Polttimoiden vaihtotesti

HDT

Helmikuun tuulilasissa testattiin yli 60 auton polttimoiden vaihdon helppous/vaikeus. Mitenhän Nissan Primera 1.6 vm 2003 pärjäsi siinä testissä? Toivottavast ei ole ns mahdoton vaihtaa...

12

7234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P12SportDeck2.0

      *lamppuja nyt ei ole aivan mahdoton vaihtaa itse, mutta paikat ovat todella ahtaat...
      *jos on pienikätinen -gynekologi ;)- niin homma on suht koht helppo, kunhan on valoisa & lämmin paikka jossa toimenpiteen voi tehdä!
      *tosin itsekin eka kerran vaihdatin lamput liikkeessä -sielläkin saatiin suuntaukset sekaisin, joten reissu meni uusiksi seuraavana päivänä :(
      *viimeksi sain kun sainkin vaihdettua lamput itse
      *löyhiäkin nuo H7 näkyvät olevan, 20 tkm kohdalla jo kolmannet parit menossa

    • Sanoa

      Vaikea sanoa ajan 2004 mallilla ja eipä tarvinnut vielä vaihtaa.

      • Primula

        Olen vaihtanut itse P12 Primeran (vm 2003) polttimot molemmille puolille. Vaihto ei ole vaikeaa, mutta muutama asia on hyvä tietää:
        - teräväkärkinen talttaruuvari on hyvä olla olemassa (sillä kampeaa polttimon kannastaan helposti)
        - auton käyttäjän oppaassa kehotetaan ottamaan akun kenkä irti ennen vaihtoa - eipä ole tullut otettua, mutta jokainen toimii omalla vastuullaan (Huom! akun kengän irroittaminen saattaa aiheuttaa lisähommia mm. radion suhteen).
        - Kannattaa muistaa polttimon pidikettä umpiosta pois otettaessa, missä asennossa pidike on umpioon nähden (katso vaikka miten eri väriset johdot ovat)
        - jos vaihdat polttimoa pesunestesäiliön puolelta, muista ottaa säiliön putki edestä pois ensiksi - helpottaa vaihtoa huomattavasti
        - muista myös polttimon asento pidikkeessä, ettet yritä laittaa uutta väärinpäin
        - kun olet saanut uuden polttimon pidikkeeseensä ja työnnettyä "alkuun" umpion reikään, katsele polttimon asettumista paikoilleen umpion etupuolelta - kirkkaan "lasin" läpi näkee selvästi.
        - ohuet hanskat käteen - muuten tulee naarmuja! "Kalakauppiaan" malliset - ilman sormiosia - ovat parhaat.

        Näinkin paljon tekstiä saa aikaan pikku hommasta.


      • homma
        Primula kirjoitti:

        Olen vaihtanut itse P12 Primeran (vm 2003) polttimot molemmille puolille. Vaihto ei ole vaikeaa, mutta muutama asia on hyvä tietää:
        - teräväkärkinen talttaruuvari on hyvä olla olemassa (sillä kampeaa polttimon kannastaan helposti)
        - auton käyttäjän oppaassa kehotetaan ottamaan akun kenkä irti ennen vaihtoa - eipä ole tullut otettua, mutta jokainen toimii omalla vastuullaan (Huom! akun kengän irroittaminen saattaa aiheuttaa lisähommia mm. radion suhteen).
        - Kannattaa muistaa polttimon pidikettä umpiosta pois otettaessa, missä asennossa pidike on umpioon nähden (katso vaikka miten eri väriset johdot ovat)
        - jos vaihdat polttimoa pesunestesäiliön puolelta, muista ottaa säiliön putki edestä pois ensiksi - helpottaa vaihtoa huomattavasti
        - muista myös polttimon asento pidikkeessä, ettet yritä laittaa uutta väärinpäin
        - kun olet saanut uuden polttimon pidikkeeseensä ja työnnettyä "alkuun" umpion reikään, katsele polttimon asettumista paikoilleen umpion etupuolelta - kirkkaan "lasin" läpi näkee selvästi.
        - ohuet hanskat käteen - muuten tulee naarmuja! "Kalakauppiaan" malliset - ilman sormiosia - ovat parhaat.

        Näinkin paljon tekstiä saa aikaan pikku hommasta.

        Tosi helppohan tähän P12:een on nuo polttimot vaihtaa. Tilaa on isommillekin kourille, mutta niinkuin tuossa edellä kerrottiin, kannattaa vilkaista sinne umpion päähän ennenkuin alkaa irrottelemaan vanhaa polttimoa. Vaihtotyötä tehdessä se on myöhäistä, kun pää ja kädet eivät samanaikaisesti mahdu sinne.

        Tuosta polttimon asennon tarkastamisesta olisin hieman eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. H7:t kun voi pistää kumminpäin tahansa sen vaikuttamatta valokuvioon tai yhtään mihinkään muuhunkaan.


      • Primula
        homma kirjoitti:

        Tosi helppohan tähän P12:een on nuo polttimot vaihtaa. Tilaa on isommillekin kourille, mutta niinkuin tuossa edellä kerrottiin, kannattaa vilkaista sinne umpion päähän ennenkuin alkaa irrottelemaan vanhaa polttimoa. Vaihtotyötä tehdessä se on myöhäistä, kun pää ja kädet eivät samanaikaisesti mahdu sinne.

        Tuosta polttimon asennon tarkastamisesta olisin hieman eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. H7:t kun voi pistää kumminpäin tahansa sen vaikuttamatta valokuvioon tai yhtään mihinkään muuhunkaan.

        H7-polttimon kanta ei ole symmetrinen (suhteessa virranjohtimiin), joten se istuu pidikkeeseen kunnolla vain yhdessä asennossa.


      • Primera_vm_2005
        Primula kirjoitti:

        Olen vaihtanut itse P12 Primeran (vm 2003) polttimot molemmille puolille. Vaihto ei ole vaikeaa, mutta muutama asia on hyvä tietää:
        - teräväkärkinen talttaruuvari on hyvä olla olemassa (sillä kampeaa polttimon kannastaan helposti)
        - auton käyttäjän oppaassa kehotetaan ottamaan akun kenkä irti ennen vaihtoa - eipä ole tullut otettua, mutta jokainen toimii omalla vastuullaan (Huom! akun kengän irroittaminen saattaa aiheuttaa lisähommia mm. radion suhteen).
        - Kannattaa muistaa polttimon pidikettä umpiosta pois otettaessa, missä asennossa pidike on umpioon nähden (katso vaikka miten eri väriset johdot ovat)
        - jos vaihdat polttimoa pesunestesäiliön puolelta, muista ottaa säiliön putki edestä pois ensiksi - helpottaa vaihtoa huomattavasti
        - muista myös polttimon asento pidikkeessä, ettet yritä laittaa uutta väärinpäin
        - kun olet saanut uuden polttimon pidikkeeseensä ja työnnettyä "alkuun" umpion reikään, katsele polttimon asettumista paikoilleen umpion etupuolelta - kirkkaan "lasin" läpi näkee selvästi.
        - ohuet hanskat käteen - muuten tulee naarmuja! "Kalakauppiaan" malliset - ilman sormiosia - ovat parhaat.

        Näinkin paljon tekstiä saa aikaan pikku hommasta.

        Olipas hyvät ohjeet. Tuli kiire vaihtaa polttimo apukuskin puolelle, googlella löytyi nämä sinun yli 10 vuotta sitten laittamat ohjeet ja niistä tosiaan oli apua. Etenkin tuosta pissapojan säiliön putken irrottamisesta, enpä muuten olisi tajunnut että senkin saa käännettyä irti. Kiitokset.


      • Nissanifani

        Millä sen putken saa oikein irti ku ei tahdo käsivoimin irrota?


    • kun kunnolla tekee..

      eli siis, jos purat riittävästi nokkaa niin polttimon vaihto on tod helppo.. mutta, vaikeaksi sen kuvaa hän joka yrittää tehdä homman oikotietä pitkin ja tunkea kätensä ahtaisiin koloihin..

      kun umpio on kädessä polttimot vaihtuu lähes itsestään

      • Ammatti asentaja

        Olen huoltamolla asentajana töissä, joten päivittäin polttimoita tulee vaihdeltua. Umpion irroitus on viimeinen keino, jos poltinta ei ole niin tarkoitettu vaihdettavaksi. Huonolla tuurilla asiakas tulee päivän päästä suuntauttamaan valonsa, ja ei takuulla ole tyytyväinen toimintaan.


    • germanengineeering

      https://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4

      Tässä esimerkki saksalaisesta insinööritaidosta ja yksi syy miksi yli 30 miljoonaa kuluttajaa on valinnut Golfin. VW ei tyydy kompromisseihin vaan jokainen yksityiskohta hiotaan äärimmäisen hyväksi.

      • napsuni

        Buhaaaahhaaaaa, VW ja mm. FSI , 2.0 TDI, TSI on äärimmäisen hyväksi hiottuja koneita, hiottu äärimmäisen hyvin kestämään alle 100tkm, varsinkin TSI!!! VW ei tyydy kompromisseihin.


    • Anonyymi

      Kysymys oli takavalojen jrruvalon vaihto,pittäkö koko takaosa purkaa jotta yhden lampu voi vaihtaa kun siellä ei ole kuin yksi 8mm mutteri muuten tyhjää,hirveä homma ja pimeää tyhmää touhua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2598
    2. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      66
      2487
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      70
      2291
    4. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      22
      1808
    5. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      213
      1779
    6. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1670
    7. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      92
      1479
    8. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1460
    9. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      1434
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      12
      1430
    Aihe