Kumma se vaan on tuon ajan kanssa ,nyt kun katsoo eipä kovin pitkälle ttuntunut, jos alussa olisi edes miettinyt 80 vuoden ikää ,se olis ollu jossain gyber avaruudessa.
Nyt on mukava tehdä inventaariota mitä jäi kätteen? täs iäs annan itellle luvan myös jossitella, työ iässä se on ihan kirosana,sehän pysäyttää kaiken etenemisen ja melkee Suomen talous kasvunkin;))
oisint voinut sillon 50luvulla langeta Vilhoonkin , koska hää oli aika täpärällä Ukon kanssa.Mie näet riiasin molempii:) Vilho oli parkettien partaveitsi ,niiko Taipaleen Reijo laulo Vilho osasi tyttöjen naurattamisen, pussas ohimennesään kysymättä, jos olin tanssilavalla tanssien alkaessa kyllä hää minut ensimmäiseksi haki, vaik joskus leikillää piilouduin toisten tyttöjen taakse.
Äiti patisti naimisiin koska sanoi minun muute jäävän vanhaksipiiaksi, miehiä ei ollu kovin paljoo sodassa olivat kuolleet ,tai haavoittuneet tai jo naimisssa.Eihä Vilho olis ollu uskollinen ja se oli minulle tärkeää, Ukon tiesin naisten vokotteluun olevan liian laiska. Ja sen onnen sai sitten Ukko;))
Ainoo mitä oon miettinyt täs naimakaaupassa vielläkin, miksi minulla oli musta jakkupuku hääpukuna.
Äidin valkoinen pitkä oikea hääpukukin olis ollu kaapissa.OLiko se muotia, tietääkö kukaan? Vai oliko surupukuna Vilhosta.
En muista enkä tiedä,sano sinä.
tzutzu
80- vuotta----oliko pitkä matka...
5
75
Vastaukset
Eihän tässä mitään hätää ole, vuosikymmenet ovat menneet ihan kivasti ohi.
Sitä minä vain ihan surullisena mietin, kun niin paljon nuorempien elämänmatka on päättynyt kesken kaiken. Luen uutisia lehdistä ja joskus silmäilen kuolinilmoituksia. Kuinka monta vuosikymmentä onkaan joiltakin jäänyt kokematta!
Maailmakin on muuttunut ihan toiseksi lapsuuteni ja tämän päivän välisenä aikana. Pula-aikana oltiin tarkkoja kaikesta, säästettiin ja kierrätettiin. Syynä oli, ettei uutta saanut mistään. Kaikki käytettiin moneen kertaan, ja jokainen osasi ommella ja kutoa. Osattiin valmistaa ruokaa ilman rasvoja ja sokereita.
Sitten tuli yltäkylläisyyden aika ja koko maailma alkoi tuhlata. Käden taidot hävisivät vähitellen. Ompelutaito on siirtynyt halpamaiden hikipajoihin. Kotitalous siirtyi valmisruokiin ja eineksiin. Muka aika ei riittänyt kotitöihin.
Mitä siitä seurasi! Jätevuoret ja tuhlaus, merien saastuminen. Luonnon tuhoutuminen.
Nyt säästetään ja kierrätetään taas. Nyt on kysymyksessä maailman pelastaminen roskalta ja jätteiltä.
Meikäläisen viimeinen vuosikymmen on menossa. Haikealta tuntuu. Kyllä tätä katselisi pitempäänkin. Ihmiskunta oppii varmasti huolehtimaan taas luonnosta, itsestään, tulevaisuudestaan. Elinehdot paranevat.
Sitä olisi hienoa seurata ennen lähtöä.- Anonyymi
Vanhuss kumma tauti,
minuun on iskeny ajatus voisin hävittää kaiken omaisuuteni , siis tuhlata turhuuteen, kuten itseni hoidattamiseen ja viihdemaailman menoihin,
omaisuus ei merkitse miulle mitään
ainosataan että katto on päänpäällä ja lämmintä riittää,
kuolla haluisin heti mutt ei uskalla ruveta touhuamaan semmosta, toivon että luoja huomaa kuinka kyllästyny olen elämään,- Anonyymi
Sinussa sykkii viellä Elämä, siksi sanonkin sinulle ,mitäs jos tekisitkin niin, turvaisit vain ettei tarvii olla yötä satteessa, ja sitte panisit ranttaliksi, ensin tietysti annat vain "pikkusormen" kun ihminen tekee jotain alkaa Elämään ilmestyä ihmeellisiä asioita, silloin tulet tietämään että Elämään ei voi koskaan kyllästyä.
Jo tuo Ajatuksen tulo merkkaa että sinulla on jottain kesken,kokematta.näkemättä tai saamatta. terkkuja tzutzu
- Anonyymi
Minun äiti säästi kaiken, kahvipussit ym. Oli nähnyt sodat ja puutteen. Paperikengissä menivät kouluun ja eihän ne edes kestäneet.
Kaksi lastakin oli äidin perheestä kuollut 1930-luvulla, ei ollut lääkkeitä ei mitään. Kesällä liikenne oli laivoilla, talvella hevosilla, kierän jään aikaan potkukelkoilla.Linja-autoja oli kai myös.
Ei siinä voi muuta kuin olla hiljaa kun kuuntelee näitä juttuja.
Kiitos Teille jotka teitte kovan työn uusille sukupolville.Kiitokset itsellesi, olet niitä työn tuloksia ja siihen aikaan tehtiin laatutyötä. ;)
Minusta elämän halu ja toiveet olivat silloin korkealla , vaikka niin paljon menetettiin sodassa.
Asuimme kerrostalossa sodan lopputtua, siellä oli talon yhteinen pesutupa, joka oli betonia tai sen tapasta , lattiat paljut ja kaikki se oli kuin kiviluola,kaikuineen .Menin katsomaan joko äiti on saanut pyykinsä pestyä.
Pesutuvan kaikki viisi paljua oli käytössä .
Jähmetyin näkyyn ja tuoksuun.
Naiset pyykkimuijan liinat päässä solmuineen, hankasivat pyykkilaudalla vaatteita, näky oli lamauttava naisen hiki tuoksui voimakkaasti,se tuoksui niin hyvälle ja jäin yläasteelle istumaan ,kun yks aloitti laulamaan laulun ennen kuolemaa, jotkuu lauloi mukana kuka milasellakin laulutaidolla.
Sillo tuntu ens kerran et kaikki järjestyy.
Tuo "naisen tuoksu" on jäänyt muistiini hajuna.S iitä voi hyvin tulkita onko jottain häikkää kropassa, koska sen tuoksu muuttuu. Terveen naisen hiki tuoksuu hyvälle.
Tämän olen kokenu kun joku lääkekuuri muuttaa heti sen tuoksun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747544Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583183- 372456
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto332022- 211950
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151663- 601609
- 181579