Olen nuori poika ja aion tähätä ensi kaudella hopeasompaan. Nyt tuo hiihto on alkanut kiinnostaa, mutta en halua kovia kunto-ohjelmia, joita noudattaa. Monet väittää että kesällä hiihtäjä tehdään. Kohta on hiihtokelit menneet joten miten harjoitella kun ei oo lumia? Miten vois harjoitella,ihan itsekseen. Millaiset määrät? Harrastan myös suunnistusta ja yleisurheilua vähäsen.
kesällä hiihtäjä
15
2090
Vastaukset
- hopeasompaaja
jos et halua kovia kunto-ohjelmia, niin hopeasomman voit unohtaa!
- yksitoikkoisia
ohjelmia joita olen kavereilla nähnyt: 2 tuntia juoksua/vko, 2 tuntia sauvarinnetta jne... Voinko itekseni harjoitella ja mitä silloin kannattaa tehdä? Oon valmis harjoittelemaan kovastikin, mutta tahtoisin vaihtoehtoja jos aina ei rullasuksittelu tai sauvarinne vaikka innosta.
- hiihtäjä.
yksitoikkoisia kirjoitti:
ohjelmia joita olen kavereilla nähnyt: 2 tuntia juoksua/vko, 2 tuntia sauvarinnetta jne... Voinko itekseni harjoitella ja mitä silloin kannattaa tehdä? Oon valmis harjoittelemaan kovastikin, mutta tahtoisin vaihtoehtoja jos aina ei rullasuksittelu tai sauvarinne vaikka innosta.
mutta sinun pitää harrastaa sitä säännöllisesti. Vaikka ei ole ohjelmaa sinun pitää merkata ylös jokainen tekemäsi harjoitus.
Ellet menettele niin sinulle tulee sellainen harha, että uskot harjoitelleesi paljon ja säännöllisesti mutta todellisuudessa liikuntasi on ollut minimaalista.
Tavoitteet tulevat sitten aikanaan, kun pärjäät tai olet pärjäämättä.
- Hopeasompaaja
Ei niillä harjotus ohjelmilla mitäään tuossa iässä tee. Harjoittelet ihan oman mielen mukaan, jos tuntuu että ois hauska lähtee fillari lenkille tai juoksemaan tjs niin siitä sitte vaan. Mutta ihan oman mielen mukaan vaan, jos ei huvita joku päivä tehä mitään ni pitää sitte vaan lepoa. Ei se niin mene että mitä enemmän on harjoituksia viikossa niin sitä paremmin pärjää, tärkeätä on se että harjoittelee oikein ja monipuolisesti. Ja onnea ensi vuoden hopeasompa kisoihin. Siellä mäki sitte näytän muille.
- asd
määrät 200-500h hs-ikäisillä, riippuen täysin minkä ikäinen olet.
kesän reenimuodot: rullahiihto, sauvarinne, sauvajuoksu/kävely/loikka, loikat, juoksu, kuntosali, jumppa, pyöräily, soutu, uinti. eli kaikki käy. suosittelen rauhallisia lenkkejä, ei tehoja kesällä kuin max kerran kahteen viikkoon, syksyllä viikoittain ja välillä useammin.
totuushan on että hiihtäjät tehdään kesällä ja syksyllä jolloin reenataan eniten, kesällä luodaan pohja, syksyllä kovuus ja talvella kerätään satoa ja nautitaan, jolloin harjoitusmäärät tippuvat. tämä ei päde hs-ikäisiin läheskään aina, koska heidän kohdallaan on parasta reenata vain tasaisesti.
kannattaa kysyä jos omassa seurassasi olisi joku kuka ryhtyisi valmentamaan sinua.
sinun kohdallasi suunnistus ja yleisurheilu ajavat hyvin kesäreenin.
tietysti jos haluat tietää jotain niin voin koettaa auttaa sinua- se hopeasaompaajaksi meinaava
Olen kuullut hiihtäjien puhuvan tehoista, mitä ne meinaavat?
