paremman koulun :P

• pelle

Melkoinen kommentti! Kyllä te amikset aina jaksatte yllättää typeryydellänne! Jos meitä lukiolaisia ei olisi, niin kuka sullekin raukalle antaisi töitä?

• Lukioon menevä

Lukio on yleissivistävä koulu. Sitä kautta haetaan vähän mielenkiintoisempiin ammatteihin kuin amikseen ja autonkorjaus linjalle!!!Perkele.

• Apjooz

Kyllä jonkun ne autotkin on korjattava, muuten ne ei kauaa kulje.

• Lassard

Aikamoinen väite. Ainakin olet saanut melkoisen keskustelun aikaan... Tosin järkeä tossa sun tekstissä ei oo rotan perseen vertaa!

• paskallakin on tekijänsä

En edes jaksa vaivautua lukemaan koko paskanjauhamisketjua.

Hei, kai se nyt on ihan jokaisen oma asia, että miten sen elämänsä käyttää. Toisille lukiosta on hyötyä, toisille ei. Nämä on näitä elämän perkeleen suuria ja ratkaisemattomia kysymyksiä, joihon varmaan kukaan teistä pälleistä ei osaa vastata.

Mutta voin mä aina soittaa joulupukille ja kysyä.

• max

Aivan samaa mieltä. Pikkusieluisuus kyllä oikein rönsyää tässä avauksessa. Kukin tekee elämällään ihan mitä tahtoo ja mikä on itselle parasta! Joillekin ei sovi teoriapohjainen opiskelu, jotkut taas tahtovat esim. lääkäriksi joksi lukio on ainoa reitti. Kaikkia joka tapauksessa tarvitaan.

Helvetti sentään, amisten viestit on provoja ja lukiolaisten viesteistä paistaa läpi epäusko omaan tekemiseen, olkaa jo hiljaa!

• lukiolainen amis

Einä käyn amista ja lukion siinä samalla, eli ei huonompi homma. Jos ei ois kaksoistutkintoo nii valinta ois ehdoton AMIS vaikka ei mulla mitää lukiolaisii vastaan oo niin on se vaan vähän turhan yleissivisävää

• ylioppilas

Jokainen amis on kateellinen tuleville ylioppilaille. Syytä onkin! Onhan se ikävä jos päässä on pelkkää sahajauhoa, että ei muuhun pysty kun amikseen menemään. Kaikista ei tule menestyjiä.

• Emma

Tätä samaa "itkua" käydään joka kevät että ylioppilaita muistetaan ja kuvataan telkkariin eikä amiksen auton hajottajalinjalta muisteta ketään. Olen todennut että tätä itkuvirttä veisaa ne jotka eivät ole edes lukiota käyneet. Jokainen tekee omia valintoja koulun suhteen. Mielestäni ei ole mitään niin hienoa hetkeä 18 -vuotiaana kun rehtori sanoo että onnea, lakit päähän. Olen itse kirjottanut v. -95, joten sori huono äidinkieli. Paljon onnea kevään abeille:)

• S2004

Syksylläkin voi valmistua YO:ksi, asia, mikä näyttää unohtuneen. Kevään yliopiilasta jauhetaan tiedotusvälineissä joka vuosi, syksyllä valmistuvia ei kukaan. Miksi, miksi näin?

• anaalikaali

TURHAAN MENNÄ LUKIOON SILLÄ SE ON PASKAA MENKÄ AMIKSEEN VÄHÄN NAULAAMAAN JA LEIKKIMÄÄN AUTOILLA KUINKA VAIHDAN KUMIT

Ps. Tuon mun mersun sit teille jotka ootte autoalalla (ne putket täytys vaihtaa)

• Vanha aloitus mutta: Miksi tästä pitää aina jauhaa? Isot ihmiset, osa varmasti jo täysi-ikäisiäkin. Eiköhän se liene aivan selvä asia, että toisille lukio on parempi ja mielekkäämpi vaihtoehto, toisille taas ammattikoulu. Eihän siitä mitään tulisi jos kaikki menisivät lukioon ja korkeakouluun sen jälkeen, kuten ei siitäkään että kaikki kävisivät ammattikoulun ja jättäisivät opinnot siihen.
      Niin, itse olen lukiossa, tästä jatkan oikeustieteelliseen. Mutta se mikä voi teitä taistelijoita hieman kummastuttaa: Poikaystäväni on ammattikoulusta viime keväänä valmistunut autonasentaja. Ja mitä ihmettä? Emme ole käyneet ainuttakaan sotaa siitä, kumpi on kannattavampi koulu, ammattikoulu vai lukio.
      Jäitä hattuun ja järkeä päähän ihmiset, olitte kummassa koulussa vain. Se vain osoittaa lapsellisuutenne kun riitelette tästä, riippumatta oppilaitoksesta.

• riuttala76

Itse menin lukion jälkeen Tampereen teknilliseen korkeakouluun diplomi-insnööriksi opiskellakseni. O.k. Siihen se melkein sit jäikin kun oli vähän liian houkutteleva tuo Tampereen yöelämä. Yhdellä opintolainalla tuli ostettua auto itselle 12-vuotta itseäni vanhemman isoveljeni opastuksella. Hän opiskeli aikoinaan ammattikoulussa auton asentajaksi. Auton ostin koska Ruoka-saarioinen tarjosi niin hiton yksinkertaisia töitä joista tekemällä 12-tunnin urakkoja viikonloppuisin ylitöinä tienasi aika mukavasti ja vielä sai tehtaanmyymälästä pakkasesta ostetuksi oman pakastimen täyteen pilkkahinnalla raakapakkasen erilaisia hyviä lihatuotteita yli 4 kilon pahvilaatikoissa. Bodarille ihan unelma homma. Ei mua lukion käyminen kaduta. Kiva osata vähän Saksan kieltäkin ja laaja matematiikka, fysiikka ja kemia saattaa vielä joku päivä tulla tarpeeseen vaikka ne kertausta jo vaatisivatkin. Mut sitä mä ihmettelen kun isä pitkään oli autonkorjaaja Shellillä ja viikonloppuisin olut maistui ja velikin oli alunperin vain kiinnostunut lähinnä hienoista autoista niin miten hitossa on mahdollista et se ei tähän päivään mennessä ole juonut kuin 2 kpl ykkösoluita? Entä miten hitossa se nykypäivänä tuntuu itseopiskelleen tietotekniikkaa 10-kertaa enemmän kuin minä vaikka aloitin koneilla leikkimisen jo Commodore 64:llä levyaseman ja lähes 200 kpl piraattilevyn kanssa missä oli pelien lisäksi kaikenlaista ohjelmaa ja Basic-kielikin tuli minulle jonkinverran tutuksi? Vielä hassumpaa on että kansakoulun käynyt äitinikin innostui tietokoneista kun veli osti sille läppärin ja hieman opasti. Me kun veljen kanssa pidettiin äitiä vähän yksinkertaisena niin kyllä se suomen kielellä ihan hienosti konetta käyttelee ja pitää siitä kovasti. Onhan toi lukio siitä kiva et ainakin jos en lopullisesti ole niin laiska kuin olen tähän asti ollut niin kyllä tässä aina ainakin tavalliseen ammattikorkeakouluun takaisin sisälle pääsee. Tuli jo kerran vanhemmalla iällä tavan insinööriopintoja siellä kokeiltua mutta tuotti Nirvanan feminisoidut pure power plantin siemenet sen verran hyvää
      yrttiä et mielisairaalareissu keskeytti opinnot. Ei vaan miksi lähtisin opiskelemaan kun on pysyvä eläke bruttona yli 1700 euroa, kauheat ulosottovelat niskassa ja on niin helvetin mukavaa kun edullinen vajaa vuosi sitten 333 eurolla Gigantista ostamani Toshiban läppäri toimii kuin unelma. Yhtään haittaohjelmaa tai virusta en oo vielä havainnut taisi vaihto Avastin virustorjuntaan olla hyvä idea. Netflixikin toiminut koko ajan täydellisesti, ikinä ei oo kuva nykinyt eikä mitään muitakaan ongelmia ole ollut. Mä kun hautasin C64.n ja Commodore Amigan niin en todellakaan sen jälkeen ole voinut kuvitellakaan että koneet missä käyttöjärjestelmä ei ole kiinteästi Rom-muistissa voisivat toimia ongelmitta yli puoli vuotta.

• o.o.

Jännä stoori, joka eksy kyllä ihan ihme reiteille loppuun mennessä. XD

• Eihyvältänäytä

Mitä? Ei paljoo teksti harhaile eei. c64 ammattikorkeakoulu amiga purepowerplat. ja tietsikkaki viä toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe