Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kysymys Omaisille

Hoitaja

Kysyisin teiltä, joiden omainen on hoidettavana jossain terveyskeskuksessa, vanhainkodissa tai dementia-kodissa, että kumpaa itse haluaisitte omalle dementoituneellenne, että hänet sidottaisiin g-tuoliin kiinni, tai lääkkeillä rauhotettaisiin liki liikkumattomaksi, vai että kaatumisen, ja lonkan murtamisen tmv;n loukkaantumisen uhalla, hänen annettaisiin liikkua vapaasti turvallisessa ympäristössä. Turvallisella ympäristöllä tarkoitan esim. dementia-kotia, jossa mahdollisuus liikkua sisällä ja ehkä ulkonakin.

15

1913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omainen

      ... onko vielä tarkoitus palata takaisin kotihoitoon vai ei.
      Jos hän jää pysyvästi laitokseen, sama se ainakin minulle, miten hoidetaan. Ymmärrän hyvin, että on joskus pakko käyttää järeitä keinoja, sillä potilas on usein toimitettu kotoa laitokseen juuri siitä syystä, että ei kotona voida käyttää niitä lepositeitä ja tyrmäyslääkkeitä ym., joita laitoksisssa käytetään äärimmäisissä tilanteissa.

      Jos taas potilas on vain tilapäishoidossa, pitäisi hänen ehdottomasti päästä liikkumaan mahdollisimman paljon. Niin hän tekee kotonakin! Jos liikuntakyky taantuu laitosjakson aikana, hän loukkaantuu kotona entistä suuremmalla todennäköisyydellä ja hän on aikaisempaa rasittavampi hoidettava.

    • järjellä

      Ei kai tämän pitäisi olla joko/tai-kysymys, onhan järjen käyttö sallittua hoitotyössäkin?

      Minun äitini on erittäin liikkuvaa sorttia, fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin henkisesti ja väsyttää vaeltamisellaan kenet tahansa. Kaatuiluista on toistaiseksi selvitty pelkillä mustelmilla.
      Rauhoittaminen on ajoittain tarpeen ihan terveyssyistä, CK-arvot kipuavat pilviin ylenmääräisen liikkumisen myötä. Kultainen keskitie ja kokonaistilanteen arvioiminen nykyhetkessä oikean suunnan valitsemiseksi lienee paras ratkaisu.

      • Kiar

        Samaa mieltä edellisen kanssa eli ei tämän pitäisi todellakaan olla mikään joko/tai -kysymys. Kuvaa jo hiukan hoitohenkilökunnan eettisyyttä ja suhtautumista omaan työhönsä, jos tilanne alkaa mennä tällaiseen joko/tai- ajatteluun.

        Ensinnäkin vanhuksia lääkitään jo ihan liikaa. Lisäksi olen dementoituneen sukulaiseni kohdalla huomannut, että koska hän tarvitsee apua liikkumiseen eikä hoitohenkilökunnalla ole aikaa auttaa, on hänen dementiansa pahentunut liikkumisen vähennyttyä. Terveydenhuoltoalan eettiset ohjeetkaan eivät hyväksy vanhusten "huumaamista" vain sen takia, ettei hoitohenkilökuntaa ole tarpeeksi huolehtimaan vanhusten liikkumisesta. Lisäksi vofdaan ajatella, että onhan jokaisella vanhuksella riski kaatua ja loukata itseään, miksi dementoitunut ei sen takia saisi liikkua? Tietysti jokainen oman kykynsä mukaan.

        Mutta näissäkin asioissa pitäisi käyttää tervettä järkeä ja myös muistaa, että on olemassa eettisiä ohjeita, jos ei itse osaa eettisesti ajatella...


      • Hoitaja
        Kiar kirjoitti:

        Samaa mieltä edellisen kanssa eli ei tämän pitäisi todellakaan olla mikään joko/tai -kysymys. Kuvaa jo hiukan hoitohenkilökunnan eettisyyttä ja suhtautumista omaan työhönsä, jos tilanne alkaa mennä tällaiseen joko/tai- ajatteluun.

        Ensinnäkin vanhuksia lääkitään jo ihan liikaa. Lisäksi olen dementoituneen sukulaiseni kohdalla huomannut, että koska hän tarvitsee apua liikkumiseen eikä hoitohenkilökunnalla ole aikaa auttaa, on hänen dementiansa pahentunut liikkumisen vähennyttyä. Terveydenhuoltoalan eettiset ohjeetkaan eivät hyväksy vanhusten "huumaamista" vain sen takia, ettei hoitohenkilökuntaa ole tarpeeksi huolehtimaan vanhusten liikkumisesta. Lisäksi vofdaan ajatella, että onhan jokaisella vanhuksella riski kaatua ja loukata itseään, miksi dementoitunut ei sen takia saisi liikkua? Tietysti jokainen oman kykynsä mukaan.

        Mutta näissäkin asioissa pitäisi käyttää tervettä järkeä ja myös muistaa, että on olemassa eettisiä ohjeita, jos ei itse osaa eettisesti ajatella...

        Eettistä tai ei, tämä on nykypäivää suurilla vuodeosastoilla ym.

        Itse työskentelen pienessä dementia-kodissa, jossa käytetään todella vähän rauhoittavia lääkkeitä, ja unilääkkeitä ei lainkaan.
        Yleensä jos asukas meiltä on ollut esim. vuodeosastolla jonkin syyn takia, tulee hän erittäin horjuvana, huonosti liikkuvana takaisin, koska lääkkeitä on lisätty, ja papereiden mukana seuraa lähes aina paperi, jossa omaisilta on pyydetty lupa sitoa asukas.
        Meillä on heti jätetty vaipat, liiat rauhoittavat ja unilääkkeet pois, että ollaan päästy takaisin alkutilanteeseen. Minusta on parempaa, että asukas väsyttää itsensä liikkumalla ja touhuamalla itsensä väsyksiin, kuin että päivällä lääkitään sohvalle, ja yöllä sänkyyn unilääkkeillä.
        Minua vain kiinnosti se, että miten herkästi omaiset antavat allekirjoituksen tälläisiin sitomis-lupiin. Koska lähes aina niitä sitomisia tai lääkityksiä perustellaan sillä, että niillä muka ehkäistään kaatumisia ja niistä koituvia kuluja ja kunnon laskuja.

        Itse olen hyvinkin eettisesti ajatteleva hoitaja, ja katson asioita muiltakin kannoilta, kuin siltä, että miten itse työssäni kaikkein helpoimmalla pääsisin.


      • omainen
        Hoitaja kirjoitti:

        Eettistä tai ei, tämä on nykypäivää suurilla vuodeosastoilla ym.

        Itse työskentelen pienessä dementia-kodissa, jossa käytetään todella vähän rauhoittavia lääkkeitä, ja unilääkkeitä ei lainkaan.
        Yleensä jos asukas meiltä on ollut esim. vuodeosastolla jonkin syyn takia, tulee hän erittäin horjuvana, huonosti liikkuvana takaisin, koska lääkkeitä on lisätty, ja papereiden mukana seuraa lähes aina paperi, jossa omaisilta on pyydetty lupa sitoa asukas.
        Meillä on heti jätetty vaipat, liiat rauhoittavat ja unilääkkeet pois, että ollaan päästy takaisin alkutilanteeseen. Minusta on parempaa, että asukas väsyttää itsensä liikkumalla ja touhuamalla itsensä väsyksiin, kuin että päivällä lääkitään sohvalle, ja yöllä sänkyyn unilääkkeillä.
        Minua vain kiinnosti se, että miten herkästi omaiset antavat allekirjoituksen tälläisiin sitomis-lupiin. Koska lähes aina niitä sitomisia tai lääkityksiä perustellaan sillä, että niillä muka ehkäistään kaatumisia ja niistä koituvia kuluja ja kunnon laskuja.

        Itse olen hyvinkin eettisesti ajatteleva hoitaja, ja katson asioita muiltakin kannoilta, kuin siltä, että miten itse työssäni kaikkein helpoimmalla pääsisin.

        Siis eettisesti ajattelevia hoitajia. Jopa kotona asuvan potilaan liikuntakyky on taantunut lomahoidon aikana kriittiselle rajalle. Silloin lähetettiin kirjallinen nootti, että enää ei voida ottaa kotihoitoon, koska ei vio vastata turvalisuudesta kun katumisriski lisääntyy liikaa. Nyt on kyllä katoamisriski, mutta sen kanssa on jo opittu elämään.


      • Hugo
        Kiar kirjoitti:

        Samaa mieltä edellisen kanssa eli ei tämän pitäisi todellakaan olla mikään joko/tai -kysymys. Kuvaa jo hiukan hoitohenkilökunnan eettisyyttä ja suhtautumista omaan työhönsä, jos tilanne alkaa mennä tällaiseen joko/tai- ajatteluun.

        Ensinnäkin vanhuksia lääkitään jo ihan liikaa. Lisäksi olen dementoituneen sukulaiseni kohdalla huomannut, että koska hän tarvitsee apua liikkumiseen eikä hoitohenkilökunnalla ole aikaa auttaa, on hänen dementiansa pahentunut liikkumisen vähennyttyä. Terveydenhuoltoalan eettiset ohjeetkaan eivät hyväksy vanhusten "huumaamista" vain sen takia, ettei hoitohenkilökuntaa ole tarpeeksi huolehtimaan vanhusten liikkumisesta. Lisäksi vofdaan ajatella, että onhan jokaisella vanhuksella riski kaatua ja loukata itseään, miksi dementoitunut ei sen takia saisi liikkua? Tietysti jokainen oman kykynsä mukaan.

        Mutta näissäkin asioissa pitäisi käyttää tervettä järkeä ja myös muistaa, että on olemassa eettisiä ohjeita, jos ei itse osaa eettisesti ajatella...

        Itse ymmärrän hoitohenkilökuntaa. Sitä en ymmärrä, että miksi vanhustenhoitoa ei järjestetä asiallisesti ja siten, että hoitajia olisi tarpeeksi. Työttömiäkin hoitajia on, joten kuntien pitäisi priorisoida rahankäyttöään. Valittajia tuntuu riittävän ja käsittääkseni on tosiasia, että monessa paikassa hoitajat eivät pysty suoriutumaan työstä täysin, koska mm. hoitajia ei ole tarpeeksi. En menisi omaisena syyttämään ylilääkitsemisestä tai laittamisesta lepositeisiin, jos on todellakin vaara, että potilas loukkaa itseään. Itsemääräämisperiaate on hyvä potilaalla ja liikkuminen, mutta mielestäni tapaturmien ehkäiseminen ja myös hoitajien suojaaminen aggressiivisesti käyttäytyviltä potilailta on tärkeää. Nykyisinhän potilas saa lyödä hoitajaa, mutta hoitajan on vain raportoitava iskut. Miehet pärjäävät paremmin fyysisesti mm. 140 kg kanssa painiessa, mutta mielestäni on aivan väärin, että lääkitystä ei anneta tarpeeksi edes aggressiviselle potilaalle. Vaikeita asioita. Toivon todellakin, että hoitajia kunnioitetaa enemmän työssään.


      • hoi_taja
        Hugo kirjoitti:

        Itse ymmärrän hoitohenkilökuntaa. Sitä en ymmärrä, että miksi vanhustenhoitoa ei järjestetä asiallisesti ja siten, että hoitajia olisi tarpeeksi. Työttömiäkin hoitajia on, joten kuntien pitäisi priorisoida rahankäyttöään. Valittajia tuntuu riittävän ja käsittääkseni on tosiasia, että monessa paikassa hoitajat eivät pysty suoriutumaan työstä täysin, koska mm. hoitajia ei ole tarpeeksi. En menisi omaisena syyttämään ylilääkitsemisestä tai laittamisesta lepositeisiin, jos on todellakin vaara, että potilas loukkaa itseään. Itsemääräämisperiaate on hyvä potilaalla ja liikkuminen, mutta mielestäni tapaturmien ehkäiseminen ja myös hoitajien suojaaminen aggressiivisesti käyttäytyviltä potilailta on tärkeää. Nykyisinhän potilas saa lyödä hoitajaa, mutta hoitajan on vain raportoitava iskut. Miehet pärjäävät paremmin fyysisesti mm. 140 kg kanssa painiessa, mutta mielestäni on aivan väärin, että lääkitystä ei anneta tarpeeksi edes aggressiviselle potilaalle. Vaikeita asioita. Toivon todellakin, että hoitajia kunnioitetaa enemmän työssään.

        ...potilas saa lyödä hoitajaa? Hoitajalla on ihan samat oikeudet koskemattomuuteen kuin kenellä tahansa Suomen kansalaisella. Ei hoitajan tarvitse alistua mihin tahansa. Kyllä silloin on jotain pahasti vialla, jos jossain hoitopaikassa näin ajatellaan.


    • minä vain

      Omaiseni on dementiakodissa. Hän on useimmiten sidottuna pyörätuoliin. Näin ollen kävely pikkuhiljaa loppuu kokonaan. Olen miettinyt olisiko parempi ottaa se kaatumisen riski ja jättää sitomatta. Turvahousujen ostoa olen myös harkinnut ym. Nykyään puhutaan kuntoa ylläpitävästä hoidosta. Henkilökuntaa pitäisi olla riittävästi tavoitteiden toteuttamiseksi. Pahalta tuntuu ajatella, että omaiseni siirretään toiseen paikkaan heti kun hän tarvitsee kaksi auttajaa. Liiallista lääkkeiden käyttöä en hyväksy.

      • Hoitaja

        Pahan olosi siitä, että on edessä jälleen muutto toiseen hoitopaikkaan. Itse olen myös sillä kannalla, että asukkaan pitäisi saada olla loppuun asti tutussa paikassa. Mutta toisaalta ymmärrän myös sen, että onko järkeä pitää dementiakodissa, jossa on valmiudet antaa liikkuvien ja karkailevien dementoituneiden kuljeskella sekä sisällä että ulkona yksikseen (ovissa dementialukot, aidattu piha ym) pelkästään esim. pyörätuoli tai sänkypotilaita.

        Ns. lonkkahousut ovat hyviä liikkuvilla vanhuksilla, ja meillä toivotaan omaisia hankkimaan sellaiset, mieluiten yhdet suojat ja kahdet housut vähintään. Toiset ovat käytössä kun toiset pyykissä. Suht mukavasti he jopa tottuvat niihin.

        Kuntouttava työote ja kuntoa ylläpitävä hoito.. se on vähän hoitajasta kiinni, mitä se tarkoittaa, itse miellän sen niin, että minulla pitää olla ammattitaitoa nähdä, missä asukas minua kulloinkin tarvitsee. En auta pukemisessa silloin, kun se sujuu, ja taas niinä aamuina kun siitä ei mitään tule, autan alkuun. Samoin on syömisessä, ja monissa muissa asioissa.


      • omainen
        Hoitaja kirjoitti:

        Pahan olosi siitä, että on edessä jälleen muutto toiseen hoitopaikkaan. Itse olen myös sillä kannalla, että asukkaan pitäisi saada olla loppuun asti tutussa paikassa. Mutta toisaalta ymmärrän myös sen, että onko järkeä pitää dementiakodissa, jossa on valmiudet antaa liikkuvien ja karkailevien dementoituneiden kuljeskella sekä sisällä että ulkona yksikseen (ovissa dementialukot, aidattu piha ym) pelkästään esim. pyörätuoli tai sänkypotilaita.

        Ns. lonkkahousut ovat hyviä liikkuvilla vanhuksilla, ja meillä toivotaan omaisia hankkimaan sellaiset, mieluiten yhdet suojat ja kahdet housut vähintään. Toiset ovat käytössä kun toiset pyykissä. Suht mukavasti he jopa tottuvat niihin.

        Kuntouttava työote ja kuntoa ylläpitävä hoito.. se on vähän hoitajasta kiinni, mitä se tarkoittaa, itse miellän sen niin, että minulla pitää olla ammattitaitoa nähdä, missä asukas minua kulloinkin tarvitsee. En auta pukemisessa silloin, kun se sujuu, ja taas niinä aamuina kun siitä ei mitään tule, autan alkuun. Samoin on syömisessä, ja monissa muissa asioissa.

        Olisiko kuntouttava työote sitä, että antaisi potilaan tehdä itse kaiken mitä voi?
        Niinhän kotonakin tehdään, ainakin yleensä. Siellä potilaalla on aikaa pukeutua vaikka puoli päivää, toinen puoli sitten riisutaan, mutta ainakin hän voi ja saa tehdä sen ihan itse. Ja hyvin osaa, vaikkakin hitaasti.
        Liikkumisen kanssa voidaan olla liian varovaisia ja siitä muodostuu sellainen oravanpyörä: Kun liikkuu huonosti ja pelätään kaatumista, varotaan liikkumista ja "täällä talutetaan kaikkia" (sanoi lyhytaikaisosaston hoitaja). Siitä tietenkin seuraa, että liikkuminen heikkenee entisestään ja lyhytaikaisjakson jälkeen kotiutuvan kohdalla voikin tulla raaka yllätys, kun hän ei enää pystykään kävelemään entiseen tapaan. Sitten aletan hankimaan sitä pysyvää hoitopaikkaa...

        Hoitaja kirjoittaa, että ei ole järkevää pitää demntiakodissa liikuntakyvytöntä potilasta ja on siinä varmaan oikeassa. Mutta miksi ihmeessä potilaista pitää tehdä tarkoituksella liikuntakyvyttömiä? Eikö todella pitäisi vaatia lonkkahousuja ja aidattuja alueita ulkoiluun ym. mikä vähentäisi vuodepotilaita.


      • Hugo
        omainen kirjoitti:

        Olisiko kuntouttava työote sitä, että antaisi potilaan tehdä itse kaiken mitä voi?
        Niinhän kotonakin tehdään, ainakin yleensä. Siellä potilaalla on aikaa pukeutua vaikka puoli päivää, toinen puoli sitten riisutaan, mutta ainakin hän voi ja saa tehdä sen ihan itse. Ja hyvin osaa, vaikkakin hitaasti.
        Liikkumisen kanssa voidaan olla liian varovaisia ja siitä muodostuu sellainen oravanpyörä: Kun liikkuu huonosti ja pelätään kaatumista, varotaan liikkumista ja "täällä talutetaan kaikkia" (sanoi lyhytaikaisosaston hoitaja). Siitä tietenkin seuraa, että liikkuminen heikkenee entisestään ja lyhytaikaisjakson jälkeen kotiutuvan kohdalla voikin tulla raaka yllätys, kun hän ei enää pystykään kävelemään entiseen tapaan. Sitten aletan hankimaan sitä pysyvää hoitopaikkaa...

        Hoitaja kirjoittaa, että ei ole järkevää pitää demntiakodissa liikuntakyvytöntä potilasta ja on siinä varmaan oikeassa. Mutta miksi ihmeessä potilaista pitää tehdä tarkoituksella liikuntakyvyttömiä? Eikö todella pitäisi vaatia lonkkahousuja ja aidattuja alueita ulkoiluun ym. mikä vähentäisi vuodepotilaita.

        No jopas oli väite. Oletko todellakin tuota mieltä, että tarkoituksella tehdään liikuntakyvytön? Eiköhän kyse ole hoitamisesta ja hoitajat tekevät parhaansa ja eivät etenkään tarkoituksella tee kenestäkään liikuntakyvytöntä. Korkeintaa resurssien puutteesta voi syyttää, mutta silloin voi syyttää ehkä kuntaa, veronmaksajia ja politiikkoja ennemmin kuin hoitajia. Kukaan ei varmasti tee potilaasta tahallaan liikuntakyvytöntä. Jos tuollaisesta asiasta on näyttöä, niin asia on kyllä jo vakava.


      • omainen
        Hugo kirjoitti:

        No jopas oli väite. Oletko todellakin tuota mieltä, että tarkoituksella tehdään liikuntakyvytön? Eiköhän kyse ole hoitamisesta ja hoitajat tekevät parhaansa ja eivät etenkään tarkoituksella tee kenestäkään liikuntakyvytöntä. Korkeintaa resurssien puutteesta voi syyttää, mutta silloin voi syyttää ehkä kuntaa, veronmaksajia ja politiikkoja ennemmin kuin hoitajia. Kukaan ei varmasti tee potilaasta tahallaan liikuntakyvytöntä. Jos tuollaisesta asiasta on näyttöä, niin asia on kyllä jo vakava.

        Se voisi avata sinunkin silmiäsi, Hugo.
        Niihin kalliisiin ja yksityisiin tai kuntien PR-laitoksiin ei kannata mennä, ne kyllä ovat edustuskunnossa. Silti samassa kunnassa saattaa olla toinen laitos,jossa on liian vähän henkilökuntaa, siitäkin suuri osa työllisyysvaroin palkattua.
        Voi olla totta, että kukaan hoitaja ei tahallaan tee potilaasta tarkoituksella liikuntakyvytöntä. Totuus on kuitenkin se, että totta kai ihmiseen liikuntakyky taantuu, jos hän istuu päivät pääksytysten samassa paikassa eikä liiku kuin huoneesta päivähuoneeseen ja illalla takaisin. Laitosten ulkoiöualueet ovat utopiaa, joiden toteuttamisen esteitä on uskomaton määrä, tässä pari esimerkkiä:
        "Ei voi aidat pihaa, kun sitten ei paloautot pääsisi tulemaan jos tarvitaan."
        "Ei siitä aidasta mitäänhyötyä ole kun vievät tuoli aidan viereen ja kiipeävät yli."
        Uskomattoman älytöntä sakkia, jos eivät ymmärrä, että on kiinteitä kalusteita, korkeampia aitoja, veräjiä ja todennäköisesti autolla voi kevyesti ajaa vaikka läpi sellaisesta aidasta, jonka takana ikäihmiset pysyvät.


      • hoi_taja

        on tapa tehdä hoitotyötä niin, että hyödynnetään ja vahvistetaan dementoituneen omia voimavaroja kaikissa tilanteissa. En tiedä minkäkokoisessa dementiakodissa läheisesi on, ja paljonko siellä on henkilökuntaa. Meillä on 15-17 asukasta ja kolme hoitajaa aamuvuorossa, hyvin ennättää toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä!


    • lähiomainen

      Siinä vaiheessa kun äitini ei pärjännyt yksin kotona hänet siirrettiin vanhainkotiin jossa oli monta erillaista osastoa eri dementtia vaiheisiin.Ensin paikka missä voi liikkua sisällä ja aidatulla alueella ulkona.Sen jälkeen täysin suljetulle osastolle.Omaiset voi ostaa hänelle ulkoiluttajan.Rauhoittavia annettiin vain illalla.Päivät hän käveli pitkin osastoa.Siinä vaiheessa kun ei enää päässyt itse liikkumaan hoitajat taluttelivat muutaman kerran päivässä.Osastolla sai omaiset pitää juhlia.(siis tietysti kaikille)joten virkistystä tuli aika usein.Omaiset sai osallistua hoitoon.Siinä vaiheessa kun tuli antibioottihoitoja aina ilmoitettiin lääkityksestä omaisille.Huomasin että yhteistyö omaisten ja hoitajien kans oli tärkeää.Tämä hoito kesti 7 vuotta.sen jälkeen terveyskeskuksen vuodeosastolle.Siellä kaikki lääkitykset sovittiin omaisten kanssa.Joten kyllä hyviäkin hoitopaikkoja on olemassa.Omaisten pitää vain olla aktiivisia.Hoito tk:ssa kesti 2 vuotta ennenkuin nukkui pois.

      • Hugo

        Hienoa kuulla onnistuneesta hoidosta. *Toivo elää, että asiat saa sujumaan parhainpäin*.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe