Koiran Adoptio

Anonyymi

Onko mahdollista hankkia ensimmäiseksi koiraksi rescue-koira, vaikka koira kokemusta ei ole ollenkaan?

7

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikkihan on mahdollista, mutta se mikä on järkevää on eri asia.
      Hyvällä tuurilla rescue on terve ja helppo ekaksi koiraksi. Itse kuitenkin yhden rescuen omistaneena ja monta rescuen omistajaa tuntevansa en enää uskaltaisi suositella taustoiltaan hämärän koiran ottamista ekaksi koiraksi (tai varsinkaan ulkomailta tuodun ottamista ollenkaan, Suomessakin kivoja ja eri ikäisiä kodinvaihtajia on koko ajan).
      Ennemmin ottaisin jostain kivasta paikasta Suomesta pennun tai jonkun hyvätapaisen suomalaisen kodinvaihtajan.
      Itselläni siis ollu yksi ulkomaan rescue (joka oli aivan ihana ja terve, mutta ensimmäinen 1,5vuotta taisteltiin tosi pahaa eroahdistusta vastaan, vanhempana ei enää oikeastaan muuten hajottanut mitään muuta kuin levitti roskiksen aina jos sen unohti ottaa mukaansa.), kaksi pentuna ostettua paimenkoiraa sekä kaksi nuorena kotia vaihtanutta paimenkoiraa. Toinen kodinvaihtajan on kotiutunut vasta kuukausi sitten, mutta edellisestä sukeutui mun elämäni koira.

Eli oikeasti, Suomessakin on koko ajan tosi kivoja koiria kaipaamaansa uutta kotia erilaisista syistä. Läheskään kaikki eivät edes ole ongelmakoiria, vaatii ehkä hiukan enemmän työtä etsiä sopiva kuin ulkomaiden tarhojen "katalogista", mutta ainakin silloin riski tuoda maahan vaarallisia tauteja häviää.

• Anonyymi

Täyttä asiaa!

Kodittoman tai uutta kotia vailla olevan koiran adoptointi on hyvä asia, mutta on todella tärkeää tietää mm. se, että millaisista olosuhteista koira on lähtöisin, mikä on sen luonne ja terveystilanne, sekä onko koiraa koulutettu ja onko sillä mahdollista ongelmakäyttäytymistä.

Minäkään en suosittele ulkomaalaien rescue-koiran hankkimista, mutta jos sellaisen välttämättä haluaa, on ehdottomasti noudatettava Ruokaviraston ohjeita.

Pari esimerkkiä ulkomaalaisista rescue-koirista:

Ystäväni toi hyvämaineisen järjestön kautta maahan koiran jonka piti olla täysin terve ja vapaa loisista. Tästä kaikesta oli mustaa valkoisella, mutta totuus oli toinen ja kalleista hoidoista huolimatta koira lopulta kuoli. Arvatenkin tämä oli omistajilleen suuri suru, mutta samalla myös aikamoinen rahanmeno.

Oma rescue-koirani tuotiin Suomeen kun Espanjassa lomaillut pariskunta ihastui sikäläisellä koiratarhalla pieneen hauvvaan ja halusi sen pelastaa. Koira olikin täysverinen kadulla elänyt kulkukoira joka ei käyttäytynytkän hyvin, ei ollut palavasti kiitollinen "pelastajilleen" vaan oli itse pikku p*rkele joka sitten päätettiin lopettaa. Ei lopetettu vaan minä otin sen itselleni. Ei ollut helppoa vaan aikaa ja kärsivällisyyttä vaativa työ alkaa sosiaalistaa sitä lemmikkikoiraksi alkaen siitä, että talouden kissoja ei saanut tappaa ja syödä.

• Anonyymi

Ei missään tapauksessa rescueta ulkomailta! Ei ensimmäiseksi, toiseksi tai kolmanneksikaan. Liity mihin vain ongelmakoiraryhmään ja huomaa miten yliedustettuna kyseiset koirat siellä ovat. Puhumattakaan siitä, että niiden takia tänne Suomeen on saatu takaisin rabiesuhka ja ties mitä muita tauteja. Kodinvaihtaja Suomesta kuitenkin sopii varmasti hyvin myös ensikertalaiselle, kunhan ei ota mitään valmista ongelmakoiraa, vaan esimerkiksi allergian tai muuton takia kotinsa menettävän, hyvätapaisen koiran.

• Anonyymi

Suosittelen Viipurin koirat ry:tä. He tuntevat koirien luonnetta ja voivat valita sinulle sopivan pennun. Joidenkin pentujen emä luonne tiedetään myös. Katso heidän nettisivunsa.

• Anonyymi

Miten he tietää emonkin....eikö reckue ole pelastettu kaduilta huonoista oloista.Koira jonka taustoja ei tiedetä.Vai onko tarkoituksella pennutettu emoja?
        Kyllä pennun molemmat vanhemmat pitää tietää ja nähdä.En uskalla muuten ostaa.
        Onko vanhemmista mitään terveystakuita tai tutkimuksia? Voisin harkita jos nuo olis tiedossa.

• Anonyymi

Katso ja lue tarkkaan eviran sivuilta mitä ovat mieltä reckueista.
      Monet opiskelee asioista, niin eivät sitä virhettä tee.
      Tutulla oli reckue, se oli aina hermostunut, levoton ja nuoli aina etujalkojaan tai lattiaa.Oli raukka niin traumatisoitunut kaduilla tai missä lie.Normaalia , tavallista koiraa siitä ei tullut koskaan.Oli vanha jo tullessaan.Eikä muuten ottanut kaverikaan enää reckueta, yksi sillekki riitti.Nyt on suomalainen puhdasrotuinen harrastuskoira.

Sivusta seuranneena, en ikinä itekkään ottais.Suomessa on hyviä ja luotettavia kasvattajia.Ja on rotuja mistä valita.On myös nuoria rekattuja, puhdasrotuisia kodinvaihtajia muutamalla satasella.Meille tulee jatkossakin suomessa kasvaneita koiria.Kodinvaihtajan voin ostaa, mutta en mitää paperitonta reckueta, tai naapurimaan pimeätä tuontia.

• Anonyymi

Suomalaisessa kodinvaihtajassa se etu, et voit käydä kattomassa, monestikkin.Sopia koeajasta, jos mietityttää.Ja etsiä itselle mieluista ja sopivaa.Ulkomailta, kun otat, se on sellanen kun on.Et voi muuttaa mieltä, vaikka ei sopis ollenkaan sulle.Tai ei oliskaan luonteeltaan ja käytökseltään sellainen jonka halusit.Se on otettava sitten, halusit tai et.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe