Symbolista?

Qadesha

Vilkaisin tuossa jotain alempaa keskustelua, jossa mainittiin että Krishna kehotti Arjunaa taistelemaan tietyssä tilanteessa.

Tuli mieleeni, että voivatko hindut kokea että nämä tapahtuvat olisivat kaikki vertauskuvauksellisia, eli ts. taistelu käytäisiin ihmisen omassa olemuksessa? Elikkäs ihminen taistelisi omia huonoja ominaisuuksiaan vastaan?

Vai koetaanko että Mahabharatan ym. kirjojen kertomukset ovat ainoastaan kuvausta siitä mitä joskus on todella tapahtunut?

- Itseäni toki kiinnostavat M:n viittaukset aseisiin ja lentokoneisiin... mutta en silti väheksyisi hengentieteellistäkään näkemystä ottaa kirjoituksista oppia hengelliseen kasvuunsa.

18

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahabhraatti

      Bhagavad Gita on hindujen yritys ottaa buddhalaisuuden eräät opetukset osaksi hindulaisuutta. Gita on kirjoitettu n. 300-800 vuotta buddhalaisuuden syntyä myöhemmin. Eräät keskeiset buddhalaisuuden oivallukset ovat Bhagavad Gitassa saaneet tyypillisen hindulaisen tyylin mukaisen värikkään kuorrutuksen. Teoksen ydinopetus on kaikesta huolimatta tärkeimmässä (sielun olemassaolo) vastakkainen buddhalaisuudelle (ei-sielua).

      • Bhaga

        Bhagavad-gita on puhuttu noin 3000ekr, Budhismin perustaja Siddharta Gautama taas syntyi noin 566ekr hindu-perheeseen kuninkaan pojaksi. Hindu siis aloitti budhismin noin 2500 vuotta Gitan ilmestymisen jälkeen. Miten ihmeessä Budhismi olisi voinut vaikuttaa lainkaan Gitan ja hindulaisuuden syntyyn? Väitteesi on siis täysin absurdi, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

        >>Buddhism was started in India by a man called Siddhartha Gautama. Siddhartha was born in about 566 BC and was the son of a tribal chief of a clan in southern Nepal. He was born a Hindu and as a Kshatriya. When he was born it was prophesied that he would become a king if he stayed at home or a great sage and the saviour of humanity if he left.>>

        http://myvie.ws/item/1027


    • Bhaga

      Kuruksetran alueelta, jossa Gitan kuvailema taistelu käytiin on löydetty lasihiilikovettumia, joita tiedemiesten mukaan syntyy vain ydinsodassa. Mahabharatan mukaan Arjuna käytti eräässä vaiheessa taistelua Brahma-astrana tunnettua veedistä asetta. Tuo ase on veedojen kuvailujen mukaan eräänlainen mantroilla laukaistava suunnattu atomiase.

      Kyseessä ei siis ole pelkkä symbolinen taistelu, vaan tuo taistelu todella käytiin. Mahabharatassa kerrotaan, että Arjunan Gandiva-jousesta lähti ukkosen jyrinän kaltainen ääni. Samankaltainen ääni lähtee myös nykyisistä aseista. Koko Kurukshetran taistelun tarkka kulku kuvaillaan yksityiskohtaisesti Mahabharatassa.

      • Qadesha

        >eräänlainen mantroilla laukaistava suunnattu atomiase.

        Tällä hetkellä kun yritetään valmistaa tietokoneita jotka reagoisivat ihmisen ajatukseen, luulisi olevan mahdotonta sivuuttaa tuollaiset seikat vanhasta kirjallisuudesta pelkkänä mielikuvituksen lentona...


      • tinotito

        voisitko ystävällisesti mainita lähteesi tuohon ydinsotapuoleen.


      • mahabhraatti
        tinotito kirjoitti:

        voisitko ystävällisesti mainita lähteesi tuohon ydinsotapuoleen.

        Lähde on ilmeisesti sama, jossa harekrishnat kertovat venäläisten löytäneen 15 km:n syvyydestä maanalaisen maailman jossa on omituisia siivekkäitä otuksia.


      • tinotito
        mahabhraatti kirjoitti:

        Lähde on ilmeisesti sama, jossa harekrishnat kertovat venäläisten löytäneen 15 km:n syvyydestä maanalaisen maailman jossa on omituisia siivekkäitä otuksia.

        heidän lähteistään,mutta ainakin arjalaisuudesta, kastijaosta ja niiden suhteesta he eivät halua tai osaa vastata.
        Kuvittelin ,että tällä palstalla on tavallisiakin valtavirtahinduja.


      • Bhaga
        tinotito kirjoitti:

        heidän lähteistään,mutta ainakin arjalaisuudesta, kastijaosta ja niiden suhteesta he eivät halua tai osaa vastata.
        Kuvittelin ,että tällä palstalla on tavallisiakin valtavirtahinduja.

        Googletin tuon lasihiilijutun ja löysin pari mielenkiintoista linkkiä aiheesta. Kuitenkaan en löytänyt mitään varmaa todistusaineistoa, joten koko homma voi ihan hyvin olla vain liikkeellä oleva huhu, kuten tuo 15km porausreikäkin. Kuulin kummatkin kun asuin aikoinani Suomen Krishna-liikkeen temppelissä. Siellä kun ei pahemmin olla kiinnostuneita tarkastamaan pitävätkö huhut paikkansa. En kyllä enää itsekään usko, että noita lasihiiliä on todella löydetty, jos en löydä siitä näyttöä. Pahoittelen, että otin asian esille tarkistamatta lähdettä.

        Kuitenkin Brahmastrasta löytyy mielenkiintoinen kuvaus seuraavasta linkistä:

        http://www.abovetopsecret.com/forum/thread111071/pg1

        >>mutta ainakin arjalaisuudesta, kastijaosta ja niiden suhteesta he eivät halua tai osaa vastata.>>

        Itse olen ainakin vastannut monta kertaa noihin kysymyksiin. Aihe on pitkään kiinnostanut minua, joten vastaan mielelläni jatkossakin noihin kysymyksiin. Tottakai olen monien kanssa eri kannalla näissä asioissa, koska toistan vain mitä olen veedoista oppinut.

        Hare Krishna!


      • tinotito
        Bhaga kirjoitti:

        Googletin tuon lasihiilijutun ja löysin pari mielenkiintoista linkkiä aiheesta. Kuitenkaan en löytänyt mitään varmaa todistusaineistoa, joten koko homma voi ihan hyvin olla vain liikkeellä oleva huhu, kuten tuo 15km porausreikäkin. Kuulin kummatkin kun asuin aikoinani Suomen Krishna-liikkeen temppelissä. Siellä kun ei pahemmin olla kiinnostuneita tarkastamaan pitävätkö huhut paikkansa. En kyllä enää itsekään usko, että noita lasihiiliä on todella löydetty, jos en löydä siitä näyttöä. Pahoittelen, että otin asian esille tarkistamatta lähdettä.

        Kuitenkin Brahmastrasta löytyy mielenkiintoinen kuvaus seuraavasta linkistä:

        http://www.abovetopsecret.com/forum/thread111071/pg1

        >>mutta ainakin arjalaisuudesta, kastijaosta ja niiden suhteesta he eivät halua tai osaa vastata.>>

        Itse olen ainakin vastannut monta kertaa noihin kysymyksiin. Aihe on pitkään kiinnostanut minua, joten vastaan mielelläni jatkossakin noihin kysymyksiin. Tottakai olen monien kanssa eri kannalla näissä asioissa, koska toistan vain mitä olen veedoista oppinut.

        Hare Krishna!

        Tuon linkin totuuksista on vaikea sanoa mitään muuta kuin ne ovat mielenkiintoisia.
        Olen jostakin lehdestä lukenut myöskin vanhan sivilisaation löytyneen Intiasta,mahdollisesti juuri tuo.
        Vanhoja kaupunkeja on kyllä muitakin esim.Jerikko joka on todistetusti vanhimpia kaupunkeja.

        Arjalaisuuden ja Sumerialaisten suhteesta:Jotkut tutkijat epäilevät ensimmäisen todistetun sivilisaation eli sumerilaisten tulleen Aasiasta eli samasta suunnasta kuin arjalaisetkin. Sumerilaisilla uskotaan olleen myöskin joitakin "nykyaikaisia" keksintöjä esim.sähköparisto.
        Ehkäpä nämä asiat ovat yhdistyneet Veda-kirjallisuudessa arjalaisuuden/sumerilaisuuden/ Indus-kulttuurin perintönä?


      • Anonyymi

        Mahabharata tapahtui ihan oikeasti yli 5000 vuotta sitten. Samoin Bhagavad Gitan dialogi.


      • Anonyymi
        Qadesha kirjoitti:

        >eräänlainen mantroilla laukaistava suunnattu atomiase.

        Tällä hetkellä kun yritetään valmistaa tietokoneita jotka reagoisivat ihmisen ajatukseen, luulisi olevan mahdotonta sivuuttaa tuollaiset seikat vanhasta kirjallisuudesta pelkkänä mielikuvituksen lentona...

        Nykyaseet eivät ole verrattavissa Kurukshetran aseisiin. Aseet aktivoiduit tietynlaisten täsmä-mantrojen avulla.


    • Mä suhtaudun noihin tarinoihin vähän niin kuin sekä että. Pidän niitä historiallisina tapahtumina. (Tai ajattelen, että siellä taustalla on ainakin jotain historiallista, vaikka tarinaan olisikin lisätty värikkäitä yksityiskohtia kerronnallisista syistä...)

      Samalla pyrin kuitenkin miettimään, mikä kyseisen tarinan opetus ja anti mulle henkilökohtaisesti voisi olla. Tuo Kurukshetran sotatarina on mulle ennenkaikkea kuvausta siitä, kuinka Krishna auttaa palvelijaansa tilanteessa, jossa hämmennys pääsee valtaamaan mielen. Toisaalta se voi myös kuvata sitä, miten joissakin elämän "taisteluissa" ei ole valittavana kuin huonoja vaihtoehtoja. Silloin täytyy valita se vähiten tuhoisa.

      Muitakin esimerkkejä nousee mieleen. Krishnan lapsuusleikkien kuvauksissa kerrotaan, miten Krishna nosti Govardhana-kukkulan ystäviensä suojaksi rankkasateiden yllättäessä. Tämän kertomuksen äärellä saatan ajatella, että Krishna voi samalla tavalla nostaa pois myös ne huolet ja murheet, jotka mieltäni painavat. Kuvaukset Krishnasta tappamassa erilaisia demoneja muistuttavat minua siitä, kuinka itse voin nitistää pahoja taipumuksiani ja ikäviä luonteenpiirteitäni, jotka riivaavat välillä demonien lailla...

      Entä millaisia merkityksiä voisi liittyä tarinoihin, joissa Krishna pienenä poikana käy varastelemassa voita lähiseudun taloista? Mitä viehättävää voi olla siinä, että Jumalaa kuvataan varkaaksi? Ainakin se kertoo siitä, ettei Jumala säikähdä lukkoja ja muureja. Me olemme laittaneet sydämemme oven lukkoon ja rakentaneet järjen muurit sen ympärille. Mutta silti Krishna livahtaa varkaan tavoin jostain rakosesta sisään saadakseen olla meidän kanssamme... Kadonneiden ystäviensä ja rakkaidensa, joita Hän ikävöi vielä enemmän kuin me Häntä... :)

      • Qadesha

        >Toisaalta se voi myös kuvata sitä, miten joissakin elämän "taisteluissa" ei ole valittavana kuin huonoja vaihtoehtoja. Silloin täytyy valita se vähiten tuhoisa.

        Että tietenkin voi olla niin että jos jättää tuhoamatta pahantekijän, tämä menee ja jatkaa pahansa tekemistä. Tuntuu kyllä hurjalta että moinen pitäisi nitistää peräti atomiaseella...

        Mutta itse olen ainakin järkeillyt että jos joku murhaajaraiskaaja kävisi kimppuuni, niin puolustautuisin vaikka siltä tyypiltä menisi siinä touhussa henkikin, sillä eihän hän minuun lopettaisi kuitenkaan.

        Joskus kai on vaan toimittava, eikä mietittävä että minkähänmoisen karman tästä nyt saan. Sekin kai voi olla eräänlaista itsekkyyttä, että koko ajan kyttää sitä karmasaldoaan ettei sinne vaan tulisi mitään miinusta. Ja sitten vaan istuu ja on tekemättä mitään.


      • Bhaga
        Qadesha kirjoitti:

        >Toisaalta se voi myös kuvata sitä, miten joissakin elämän "taisteluissa" ei ole valittavana kuin huonoja vaihtoehtoja. Silloin täytyy valita se vähiten tuhoisa.

        Että tietenkin voi olla niin että jos jättää tuhoamatta pahantekijän, tämä menee ja jatkaa pahansa tekemistä. Tuntuu kyllä hurjalta että moinen pitäisi nitistää peräti atomiaseella...

        Mutta itse olen ainakin järkeillyt että jos joku murhaajaraiskaaja kävisi kimppuuni, niin puolustautuisin vaikka siltä tyypiltä menisi siinä touhussa henkikin, sillä eihän hän minuun lopettaisi kuitenkaan.

        Joskus kai on vaan toimittava, eikä mietittävä että minkähänmoisen karman tästä nyt saan. Sekin kai voi olla eräänlaista itsekkyyttä, että koko ajan kyttää sitä karmasaldoaan ettei sinne vaan tulisi mitään miinusta. Ja sitten vaan istuu ja on tekemättä mitään.

        >>Mutta itse olen ainakin järkeillyt että jos joku murhaajaraiskaaja kävisi kimppuuni, niin puolustautuisin vaikka siltä tyypiltä menisi siinä touhussa henkikin, sillä eihän hän minuun lopettaisi kuitenkaan.>>

        Ei tuosta tulisi ollenkaan pahaa karmaa. Jos joku aikoo tappaa sinut, saat toki veedojen mukaan tappaa hyökkääjän itsepuolustukseksi. Jos jonkun vaimo yritetään kidnapata ja raiskata, hänellä on oikeus tappaa nuo hyökkääjät ja suojella näin vaimoaan. Kuulostan ehkä fundamentalistilta, mutta en todellakaan ole mikään pasifisti.

        >>Joskus kai on vaan toimittava, eikä mietittävä että minkähänmoisen karman tästä nyt saan. Sekin kai voi olla eräänlaista itsekkyyttä, että koko ajan kyttää sitä karmasaldoaan ettei sinne vaan tulisi mitään miinusta. Ja sitten vaan istuu ja on tekemättä mitään. >>

        Jos vain istut ja et tee mitään, se on tietämättömyyden luonnonlaadussa ja siitä saa myös pahaa karmaa. Karman kahleista onkin siksi todella vaikeaa vapautua. Itse tiedän siihen vain yhden menetelmän. Jos Krishnaa palvellaan antaumuksella, siitä ei tule hyvää eikä pahaa karmaa. Jos siis omistamme kaikki toimemme Krishnalle, silloin voimme vapautua karman kahleista, emmekä suinkaan lopettamalla kaikki aktiviteetit.


      • Vaisnava

        :-) Hyvä viesti, ja samoilla linjoilla omien ajatusteni kanssa.

        Itselleni Kurukshetran taistelun vertauskuva numero yksi on, etten varmasti elämässäni tule yhtä pahaan tilanteeseen kuin Arjuna. Ja silti Krishnan neuvot tepsivät Arjunaankin, eli ihan varmasti ne voivat auttaa myös minua, jolla on paljon helpompaa!


      • Vaisnava
        Bhaga kirjoitti:

        >>Mutta itse olen ainakin järkeillyt että jos joku murhaajaraiskaaja kävisi kimppuuni, niin puolustautuisin vaikka siltä tyypiltä menisi siinä touhussa henkikin, sillä eihän hän minuun lopettaisi kuitenkaan.>>

        Ei tuosta tulisi ollenkaan pahaa karmaa. Jos joku aikoo tappaa sinut, saat toki veedojen mukaan tappaa hyökkääjän itsepuolustukseksi. Jos jonkun vaimo yritetään kidnapata ja raiskata, hänellä on oikeus tappaa nuo hyökkääjät ja suojella näin vaimoaan. Kuulostan ehkä fundamentalistilta, mutta en todellakaan ole mikään pasifisti.

        >>Joskus kai on vaan toimittava, eikä mietittävä että minkähänmoisen karman tästä nyt saan. Sekin kai voi olla eräänlaista itsekkyyttä, että koko ajan kyttää sitä karmasaldoaan ettei sinne vaan tulisi mitään miinusta. Ja sitten vaan istuu ja on tekemättä mitään. >>

        Jos vain istut ja et tee mitään, se on tietämättömyyden luonnonlaadussa ja siitä saa myös pahaa karmaa. Karman kahleista onkin siksi todella vaikeaa vapautua. Itse tiedän siihen vain yhden menetelmän. Jos Krishnaa palvellaan antaumuksella, siitä ei tule hyvää eikä pahaa karmaa. Jos siis omistamme kaikki toimemme Krishnalle, silloin voimme vapautua karman kahleista, emmekä suinkaan lopettamalla kaikki aktiviteetit.

        Annamme karmamme Krishnalle, elämämme ohjat hänen käsiinsä. Tästä samasta asiasta on varmaankin kyse kun aidot kristityt antavat jeesuksen ottaa syntinsä pois :-)

        Mutta kuinka vaikeaa se onkaan! Kuinka kauan minullakin meni ennen kuin saatoin rehellisesti sanoa "Krishna, tässä nämä ohjakset, omin päin minä vain sählään!"


      • Anonyymi
        Vaisnava kirjoitti:

        :-) Hyvä viesti, ja samoilla linjoilla omien ajatusteni kanssa.

        Itselleni Kurukshetran taistelun vertauskuva numero yksi on, etten varmasti elämässäni tule yhtä pahaan tilanteeseen kuin Arjuna. Ja silti Krishnan neuvot tepsivät Arjunaankin, eli ihan varmasti ne voivat auttaa myös minua, jolla on paljon helpompaa!

        Bhagavad Gitan ohjeet toimivat myös nykypäivänä ja tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bhagavad Gitan ohjeet toimivat myös nykypäivänä ja tulevaisuudessa.

        Eikö uusia jutun aiheita keksi kun tarvii kaivella vuosikymmeniä vanhojen ketjujen horinoita?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe