BILSA ja hiiret...

...........

voi vitsi ku tuntui että osasin hyvin risteytys tehtävät..mut silti menin ihan sekaisin sen hiiri tehtävän ka.....mistä johtuu se "tanssiva" refleksi????

13

815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määvaa

mä ainaki laitoin sen ihan vaa resessiiviseks alleeliks... iik?

• Janne

a-kohta oli ihan ok, mutta se b...kokeilin kaikkea, eikä mistään tule järkevää...tietääkö joku? Mäkin laitoin sen tanssivan resessiiviseksi.

• qwaniah
        Janne kirjoitti:

a-kohta oli ihan ok, mutta se b...kokeilin kaikkea, eikä mistään tule järkevää...tietääkö joku? Mäkin laitoin sen tanssivan resessiiviseksi.

mä ainaki laitoin sen tanssi-jutun resessiiviseksi. b-kohdassa oli dihybridiristeytys koska jälkeläisiä synty lukusuhteissa 9:3:3:1.

• Inttu
        Janne kirjoitti:

Juu mulla meni a-kohta ihan putkeen, mutta se b... Tossa älliä vai ei -ohjelmassa bilsan asiantuntija sanoi, että siinähän oli selvästi lukusuhde 9:3:3:1, mutta ne luvuthan oli 19:7:6:3. No taisin tuijottaa niitä liikaa...

Kyseessä oli dihybridi risteytys. Eli kummatkin hiiret olivat heterotsygootteja molempien alleelien suhteen.

• ..............
        qwaniah kirjoitti:

mä ainaki laitoin sen tanssi-jutun resessiiviseksi. b-kohdassa oli dihybridiristeytys koska jälkeläisiä synty lukusuhteissa 9:3:3:1.

eikö se pitänyt olla VV ja vv???????

• Inttu
        .............. kirjoitti:

eikö se pitänyt olla VV ja vv???????

A-kohdassa värit olivat VV ja vv

• meitsi
        Janne kirjoitti:

mulle tuli fiksu...tanssiva ja valkea resessiivinen...??

• Inttu kirjoitti:

Juu mulla meni a-kohta ihan putkeen, mutta se b... Tossa älliä vai ei -ohjelmassa bilsan asiantuntija sanoi, että siinähän oli selvästi lukusuhde 9:3:3:1, mutta ne luvuthan oli 19:7:6:3. No taisin tuijottaa niitä liikaa...

Kyseessä oli dihybridi risteytys. Eli kummatkin hiiret olivat heterotsygootteja molempien alleelien suhteen.

a)-kohta meni ihan hyvin, mutta b)-kohdan kanssa oli vähän ongelmia. Sain kyllä jutut selville, mutta en osannut tehdä dihybridiristeytyksen kaaviota samalla tavalla kuin kirjassa, joten tein sen vähän erikoisesti, omalla tavallani.

Ihmettelin myös niitä lukusuhteita! Kirjoitin omaan vastaukseeni, että lukusuhteet ovat juuri nuo 9:3:3:1, vaikka ihmettelin kyllä suuresti noita toisia lukuja. Niiden perusteellahan suhdeluvut olisivat 6:2:2:1. No, saa nähdä miten käy :) Vastasin siihen aika lonkilta, bilsaa en nimittäin lukenut.

• meitsi
        kvam kirjoitti:

a)-kohta meni ihan hyvin, mutta b)-kohdan kanssa oli vähän ongelmia. Sain kyllä jutut selville, mutta en osannut tehdä dihybridiristeytyksen kaaviota samalla tavalla kuin kirjassa, joten tein sen vähän erikoisesti, omalla tavallani.

Ihmettelin myös niitä lukusuhteita! Kirjoitin omaan vastaukseeni, että lukusuhteet ovat juuri nuo 9:3:3:1, vaikka ihmettelin kyllä suuresti noita toisia lukuja. Niiden perusteellahan suhdeluvut olisivat 6:2:2:1. No, saa nähdä miten käy :) Vastasin siihen aika lonkilta, bilsaa en nimittäin lukenut.

Kai muistatte, että suhdeluvut ovat AINA suuntaa-antavia. Ne on teoreettisia malleja siitä, mitä on eniten ja mitä vähiten. Eivät ne ole luonnossa ikinä paikkaansapitäviä, koska todellisuus on tarua ihmeellisempää ja siitos-, syntymä- ja varhaiselämävaiheessa tapahtuu paljon kaikenlaista...

Mut sit...mä tein sellasen ruudukon eri alleeliparivaihtoehdoista ja risteytin sillee... menikö oikeen?

• Iitu
        Janne kirjoitti:

Huh, olihan joillakin samaan suuntaan kun mullakin, elikkäs laitoin jokseenkin näin: (eikä sitten saa ilkkua, jos väärin meni-ei nimittäin olis ihme... :) )

a) V=harmaa (dom.) , v=valkea (res.)
        T="normaali", t= "tanssitauti"

P: VVTt X vvTt
        F1: genotyypit: VvTT, VvTt, Vvtt (1:2:1)
        fenotyypit: kaikki harmaita, Vvtt:t sairaita, VvTT:t terveitä ja VvTt:terveitä, mutta kantajia

b) P: VvTt X VvTt
        Sit risteytin, merkkasin geno- ja fenotyypit ja perustelin dihybridiristeytys jutulla; oli se suhde (9:3:3:1)

...Aapuuaa, muilla samanlailla...? :)

• dihybridiyksilö
        Iitu kirjoitti:

Huh, olihan joillakin samaan suuntaan kun mullakin, elikkäs laitoin jokseenkin näin: (eikä sitten saa ilkkua, jos väärin meni-ei nimittäin olis ihme... :) )

a) V=harmaa (dom.) , v=valkea (res.)
        T="normaali", t= "tanssitauti"

P: VVTt X vvTt
        F1: genotyypit: VvTT, VvTt, Vvtt (1:2:1)
        fenotyypit: kaikki harmaita, Vvtt:t sairaita, VvTT:t terveitä ja VvTt:terveitä, mutta kantajia

b) P: VvTt X VvTt
        Sit risteytin, merkkasin geno- ja fenotyypit ja perustelin dihybridiristeytys jutulla; oli se suhde (9:3:3:1)

...Aapuuaa, muilla samanlailla...? :)

Toi oli täysin oikein. Mut luulen et täysiin pisteisiin tarvitaan muutakin kuin noi kaaviot, koska sanottiin että "perustele ratkaisusi myös risteytyskaavioin".

• Iitu
        dihybridiyksilö kirjoitti:

Toi oli täysin oikein. Mut luulen et täysiin pisteisiin tarvitaan muutakin kuin noi kaaviot, koska sanottiin että "perustele ratkaisusi myös risteytyskaavioin".

...Referaattihan tuo siis oli siitä muutaman sivun tehtävästä... :) Lähdin tänään koittamaan aivan heittämällä reaalia ylimääräisenä, pikkuhiljaa alkaa tuntua kun näillä sivustoilla seikkaille, ettei päivä AIVAN hukkaan mennyt... :)

• meitsi kirjoitti:

Kai muistatte, että suhdeluvut ovat AINA suuntaa-antavia. Ne on teoreettisia malleja siitä, mitä on eniten ja mitä vähiten. Eivät ne ole luonnossa ikinä paikkaansapitäviä, koska todellisuus on tarua ihmeellisempää ja siitos-, syntymä- ja varhaiselämävaiheessa tapahtuu paljon kaikenlaista...

Mut sit...mä tein sellasen ruudukon eri alleeliparivaihtoehdoista ja risteytin sillee... menikö oikeen?

Toki muistan sen, mutta ihmettelin silti, että luvut poikkesivat noinkin paljon toisistaan. Yleensä kuitenkin tehtävät on tehty suhteellisen selkeästi niiden lukujen suhteen. Vaan turhapa tuota on murehtia, kun kuitenkin vastasin oikein :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      68
      7594
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      125
      3012
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      153
      1854
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      66
      1696
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      122
      1522
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      172
      1472
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1192
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      879
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      48
      822
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      784
    Aihe