Apukäynnistin/starttiboosteri

Anonyymi

Onko tuollainen auton starttiboosteri vain kannettava akku? Jos se on vain pelkkä akku, niin eikö se tyhjene itsekseen aikaa myöten ja sitten tarvittaessa se onkin tyhjä. Pitääkö se olla jatkuvasti latauksessa vai voiko sitä ladata ollenkaan uudelleen? Luulis että tavallinen vara-akku ajaa saman asian.
Kun en ole koskaan edes kuullut moisesta värkistä niin kertoisko joku asiasta jotain oleellista.

9

529

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niissähän on yleensä lyihyhyytelöakku, joka on vähintää 9 Ah teholtaan. Sitä täytyy ladata kolmen kuukauden välein eikä sitä saa tyhjänä varastoida, koska kennot menevät pilalle. Starttibuustereissa on yleensä lisätoimintoja, kuten työvalaisin ja ilmakompressori.

    • Anonyymi

      Mulla on kopterin lipo akku, se on n. 17 volttia, sillä lähtee auto käyntiin 3-4 kertaa.

    • Anonyymi

      Noitahan on vaikka kuinka montaa erillaista. Jossain on konkka joka imee hitaasti paskasta auton akusta energian, jossain litiumi ja havimmissa lyijy. Ekstrana sitte kompuraa, valoja ja 12/24v valintoja.

      Duunissa on sellanen lyijyhyytelö ja akut kypsy vuodessa kun oli aina laturissa kiini eikä mitään asiallaista latauksenvalvontaa. Vaihdoin sisälle yasan akut ja c-teck -laturin niin nyt on toiminut. Samalla jännitenäyttö ja usb-liitin.

      Haittana nyt että pitää olla aina kytkin 12v asenossa eikä nollalla että molemmat akut latautuu ja enää ei ole 12v tupakansytytinlatausmahdollisuuta mutta ei sitä koskaan tuossa käytetty kun aina 230v piuha kiinni.

      Meikä-

    • Anonyymi

      Vanhassa Talkmanin akkupaketissa oli myös 2 kpl kuuden voltin Yasan lyijyhyytelöakkuja. Niiden lataus oli nerokkaasti järjestetty siten, että paketissa oli seitsemän voltin regulaattori ja vaihtorele, joka kytki akut rinnan latauksen ajaksi. Tällöin sai akut täyteen, vaikkei auton moottori olisi käynytkään.

    • Anonyymi

      Joo tolleehan se monesti on tehty 2x 6V mutta ongelma on aina se latauksen valvonta. Paskimmat systeemit on ollu vaan sarjaan kytketyllä tehovastuksella. Oliskohan tossa laitteessa ollu joku pieni hakkuripiiri... nakkasin kaikki romut mäkeen enempää tutkimatta että sain c-teckin mahtumaan sisään. Ongelma on aina just noissa halvoissa paskoissa että ei voi pitää jatkuvasti laturissa.

      Pitäs tehä oma systeemi monesta 6V akuista niin että oli releillä jännitevalinnat, 6,12,18,24 ja 36V. nuo 18 ja 32V siksi että jos on jotain harvinaisempia romuja mitkä ei meinaa pakkasella hyvällä käyntiin, niin sitten pahalla.

      Tämmöisiä romuja on mm. väljät paskat, ennakko pielessä/hajoamispisteessä olevat mekaaniset syöttöpumput ja maailmanlopun viritykset jotka starttivaiheessa vaihtaa 24V mutta muuten 12V

      Meikä-

      • Anonyymi

        En tiedä minkä sisään meinaat c-teckiä työntää mutta ei luulisi olevan vaikeeta. Mitä järkee kuljettaa useampia akkuja valtava määrä mukana joka paikkaan. Yhtä hyvin nekin on tyhjiä silloin kun virtaa tarvittaisiin.


    • Anonyymi

      Mitenkähän se muuten on? Kondensaattoreita laitetaan sen takia, että niissä on yleensä paljon suurempi purkausvirta joka startille menee siis pyöräytyksen alussa - eli raskaimmassa vaiheessa. Mutta eikös lyijy(hyytelö)akussa ole vähän samaa ominaisuutta eli purkuvirta alussa on suuri ja sitten pienenee?
      Mikä tätä kommentointi-ikkunaa muuten vaivaa? Odottelin 2 minuuttia, että kone saa ajettua disk-checkin, sinä aikana ei voinut kirjoittaa yhtikäs mitään. Eihän tässä ole mitään järkeä enää!

    • Anonyymi

      Ainakin latausvirta on alussa suuri, jopa useampia ampeereita, mutta putoaa sitten, kun akku tulee täyteen. Laturin pitää olla siis vakiojännitetyyppinen n. 14, 15 vdc, jotta ei kennoja pilata ylilatauksella.

    • Anonyymi

      Silloin, kun starttibuusteria ei vielä oltu keksitty, käytettiin imatrapattereita, joilla yritettiin nostaa puolalle menevää jännitettä. Nykyään sen käyttö on jäänyt vähemmälle, kun puolatkin ovat usein piilossa tai integroituja muuhun kytkentään ja jopa joka sylinterille omansa. Ennen oli kaikki helpompaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe