Vuodeksi Viroon

Lomalle/oppimaan kieltä

Ajatuksissa "muuttaa" n.vuodeksi Viroon. Tavoitteena oppia kieltä tai no ainakin lomailla:) ja ladata akkuja. Tuolla alempana olikin viestiketju asumisesta, mutta kysyisin Teiltä joilla kokemusta on seuraavaa.

1. Mitä pitää ottaa huomioon kun vuokraa kerrostaloasunnon? Tallinna/Tarto/Pärnu
2. Ilmasto pohjoisen ja etelän välillä? Onko etelässä kesä paljon pitempi?
3. Auton tuominen suomesta ja käyttäminen Virossa(hinta 5000e) . Pitäskö myydä pois ja ostaa siellä joku viellä halvempi(jos katoo, niin pienempi tappio)
4. Elinkustannukset Tallinna/Tarto/Pärnu? Asunto 40m2, vuokra ja vesi sähköt jne. Ruoka yhdelle ihmiselle.
5. Mitä pyrokratiaa on kun asuu pitempään. Selviääkö suomenkielellä/sanakirjalla?

Tässä on monta kysymystä, kiitos jos joku jaksaa vastata. Mielellään muitakin neuvoja otetaan vastaan, kun ei ehkä osaa edes kysyä tärkeitä juttuja.

20

1783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielen

      ennen muuttoa!

      • Lomalle/oppimaan kieltä

        Olet oikeassa, helpottaisi varmasti asioiden hoitoa. Olen vain niin laiska lukemaan/opiskelemaan, joten tommonen luonnon menetelmä sopisi mulle paremmin. Mutta varmasti tuotakin asiaa pitää harkita. Tällä hetkellä osaan tervehdykset...


      • Muamo
        Lomalle/oppimaan kieltä kirjoitti:

        Olet oikeassa, helpottaisi varmasti asioiden hoitoa. Olen vain niin laiska lukemaan/opiskelemaan, joten tommonen luonnon menetelmä sopisi mulle paremmin. Mutta varmasti tuotakin asiaa pitää harkita. Tällä hetkellä osaan tervehdykset...

        oppimisesta: kielikurssille kannattaa todellakin osallistua joko kotimaassa ennen muuttoa tai sitten Virossa - tulet säästymään monelta hankalalta/nololta tilanteelta niin rahallisesti kuin muutenkin. Alkeet opit yhdessä talvessa esim. kansalaisopiston kurssilla, kannustan ottamaan perusasiat haltuun ja voit sitten jatkaa luonnonmenetelmällä lisää.


      • Lomalle/oppimaan kieltä
        Muamo kirjoitti:

        oppimisesta: kielikurssille kannattaa todellakin osallistua joko kotimaassa ennen muuttoa tai sitten Virossa - tulet säästymään monelta hankalalta/nololta tilanteelta niin rahallisesti kuin muutenkin. Alkeet opit yhdessä talvessa esim. kansalaisopiston kurssilla, kannustan ottamaan perusasiat haltuun ja voit sitten jatkaa luonnonmenetelmällä lisää.

        Olet varmasti oikeassa. Olen vaan semmonen aika nopeasti innostuva tyyppi. Mulla ois mahdollista jo vaikka kesäloman alussa muuttaa Viroon. Mutta on tässä tietty viellä 3kk aikaa.


    • Käyn usein

      Moi!

      Tässä vastauksia.

      1. Mitä pitää ottaa huomioon kun vuokraa kerrostaloasunnon? Tallinna/Tarto/Pärnu

      - Virossa vuokralainen maksaa usein pääomavuokran lisäksi kaikki asumiskulut (Yhtiövastike tms). Vuokrien hintahaitari on todella suuri, myös kalustettuja on tarjolla. Mieti myös missä haluat asua ja yhteydet, kannattaako esim asua ratikkalinjan varrella vai matkustaa taksilla.

      2. Ilmasto pohjoisen ja etelän välillä? Onko etelässä kesä paljon pitempi?

      Ei paljonkaan. Talvella on sisämaassa kylmempi kuin rannikolla. Pärnussa ei tapahdu mitään Talvella, Tartossa on opiskelijaelämää.

