Eipä meitä latinisteja varmaan kovin paljoa ole, mutta onko tänne palstalle kuitenkin sattunut joku eksymään? Olisi kiva kuulla muiden valmistautumistapoja. Itse en tiedä yhtään mitä lukisin.
Latina
2
250
Vastaukset
- puella
keskity kielioppiin. sehän siinä se tärkein asia on, kun sanakirjat ovat käytettävissä. itse kertaan kaiken mahdollisen kieliopista, etenkin kaikki sanojen taivutukset...kaikkine poikkeuksineen. (ja niitä kun ei ihan vähän ole!)
- opettele tunnistamaan tekstistä ablativus absolutus ja muut lauserakenteelliset muodot
- osaat kertoa latinankielisen sanan sijamuodon, aikamuodon, luvun, suvun, yksikkö/monikko tms.
ja hyvää harjoitusta antaa tekstien suomentaminen. en nyt juuri tärkeämpää tähän hätään keksi.
repetitio mater studiorum est! ;)Jotain tuollaista olenkin suunnitellut. Ahdistaa vain ajatellakin kielioppikirjaa, kun joka sivulla on pienellä präntillä miljoonia poikkeuksia :)
Onneksi olen opetellut kaikki taivutukset niin hyvin, että ne menevät helposti vaikka keskellä yötä juuri herätettynä. Mutta sitten ne kaikki erilaiset genetiivi ym. lajit! Aargh.
Toivottavasti tekstinä ei ole keskiajan latinaa tai nykylatinaa, niitä kun ei paljon olla koulussa käyty läpi.
Mihin arvosanaan sinä tähtäät? Itse olen saanut jokaisesta kurssista kympin, joten L on tähtäimessä. Epäinhimillisen korkeat pisterajat tosin pelottavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952