Translaki2019

Anonyymi

Puhutaanko hetki Translaki2019:a? Laitan tähän hyvät linkit aiheesta. Translaissa on siis pohjimmiltaan kysymys siitä, että jokaisella on/olisi oikeus määritellä itse oma sukupuolensa. Mitä mieltä olette?

Tässä asiasta:
http://translaki.fi/2019/

Tässä asiallista ja asiantuntevaa kritiikkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=zNozE0T6J3c

93

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei jumaliste..

      Me tarvitaan kunnon sota..


      Tulee 1. maailman vittupäille vähän muuta mietittävää.. :D

    • Päivi Räsäsen näkemys asiasta on Päivi Räsäsen näkemys asiasta. Myös toisenlaisia näkemyksiä on.

      Translakiin en kovin yvällisesti ole perehtynyt, olen kuitenkin sitä mieletä, että asiasta on hyvä käydä keskustelua, on hyvä pohtia toteutuuko nykyisten lakiemme puitteissa yhdenvertaisuus ja ihmisoikeudet.

      • Anonyymi

        Tein tuon aloituksen juuri siitä syystä, että moni ei tiedä, mistä siinä on kysymys. Moni on silti äänestänyt viime vaaleissa sellaisia ehdokkaita, jotka ovat olleet sen kannalla ja jotka valittiin eduskuntaan, ymmärtämättä edes asiaa. Se on kovin huolestuttavaa. En minäkään tiennyt asiasta paljoakaan vielä pari kuukautta sitten. Minunkin täytyy perehtyä yksityiskohtiin, vaikka minulla on vahva mielipide jo. Kehotan kaikkia tutustumaan aiheeseen monipuolisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tein tuon aloituksen juuri siitä syystä, että moni ei tiedä, mistä siinä on kysymys. Moni on silti äänestänyt viime vaaleissa sellaisia ehdokkaita, jotka ovat olleet sen kannalla ja jotka valittiin eduskuntaan, ymmärtämättä edes asiaa. Se on kovin huolestuttavaa. En minäkään tiennyt asiasta paljoakaan vielä pari kuukautta sitten. Minunkin täytyy perehtyä yksityiskohtiin, vaikka minulla on vahva mielipide jo. Kehotan kaikkia tutustumaan aiheeseen monipuolisesti.

        Taitaa aika usein olla niin, että ihmiset muodostavat mielipiteitä tietämättä asiasta välttämättä kovinkaan paljoa. Ja äänestäessään he saattavat ohittaa asioita, koska pitävät tärkeänä jotain muuta tai eivät ole perehtyneet ehdokkaansa ajatusmaailmaan.

        Näistä sateenkaariasioista monilla on mielipiteitä. Ja saa tietysti ollakin. Aika usein näkee keskusteluja vaikka nyt näistä transihmisistä, ja mukana keskustelussa ei ole yhtään transihmistä.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Taitaa aika usein olla niin, että ihmiset muodostavat mielipiteitä tietämättä asiasta välttämättä kovinkaan paljoa. Ja äänestäessään he saattavat ohittaa asioita, koska pitävät tärkeänä jotain muuta tai eivät ole perehtyneet ehdokkaansa ajatusmaailmaan.

        Näistä sateenkaariasioista monilla on mielipiteitä. Ja saa tietysti ollakin. Aika usein näkee keskusteluja vaikka nyt näistä transihmisistä, ja mukana keskustelussa ei ole yhtään transihmistä.

        Näin on. Minun täytyy tunnustaa, etten koskaan ole pystynyt muodostamaan järkevää mielipidettä translaista suuntaan enkä toiseen.

        Se johtuu siitä, että sukupuoli on itselleni aika yhdentekevä juttu. Minä nyt satun elämään siinä roolissa, minkä geenini ovat minulle antaneet. Jos olisin miehen kehossa, sitten eläisin miehen elämää. Huomaan, ettei asia ole kaikille niin yksinkertainen. Näin ollen kieltäydyn edes ottamatta kantaa asiaan, johon minulla ei ole minkäänlaista kosketusta. Se olisi epäkunnioittavaa niitä kohtaan, jotka kokevat tulevansa kohdelluiksi epäoikeudenmukaisesti.

        Mittatilaustikkari


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Minun täytyy tunnustaa, etten koskaan ole pystynyt muodostamaan järkevää mielipidettä translaista suuntaan enkä toiseen.

        Se johtuu siitä, että sukupuoli on itselleni aika yhdentekevä juttu. Minä nyt satun elämään siinä roolissa, minkä geenini ovat minulle antaneet. Jos olisin miehen kehossa, sitten eläisin miehen elämää. Huomaan, ettei asia ole kaikille niin yksinkertainen. Näin ollen kieltäydyn edes ottamatta kantaa asiaan, johon minulla ei ole minkäänlaista kosketusta. Se olisi epäkunnioittavaa niitä kohtaan, jotka kokevat tulevansa kohdelluiksi epäoikeudenmukaisesti.

        Mittatilaustikkari

        Tuo lähtökohta transkeskusteluun olisikin mielestäni oikea tapa lähestyä sitä.

        Kun itselle sukupuoli ja seksuaalisuus on kiveen kirjoitettu, on helppo kieltää toislta asioita, joita ei ymmärrä tai joita ei halua nähdä.

        Kun puhutaan ihmisistä, puhutaan meistä ja ihmisen tarpeet ovat hyvin samanlaisia, ne perustarpeet , ne vain ilmenevät joskus eri tavalla kuin joku keskiverto, jota lopulta ei taida olla edes olemassa.

        Itse en oikeiastaa ymmärrä sitä, mikä ongelma siinä on, jos henkilötunnuksen haluaa vaihtaa, jos haluaa vaihtaa juridisen sukupuolen, mikä siinä on se ongelma? En ole yhyttänyt sellaista keskustelua, jossa olisi pohdittu laajemmin sitä, mikä todellinen yhteiskunnallinen merkitys sillä on, jos ihminen haluaa korjata sukupuoltansa.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Tuo lähtökohta transkeskusteluun olisikin mielestäni oikea tapa lähestyä sitä.

        Kun itselle sukupuoli ja seksuaalisuus on kiveen kirjoitettu, on helppo kieltää toislta asioita, joita ei ymmärrä tai joita ei halua nähdä.

        Kun puhutaan ihmisistä, puhutaan meistä ja ihmisen tarpeet ovat hyvin samanlaisia, ne perustarpeet , ne vain ilmenevät joskus eri tavalla kuin joku keskiverto, jota lopulta ei taida olla edes olemassa.

        Itse en oikeiastaa ymmärrä sitä, mikä ongelma siinä on, jos henkilötunnuksen haluaa vaihtaa, jos haluaa vaihtaa juridisen sukupuolen, mikä siinä on se ongelma? En ole yhyttänyt sellaista keskustelua, jossa olisi pohdittu laajemmin sitä, mikä todellinen yhteiskunnallinen merkitys sillä on, jos ihminen haluaa korjata sukupuoltansa.

        Yleisin ongelma taitaa olla kysymys siitä, keiden ongelmat ovat niin vakavia, että niiden käsittelyyn sopii käyttää julkisia varoja.

        Konservatiivisesti ajattelevilla ihmisllä kyse on yleensä jostain aivan muusta. Heitä pelottaa kaikki sellainen, jota ei voi lokeroida tai arvottaa. Heille on yleensä tärkeää löytää ero hyväksyttävien ja ei-hyväksyttävien asioiden välillä ja kiihkeimmät heistä haluavat muiden ajattelevan samoin. Sitten on kaiken maailman uskonnolliset koodistot, joissa sanotaan sitä sun tätä siitä, miten saa tai ei saa elää.

        Jos nyt en millään tavalla ota kantaa julkisten varojen käyttöön niin sanoisin, että minulle olisi täysin yhdentekevää, vaikka sukupuoli-identiteettejä olisi 5000 erilaista.

        Mittatilaustikkari


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yleisin ongelma taitaa olla kysymys siitä, keiden ongelmat ovat niin vakavia, että niiden käsittelyyn sopii käyttää julkisia varoja.

        Konservatiivisesti ajattelevilla ihmisllä kyse on yleensä jostain aivan muusta. Heitä pelottaa kaikki sellainen, jota ei voi lokeroida tai arvottaa. Heille on yleensä tärkeää löytää ero hyväksyttävien ja ei-hyväksyttävien asioiden välillä ja kiihkeimmät heistä haluavat muiden ajattelevan samoin. Sitten on kaiken maailman uskonnolliset koodistot, joissa sanotaan sitä sun tätä siitä, miten saa tai ei saa elää.

        Jos nyt en millään tavalla ota kantaa julkisten varojen käyttöön niin sanoisin, että minulle olisi täysin yhdentekevää, vaikka sukupuoli-identiteettejä olisi 5000 erilaista.

        Mittatilaustikkari

        Eipä se minunkaan maailmaani hetkauta, jos sukupuoli-identitteettejä olisi 5000.

        Julkisten varojen käyttö on vaikea kysymys, arvokeskustelut ovat aina vaikeita.


    • Nykyisenkaltainen kehitys on hyvin huolestuttavaa kun hämmentyneille mielenterveydellisistä ongelmista kärsiville ihmisille aletaan luoda mielikuvaa, että sukupuolen voisi ikään kuin ihan itse valita.
      -Hyväksyn intersukupuolisten korjausleikkaukset syntymän jälkeen, mutta kaikki tää muu fyysisesti terveiden ihmisten sukupuolenvaihdokseen liittyvä silpominen pitäisi kieltää Suomessa..

      • Millä perusteella se pitäisi kieltää?


      • Anonyymi

        Minä en ymmärrä nimenomaan intersukupuolisten "korjausleikkauksia". Millä tavalla se ei ole fyysisesti terveiden ihmisten silpomista?

        Intersukupuolisuudesta tekee ongelman ensisijaisesti binäärinen järjestelmä, jossa vain mies ja nainen ovat hyväksyttäviä sukupuolia. Voihan intersukupuolisuus toki olla ongelma myös henkilölle itselleen, mutta sanotaanko näin, että vauvalle tai lapselle se taitaa harvoin olla ongelma, ennen kuin ympäröivä yhteiskunta viestittää hänelle, että asiassa on ongelma.

        Mittatilaustikkari


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Millä perusteella se pitäisi kieltää?

        -Eettisiin perusteisiin vedoten....Ihmisyyttä ja perusbiologiaa pitäisi kunnioittaa.
        -Lisäks en katso hyvällä, että verorahojamme käytetään vastuuttomasti järjettömyyksiin myöskään tervydenhuollossa..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ymmärrä nimenomaan intersukupuolisten "korjausleikkauksia". Millä tavalla se ei ole fyysisesti terveiden ihmisten silpomista?

        Intersukupuolisuudesta tekee ongelman ensisijaisesti binäärinen järjestelmä, jossa vain mies ja nainen ovat hyväksyttäviä sukupuolia. Voihan intersukupuolisuus toki olla ongelma myös henkilölle itselleen, mutta sanotaanko näin, että vauvalle tai lapselle se taitaa harvoin olla ongelma, ennen kuin ympäröivä yhteiskunta viestittää hänelle, että asiassa on ongelma.

        Mittatilaustikkari

        Siinä kyse on fyysisestä kehitysvammasta, josta mitä ilmeisemmin lapsi tulee voimakkaasti kärsimään myöhemmässä vaiheessa elämäänsä...Tuo kehitysvamma on kuitenkin sellainen mikä voidaan koettaa hoitaa lääketieteellisin toimenpitein ja perustein.
        -Sen voin hyväksyä.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        -Eettisiin perusteisiin vedoten....Ihmisyyttä ja perusbiologiaa pitäisi kunnioittaa.
        -Lisäks en katso hyvällä, että verorahojamme käytetään vastuuttomasti järjettömyyksiin myöskään tervydenhuollossa..

        Kerro vielä, millä perusteella intersukupuolisten korjausleikkaukset kunnioittavat ihmisyyttä ja "perusbiologiaa".

        Mittatilaustikkari


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Siinä kyse on fyysisestä kehitysvammasta, josta mitä ilmeisemmin lapsi tulee voimakkaasti kärsimään myöhemmässä vaiheessa elämäänsä...Tuo kehitysvamma on kuitenkin sellainen mikä voidaan koettaa hoitaa lääketieteellisin toimenpitein ja perustein.
        -Sen voin hyväksyä.

        Oletko ikinä miettinyt, mistä se kärsimys myöhemmässä elämässä johtuu? Ellei kyse ole kipua aiheuttavasta vammasta, kärsimys johtuu muiden ihmisten reaktioista.

        Mittatilaustikkari


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä, millä perusteella intersukupuolisten korjausleikkaukset kunnioittavat ihmisyyttä ja "perusbiologiaa".

        Mittatilaustikkari

        Vastaukseni klo 14.02 riittänee tuohon.


      • blade83 kirjoitti:

        -Eettisiin perusteisiin vedoten....Ihmisyyttä ja perusbiologiaa pitäisi kunnioittaa.
        -Lisäks en katso hyvällä, että verorahojamme käytetään vastuuttomasti järjettömyyksiin myöskään tervydenhuollossa..

        Sinun eettisiin perusteisiinko?

        Ihmisyyttä kunnioittava...siis sinun käsityksesi mukainen kunnioittaminenko?

        Verovarojen käyttö...sinunko mielestäsi järjettömyyksiin?

        Jos kysyy noilta ihmisiltä itseltään, vastaukset saattavat erota paljonkin sinun vastauksistasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ikinä miettinyt, mistä se kärsimys myöhemmässä elämässä johtuu? Ellei kyse ole kipua aiheuttavasta vammasta, kärsimys johtuu muiden ihmisten reaktioista.

        Mittatilaustikkari

        Niinhän se juuri on. Kun muut määrittävät ettet voi olla sellainen kuin olet, siinäpä saa olla melkoinen voimapesä, että sen voi ohittaa.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Vastaukseni klo 14.02 riittänee tuohon.

        Riittää tuohon, mutta voisit vastata vielä klo 14:04 esittämääni kysymykseen.

        Mittatilaustikkari


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ymmärrä nimenomaan intersukupuolisten "korjausleikkauksia". Millä tavalla se ei ole fyysisesti terveiden ihmisten silpomista?

        Intersukupuolisuudesta tekee ongelman ensisijaisesti binäärinen järjestelmä, jossa vain mies ja nainen ovat hyväksyttäviä sukupuolia. Voihan intersukupuolisuus toki olla ongelma myös henkilölle itselleen, mutta sanotaanko näin, että vauvalle tai lapselle se taitaa harvoin olla ongelma, ennen kuin ympäröivä yhteiskunta viestittää hänelle, että asiassa on ongelma.

        Mittatilaustikkari

        Erittäin hyvin sanottu.
        Muutenkin aina sylettänyt tää jo ihan pienten lasten sukupuolittaminen, ei se huutava sinappituubi vielä tee sillä tiedolla mitään et "kumpi" se on..
        Se on tärkeä tieto kaikille muille, jotta he tietäisivät kuinka "suhtautua" uuteen tulokkaaseen..

        Kuinkahan moni oikeasti noudattaisi näitä "normina" pidettyjä sukupuolirooleja, ellei meitä olisi kasvatettu niihin syntymästä lähtien..
        pillulliset on kilttejä, sieviä pikku prinsessoja, kullilliset on reippaita ja rohkeita pikkumiehiä..


      • m.wurst kirjoitti:

        Erittäin hyvin sanottu.
        Muutenkin aina sylettänyt tää jo ihan pienten lasten sukupuolittaminen, ei se huutava sinappituubi vielä tee sillä tiedolla mitään et "kumpi" se on..
        Se on tärkeä tieto kaikille muille, jotta he tietäisivät kuinka "suhtautua" uuteen tulokkaaseen..

        Kuinkahan moni oikeasti noudattaisi näitä "normina" pidettyjä sukupuolirooleja, ellei meitä olisi kasvatettu niihin syntymästä lähtien..
        pillulliset on kilttejä, sieviä pikku prinsessoja, kullilliset on reippaita ja rohkeita pikkumiehiä..

        "Kuinkahan moni oikeasti noudattaisi näitä "normina" pidettyjä sukupuolirooleja, ellei meitä olisi kasvatettu niihin syntymästä lähtien..
        pillulliset on kilttejä, sieviä pikku prinsessoja"

        -Ei kai tuota nykypäivänä monikaan pillullinen minun nähdäkseni noudata....


      • blade83 kirjoitti:

        "Kuinkahan moni oikeasti noudattaisi näitä "normina" pidettyjä sukupuolirooleja, ellei meitä olisi kasvatettu niihin syntymästä lähtien..
        pillulliset on kilttejä, sieviä pikku prinsessoja"

        -Ei kai tuota nykypäivänä monikaan pillullinen minun nähdäkseni noudata....

        Niin, ja miksi pitäisikään? Me ollaan yksilöitä kaikki.
        Toisaalta, eikö ole myös hienoa et ainoa miehenmalli ei enää ole puhumaton ja tunteeton pökkelö?


      • m.wurst kirjoitti:

        Niin, ja miksi pitäisikään? Me ollaan yksilöitä kaikki.
        Toisaalta, eikö ole myös hienoa et ainoa miehenmalli ei enää ole puhumaton ja tunteeton pökkelö?

        Kyllä miehet arvostavat edelleen neitseellistä naista aivan yhtä paljon kuin aina ennenkin.. -Naiset ovat täysin yksin sen ajatuksen kanssa etteikö heidän seksuaalimenneisyydellään olis miehelle mitään väliä..On sillä.
        -Se, että kelpaa kuitenkin on enemmänkin tyytymistä kuin hyväksymistä.

        -2000-luvun tyttöset(useimmat) ovat kymmenien miesten polkemia tautisia tunnekylmiä olentoja... Nykyään pikkutytöt maleksivat mamujen kämpillä hyväks käytettävinä ja tinderissä myymässä itseään kun ei heillä ole mitään kasvatusta.. Pyörivät oman onnensa nojassa jossain. Valitettavasti näin.


      • blade83 kirjoitti:

        Kyllä miehet arvostavat edelleen neitseellistä naista aivan yhtä paljon kuin aina ennenkin.. -Naiset ovat täysin yksin sen ajatuksen kanssa etteikö heidän seksuaalimenneisyydellään olis miehelle mitään väliä..On sillä.
        -Se, että kelpaa kuitenkin on enemmänkin tyytymistä kuin hyväksymistä.

        -2000-luvun tyttöset(useimmat) ovat kymmenien miesten polkemia tautisia tunnekylmiä olentoja... Nykyään pikkutytöt maleksivat mamujen kämpillä hyväks käytettävinä ja tinderissä myymässä itseään kun ei heillä ole mitään kasvatusta.. Pyörivät oman onnensa nojassa jossain. Valitettavasti näin.

        Jaha,
        Mää taas olen lukenut täysin päinvastaista..
        Silloin kun ihmiset vielä olivat metsästäjä-keräilijöitä, nimenomaan hieman vanhemmat jo lapsia saaneet naiset oli halutuimpia miesten keskuudessa.
        Koska naisella oli sekä oma ikä että liuta lapsia todisteena siitä, että hän on lisääntymiskykyinen, kykenevä pitämään jälkikasvun hengissä sekä selviää itse hengissä raskaudesta ja synnytyksestä ja noin niinku muutenkin, toisin kui niillä nuorilla neitseillä.
        Tosin mitään nykyisenkaltaista "avioliittoa" ei silloin vielä tunnettu edes.. pari pysyi yhdessä about sen aikaa ku lapsen kasvattaminen vanhemmistaan riippumattomaksi kesti.. (joltisenkiin 7 vuotta)


      • m.wurst kirjoitti:

        Jaha,
        Mää taas olen lukenut täysin päinvastaista..
        Silloin kun ihmiset vielä olivat metsästäjä-keräilijöitä, nimenomaan hieman vanhemmat jo lapsia saaneet naiset oli halutuimpia miesten keskuudessa.
        Koska naisella oli sekä oma ikä että liuta lapsia todisteena siitä, että hän on lisääntymiskykyinen, kykenevä pitämään jälkikasvun hengissä sekä selviää itse hengissä raskaudesta ja synnytyksestä ja noin niinku muutenkin, toisin kui niillä nuorilla neitseillä.
        Tosin mitään nykyisenkaltaista "avioliittoa" ei silloin vielä tunnettu edes.. pari pysyi yhdessä about sen aikaa ku lapsen kasvattaminen vanhemmistaan riippumattomaksi kesti.. (joltisenkiin 7 vuotta)

        "Silloin kun ihmiset vielä olivat metsästäjä-keräilijöitä, nimenomaan hieman vanhemmat jo lapsia saaneet naiset oli halutuimpia miesten keskuudessa."

        -Buahahaa..Johan vitsin murjaisit. Sikäli kun yhtään miehistä ajatusmailmaa tunnen niin, keep on dreaming.


      • blade83 kirjoitti:

        "Silloin kun ihmiset vielä olivat metsästäjä-keräilijöitä, nimenomaan hieman vanhemmat jo lapsia saaneet naiset oli halutuimpia miesten keskuudessa."

        -Buahahaa..Johan vitsin murjaisit. Sikäli kun yhtään miehistä ajatusmailmaa tunnen niin, keep on dreaming.

        Kannattais hieman tutkia asioita tai edes miettiä..
        Jos lähtökohtainen tarkoitus ihmisenkin pariutumiselle on ollut elinkelpoisten jälkeläisten tuottaminen ja heidän elossa pitäminen, niin onko lapseton ja kokematon teini silloin paras vaihtoehto? Hänhän voi kuolla ensimmäiseen raskauteen.
        Se "koskemattomuuden" vaatimus on tullut kuvioihin vasta paljon myöhemmin, kun ihminen oli jo oppinut viljelemään ja kesyttänyt erinäisiä kotieläimiä ja oppinut "omaisuuden" käsitteen.


      • m.wurst kirjoitti:

        Kannattais hieman tutkia asioita tai edes miettiä..
        Jos lähtökohtainen tarkoitus ihmisenkin pariutumiselle on ollut elinkelpoisten jälkeläisten tuottaminen ja heidän elossa pitäminen, niin onko lapseton ja kokematon teini silloin paras vaihtoehto? Hänhän voi kuolla ensimmäiseen raskauteen.
        Se "koskemattomuuden" vaatimus on tullut kuvioihin vasta paljon myöhemmin, kun ihminen oli jo oppinut viljelemään ja kesyttänyt erinäisiä kotieläimiä ja oppinut "omaisuuden" käsitteen.

        Jokatapauksessa uskon, et miesten viisari on kautta aikain värähtänyt herkemmin nuorelle naiselle....
        Itse en ole elänyt siihen aikaan, eli minun on vaikea sanoa millä periaatteilla siellä on parittelukumppania valittu...Uskoisin, että siellä on uroksen panneet kaikkea nuorta naaraspuolista minkä ovat vain irti saaneet ihan kuten nykyäänkin riippumatta mahdollisesta lisääntymiskyvykkyydestä. Lisääntyminen itsessään on ollut enemmänkin toissijainen seuraamus yhdynnälle.


      • m.wurst kirjoitti:

        Jaha,
        Mää taas olen lukenut täysin päinvastaista..
        Silloin kun ihmiset vielä olivat metsästäjä-keräilijöitä, nimenomaan hieman vanhemmat jo lapsia saaneet naiset oli halutuimpia miesten keskuudessa.
        Koska naisella oli sekä oma ikä että liuta lapsia todisteena siitä, että hän on lisääntymiskykyinen, kykenevä pitämään jälkikasvun hengissä sekä selviää itse hengissä raskaudesta ja synnytyksestä ja noin niinku muutenkin, toisin kui niillä nuorilla neitseillä.
        Tosin mitään nykyisenkaltaista "avioliittoa" ei silloin vielä tunnettu edes.. pari pysyi yhdessä about sen aikaa ku lapsen kasvattaminen vanhemmistaan riippumattomaksi kesti.. (joltisenkiin 7 vuotta)

        Myös urosapinat suosivat vanhempia jo lisääntyneitä naaraita.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Myös urosapinat suosivat vanhempia jo lisääntyneitä naaraita.

        Itse suosin neitseellisiä nuoria naisia....Ilmeisesti en sitten ole ainakaan apina.


      • blade83 kirjoitti:

        Itse suosin neitseellisiä nuoria naisia....Ilmeisesti en sitten ole ainakaan apina.

        Se on joidenkin mieselukoiden erikoisuus.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Se on joidenkin mieselukoiden erikoisuus.

        Tosiasiassa varmasti kaikkien, mutta harva kehtaa sanoa sitä ääneen, koska sillä menettää mahdollisten muiden potentiaalisten naisten kiinostuksen/ saumat heihin = Ihmiset valehtelevat tietoisesti....


      • blade83 kirjoitti:

        Jokatapauksessa uskon, et miesten viisari on kautta aikain värähtänyt herkemmin nuorelle naiselle....
        Itse en ole elänyt siihen aikaan, eli minun on vaikea sanoa millä periaatteilla siellä on parittelukumppania valittu...Uskoisin, että siellä on uroksen panneet kaikkea nuorta naaraspuolista minkä ovat vain irti saaneet ihan kuten nykyäänkin riippumatta mahdollisesta lisääntymiskyvykkyydestä. Lisääntyminen itsessään on ollut enemmänkin toissijainen seuraamus yhdynnälle.

        Kuten jo aiemmin taisin todeta, omistaminen on keksitty vasta maanviljely-kulttuurin myötä..
        Tuo uskomuksesi "pannaan kaikkia jotka kiinni saahaan" eli raiskataan, perustuu just vallankäyttöön ja omimiseen/omistamiseen..
        Jos metsästäjäkeräilijä-yhteisössä joku olisi toiminut sinun uskomallasi tavalla, hänet olisi tod.näk. karkoitettu yhteisöstään. Miesten kun täytyi kyetä toimimaan tiiviisti yhdessä metsästysretkillään ja koko yhteisön säilyäkseen elinvoimaisena, ei sielä paljon sooloilulle ollut tilaa.

        Pari linkkiä vielä, en sitä parinvalinnasta kertovaa artikkelia nyt löytänyt..

        https://www.uusisuomi.fi/ymparisto/120074-tiede-ihminen-harrasti-ennen-hyperseksia

        https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/parisuhdeseksi_syntyi_myohaan


      • m.wurst kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin taisin todeta, omistaminen on keksitty vasta maanviljely-kulttuurin myötä..
        Tuo uskomuksesi "pannaan kaikkia jotka kiinni saahaan" eli raiskataan, perustuu just vallankäyttöön ja omimiseen/omistamiseen..
        Jos metsästäjäkeräilijä-yhteisössä joku olisi toiminut sinun uskomallasi tavalla, hänet olisi tod.näk. karkoitettu yhteisöstään. Miesten kun täytyi kyetä toimimaan tiiviisti yhdessä metsästysretkillään ja koko yhteisön säilyäkseen elinvoimaisena, ei sielä paljon sooloilulle ollut tilaa.

        Pari linkkiä vielä, en sitä parinvalinnasta kertovaa artikkelia nyt löytänyt..

        https://www.uusisuomi.fi/ymparisto/120074-tiede-ihminen-harrasti-ennen-hyperseksia

        https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/parisuhdeseksi_syntyi_myohaan

        No tuollahan sanottiin juurikin niin kuin itse ajattelinkin ja jo totesin, että kaikki ovat panneet ristiin rastiin mistä vaan irti saavat... Aika Paljon naiset nussivat ristiin rastiin ja pettävät parisuhteissaan nykyäänkin, että eipä tuossa ole suurtakaan kehittymistä noilta ajoilta tapahtunut... Monet lapset ovat jonkun muun miehen siittämiä kuin oletetun isänsä.


      • blade83 kirjoitti:

        No tuollahan sanottiin juurikin niin kuin itse ajattelinkin ja jo totesin, että kaikki ovat panneet ristiin rastiin mistä vaan irti saavat... Aika Paljon naiset nussivat ristiin rastiin ja pettävät parisuhteissaan nykyäänkin, että eipä tuossa ole suurtakaan kehittymistä noilta ajoilta tapahtunut... Monet lapset ovat jonkun muun miehen siittämiä kuin oletetun isänsä.

        Niin, mutta se ei ole ollut sellainen kauhistus kui se on nykyaikana.. lapset on olleet koko yhteisön lapsia ja naisetkin saaneet itse päättää kenen kanssa panee..
        Sinä totesit et "urokset on panneet kaikkea nuorta naaraspuolista minkä vain ovat irti saaneet..."
        Siinä olit väärässä että pelkästään urokset olis ollut niitä toimijoita ja naaraat vain kohteita..
        Mut joo, ei kaikki seksi ollut lisääntymiseen tähtäävää, eivätkä ihmiset yksiavioisia. Ja luit varmaankin myös sen kohdan naisen piilo-ovulaatiosta ja miksi ihmisuroolla on kokoonsa nähden niin suuri penis..?
        Yksiavioiseksi tarkoitetulle lajille riittäisi pikkurillin kokoinenkin..


      • m.wurst kirjoitti:

        Niin, mutta se ei ole ollut sellainen kauhistus kui se on nykyaikana.. lapset on olleet koko yhteisön lapsia ja naisetkin saaneet itse päättää kenen kanssa panee..
        Sinä totesit et "urokset on panneet kaikkea nuorta naaraspuolista minkä vain ovat irti saaneet..."
        Siinä olit väärässä että pelkästään urokset olis ollut niitä toimijoita ja naaraat vain kohteita..
        Mut joo, ei kaikki seksi ollut lisääntymiseen tähtäävää, eivätkä ihmiset yksiavioisia. Ja luit varmaankin myös sen kohdan naisen piilo-ovulaatiosta ja miksi ihmisuroolla on kokoonsa nähden niin suuri penis..?
        Yksiavioiseksi tarkoitetulle lajille riittäisi pikkurillin kokoinenkin..

        "Sinä totesit et "urokset on panneet kaikkea nuorta naaraspuolista minkä vain ovat irti saaneet..."
        Siinä olit väärässä että pelkästään urokset olis ollut niitä toimijoita ja naaraat vain kohteita.."

        -Kukaan meistä ei ole elänyt noina aikoina, joten kaikki on pelkkää spekulaatiota näistä asioista.. Veikkaan, että kun siellä on miehet tulleet metsästysreissuiltaan, niin siellä on otettu naista sillä periaatteella, että kuka nyt on sattunut vapaana olemaan...Ei olla paljon kyselty, notta sopiskos neidille seksi tänään...On pantu menemään... Naiset ovat varmasti alistuneet ja antautuneet miehelle, miehen niin halutessaan. Mies oli ykkönen ja nainen tiesi paikkansa näissä yhteisöissä. Nainen sai todennäkösesti turpaansa mikäli urputti tai kieltäytyi.


      • blade83 kirjoitti:

        "Sinä totesit et "urokset on panneet kaikkea nuorta naaraspuolista minkä vain ovat irti saaneet..."
        Siinä olit väärässä että pelkästään urokset olis ollut niitä toimijoita ja naaraat vain kohteita.."

        -Kukaan meistä ei ole elänyt noina aikoina, joten kaikki on pelkkää spekulaatiota näistä asioista.. Veikkaan, että kun siellä on miehet tulleet metsästysreissuiltaan, niin siellä on otettu naista sillä periaatteella, että kuka nyt on sattunut vapaana olemaan...Ei olla paljon kyselty, notta sopiskos neidille seksi tänään...On pantu menemään... Naiset ovat varmasti alistuneet ja antautuneet miehelle, miehen niin halutessaan. Mies oli ykkönen ja nainen tiesi paikkansa näissä yhteisöissä. Nainen sai todennäkösesti turpaansa mikäli urputti tai kieltäytyi.

        Sää saat tietysti veikata ja spekuloida ihan omien uskomustesi mukaan.. väittäähän monet sitäkin että luomiskertomus olisi totta ja argumenttiaan tukemaan löytää kaikenlaista "faktaa" tai ihan vaan mutua..
        Etpä ole sinäkään metsästys-keräily-kulttuurissa elänyt, joten perustat väittämäsi pelkkään mutuun ja miesoletettuna tietty ajatukseen että urosihmiset olisivat aikojen alusta asti olleet "luomakunnan kruunuja" ja naaraat ja lapset vain heidän omaisuuttaan.
        Ja ilmeisestikin myös ajattelet että mets.-ker. pääasiallinen ravinnonlähde olisi nimenomaan ollut miesten urhoollisesti metsästämä (suur-) riista (mikä on kyllä valitettavan yleinen harhaluulo), eikä huomattavasti helpommin saatavilla olevat pieneläimet, linnunmunat, pähkinät, marjat, villivihannekset..


      • m.wurst kirjoitti:

        Sää saat tietysti veikata ja spekuloida ihan omien uskomustesi mukaan.. väittäähän monet sitäkin että luomiskertomus olisi totta ja argumenttiaan tukemaan löytää kaikenlaista "faktaa" tai ihan vaan mutua..
        Etpä ole sinäkään metsästys-keräily-kulttuurissa elänyt, joten perustat väittämäsi pelkkään mutuun ja miesoletettuna tietty ajatukseen että urosihmiset olisivat aikojen alusta asti olleet "luomakunnan kruunuja" ja naaraat ja lapset vain heidän omaisuuttaan.
        Ja ilmeisestikin myös ajattelet että mets.-ker. pääasiallinen ravinnonlähde olisi nimenomaan ollut miesten urhoollisesti metsästämä (suur-) riista (mikä on kyllä valitettavan yleinen harhaluulo), eikä huomattavasti helpommin saatavilla olevat pieneläimet, linnunmunat, pähkinät, marjat, villivihannekset..

        No se on ihan varmaa, että urosihmiset ovat olleet kautta aikain "luomakunnan kruunuja" ja naaraat heidän omaisuuttaan.. Olen 100% varma, että naisilla ei ollut mitään oikeuksia aikojen alussa, vaan vahvin on ollut johtaja menneessä mailmassa ja on ottanut haluamansa. Urokset ovat ottaneet naisia mielin määrin ja naisilla ei ole ollut mitään eväitä sen estämiseen ja eivätkä yksinkään ole pärjänneet. Urokset/miehet ovat heitä suojelleet, elättäneet ja rakentaneet majoituksia, joten naiset ovat aina olleet miesten armoilla.
        Tottakai voit fantasioida erilaisesta meneisyydestä, mutta nykyinen tasa-arvo sukupuolten välillä Suomessa on kyllä toooooodella pitkän kehityksen/ sivistyksen tuotos.


      • m.wurst kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin taisin todeta, omistaminen on keksitty vasta maanviljely-kulttuurin myötä..
        Tuo uskomuksesi "pannaan kaikkia jotka kiinni saahaan" eli raiskataan, perustuu just vallankäyttöön ja omimiseen/omistamiseen..
        Jos metsästäjäkeräilijä-yhteisössä joku olisi toiminut sinun uskomallasi tavalla, hänet olisi tod.näk. karkoitettu yhteisöstään. Miesten kun täytyi kyetä toimimaan tiiviisti yhdessä metsästysretkillään ja koko yhteisön säilyäkseen elinvoimaisena, ei sielä paljon sooloilulle ollut tilaa.

        Pari linkkiä vielä, en sitä parinvalinnasta kertovaa artikkelia nyt löytänyt..

        https://www.uusisuomi.fi/ymparisto/120074-tiede-ihminen-harrasti-ennen-hyperseksia

        https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/parisuhdeseksi_syntyi_myohaan

        Monogaminen parisuhde on siis ihmiselle luontaisesti hyvin vieras olotila. Ihmiset eivät sitä yksilöinä sinänsä kaipaa, mutta yhteiskunnassa, jossa ihmiset ovat asettuneet aloilleen, yhteiskuntarauha on sitä edellyttänyt. Ja keino tähän on sitten ollut uskonnot ja lait, jolla seksuaalisuutta on rajoitettu.

        Sehän pitäisi suunilleen kaikki miehet tyytyväisenä, jos seksiä olisi tarjolla silloin tällöin. Miesten ei tarvitsisi kilpailla naisista, siittiöt vain kilpailisivat keskenään.


      • blade83 kirjoitti:

        No se on ihan varmaa, että urosihmiset ovat olleet kautta aikain "luomakunnan kruunuja" ja naaraat heidän omaisuuttaan.. Olen 100% varma, että naisilla ei ollut mitään oikeuksia aikojen alussa, vaan vahvin on ollut johtaja menneessä mailmassa ja on ottanut haluamansa. Urokset ovat ottaneet naisia mielin määrin ja naisilla ei ole ollut mitään eväitä sen estämiseen ja eivätkä yksinkään ole pärjänneet. Urokset/miehet ovat heitä suojelleet, elättäneet ja rakentaneet majoituksia, joten naiset ovat aina olleet miesten armoilla.
        Tottakai voit fantasioida erilaisesta meneisyydestä, mutta nykyinen tasa-arvo sukupuolten välillä Suomessa on kyllä toooooodella pitkän kehityksen/ sivistyksen tuotos.

        Sulla tuntuu olevan pakkomielle tuohon naisten "ottamiseen".. raiskausfantasioita?
        Saat tietysti uskoa mihin haluat, mut minun ei tarvitse uskoa samoin eikä käsityksiäsi ymmärtää, ainakaan ennen kuin sulla olis heittää jotain tutkittua faktaa uskomusten ja mutuilun sijaan..

        Minä olen tutkimuksia lukenut ja pari linkkiäkin laitoin, ilmeisestikään et juurikaan niihin paneutunut..
        Metsästäjä-keräilijöiden elämäntapa ei olisi onnistunut jos he olisivat käyttäytyneet kuten sinä luulet. Käsitys asioiden ja toisten ihmisten omistamisesta on muodostunut vasta maanviljely-kulttuurin myötä. Mikä toki on tapahtunut meidän näkövinkkelistä toooodella kauan aikaa sitten..
        Meidän nykyinen sukupuolten tasa-arvo taas on koko ihmiskunnan historian mittapuulla varsin tuore vielä.
        Ja sivistyksestä minen tiedä kuinka onnistunutta se taas on ollut.. toki paljon hyviäkin asioita tuonut, mut toisaalta vieraannuttanut ihmisen luonnosta ja saanut ihmisen tekemään valtavasti tuhoa kaikelle muulle elolliselle.


    • "Suomi on ainoa Pohjoismaa, joka vaatii sukupuoltaan korjaavalta sterilisaatiota. Tämä on räikeä ihmisoikeusloukkaus, josta Suomi on saanut lukuisia huomautuksia."

      Osaako joku sanoa mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sanotaan että mies korjauttaa sukupuolensa naiseksi, niin miten sitä ylipäätään voi samalla säilyttää lisääntymiskykynsä?

      • Saadakseen virallisen sukupuolen muutettua (passi/muut henkilötiedot) pitää olla lisääntymiskyvytön.


      • m.wurst kirjoitti:

        Saadakseen virallisen sukupuolen muutettua (passi/muut henkilötiedot) pitää olla lisääntymiskyvytön.

        Ahaa. Mä luulin että tuo "korjaaminen" tarkoitti kirurgin veistä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ahaa. Mä luulin että tuo "korjaaminen" tarkoitti kirurgin veistä.

        En kyllä näe mitään ongelmaa tuossa, että miksei sukupuolta voi korjata paperilla.. Muutenkin henkarit ja passi pitää uusia muutaman vuoden välein..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        En kyllä näe mitään ongelmaa tuossa, että miksei sukupuolta voi korjata paperilla.. Muutenkin henkarit ja passi pitää uusia muutaman vuoden välein..

        Ja miksi se sukupuoli niissä pitää edes mainita? Kai siinä nyt joku syy on..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ja miksi se sukupuoli niissä pitää edes mainita? Kai siinä nyt joku syy on..

        Hlötunnuksen loppuosahan sen kertoo..Joten kaikki, myös intersukupuoliset määritellään jompaan kumpaan sukupuoleen kuuluviksi.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Ja miksi se sukupuoli niissä pitää edes mainita? Kai siinä nyt joku syy on..

        Suomessa vain miehillä on yleinen asevelvollisuus. Se nyt tuli äkkiä mieleen. Ja ennen muinoin ei voinut mennä naimisiin kuin eri sukupuolta olevan kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa vain miehillä on yleinen asevelvollisuus. Se nyt tuli äkkiä mieleen. Ja ennen muinoin ei voinut mennä naimisiin kuin eri sukupuolta olevan kanssa.

        Mikä onkin väärin.

        Urheilukisoissa sukupuolella on merkitystä, eri juttu sitten onko urheilukisoilla merkitystä..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa vain miehillä on yleinen asevelvollisuus. Se nyt tuli äkkiä mieleen. Ja ennen muinoin ei voinut mennä naimisiin kuin eri sukupuolta olevan kanssa.

        Hetki.. Jos sukupuolen saa itse päättää, niin armeijanhan voi sitten välttää vaihtamalla sukupuolta.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Hetki.. Jos sukupuolen saa itse päättää, niin armeijanhan voi sitten välttää vaihtamalla sukupuolta.

        Niin, sitä tarkoitin. Olen kyllä sitä mieltä, että yleinen asevelvollisuus on väärin miehiä kohtaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa vain miehillä on yleinen asevelvollisuus. Se nyt tuli äkkiä mieleen. Ja ennen muinoin ei voinut mennä naimisiin kuin eri sukupuolta olevan kanssa.

        Ja Suomessa nimilain mukaan pojalle ei saa antaa tytön nimeä ja päinvastoin. Tai ainakin ennen on ollut näin. Tiedä sitten näin kansainvälistymisen myötä, kun esim Kari on myös tytön nimi..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Hetki.. Jos sukupuolen saa itse päättää, niin armeijanhan voi sitten välttää vaihtamalla sukupuolta.

        Jos voisi vaihtaa kokonaan toiseen nisäkäslajiin, niin ei tarvitsisi maksaa myöskään veroja...


      • blade83 kirjoitti:

        Jos voisi vaihtaa kokonaan toiseen nisäkäslajiin, niin ei tarvitsisi maksaa myöskään veroja...

        Ei taas näitä persujen "hauva" -juttuja.


      • blade83 kirjoitti:

        Jos voisi vaihtaa kokonaan toiseen nisäkäslajiin, niin ei tarvitsisi maksaa myöskään veroja...

        Onko pakko kuulua edes nisäkkäisiin?....Mää oon kala....- Ahvena.


      • blade83 kirjoitti:

        Onko pakko kuulua edes nisäkkäisiin?....Mää oon kala....- Ahvena.

        Sitten sut voi myös huoletta tappaa.


      • m.wurst kirjoitti:

        Saadakseen virallisen sukupuolen muutettua (passi/muut henkilötiedot) pitää olla lisääntymiskyvytön.

        Niin siis minkä takia? Kai siinä joku peruste täytyy takana olla.
        Vai tarkoittaako se sitä, että pitää olla sukupuolenkorjausleikkaus takana ennen kuin saa paperit vaihdettua? Sukupuolenkorjausleikkausta kun nyt on kai mahdotonta tehdä niin että lisääntymiskyky säilyisi..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin siis minkä takia? Kai siinä joku peruste täytyy takana olla.
        Vai tarkoittaako se sitä, että pitää olla sukupuolenkorjausleikkaus takana ennen kuin saa paperit vaihdettua? Sukupuolenkorjausleikkausta kun nyt on kai mahdotonta tehdä niin että lisääntymiskyky säilyisi..

        Err.. mää en oo ihan niin tarkoin kärryillä näistä,
        Tietty tilanteissa joissa täytyy kyetä todistamaan henkilöllisyytensä voipi joutua aina selittelemään jos on ulkoisesti miehen näköinen ja henkilötunnus on esimerkiksi naisen..
        Sit myös he jotka haluaisivat kuitenkin saada biologisesti omia lapsia, tai eivät syystä tai toisesta koe tarpeelliseksi leikkauttaa sukuelimiään.. vaativa leikkaus ja pitkä toipuminen.. tai eivät koe olevansa oikein kumpaakaan binäärisen käsityksen mukaista sukupuolta..
        Noin niinku pakollisena ajateltuna, todistus lisääntymiskyvyttömyydestä jonkin tietyn ihmisryhmän edustajilta saa ainakin itselläni aikaan jo kaikuja jostain natsisaksasta,


      • m.wurst kirjoitti:

        Err.. mää en oo ihan niin tarkoin kärryillä näistä,
        Tietty tilanteissa joissa täytyy kyetä todistamaan henkilöllisyytensä voipi joutua aina selittelemään jos on ulkoisesti miehen näköinen ja henkilötunnus on esimerkiksi naisen..
        Sit myös he jotka haluaisivat kuitenkin saada biologisesti omia lapsia, tai eivät syystä tai toisesta koe tarpeelliseksi leikkauttaa sukuelimiään.. vaativa leikkaus ja pitkä toipuminen.. tai eivät koe olevansa oikein kumpaakaan binäärisen käsityksen mukaista sukupuolta..
        Noin niinku pakollisena ajateltuna, todistus lisääntymiskyvyttömyydestä jonkin tietyn ihmisryhmän edustajilta saa ainakin itselläni aikaan jo kaikuja jostain natsisaksasta,

        Juu, mä oon lukenut noista tapauksista..sitten ei uskota että paperit kuuluvat kyseiselle henkilölle..

        Mutta tosiaan, kuten tuossa tuli ilmi, niin se antaisi hyvän porsaanreiän niille miehille, jotka eivät halua mennä armeijaan. Että sikälikin kannatan..


      • blade83 kirjoitti:

        Jos voisi vaihtaa kokonaan toiseen nisäkäslajiin, niin ei tarvitsisi maksaa myöskään veroja...

        Niin, menettäisit siinä myös ihmisoikeutesi..
        Riippuen tietty mihin eläinlajiin päättäisit vaihtaa, tulisko susta riistaa vai tuotantoeläin vai lemmikki vaiko joku hirmu uhanalainen hevonperseenkuusen-saarelle kuuluva otus, jonka greenpeace väkipakolla raijaisi sinne saarelle (tosin susta mitään hyötyä kys. lajille olisi ku ethän sä pystyis lisääntymään muiden lajin edustajien kanssa.. vaikkakin lääketiedehän ja eläinten jalostus kehittyy kaiken aikaa... ;D)


      • Taitaa olla kyse siitä, että jos nainen korjaa sukupuoltaan miheksi, se kohtu on ongelma .


    • Anonyymi

      Kuinka joku mies voi olla niin tyhmä että leikkauttaa itsensä naiseksi? Ja sen jälkeen saa pienempää palkkaa. Buu ha ha haa...!

    • Olen sitä mieltä, että lainsäädännöstä voitaisiin poistaa kaikki maininnat miehistä, naisista ja sukupuolista tai oikeastaan mitätöidä kaikki tällaiset lait.

      Koska esim. tällainen laki kuulostaa aika päättömältä:
      "Tämän lain tarkoituksena on estää perustuva syrjintä ja edistää ja välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa asemaa erityisesti työelämässä. Lain tarkoituksena on myös estää -identiteettiin tai ilmaisuun perustuva syrjintä."

      • Olkaa ihmisiksi! Sukupuolielintäkö se yhteiskunnalle kuuluu millaisia ihmisiä te haluatte olla tai olette.


      • Nokia noudatti lakia..

        "Nokialla on noin 103 000 työntekijää, ja se lupasi korjata palkat heinäkuun alusta alkaen. Vaikka Nokialla ei etsitty erityisesti naisten palkkasyrjintää, rakenteet paljastuivat: ”Kaikkialta, mistä selittämättömiä palkkaeroja löytyi, ero suljettiin. Siihen porukkaan kuului sekä naisia että miehiä, mutta yli 90 prosenttia oli naisia”, kertoo Nokian monimuotoisuudesta vastaava johtaja Anneli Karlstedt Talouselämän jutussa."
        https://yle.fi/uutiset/3-10940211


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Nokia noudatti lakia..

        "Nokialla on noin 103 000 työntekijää, ja se lupasi korjata palkat heinäkuun alusta alkaen. Vaikka Nokialla ei etsitty erityisesti naisten palkkasyrjintää, rakenteet paljastuivat: ”Kaikkialta, mistä selittämättömiä palkkaeroja löytyi, ero suljettiin. Siihen porukkaan kuului sekä naisia että miehiä, mutta yli 90 prosenttia oli naisia”, kertoo Nokian monimuotoisuudesta vastaava johtaja Anneli Karlstedt Talouselämän jutussa."
        https://yle.fi/uutiset/3-10940211

        Alle 10% Nokian työntekijöistä on Suomessa enkä usko että ulkomaisissa tytäryhtiöissä on sinänsä mitään velvoitetta noudattaa Suomen lakia. Naisoletetetut saavat pienempää palkkaa, koska eivät pyydä enempää tai vaihda työnantajaa paremman palkan perässä.


      • scrg kirjoitti:

        Alle 10% Nokian työntekijöistä on Suomessa enkä usko että ulkomaisissa tytäryhtiöissä on sinänsä mitään velvoitetta noudattaa Suomen lakia. Naisoletetetut saavat pienempää palkkaa, koska eivät pyydä enempää tai vaihda työnantajaa paremman palkan perässä.

        Kumma että työnantajat edes palkkaavat mieoletettuja jos naisoletettuja saa halvemmalla.. Taitaa se munaetukin rikkoutua, jos nyt saavat vanhempainvapaat tasattua..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kumma että työnantajat edes palkkaavat mieoletettuja jos naisoletettuja saa halvemmalla.. Taitaa se munaetukin rikkoutua, jos nyt saavat vanhempainvapaat tasattua..

        Esim. Nokian tapauksessa oleellista on myös, että palkattu osaa rakentaa verkkoja. Jos kyseisiä naisia ei ole enempää kuin on, niin on aika samantekevää millä hinnalla sellaisen saisi.


      • scrg kirjoitti:

        Esim. Nokian tapauksessa oleellista on myös, että palkattu osaa rakentaa verkkoja. Jos kyseisiä naisia ei ole enempää kuin on, niin on aika samantekevää millä hinnalla sellaisen saisi.

        Eikö siellä enimmäkseen tehdastyöntekijöitä ole, kokoonpanijoita yms..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kumma että työnantajat edes palkkaavat mieoletettuja jos naisoletettuja saa halvemmalla.. Taitaa se munaetukin rikkoutua, jos nyt saavat vanhempainvapaat tasattua..

        Palkkaeroissa kyse ei ole sukupuolesta, vaan ammattitaidosta ja tehokkuudesta...
        Miehet nyt vaan useimmiten suoriutuvat tehtävistään naista paremmin ja saavuttavat kovemman ammattitaidon = Tämä näkyy palkassakin.


      • blade83 kirjoitti:

        Palkkaeroissa kyse ei ole sukupuolesta, vaan ammattitaidosta ja tehokkuudesta...
        Miehet nyt vaan useimmiten suoriutuvat tehtävistään naista paremmin ja saavuttavat kovemman ammattitaidon = Tämä näkyy palkassakin.

        Juu niin tietysti.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Juu niin tietysti.

        No se on naisille vaikea hyväksyä, vaikka sen kaikki näkee kyllä omilla silmilläänkin mikäli on työelämässä. Ammattitaitoisin porukka löytyy yleensä miehistä. Se on faktaa.


      • blade83 kirjoitti:

        No se on naisille vaikea hyväksyä, vaikka sen kaikki näkee kyllä omilla silmilläänkin mikäli on työelämässä. Ammattitaitoisin porukka löytyy yleensä miehistä. Se on faktaa.

        Miksei se miesten tehokkuus ja ahkerointi näy opiskeluissa? Ehkä nuo on sitten vain tyhmempiä..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Miksei se miesten tehokkuus ja ahkerointi näy opiskeluissa? Ehkä nuo on sitten vain tyhmempiä..

        Heh...No sen te naiset kyllä osaatte:D -Se vain, että kirjojen pänttääminen ja työelämä ovat kovasti kaksi eri asiaa.

        -Otan esimerkin vaikkapa Formula1 sarjasta...Montako menetynyttä naiskuljettajaa tiedät?
        -Kyllä nämä samat eroavaisuudet sukupuolten välillä näkyvät usein miesten eduksi kaikessa muussakin työelämässä.


      • blade83 kirjoitti:

        Heh...No sen te naiset kyllä osaatte:D -Se vain, että kirjojen pänttääminen ja työelämä ovat kovasti kaksi eri asiaa.

        -Otan esimerkin vaikkapa Formula1 sarjasta...Montako menetynyttä naiskuljettajaa tiedät?
        -Kyllä nämä samat eroavaisuudet sukupuolten välillä näkyvät usein miesten eduksi kaikessa muussakin työelämässä.

        Oletko ikinä nähnyt F1 varikolla naista renkaan vaihdossa kun sekunnin kymmenykset ratkaisevat? Nainen on yksinkertaisesti liian hidas siihen hommaan.


      • blade83 kirjoitti:

        Heh...No sen te naiset kyllä osaatte:D -Se vain, että kirjojen pänttääminen ja työelämä ovat kovasti kaksi eri asiaa.

        -Otan esimerkin vaikkapa Formula1 sarjasta...Montako menetynyttä naiskuljettajaa tiedät?
        -Kyllä nämä samat eroavaisuudet sukupuolten välillä näkyvät usein miesten eduksi kaikessa muussakin työelämässä.

        Hehehe..🙄

        Jos naiset harrastaisivat yhtä paljon autourheilua, niin tottakai se näkyisi myös kuskien määrässä.

        Niin, miehet eivät jaksa edes kouluissa tehdä osuuttaan.



      • Wwuwuw kirjoitti:

        Hehehe..🙄

        Jos naiset harrastaisivat yhtä paljon autourheilua, niin tottakai se näkyisi myös kuskien määrässä.

        Niin, miehet eivät jaksa edes kouluissa tehdä osuuttaan.

        Jos naiset ovat miesten tasolla mielestäsi, niin kerrohan, että miksi naisilla on omat sarjat urheilussa? Jos miesten ja naisten tuloksia lähdetään vertaamaan urheilussa, niin tasoero on aika merkittävä.
        -Nainen ei siis pärjää miehelle yleisesti ottaen urheilussakaan, joten miksi pärjäisi työelämässäkään kun työ on usein fyysistäkin.
        = Olisi perin outoa mikäli se heikommin suoriutuva saisi saman palkan kuin se joka tuottaa firmalle enemmän rahaa.
        Esim. Työelämässä vaikka peruspalkka on sama sukupuolten välillä, niin ihmiset arvostellaan myöskin henkilökohtaisesti, jolloin palkka muotoutuu vielä sitäkautta. Ammattitaitoisempi ja tuottavampi työntekijä saa luonnollisesti paremman henkilökohtaisen prosentin kuin se heikompi ja sehän on ihan oikein. Ei se ole sukupuolikysymys.


      • blade83 kirjoitti:

        Jos naiset ovat miesten tasolla mielestäsi, niin kerrohan, että miksi naisilla on omat sarjat urheilussa? Jos miesten ja naisten tuloksia lähdetään vertaamaan urheilussa, niin tasoero on aika merkittävä.
        -Nainen ei siis pärjää miehelle yleisesti ottaen urheilussakaan, joten miksi pärjäisi työelämässäkään kun työ on usein fyysistäkin.
        = Olisi perin outoa mikäli se heikommin suoriutuva saisi saman palkan kuin se joka tuottaa firmalle enemmän rahaa.
        Esim. Työelämässä vaikka peruspalkka on sama sukupuolten välillä, niin ihmiset arvostellaan myöskin henkilökohtaisesti, jolloin palkka muotoutuu vielä sitäkautta. Ammattitaitoisempi ja tuottavampi työntekijä saa luonnollisesti paremman henkilökohtaisen prosentin kuin se heikompi ja sehän on ihan oikein. Ei se ole sukupuolikysymys.

        Kerro itse ensin mikseivät miehet pärjää opiskeluissa.

        Toisekseen miehillekin on omat sarjat esim painon mukaan. Onko siis niin, että painavammille miehille maksetaan enemmän palkkaa? Tai vanhemmille miehille vähemmän kuin nuoremmille miehille?

        Ja aika vähän nykyään on fyysisiä töitä ja nekin löytynevät naisvaltaisilta aloilta, kuten siivous ja hoiva-aloilta. Sieltä niitä työpaikkojakin löytyisi.

        Ja tästä mä en nyt jaksa enempää, kun mä olen kuullu jo ennestään kaikki sovinistien kiemurtelut. Kuten varmaan kaikki muutkin. Osa kiistää, osa oikeuttaa. Sama koskee esim naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. Eikä tää nyt edes aloitukseen liity, nyt keskustellaan paljon hienosäätöisemmistä jutuista, sä olet jäänyt pahasti jälkeen ajastasi.


    • Anonyymi

      Pitää kyllä olla keino nähdä jostain ihmisen oikea sukupuoli ettei voi kusettaa ketään, eli vaikka sitten merkintänä henkkareissa.

      • Kusettaa miten? Ottaa kikulista kiinni ja viedä väkisin vessaan pissille?


      • Anonyymi

        Pellet Parabellumin kanssa oli tuossa Midsomerin murhat -sarjassa :D


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Kusettaa miten? Ottaa kikulista kiinni ja viedä väkisin vessaan pissille?

        Ettei transistori vaikka huijaa miestä yhteen kanssaan tai vaikka osallistu johonkin oikeiden naisten sarjaan "korjattuna" naisena.


    • Anonyymi

      Pöllölöö, laskenut pikkarit ales, näkyypi jottain kivvaa. Noh...... Pyllistä ny vuan

    • "Olin poika nimeltä Päivi, enkä tiennyt oonko roomeo vai juulia..."
      Tuli vaan jostain mieleen...

      Meillä on uskonnonvapaus, monet meistä on kuitenkin kastettu ev.lut. seurakuntaan kuuluviksi jo toukkavaiheessa.. Aika moni myöskin kasvaa lapsuutensa enemmälti uskonto-asioita miettimättä, mut aika moni alkaa sitä kyseenalaistamaan ja mahdollisesti pohtimaan muita vaihtoehtoja teini-ikäisenä tai nuorena aikuisena..
      Silti,
      Meillä on se uskonnonvapaus, jos nuori löytääkin oman itsensä budhalaisuudesta, niin sehän on vain hyväksyttävä. Eikö?
      Tahi jos nuori ei koekkaan mitään uskontoa omakseen, kaikki on kuulopuheiden perusteella kirjoitettua sontaa paimentolaisten tarinoista parintuhannen vuoden takaa, ja pyhiä (ja verisiä) uskonsotia on käyty suunnilleen sen takia mitä ne toiset sanoivat meidän Saarasta..
      Tämäkin nuori voi Valita olla uskomatta mihinkään, tai Valita uskovansa vaikkapa lentävään spagettihirviöön.. Vai?

      Niin, tiedän,
      Jotkut, huom JOTKUT uskonnot eivät vaadi kirurgisia toimenpiteitä (mitkä myöskin lähes poikkeuksetta kohdistuvat nimenomaan sukupuolielimiin)..
      (sikäli vähän kehno verrata uskontoa ihmisen kehoon ja oikeuteen määrätä siitä, mutta kun Päivikin sitä vertasi uskomukseen ja siihen että itseään etsivä henkilö voisi sellaiseen alkaa uskoa luettuaan asiasta tahi sopivan ryhmän löydettyään..)

      Niin Päivi, Päivi. Mitä se sun pimppiäs kutittaa miten joku muu näkee ja kokee asiat ja ennenkaikkea oman itsensä?
      Ja jos on niin väärin ja luonnonvastaista tervettä kehoa leikellä kehon omistajan kokemusta vastaavaksi ja hänelle sopivammaksi, niin mites sit kaikki "kauneus"-leikkaukset? Joku kokee et "jumalan hänelle antama" nenä tai rinnat tai whatever on väärän kokoisia, eikö hän kuitenkin saa tehdä keholleen kuten itse haluaa?
      Ja joo, ei kaikkia näitä leikkauksia saa lääketieteellisistä syistä, mut tietääkseni ainakin rintojen pienennyksen saa, jos suuret rinnat haittaavat henkilön normaaliksi katsomaa elämää..
      Entä jos henkilö kokee ettei hänellä pitäisi olla rintoja ensinkään?

      Ja vielä, "hupaisa" yksityiskohta Päivin puheessa, sukupuoli-identiteetti.
      Hetkessä moninaisuudesta ns. "normista" poikkeavana kuitenkin häiriötilaksi..

      • Kaskenpolttaja

        Niinpä, onko ihmisellä jokin omistusoikeus kehoonsa? Voiko muutella luojan luomaa ulkonäköä? Saako leikata hiukset, jos ne kuitenkin luonnostaan kasvavat?
        Voiko vaihtaa sydämen, kun se entinen, luojan luoma piiputtaa?

        Suuria rintoja pienennetään, epämuotoisia korjataan, pieniä suurennetaan muitakin osia parannellaan...vai eikö saisi?


      • Anonyymi

        Siinä vaiheessa kun hiukset korvia kutittelevat, pitää leikata.


        t. LentäväPoljin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun hiukset korvia kutittelevat, pitää leikata.


        t. LentäväPoljin

        Olen samaa mieltä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Niinpä, onko ihmisellä jokin omistusoikeus kehoonsa? Voiko muutella luojan luomaa ulkonäköä? Saako leikata hiukset, jos ne kuitenkin luonnostaan kasvavat?
        Voiko vaihtaa sydämen, kun se entinen, luojan luoma piiputtaa?

        Suuria rintoja pienennetään, epämuotoisia korjataan, pieniä suurennetaan muitakin osia parannellaan...vai eikö saisi?

        Jep, ja taisipa rouva Räsäsellä olla meikkiä kasvoillaan, ei ole luojan luoma kauneus riittänyt, on pitänyt parannella luomistyön tulosta..

        soo soo ☝️


      • m.wurst kirjoitti:

        Jep, ja taisipa rouva Räsäsellä olla meikkiä kasvoillaan, ei ole luojan luoma kauneus riittänyt, on pitänyt parannella luomistyön tulosta..

        soo soo ☝️

        Meikkikin on sellainen asia, että helpohkosti voi Raamatulla perustella sen synniksi, jos oikein asiaa kaivellaan.


    • Itse en siitä nyt mitään lopullista mielipidettä ole muodostanut. Joskus hiukan noita keskusteluja seurannut ja lähinnä tuntuu pinnalla olevan se että tärkeintä ei ole sisältö vaan se että terminologia on täydellistä. Kiinnostus loppunut siihen paikkaan.

      Jos nyt joku tuntee olevansa jotakin muuta kuin millaiseksi on fyysisesti syntynyt niin sama kai se sitten on vaihtaa jos elämänlaatu siitä paranee. Kuitenkin toivoisin että uudessa sotusta olisi luettavissa että sukupuoli on vaihdettu. Poistaa ehkä monta väärinkäsitystä esim terveydenhuollossa.

    • Eipä tuo mua haittaa, jos joku ihminen haluaa itse määritellä oman sukupuolensa. Onhan se nykyään mahdollista. Miksi ei?

      Jotenkin käsitän jollain tavalla ihmistä joka kokee jonkun tiukan sukupuoliroolin ahdistavaksi, minäkin vähän koen. Tiiän olevani nainen ja naisena olen oppinut itseni näkemään ja ajattelemaan noin yleisesti, mutta minulle itselleni on ihan sama loppujen lopuksi kumpi mä olen vai olenko kumpikaan. Minä olen silti minä.

      Ja mitään tiukkaa muottia ja naisen mallia en ota itselleni vaivoikseni, vaan luon itse itseni sellaisena kun itseni tunnen. Ihan sama mitä muu maailma ajattelee asiasta. :)

      Suon sen saman oikeuden siis kaikille muillekin, määritellä itse itsensä miksikä ja millaisena itsensä näkee ja kokee. Ei se ole keltään mitenkään pois.

      • Jos mä tunnen itseni huomenna mieheksi, mä olen sitten mies. :D

        Kärjistetysti. Jos haluan toimia miehisesti miehisten roolimallien mukaisesti, niin toimin vaikka kuinka olen häpyhuulilla varusteltu otus. Omahan se on asiani.


    • Mjoo

      Helsingin Kalliossa voi olla mitä vain - vaikka huvikseen.

      Nyt tulee se asiaosuus, eli kysymys:

      Kuinka Suomi24 eroaa Helsingin Kalliosta?

      (Naurua)

      • Mjoo

        Kuten tuossa Paprika edellä kertoi, että kaikenlainen oleminen tai oleskelu on fiilispohjaista hommaa.

        Jos sulla on jokin agenda, niin olet ulkona.

        Tätä on kieltämättä vähän vaikea ymmärtää.

        (Hirn)


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1640
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      165
      1088
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1057
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      154
      859
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      772
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      729
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      660
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      654
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      630
    Aihe