Hamsteri jyrsii häkkiä

Hamsu

Otin pari viikkoa sitten hamsterin poikasen (naaras). Olen päästänyt sen muutaman kerran juoksemaan vapaasti huoneessa ja sen jälkeen se on alkanut purra häkin seiniä ja rautoja! Vaikuttaa, että se ei tee enää mitään muuta kun nukkuu ja yrittää päästä häkistä pois... Vai onko häkin "sisustuksessa" tms. jotain vikaa??? Jos jollain on ollut samoja ongelmia, auttakaa, please :)

10

2348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noo

      hamsusi tarvitsee enemmän vapautta, kuin "muutaman kerran kahdessa viikossa",
      joka päivä olisi erittäin mukava päästä juoksentelemaan ja tutkimaan paikkoja, talttahampaasi ahdistuu häkissä kun ei pääse enemmän liikkumaan.

      kannattaisiko ottaa ensin selvää hoidosta/eläimen elämästä yleensä ja sitten vasta hankkia eläin, ettei jää jotain olennaista lukematta, sitten ihmetellään, miksi tuo käyttäytyy noin?

    • rölli

      On aivan oma mokasi, että et ole perehtynyt hamsterin hoitoon ja elämään kummemmin, olisi aiheellista ilmoittaa sinut eläinsuojeluviranomaisille, sillä tuo on luokiteltavissa eläinrääkkäykseksi.

      Suosittelen hamsterin antamista pois, hyvään kotiin.

      • Unelmia.taynna

        @rölli se että hamsu puree häkkiä ei tarkoita automaattisesti eläinrääkkäystä! Hamsteri saattaa haluta vain pois koska on aikaisemmin sieltä päästetty


    • dogu83

      Millainen häkki hamsterillasi on? pituus/leveys/korkeus?

      Tottakai sinun pitäsi ulkoiluttaa hamsteriasi paljon enemmän (joka päivä), mutta myös häkki saattaa olla osasyynä.

      Eli joo, hae äkkiä netistä/kirjastosta tietoa hamstereiden hoidosta, ja muista:
      -Hanki iso, ja tilava häkki, mielellään monikerroksinen.
      -ruoki sitä oikein ja säännöllisesti
      -ulkoiluta, ulkoiluta
      -ole sen kanssa ihan muuten vaan, juttele sille jne..
      -vie se tarpeen tullen lääkäriin

      Ja tosiaan, anna hamsterisi pois, kun et osaa sitä hoitaa, anna esim. kamullesi/kasvattajalle hoitoon ja hae takaisin kotia kun olet lukenut tarkasti ja perehtynyt hyvin hamsterinhoitoon, voit ottaa hamsterisi takaisin, tällä kertaa toivottavasti lopullisesti.

    • Manna

      Mulla on kans muutaman kuukauden vanha hamsuneiti, joka kaikista virikkeistä huolimatta jyrsii häkin pinnoja. Se tuntuu olevan melkein välttämätön paha ainakin nuoremmilla eläimillä, jotka ei ole tottunu häkkiasumiseen. Pienokainen saa kyllä liikuntaa vapaudessa joka päivä (n. puoli tuntia kerrallaan) ja sillä on kaikki mitä nyt häkkiin laitettavaksi yleensä suositellaan. Ja häkki on tilava. Itse olen ainakin aivan neuvoton tämän ongelman edessä!

    • Hohhoijaa

      kun sinulla näyttää koko ajan olevan ongelmia hamsusi kanssa. Avaa yksi otsikko ja kerää siihen kaikki ongelmat mitä hamsusi kanssa on. Ja niitähän näyttääkin olevan. Jos ei hamsusi viihdy häkissä, muuta sisustusta. Oman järjen käyttö ei ole pakollista, mutta suositeltavaa. Tutustu hamsuusi sen sijaan, että piinaat meitä typerilä kysymyksilläsi.

    • Critter

      Meillä puolitoistavuotias hamsu on kehittänyt yhteisen kielen: järsii häkkinsä ovea kun haluaa ulos (tuijottaa mua, järsii hetken, toisto tarvittaessa :)) yleensä myös pääsee, eikä lirauttele nurkkiin tms. ulkona ollessaan kun pääsee sitten kun on valmis.

      Meitin hamsu järsii joskus muita pinnoja ihan huvikseen ilmeisesti, kun parempaakin järsittävää häkissä olisi.

      Itse en ole mitään "hamsunhoitokirjoja" joutunut lueskelemaan, pässikin näkee ottallaan että otus on tyytyväinen kun saa ruokaa, seuraa, liikuntaa ja hellyyttä osakseen.

      • Sama juttu kuin muilla..

        Mun hamsu tekee ihan samoin... (Jyrsii kalteria, jyrsii sen dunan reunoja...) Mulla on sille duna, se jyrsii sitä ihan koko ajan!! Se on tosi rasittavaa... Mä en tiiä mitä mä teen? Kertokaa pliis!!


      • Sedä
        Sama juttu kuin muilla.. kirjoitti:

        Mun hamsu tekee ihan samoin... (Jyrsii kalteria, jyrsii sen dunan reunoja...) Mulla on sille duna, se jyrsii sitä ihan koko ajan!! Se on tosi rasittavaa... Mä en tiiä mitä mä teen? Kertokaa pliis!!

        Pystyisitkö hankkimaan isomman asumuksen, ehkä lasiterraarion niin se ei ainakaan voi karata? Onhan sillä tarpeeksi virikkeitä, kuten oksia nakerrettavaksi?


    • t93an

      Jos jyrsijäsi jyrsii kaltereita tai jotain mitä sen ei pitäis, se tarkottaa et sil on tylsää. Anna sille lisää virikkeitä, paprurullia, pahvilaatikoita, voi tehä itse vaikka puusta jonku hökkelin jossa se voi kiipeillä, tai saviruukustakin voi tehä mökin. Mun hamsut tykkää tosi paljon semmosista herkkutikuista. Hamsterille tehdessä jotain, täytyy käyttää mielikuvitusta ja voi keksiä vaikka mitä kivaa. Mun syski tykkää kun teen sille vessapaperirullasta semmosen lelun: Ensin ryttään rullan toisen pään, ja pudotan toisesta päästä herkkuja sisälle, sitten ryttään toisenkin pään ja se on valmis! :) Anna hamsterillesi liikuntaa, minä päästän syskini -erillään tottakai- huoneeseeni melkein joka päivä 25min.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe