Olisi tarkoitus tapetoida vanhat kertaalleen tapetoidut huokolevyseinät. Huokolevyssä on painaumia, naulan, poistetun sähkörasia yms. jälkiä eli huonossa kunnossa ja lisäksi joudutaan levyttämään huokolevyllä umpeen yks oviaukko.
Onko toivoa saada onnistumaan tapetointi vanhan päälle (paperitapetti)? Mitenkä pohjatyöt?
Vanha tapetti on kyllä hyvin kiinni.
Entä miten uskaltaa/saa poistettua vanhan tapetin huokolevystä?
Vinkkejä kiitos!
vanhan huokolevyseinän tapetointi
7
12093
Vastaukset
- Älä yritä
Laita mieluimmin Cyproc levy seinään ja ovi umpeen samalla materiaalilla niin ei tule harmaita hiuksia.( kun puhut huokolevystä tarkoitatko insuliittilevyä ) sitä ei ole kovinkaan helppo korjailla mitenkään.
- Tehnyt
Olemme uusineet tapetin vastaavanlaisessa tapauksessa. Epätasaisuudet kittasin jollakin kevyttasoitteella, en tässä kohtaa välittänyt "oikeaoppisuudesta".
Hyvin onnistui ja tuli halvaksi. Pinta kannattaa pohjustaa maalilla ennen tapetoimista. Jos haluaa kestävämmän pinnan, tapetoi makulatuuritapetilla pohjaksi.
Kipsilevy on tietysti myös vaihtoehto, mutta huokoinen kuitulevy on akustisesti (=pehneä) mukavampi, minun mielestäni.- sepois
Revi suosiolla vanha levy pois ja levytä uudestaan. Tuo materiaali on erityisen hyvä keräämään kosteutta ja sen vuoksi ei sovellu ylitasoitettavaksi eikä päälle levytettäväksi.
- annu
Vanhan huokolevyn painaumia ja esim. naulanreikiä voit helposti paikata liisteröimällä päälle pienen paikkalapun, esim. sanomalehti käy tai vaikka kassakoneen paperinauhan pätkä. Sitten vaan tapetti päälle. Toimi hyvin ainakin meillä.
Isompaan kuitulevyn reikään voit muhjata veden kanssa pehmeää paprua, esim emboa. Kuivuttuaan pysyy reiässä yllättävän hyvin ja voi vielä tasoitellakin. Sitten taas päälle paikkapaperin pala.
Kipsilevyttäminen saattaa tietää ihan tolkuttomasti ylimääräistä työtä, jos seinät pitää koolata suoriksi (sitä paitsi syö rahaa, tilaa ja on mun mielestäni ruma). Huokolevy on anteeksiantavainen tässä suhteessa.- Ei turhalle työlle!
Tässä tuli muutama hyvä vinkki ja varmistus minulle.
Minulla on n. 100v vanha hirsirunkoinen talo, jossa on vanha huokolevy seinässä ja tarkoitus olisi välttää tarpeetonta työtä ja kunnostaa periaatteella: "ettei vanhasta uutta saa tai ainakaan kannata tehdä".
En missään tapauksessa aio käyttää kipsilevyä, vaan aion tukkia muutaman isomman reiän tällä listeri sanomalehti seoksella, siistiä saumakohdaat ja reiät "hiomalla" ja paperinsuikaleilla. Sitten vaan tapetoin päälle.
Katsotaan miten äijän käy... - Rakennuskonservaattori
Ei turhalle työlle! kirjoitti:
Tässä tuli muutama hyvä vinkki ja varmistus minulle.
Minulla on n. 100v vanha hirsirunkoinen talo, jossa on vanha huokolevy seinässä ja tarkoitus olisi välttää tarpeetonta työtä ja kunnostaa periaatteella: "ettei vanhasta uutta saa tai ainakaan kannata tehdä".
En missään tapauksessa aio käyttää kipsilevyä, vaan aion tukkia muutaman isomman reiän tällä listeri sanomalehti seoksella, siistiä saumakohdaat ja reiät "hiomalla" ja paperinsuikaleilla. Sitten vaan tapetoin päälle.
