Työllistimme liikaa kaasoja, en pysty antamaan anteeksi itselleni

Anonyymi

Järjestimme mieheni kanssa melko nopealla aikataululla (n. 6 kk) häät, joihin säästimme kaikki rahat samassa ajassa. Hoidimme isoimman osan ennakkojärjestelyistä itse, ei ollut askartelutalkoita, koristeiden hankkimisia tms. vaan nämä oli meidän omalla kontolla.

Meillä oli paikkaan, ruokaan, hääjuomiin yms. useamman tonnin budjetti, mutta itse järjestelyt sovimme järjestävämme ystäväporukalla talkoomeiningillä. Ruoka- ja kahvitarjoilun hoiti catering-firma jolla oli omat tarjoilijat. Sen sijaan paikan koristelu, musiikkikamojen yms. roudaus, illan läpivienti ja lisäksi juomien saatavuudesta huolehtiminen oli sovittu hoidettavaksi kaasojen, bestamanien sekä muutamien muiden ystävien kesken.

Hommassa kävi niin, että ennakkosuunnittelusta huolimatta päivässä oli paljon tehtävää, jota emme olleet osanneet ottaa huomioon. Juhlapaikka piti saasa tyhjennettyä yöllä, ja olimme kuvitelleet sen olevan noin tunnin juttu. Tämä ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa, vaan sen jälkeen kun meidät oli patistettu jatkoille oli väkeä ollut paikalla roudaamassa pari tuntia. Tämä ja muutama muu asia oli selkeästi siis meidän puolestamme väärin ja huonosti suunniteltu. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt palkata joku hoitamaan pakkaamista ja roudaamista, mutta en suoraa sanoen oikein tiedä mistä sellaisia tyyppejä olisi saanut palkattua ja millä hinnalla. Kaikki häät joissa olen ollut itse, on ruoka-, kahvi yms. tarjoiluja sekä bändiä tms. lukuunottamatta hoidettu talkooporukalla, joten en osannut sellaista ajatella.

Meille itsellemme hääpäivä oli meistä onnistunut, kaunis ja hauska, ja saimme paljon hyvää palautetta muilta vierailta. Heti häiden jälkeen sain kuitenkin palautetta molemmilta kaasoilta sekä heidän miehiltään, että heille oli jäänyt hommasta ikävä maku. Työtä oli ollut niin paljon, että he kokivat olleensa vain työvoimana, eikä aikaa juhlista nauttimiseen ollut ollut. Lisäksi juhlaväen päihteidenkäyttö oli korostunut liikaa, eikä puhetta tuntunut kivalta pitää kun disco pauhasi ja ihmiset olivat jo aika äänekkäässä kunnossa. Selvemmät olivat jääneet sekavassa roudauksessa yksin vastuuseen, kun muu väki oli ollut niin tukevassa kunnossa. Lisäksi siellä oli käynyt joitain muita mokia, kuten että osa tavaroista oli jäänyt muiden ihmisten toimesta tulematta paikalle sovitusta huolimatta. Monta monessa. Olemme mieheni kanssa molemmat aika kovia juhlimaan, ja näin teimme myös juhlapäivänä. Mielestäni olimme koko illan hyvällä tuulella, emme liian humalassa, toki aika vauhdikkaassa tunnelmassa, eikä mitään ongelmatilanteita syntynyt meidän puolestamme. Tämäkin oli yksi asia josta sain palautetta; kaasoni totesi että häntä on jo pidempään hämännyt juhlimistyylimme, joka on villimpi kuin heillä.

Olemme yrittäneet kiittää kaikkia meitä auttaneita etu- ja jälkikäteen vuolain sanoin, ja pyrimme siihen että juhla olisi ollut mukava kaikille. Nyt olen täysin lohduton ja murtunut, ja tuntuu että haluaisin unohtaa koko juhlan. En voi muistella hauskoja hetkiä ajattelematta, että ystävilleni koko ilta oli aivan katastrofi. Meille ja vieraille se ei näkynyt, mutta selvästi asiasta jäi todella huono fiilis. Olen pyytänyt moneen kertaan anteeksi, ja kertonut olevani häpeissäni ja pahoillani. Jos voisin, pyyhkisin koko häät pois mielestäni. Yritimme parhaamme ja yritimme huomioida kaikki asiat, mutta osaamattomuuttamme emme kaikkea osanneet ottaa huomioon ja sen lopputuloksena ystävämme kokevat tulleensa juoksutetuksi juhlimisen sijaan.

Ainoa mitä en osaa katua enkä pyytää anteeksi, on se minkä verran ihmiset juhlissa päihtyivät. Vaikka me olimme tarpeet siihen hommaneet, en koe että olemme vastuussa muiden humaltumisesta. Meidän ja kaasojen juhlimiskulttuuri eroaa aika paljon toisistaan. Meidän tyyliimme kuuluu se, että kun juhlitaan isosti ei juoma lopu lasista ja juhlat kestää aamuun asti. Olen tietenkin pahoillani, että heidän mielestään juhlan herkkyys kärsi tästä. Me kuitenkin nautimme tunnelmasta ja railakkaastakin hauskanpidosta. Tämä on asia, joka olisi pitänyt myös jotenkin etukäteen pohtia. Bestmanien suhteen vastaavaa ei ilmeisesti ainakaan samassa mittakaavassa koettu, vaikka hekin totesivat että pitkä päivä ja yöllinen sekava purku oli käynyt voimille.

En ole koskaan ollut itse kaasona enkä ole mennyt aiemmin naimisiin, eivät myöskään kumpikaan kaasoistani. Nyt kaipaan ehkä eniten vertaistukea. Onko jollekin käynyt vastaavalla tavalla, joko morsiamena tai kaasona? Miten välinne palautuivat? Tuhoutuivatko kaikki kauniit muistot lopullisesti? Olen todella kohduton ja itkenyt päiväkausia saamani palautteen vuoksi. Tämän rinnalla tuntuu täysin yhdentekevältä, vaikka kaikilla muilla vierailla tuntui olevan hauskaa. He olivat kuitenkin ne tärkeimmät ystävät meille ja meidän osaamattomuutemme takia heille jäi kokemuksesta todella huono fiilis.

2

1854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huh.. Juuri tuota olen pelännyt. Itse menen naimisiin ensi kesäkuussa. Kaikki on hyvin pitkälti JO valmiina. Kirkko on varattu, hääpuku ja ohjelma valmiina, kuten myös kutsukortit. Ruokailu on ravintolassa. Sekin on varattu, ja menu suunniteltu. Samoin vihkimisen yksityiskohdat. Kaasoa en rasita millään tavalla.

      Mies on täysin passiivinen. Mies ja sukulaiset päinvastoin työntävät kapuloita rattaisiin. Kuulemma liian aikaista, mutta pelkään loppupaniikkia. Olen myös tähän asti joutunut rahoittamaan kaiken yksin. Mies kyllä lupasi, että häiden jälkeen pistetään kulut puoliksi. Häät olivat hänen ideansa.

      Jokaisella sukulaisella on tosin hyvin voimakas mielipide kaikkeen. Hyvittavin oli se, että eräs nainen pyysi häiden aikaistamista, jotta hänen lapsenlapsensa pääsisivät ajoissa nukkumaan. :) No, minun hääni kestävät niin kauan kuin häävieraita kiinnostaa. Eivät lopu yhdeksältä, jotta pikkulapset pääsevät yöpuulle. He voivat lähteä ajoissa kotiin, tai varata hotellin, ja mennä sinne nukkumaan. Kuinka joku voi tosissaan vaatia jotain tuollaista? :)

    • Anonyymi

      Avioliitto on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti sanoo sanonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1207
    Aihe