Tietokoneen maadoitus?

Pekkko

Asun vanhassa kerrostalossa jossa ei ole maadoitettuja pistorasioita kun vessassa ja keittiössä. Voinko maadoittaa koneen jotenkin muuten?

6

2200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terwis

      Tuskin kannattaa edes yrittää. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin ostaa maadoitettu pistorasia siihen maadoittamattoman tilalle ja "nollata" se sen jälkeen. Eli käytännössä yhdistää se nollajohdin niihin maadoitusliuskoihin. Vanhoissa taloissa voipi kyllä tuottaa ongelmia oudot johtimien värit sillä standardit värien suhteen on muuttunut useita kertoja viime vuosikymmeninä. Mutta jos sulla ei ole kokemusta sähkötöistä niin elä ihmeessä koske siihen rasiaan!!!
      Jos siinä sitten meneekin se 0 ja vaihe sekaisin niin runko on kokoajan jännitteinen.
      Esim. Tukes:in sivuilta löytää juttuja miten on käynyt kun johdot on mennyt sekaisin.

    • joku...

      Maadoitus ei ole koneen käytön kannalta ihan välttämätöntä, itsekin olen käyttänyt konetta jo useamman vuoden ilman maadoitusta, eikä se ole siitä hajonnut...

      Maadoitetun pistorasian käyttäminen on kuitenkin järkevintä. Maadoittamatonta voi käyttää, mutta ainakin yleensä kaikki takuut yms. mitätöityvät... Ja tietysti se vaikuttaa hieman laitteiden sähköturvallisuuteen...

      Koneen maadoittaminen "jollain muulla tavalla" kuulostaa lähinnä joltain tee-se-itse-miehen tekemältä viritykselta, ja semmoista eivät ainakaan mitkään takuut yms. koske.

      Minun neuvoni on, että ellet ole itse sähkömies, niin parasta olisi hankkia semmoinen ja vaihdattaa ainakin se tietokoneen käyttämä pistorasia maadoitettuun versioon.

      Kerrostaloista en paljon tiedä, mutta minun ymmärtääkseni pistorasiat eivät yleensä kuulu asukkaan hoidettaviksi, joten siitä voi kysellä, että saisiko mahdollista laskua jaettua jotenkin...

      Koska sinulla kuitenkin on maadoitettuja pistorasioita, niin en usko että homma olisi edes kovin vaikea (luetaan: kallis)... Mutta toisaalta vanha maadoitus saattaa perustua nollajohdon käyttöön, ja semmoista ei varmaankaan saa enää uutena laittaa, ja se taas mutkistaa juttua, mutta sitä ei voi varmasti sanoa näkemättä niitä piuhoja mitä siellä kulkee...

      • ...

        Kun vanhempien talojan sähköjä saneerataan ja halutaan vaihtaa maadoitetut rasia niin se tapahtuu tuolla nollaus periaatteella.

        Omalla koneelleni ei ole ikinä ollut maadoitettua pistorasiaa ja koskaan kone ei ole hajonnut.


    • Vedä johto esim. Lämpöpatte...

      Osta tarpeeksi pitkä johto. Laita se kiinni kotelon runkoon johonkin ruuviin kiinni missä se koskettaa kotelon metallia ja vedä toinen pää. Esim. Lämpöpatteriin, Vesijohtoon tai Talon yleisantennin siihen runkoon. Näin maadoitus tapahtuu tietokoneessasi. Ei se kone hajoa jos sitä ei ole maadoitettu, mutta se voi joskus antaa mukavaa sähkö herontaa silloin kun sopivasti maadoitut itse. Kerran hammas osui kotelon runkoon. Vähän vihlasi hammasta kipeästi, mutta itse käytän tuota tapaa kun talossa ei ole maadoitettuja rasioita kuin kylppärissa ja keittiössä.

      • Joku vaan...

        "Laita se kiinni kotelon runkoon johonkin ruuviin kiinni missä se koskettaa kotelon metallia ja vedä toinen pää. Esim. Lämpöpatteriin, Vesijohtoon tai Talon yleisantennin siihen runkoon. "

        Täytyy kuitenkin muistaa, että nuo ovat tee-se-itse virityksiä, enkä todellakaan suosittele tuommoisia kenellekään.

        Usein nuo mainitsemasi lämpöpatterit, etenkin vähän vanhemmat, on maalattu useaan kertaan, joten maalia voi olla metallin päällä jopa useamman millin kerros. Tuommoinen maali taas saattaa eristää tuon maadoitusvirityksen metallista, ja on tasan yhtä hyödyllinen kuin pätkä johtoa joka ei mene yhtään minnekään. Sama vesijohdoilla, nekin on voitu maalata, paljailla putkilla taas korroosio saattaa heikentää kontaktia, toisinaan putket ovatkin muovia, ja eivät johda lainkaan.

        Jos ymmärtää asiaan liittyvät tekijät, niin saattaa olla että tuolla tavalla saa aikaan sinänsä ihan toimivan ja turvallisenkin maadoituksen, mutta entä jos ei tietotaito riitä, ehkäpä ei vaan ajattele kaikkia mahdollisuuksia jne.

        Minun suositukseni on, että hankit paikalle sähkömiehen, ja vaihdatutat maadoittamattomat pistorasiat maadoitettuihin.

        Jos asut jossain asuntoyhtiössä, tai vuokralla, tms., niin saattaa olla, että sinun ei välttämättä tarvitse itse maksaa pistorasioiden vaihtoa,... en tiedä, mutta asiaa kannattaa tiedustella.

        "mutta se voi joskus antaa mukavaa sähkö herontaa silloin kun sopivasti maadoitut itse."

        Suosittelen että sinä tarkistutat koneesi, se nimittäin vuotaa sähköä jostain.

        Itsellä oli joskus jotain 10 vuotta sitten semmoinen kone mikä antoi pieniä sähköiskuja, kun runkoon koski... Muistaakseni vika löytyi virtalähteestä.


      • kake24

        Oletteko hoksanneet kans saman ilmiön kun laitatte tv pistoketta televisioonkin. Se antaa samanlaista sähköhierontaa kuin tietokonekkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      256
      2302
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2065
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1780
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1609
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1191
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      1029
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      114
      1024
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1016
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1013
    Aihe