Katsotaan miten äijän käy...Mikäli uusi tapettisi on kovin vaalea ja vanha tapetti pohjalla on voimakkaan värinen tai kuvioinen, niin saattaa se loistaa uuden tapetin läpi. Ja jos haluat "oikeaoppinen" olla, niin varmista, että uusi tapettisi on paperi tapetti, niin seinäsi pysyy hengittävänä.
Mikäli tuo huokoinen levy seinässä (puukuitulevy) on jostakin kohdin oikein huonossa kunnossa ja vaatii kilo kaupalla kittiä, niin voit mattopuukolla leikata palan pois ja korvata sen uudella puukuitulevyllä ja saumata tämän paikan aiemmin tässä ketjussa annetuin ohjein. Koko tapetin poistaminen on turhan työlästä ja järjetöntä. Se kannattaa jättää fragmentiksi sinne alle, niin seuraava rakennuskonservaattori sadan vuoden päästä saa sitä ihailla... =)
Yleensä puukuitulevy käsketään maalata tapetin kiinnityksen parantamiseksi ja maalina luonnollisesti käytetään lateksia... Eli päin helvettiä! Uusi puukuitupinta kannattaa esiliisteröidä pariin kertaan tapettiliisterillä, niin tapetti pysyy hyvin kiinni ja seinä pysyy hengittävänä! - tehnyt, ei vain lukenut
Rakennuskonservaattori kirjoitti:
Mikäli uusi tapettisi on kovin vaalea ja vanha tapetti pohjalla on voimakkaan värinen tai kuvioinen, niin saattaa se loistaa uuden tapetin läpi. Ja jos haluat "oikeaoppinen" olla, niin varmista, että uusi tapettisi on paperi tapetti, niin seinäsi pysyy hengittävänä.
Mikäli tuo huokoinen levy seinässä (puukuitulevy) on jostakin kohdin oikein huonossa kunnossa ja vaatii kilo kaupalla kittiä, niin voit mattopuukolla leikata palan pois ja korvata sen uudella puukuitulevyllä ja saumata tämän paikan aiemmin tässä ketjussa annetuin ohjein. Koko tapetin poistaminen on turhan työlästä ja järjetöntä. Se kannattaa jättää fragmentiksi sinne alle, niin seuraava rakennuskonservaattori sadan vuoden päästä saa sitä ihailla... =)
Yleensä puukuitulevy käsketään maalata tapetin kiinnityksen parantamiseksi ja maalina luonnollisesti käytetään lateksia... Eli päin helvettiä! Uusi puukuitupinta kannattaa esiliisteröidä pariin kertaan tapettiliisterillä, niin tapetti pysyy hyvin kiinni ja seinä pysyy hengittävänä!Lainaus "konservaattorin" ohjeesta: Ja jos haluat "oikeaoppinen" olla, niin varmista, että uusi tapettisi on paperi tapetti, niin seinäsi pysyy hengittävänä.
Kommentti: ohje on sinänsä oikea, mutta on vaikeaa löytää paperipohjainen tapetti, jossa ei olisi pinnassa hengittämätöntä kerrosta. Joitakin hengittäviä perinnetapetteja on olemassa, mutta käsittely on aika vaikeaa. Yksi vaihtoehto on käyttää makulatuuripaperia ja roiskemaalata esim. munatemperalla.
Lainaus "konservaattorin" ohjeesta:Uusi puukuitupinta kannattaa esiliisteröidä pariin kertaan tapettiliisterillä, niin tapetti pysyy hyvin kiinni ja seinä pysyy hengittävänä!
Kommentti: ohje taas oikeansuuntainen, mutta mikätahansa esim. rautakaupan liisteri on muovipohjaista, eli ei toimi hengittävästi. Samaa kuin lateksin vetäisisi. Perinteinen tärkkelyspohjainen tms. liisteri toimii kyllä ja on maalia parempi. Itse hyväksyn pohjusteena vernissapohjaisen maalin huokolevyyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835