Polttimoiden vaihtotesti

HDT

Helmikuun tuulilasissa testattiin yli 60 auton polttimoiden vaihdon helppous/vaikeus. Mitenhän Nissan Primera 1.6 vm 2003 pärjäsi siinä testissä? Toivottavast ei ole ns mahdoton vaihtaa...

12

7259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P12SportDeck2.0

      *lamppuja nyt ei ole aivan mahdoton vaihtaa itse, mutta paikat ovat todella ahtaat...
      *jos on pienikätinen -gynekologi ;)- niin homma on suht koht helppo, kunhan on valoisa & lämmin paikka jossa toimenpiteen voi tehdä!
      *tosin itsekin eka kerran vaihdatin lamput liikkeessä -sielläkin saatiin suuntaukset sekaisin, joten reissu meni uusiksi seuraavana päivänä :(
      *viimeksi sain kun sainkin vaihdettua lamput itse
      *löyhiäkin nuo H7 näkyvät olevan, 20 tkm kohdalla jo kolmannet parit menossa

    • Sanoa

      Vaikea sanoa ajan 2004 mallilla ja eipä tarvinnut vielä vaihtaa.

      • Primula

        Olen vaihtanut itse P12 Primeran (vm 2003) polttimot molemmille puolille. Vaihto ei ole vaikeaa, mutta muutama asia on hyvä tietää:
        - teräväkärkinen talttaruuvari on hyvä olla olemassa (sillä kampeaa polttimon kannastaan helposti)
        - auton käyttäjän oppaassa kehotetaan ottamaan akun kenkä irti ennen vaihtoa - eipä ole tullut otettua, mutta jokainen toimii omalla vastuullaan (Huom! akun kengän irroittaminen saattaa aiheuttaa lisähommia mm. radion suhteen).
        - Kannattaa muistaa polttimon pidikettä umpiosta pois otettaessa, missä asennossa pidike on umpioon nähden (katso vaikka miten eri väriset johdot ovat)
        - jos vaihdat polttimoa pesunestesäiliön puolelta, muista ottaa säiliön putki edestä pois ensiksi - helpottaa vaihtoa huomattavasti
        - muista myös polttimon asento pidikkeessä, ettet yritä laittaa uutta väärinpäin
        - kun olet saanut uuden polttimon pidikkeeseensä ja työnnettyä "alkuun" umpion reikään, katsele polttimon asettumista paikoilleen umpion etupuolelta - kirkkaan "lasin" läpi näkee selvästi.
        - ohuet hanskat käteen - muuten tulee naarmuja! "Kalakauppiaan" malliset - ilman sormiosia - ovat parhaat.

        Näinkin paljon tekstiä saa aikaan pikku hommasta.


      • homma
        Primula kirjoitti:

        Olen vaihtanut itse P12 Primeran (vm 2003) polttimot molemmille puolille. Vaihto ei ole vaikeaa, mutta muutama asia on hyvä tietää:
        - teräväkärkinen talttaruuvari on hyvä olla olemassa (sillä kampeaa polttimon kannastaan helposti)
        - auton käyttäjän oppaassa kehotetaan ottamaan akun kenkä irti ennen vaihtoa - eipä ole tullut otettua, mutta jokainen toimii omalla vastuullaan (Huom! akun kengän irroittaminen saattaa aiheuttaa lisähommia mm. radion suhteen).
        - Kannattaa muistaa polttimon pidikettä umpiosta pois otettaessa, missä asennossa pidike on umpioon nähden (katso vaikka miten eri väriset johdot ovat)
        - jos vaihdat polttimoa pesunestesäiliön puolelta, muista ottaa säiliön putki edestä pois ensiksi - helpottaa vaihtoa huomattavasti
        - muista myös polttimon asento pidikkeessä, ettet yritä laittaa uutta väärinpäin
        - kun olet saanut uuden polttimon pidikkeeseensä ja työnnettyä "alkuun" umpion reikään, katsele polttimon asettumista paikoilleen umpion etupuolelta - kirkkaan "lasin" läpi näkee selvästi.
        - ohuet hanskat käteen - muuten tulee naarmuja! "Kalakauppiaan" malliset - ilman sormiosia - ovat parhaat.

        Näinkin paljon tekstiä saa aikaan pikku hommasta.

        Tosi helppohan tähän P12:een on nuo polttimot vaihtaa. Tilaa on isommillekin kourille, mutta niinkuin tuossa edellä kerrottiin, kannattaa vilkaista sinne umpion päähän ennenkuin alkaa irrottelemaan vanhaa polttimoa. Vaihtotyötä tehdessä se on myöhäistä, kun pää ja kädet eivät samanaikaisesti mahdu sinne.

        Tuosta polttimon asennon tarkastamisesta olisin hieman eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. H7:t kun voi pistää kumminpäin tahansa sen vaikuttamatta valokuvioon tai yhtään mihinkään muuhunkaan.


      • Primula
        homma kirjoitti:

        Tosi helppohan tähän P12:een on nuo polttimot vaihtaa. Tilaa on isommillekin kourille, mutta niinkuin tuossa edellä kerrottiin, kannattaa vilkaista sinne umpion päähän ennenkuin alkaa irrottelemaan vanhaa polttimoa. Vaihtotyötä tehdessä se on myöhäistä, kun pää ja kädet eivät samanaikaisesti mahdu sinne.

        Tuosta polttimon asennon tarkastamisesta olisin hieman eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. H7:t kun voi pistää kumminpäin tahansa sen vaikuttamatta valokuvioon tai yhtään mihinkään muuhunkaan.

        H7-polttimon kanta ei ole symmetrinen (suhteessa virranjohtimiin), joten se istuu pidikkeeseen kunnolla vain yhdessä asennossa.


      • Primera_vm_2005
        Primula kirjoitti:

        Olen vaihtanut itse P12 Primeran (vm 2003) polttimot molemmille puolille. Vaihto ei ole vaikeaa, mutta muutama asia on hyvä tietää:
        - teräväkärkinen talttaruuvari on hyvä olla olemassa (sillä kampeaa polttimon kannastaan helposti)
        - auton käyttäjän oppaassa kehotetaan ottamaan akun kenkä irti ennen vaihtoa - eipä ole tullut otettua, mutta jokainen toimii omalla vastuullaan (Huom! akun kengän irroittaminen saattaa aiheuttaa lisähommia mm. radion suhteen).
        - Kannattaa muistaa polttimon pidikettä umpiosta pois otettaessa, missä asennossa pidike on umpioon nähden (katso vaikka miten eri väriset johdot ovat)
        - jos vaihdat polttimoa pesunestesäiliön puolelta, muista ottaa säiliön putki edestä pois ensiksi - helpottaa vaihtoa huomattavasti
        - muista myös polttimon asento pidikkeessä, ettet yritä laittaa uutta väärinpäin
        - kun olet saanut uuden polttimon pidikkeeseensä ja työnnettyä "alkuun" umpion reikään, katsele polttimon asettumista paikoilleen umpion etupuolelta - kirkkaan "lasin" läpi näkee selvästi.
        - ohuet hanskat käteen - muuten tulee naarmuja! "Kalakauppiaan" malliset - ilman sormiosia - ovat parhaat.

        Näinkin paljon tekstiä saa aikaan pikku hommasta.

        Olipas hyvät ohjeet. Tuli kiire vaihtaa polttimo apukuskin puolelle, googlella löytyi nämä sinun yli 10 vuotta sitten laittamat ohjeet ja niistä tosiaan oli apua. Etenkin tuosta pissapojan säiliön putken irrottamisesta, enpä muuten olisi tajunnut että senkin saa käännettyä irti. Kiitokset.


      • Nissanifani

        Millä sen putken saa oikein irti ku ei tahdo käsivoimin irrota?


    • kun kunnolla tekee..

      eli siis, jos purat riittävästi nokkaa niin polttimon vaihto on tod helppo.. mutta, vaikeaksi sen kuvaa hän joka yrittää tehdä homman oikotietä pitkin ja tunkea kätensä ahtaisiin koloihin..

      kun umpio on kädessä polttimot vaihtuu lähes itsestään

      • Ammatti asentaja

        Olen huoltamolla asentajana töissä, joten päivittäin polttimoita tulee vaihdeltua. Umpion irroitus on viimeinen keino, jos poltinta ei ole niin tarkoitettu vaihdettavaksi. Huonolla tuurilla asiakas tulee päivän päästä suuntauttamaan valonsa, ja ei takuulla ole tyytyväinen toimintaan.


    • germanengineeering

      https://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

      Tässä esimerkki saksalaisesta insinööritaidosta ja yksi syy miksi yli 30 miljoonaa kuluttajaa on valinnut Golfin. VW ei tyydy kompromisseihin vaan jokainen yksityiskohta hiotaan äärimmäisen hyväksi.

      • napsuni

        Buhaaaahhaaaaa, VW ja mm. FSI , 2.0 TDI, TSI on äärimmäisen hyväksi hiottuja koneita, hiottu äärimmäisen hyvin kestämään alle 100tkm, varsinkin TSI!!! VW ei tyydy kompromisseihin.


    • Anonyymi

      Kysymys oli takavalojen jrruvalon vaihto,pittäkö koko takaosa purkaa jotta yhden lampu voi vaihtaa kun siellä ei ole kuin yksi 8mm mutteri muuten tyhjää,hirveä homma ja pimeää tyhmää touhua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      104
      9719
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      77
      4982
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      66
      4749
    4. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      5
      3243
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      9
      2451
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      106
      1696
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      45
      1468
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      53
      1441
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      59
      1408
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      65
      1331
    Aihe