- asd
se hopeasaompaajaksi meinaava kirjoitti:
Olen kuullut hiihtäjien puhuvan tehoista, mitä ne meinaavat?
no esim. sauvarinne on teho reeni
eli mennään vk-kynnyksen yläpuolelle jopa maksimitehoille asti.
sauvarinteestäkin saadaan pk-reeni kun se tehdään tosi hiljaa kävellen etteivät sykkeet nouse yli aerk-kynnyksen. kilpailusuorituksetkin ovat tavallaan tehoreenejä.
en jaksa nyt selittää perusteellisesti, mutta ehkä sunnuntai-iltana jaksan
- Hiihdonohj..
tehdään vahvat pohjat,mitä pidempään viihdyt kesällä metsässä sitä lyhyempään tarvii siellä könnätä kilpailuissa talvella.Jatka vaan suunnistusta ja yleisurheilua yms.monipuolisuus on hyvästä.Neuvoisin kuitenkin ottaan yhteyttä johonkin kestävyyslajin valmentajaan,ja kerro ajatuksesi hänelle.Muista että urheilija valitsee valmentajan, joten jos ennestään tunnet jonkun mieleisesi rohkeesti yhteyksii vain.
- Kale
Hopeasompaikäinen on niin nuori, että kannatta aivan huoletta harrastaa vielä eri urheilulajeja. Esimerkikisi yleisurheilussa pidemmät juoksumatkat ovat aivan sopivaa valmentautumista. Monia lejeja ja hopeasompaiän jälkeen, jos hiihto tuntuu edelleen päälajilta, aloitat varsinaisen valmentautumisen. Moni nuori (vanhempansa?) polttaa itsensä pilalle liian aikaisn aloitetulla kovalla treenillä. Sitten kun pitäisi todella aloitta treenit, on seinä edessä.
- poikien äiti
Olen mielenkiinnolla seurannut näitä keskusteluja lasten ja nuorten harrastamisesta ja sen kovuudesta. Heräsi mieleen kysymys: Mikä on loppuunpolttamista ja liian kovaa treenia? Omat pojat ovat iältään 10 ja 8. Into on kova harrastaa vaikka mitä. Lajeja on paljon: hiihto, suunnistus, jääkiekko, paini. Ja kaikki niin mieluisia, ettei mitään voi jättää pois. Ovat usein väsyneitä, kun kunnon vapaapäivää ei tahdo jäädä.
Hiihdossa tekevät mielellään pitkää lenkkiä ja semmoista vauhtia etten minä, tavallinen kuntohiihtäjä, meinaa pysyä perässä. Varsinkin vanhemmalla pojalla ei tunnu olevan järkeä, milloin lopettaa ja pienempi sitten perässä. Ainoa kunnon hiihtolenkki on heille pitkään ja kovaa. Oikein keräävät kilometrejä. Onko tuossa järkeä?
Polttavatko itsenä loppuun? Pitäisikö kieltää ylemnääräinen harrastaminen ja harjoittelu? Hiihto tuntuu molemmille olevan se "päälaji" ja jos jatkavat tuota menoa, niin onko sitten joskus "seinä vastassa". Tähän mennessä pojat ovat lajeissaan pärjänneet hyvin, hiihdossa parhaiten. Mutta pärjäävätkö vain sen takia, koska treenaavat paljon? - asd
poikien äiti kirjoitti:
Olen mielenkiinnolla seurannut näitä keskusteluja lasten ja nuorten harrastamisesta ja sen kovuudesta. Heräsi mieleen kysymys: Mikä on loppuunpolttamista ja liian kovaa treenia? Omat pojat ovat iältään 10 ja 8. Into on kova harrastaa vaikka mitä. Lajeja on paljon: hiihto, suunnistus, jääkiekko, paini. Ja kaikki niin mieluisia, ettei mitään voi jättää pois. Ovat usein väsyneitä, kun kunnon vapaapäivää ei tahdo jäädä.
Hiihdossa tekevät mielellään pitkää lenkkiä ja semmoista vauhtia etten minä, tavallinen kuntohiihtäjä, meinaa pysyä perässä. Varsinkin vanhemmalla pojalla ei tunnu olevan järkeä, milloin lopettaa ja pienempi sitten perässä. Ainoa kunnon hiihtolenkki on heille pitkään ja kovaa. Oikein keräävät kilometrejä. Onko tuossa järkeä?
Polttavatko itsenä loppuun? Pitäisikö kieltää ylemnääräinen harrastaminen ja harjoittelu? Hiihto tuntuu molemmille olevan se "päälaji" ja jos jatkavat tuota menoa, niin onko sitten joskus "seinä vastassa". Tähän mennessä pojat ovat lajeissaan pärjänneet hyvin, hiihdossa parhaiten. Mutta pärjäävätkö vain sen takia, koska treenaavat paljon?mutta jotain kuitenkin
oma käsitykseni loppuun polttamisesta on kun teetetään nuorelle urheilijalle paljon kovia intervalli reenejä, niillä saadaan nuori huipulle, mutta hän ei tule todennäköisesti kestämään siellä aikuiseksi asti. monipuolisuudesta ei ole mitään haittaa vaan siitä on enemmän hyötyä nuorelle.
pääasiana pitää pitää se että harrastamisen pitää olla vapaaehtoista, pakottamalla ei tule mitään muuta kuin paha mieli kaikille. sitten hieman vanhempana urheilija itse menee lenkille vaikkei aina huvittaisi, pitää myöntää että ei ole aina huvittanut mennä reenaamaan, mutta itse olen tieni valinnut ja aion kulkea sen loppuun asti ja katsoa mihin asti päädyn. - Kale
poikien äiti kirjoitti:
Polttavatko itsenä loppuun? Pitäisikö kieltää ylemnääräinen harrastaminen ja harjoittelu? Hiihto tuntuu molemmille olevan se "päälaji" ja jos jatkavat tuota menoa, niin onko sitten joskus "seinä vastassa". Tähän mennessä pojat ovat lajeissaan pärjänneet hyvin, hiihdossa parhaiten. Mutta pärjäävätkö vain sen takia, koska treenaavat paljon?loppuun palamisessa lienee kuitenkin se, että vanhemmat/valmentajat "piiskaavat" lapsen harjoittelemaan. Monien lajien harrastus on tärkeää. Ne kaikki kehittävät tavallaan ja harrastus pysyy monipuolisempana. Poikasi ovat niin nuoria, ettei heidän omaehtoinen liikkumisensa ole vaaraksi "loppuunpalamiseen".
Innostus tulee varmasti vaihtelemaan ja voi tulla sekin päivä, että "en kehtaa". Mielestäni olet poikiesi kanssa arvokkaassa harrastuksessa. Onnea jatkossakin. Ps. Lähinnä tarkoitin loppuun polttamisella ikäluokkia n. 14 - 20 vuotta.
Heidän treeninsä kun voivat lähennellä aikuisten määriä. - poikien äiti
Kale kirjoitti:
loppuun palamisessa lienee kuitenkin se, että vanhemmat/valmentajat "piiskaavat" lapsen harjoittelemaan. Monien lajien harrastus on tärkeää. Ne kaikki kehittävät tavallaan ja harrastus pysyy monipuolisempana. Poikasi ovat niin nuoria, ettei heidän omaehtoinen liikkumisensa ole vaaraksi "loppuunpalamiseen".
Innostus tulee varmasti vaihtelemaan ja voi tulla sekin päivä, että "en kehtaa". Mielestäni olet poikiesi kanssa arvokkaassa harrastuksessa. Onnea jatkossakin. Ps. Lähinnä tarkoitin loppuun polttamisella ikäluokkia n. 14 - 20 vuotta.
Heidän treeninsä kun voivat lähennellä aikuisten määriä.Olen kuullut väliin ikäviäkin kommentteja poikieni urheiluharrastuksesta. Joittenkin mielestä harrastavat liikaa ja luulevat, että me vanhemmat heitä siihen piiskaamme. Eipä sitten enää tarvi olla huolissaan "yliharjoittelusta", koska meillä tosiaan pojat itse haluavat lähteä. Uskotaan, että se into joskus laantuu ja vaikka ei laantuisikaan, niin toppuutella ei tarvi.
- isosisko
poikien äiti kirjoitti:
Polttavatko itsenä loppuun? Pitäisikö kieltää ylemnääräinen harrastaminen ja harjoittelu? Hiihto tuntuu molemmille olevan se "päälaji" ja jos jatkavat tuota menoa, niin onko sitten joskus "seinä vastassa". Tähän mennessä pojat ovat lajeissaan pärjänneet hyvin, hiihdossa parhaiten. Mutta pärjäävätkö vain sen takia, koska treenaavat paljon?Jos poikasi nyt harjoittelevat todella paljon on se ja sama tapahtuuko se heidän omasta vai jonkun toisen halusta. He pärjäävät sillä. Voivat olla lahjakkaitakin, mutta tuon ikäisenhän, lahjattomammankin saa pärjäämään ainakin hiihdossa kovalla treenillä. Ja jos lahjakas harjoittelee/yleensäkin hiihtää paljon, hänen pitäisi olla ylivoimainen.
Itse harjoittelin aikoinani todella paljon. Ja omasta halusta. Olin ikäisissäni suorastaan ylivoimainen ja myös ylimielinen kun povattiin loistavaa hiihtouraa. Kuvitelkaa: 10-vuotiaalle lapselle. Sitten kun 13 tuli täyteen rupesivat muut saavuttamaan ja lopulta 15-vuotiaana jouduin myöntämään, että kaikki ne ennen huonommat olivat menneet ohi. Mikään harjoittelu ei enää riittänyt, ei teho, ei määrä. Se oli kova putoaminen ja vaikea kestää: korkeimmalta pallilta pikkuhiljaa häntäpäähän.
Tämä vain varoituksena. On hyvä oppia myös häviämään ja se, ettei välttämättä ole aina se paras. Joskus voi tulla aika, ettei mikään harjoittelu riitä parhaimmistoon. Turhaa ylemmyyden tunnetta ei kannata ruokkia.
Olen paljon nähnyt lapsia, todella nuoria, joita käytetään jatkuvasti suksien päällä ihan kisojen takia. Suurinta osaa luultavati ihan pakottamatta. Ja pärjääväthän he nyt. Mutta entä muutaman vuoden päästä? - myös isosisko
isosisko kirjoitti:
Jos poikasi nyt harjoittelevat todella paljon on se ja sama tapahtuuko se heidän omasta vai jonkun toisen halusta. He pärjäävät sillä. Voivat olla lahjakkaitakin, mutta tuon ikäisenhän, lahjattomammankin saa pärjäämään ainakin hiihdossa kovalla treenillä. Ja jos lahjakas harjoittelee/yleensäkin hiihtää paljon, hänen pitäisi olla ylivoimainen.
Itse harjoittelin aikoinani todella paljon. Ja omasta halusta. Olin ikäisissäni suorastaan ylivoimainen ja myös ylimielinen kun povattiin loistavaa hiihtouraa. Kuvitelkaa: 10-vuotiaalle lapselle. Sitten kun 13 tuli täyteen rupesivat muut saavuttamaan ja lopulta 15-vuotiaana jouduin myöntämään, että kaikki ne ennen huonommat olivat menneet ohi. Mikään harjoittelu ei enää riittänyt, ei teho, ei määrä. Se oli kova putoaminen ja vaikea kestää: korkeimmalta pallilta pikkuhiljaa häntäpäähän.
Tämä vain varoituksena. On hyvä oppia myös häviämään ja se, ettei välttämättä ole aina se paras. Joskus voi tulla aika, ettei mikään harjoittelu riitä parhaimmistoon. Turhaa ylemmyyden tunnetta ei kannata ruokkia.
Olen paljon nähnyt lapsia, todella nuoria, joita käytetään jatkuvasti suksien päällä ihan kisojen takia. Suurinta osaa luultavati ihan pakottamatta. Ja pärjääväthän he nyt. Mutta entä muutaman vuoden päästä?yritätkö lannistaa lahjakkaita nuoria? minä olen nuorehko "hiihtäjälupaus", piirini parhaita. olen hiihtänyt 2-vuotiaasta ja ekat kisani kävin 3-vuotiaana. nyt harjoittelen paljon, enemmän kuin valmentajan laatima ohjelma edellyttäisi ja tulosta on tullut. en jaksa uskoa, että äkkiä tulokseni rupeaisivat tipahtamaan ja jäisin hännille. jos itselläsi ei lahjat riittäneet älä ole muille katkera.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221691
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658