      3. Auton tuominen suomesta ja käyttäminen Virossa(hinta 5000e) . Pitäskö myydä pois ja ostaa siellä joku viellä halvempi(jos katoo, niin pienempi tappio)

      Virossa on sama systeemi kuin SUomessa, eli maassa kirjoilla oleva ei saa ajaa ulkomaista autoa. Kannattaa myydä auto pois ja ostaa sieltä uusi. Myös vakuutusmaksu on reilusti halvempi. Huom. jos auto on rekisteröity muualle kuin Tallinnaan on vakuutus halvempi, kilpailuta vakuutusyhtiöitä.

      4. Elinkustannukset Tallinna/Tarto/Pärnu? Asunto 40m2, vuokra ja vesi sähköt jne. Ruoka yhdelle ihmiselle.

      Vuokra alkaen 3000/2500/1500 n. 1500 eek kuussa (talvella enemmän kesällä vähemmän). Ruokaa en osaa arvioida, riippuu mitä syöt. Ota Suomessa käyttämäsi raha ja noin 30% pois.

      5. Mitä pyrokratiaa on kun asuu pitempään. Selviääkö suomenkielellä/sanakirjalla?

      Suomenkielellä selviää jos hoidat oleskeluluvan kuntoon lähetystössä Helsingissä. Mutta paikanpäällä et selviä sanakirjalla, palkkaa tulkki hoitamaan oleskeluluvat ja auton rekisteröinti yms. Saat olla 3kk ilman mitään paperityötä. Muista että EU-kelakortti helpottaa ja että oleskelulupa on halvempi kun sen anoo Virosta kuin suurlähetystöstä.

      Toivottavasti näistä oli jotain apua.

      • Jerkku

        Tullimiesten mukaan oleskelulupaa ei enää tarvitse.Itse olin yli 3kk viime vuonna ilman sanktioita.


      • Lomalle/oppimaan kieltä

        Moi

        Kiitos vastauksista. Etenkin toi ilmastoasia selvensi paljon. Espanjan aurinkorannikko on yksi vaihtoehto, mutta jos kuitenki aikoo käydä vaikka 6-12 x suomessa vuoden aikana, niin matkat kyllä ois paljon halvemmat tuolta Virosta. Espanjan kielikin tuntuu vaikeammalta oppia vuodessa.


      • Käyn usein
        Lomalle/oppimaan kieltä kirjoitti:

        Moi

        Kiitos vastauksista. Etenkin toi ilmastoasia selvensi paljon. Espanjan aurinkorannikko on yksi vaihtoehto, mutta jos kuitenki aikoo käydä vaikka 6-12 x suomessa vuoden aikana, niin matkat kyllä ois paljon halvemmat tuolta Virosta. Espanjan kielikin tuntuu vaikeammalta oppia vuodessa.

        Siis normaalisti Tallinnassa on pari astetta lämpimämpää kuin Helsingissä. Maan sisäosissa useinkin sama kuin vaikkapa Hämeenlinnassa.


      • Jerkku kirjoitti:

        Tullimiesten mukaan oleskelulupaa ei enää tarvitse.Itse olin yli 3kk viime vuonna ilman sanktioita.

        on asia mitä on aika vaikea tänäpäivänä kontrolloida, mutta jos jotain "kinteämpää" elämää on ni sit susta tiedetään kaikenlaista. esimerkiksi suomen tulli kiinnostuu sun viron kilpisestä autosta ja jos oleskelulupaa ei ole,saattaa mennä maksamiseksi. virossa saat kyllä ajaa omallasi, olkoon rekisterissä missä vaan, jonkun toisen omaan pitää olla kirjallinen lupa.


    • Iso-veljen
    • Mafiooso

      Unohda Viro eritäin vaarallinen maa!

      • TrollauskoKivaaa

        Trollaus on siis edelleen kivaa?


      • LiiviJengi

        Luotiliivit pakolline varuste Viron visiiteillä


      • Ma_Fia

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe