Mitä järkeä on katumaasturissa?

Anonyymi

Katumaasturissa on ison auton ilmanvastus ja kulutus, mutta pienen auton sisätilat.
Korkeudesta johtuen keinumisen aiheuttama sivuliike on suuri. Ohjauskin on ihan hirveä.
Sivutuulella katumaasturi on hirveä paimennettava suuresta sivupinta-alasta johtuen.

Ja maastoonhan katumaasturilla ei ole mitään asiaa.

Niin kauan kuin vielä jaksan nousta istuimelta ajan oikealla autolla enkä katumaasturilla. Ja tervekätinen ajotaitoinen mies ei automaattivaihteistoa tarvitse.

Ehkä sitten invalidina pitää sortua katumaasturiin ja automaattiin.

60

1098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkäpä sinun kannattaisi vähän tutustua nykyaikaisiin nk katumaastureihin. Vaikka ihan vaan koeajamassa, siinäkin saa sen verran tuntumaa, että nuo tietämättömyyteen perustuvat ennakkoluulosi päivittyvät oikeampiin tietoihin.

      Se on tietysti totta, että jos ajot ovat lähinmä muutaman kilometrin mittaisia kauppareissuja kaupungeissa, niin niihin riittää pikku kopperokin.

      • Anonyymi

        Kyllähän katumaasturin edut ovat lähinnä korkeampi maavara ja helpompi kulku autoon ja parempi näkyvyys ja mahdollisesti korkeussuunnassa ilmavammat sisätilat.

        Vastaavasti aika moni muu asia onkin sitten hyvää henkilöautoa huonommin: kulutus korkeampi varsinkin moottoritieajossa, korkeampi painopiste ei ainakaan paranna ajettavuutta, hankintahinta ja ylläpitokulut kalliimmat (esim. rengaskoon vuoksi), huonompi suorituskyky kuin saman tehoisessa henkilöautossa ja usein ahtaammat sisätilat (korkeutta lukuunottamatta) kuin ulkomitoiltaan saman kokoluokan henkilöautossa.

        Mutta arvostuskysymyksiä nämä tietysti ovat, jos auton korkeus ja helppo sisäänmeno ovat ne avainkriteerit auton valinnassa niin sittenhän katumaasturi on ihan omiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän katumaasturin edut ovat lähinnä korkeampi maavara ja helpompi kulku autoon ja parempi näkyvyys ja mahdollisesti korkeussuunnassa ilmavammat sisätilat.

        Vastaavasti aika moni muu asia onkin sitten hyvää henkilöautoa huonommin: kulutus korkeampi varsinkin moottoritieajossa, korkeampi painopiste ei ainakaan paranna ajettavuutta, hankintahinta ja ylläpitokulut kalliimmat (esim. rengaskoon vuoksi), huonompi suorituskyky kuin saman tehoisessa henkilöautossa ja usein ahtaammat sisätilat (korkeutta lukuunottamatta) kuin ulkomitoiltaan saman kokoluokan henkilöautossa.

        Mutta arvostuskysymyksiä nämä tietysti ovat, jos auton korkeus ja helppo sisäänmeno ovat ne avainkriteerit auton valinnassa niin sittenhän katumaasturi on ihan omiaan.

        Korkeampi maavara, helpompi sisään/ulosmeno, parempi näkyvyys ja ilmavammat sisätilat. Nuo ovat melkoisia etuja ja hankintakriteerejä monille.

        Kulutus ja kalliimmpi hankintahinta on poikkeuksetta isompien autojen ’ominaisuus’ verrattuna pieniin autoihin. Katumaasturin osalta tämän ei poikkea mitenkään muista autoista.
        Jos kustannukset on tärkein avainkriteeri auton valinnassa, sittenhän pikkuauto on omiaan.

        Nuo muut henkilöauton eduiksi listaamasi jutut riippuvat täysin automalleista, eivät yleisesti onko kyseessä katumaasturi vs henkilöauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korkeampi maavara, helpompi sisään/ulosmeno, parempi näkyvyys ja ilmavammat sisätilat. Nuo ovat melkoisia etuja ja hankintakriteerejä monille.

        Kulutus ja kalliimmpi hankintahinta on poikkeuksetta isompien autojen ’ominaisuus’ verrattuna pieniin autoihin. Katumaasturin osalta tämän ei poikkea mitenkään muista autoista.
        Jos kustannukset on tärkein avainkriteeri auton valinnassa, sittenhän pikkuauto on omiaan.

        Nuo muut henkilöauton eduiksi listaamasi jutut riippuvat täysin automalleista, eivät yleisesti onko kyseessä katumaasturi vs henkilöauto.

        Kyllä nuo korimallien erot aika yleispäteviä ovat kun verrataan saman valmistajan saman kokoluokan katumaasturia ja henkilöautoa, yleensä esim. voimalinja on noissa sama jolloin kulutuksen ja suorituskyvyn erot näkyvät helposti.

        Merkkien/mallien väliset erot alkavat sitten vaikuttaa jos otetaan merkin A katumaasturi vertailuun merkin B henkilöauton kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo korimallien erot aika yleispäteviä ovat kun verrataan saman valmistajan saman kokoluokan katumaasturia ja henkilöautoa, yleensä esim. voimalinja on noissa sama jolloin kulutuksen ja suorituskyvyn erot näkyvät helposti.

        Merkkien/mallien väliset erot alkavat sitten vaikuttaa jos otetaan merkin A katumaasturi vertailuun merkin B henkilöauton kanssa.

        Kuten edellä jo todettiinkin, iso auto vs pikkuauto, niin eroa löytyy kulutuksessa. Ei voi olla kenellekään uusi ja ennenkuulumaton asia. Jos nämä kustannuserot ovat kynnysasia, niin luonnollisestikaan ei kannata valita isoa autoa.

        Hyvin monille nuo hevosvoimat, suorituskyvyt yms ’teiniarvostukset’ ovat toisarvoisia helpon käytettävyyden, jota mm korkeampi maavara ja helpompi sisään-ulostulo edustavat, rinnalla.


      • Anonyymi

        Toivottavasti se katuMAASTURISI on edes nelivetoinen, muuten se ei ole maasturi. Etuvetoinen Qashqai ei ole maasturia nähnytkään.


    • Anonyymi

      Onko se aloittajalta jotenkin pois, jos joku haluaa ajaa isolla katumaasturilla, vai mikä on hänen ongelmansa? Ja jos on, niin olisi toki suotavaa myös kertoa, että millä tavalla se on hänelle ongelma.

    • Anonyymi

      Miksi joku ostaa 500 hevosvoimaisen urheiluauton suomessa, vaikka sillä ei voi ajaa laillisesti 120km/h kovempaa? Alusta raapii asfalttia joka töyssyssä, ja meno on hitaimmissa vauhdeissa kuin kivireellä ajelisi. Uloskaan ei tahdo nähdä oikein mistään muualta, kuin tuulilasista. Ja bensaakin lounastaa 20L/100km kaupungissa. Ja ne vakuutusmaksut/varaosien, ja huoltojen hinnat! Onko tuossa sitten järkeä vai?...

      • Anonyymi

        Kinkeleiden mielestä juuri tuollainen urheiluauto on suomen olosuhteisiin se kaikkein järkevin, ja sopivin!


    • Anonyymi

      läskimahan kans on helppo astua kärryyn

      • Anonyymi

        No ei sun itsestäs ole täällä pakko kertoa. Vapaaehtoista se on edelleen.....


    • Anonyymi

      Aloituksen tekijä on vielä niin nuori, kokematon ja viaton ettei tiedä mistä puhuu. Annetaan se hänelle anteeksi ja jatkakoon hän 80 lukulaisella Corollallaan teiniankstin purkua.

    • Anonyymi

      Typerintä kun se katumaasturi on pelkästään etuvetoinen.

      Äskettäin ajoi edellä joku bemarin katumaasturi, valtava möhkäle, mutta hulluimman näköistä oli ne renkaat, kuin traktorin peräkärrystä.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, kyllä maasturimallisen muuten ymmärtää, korkeus yhdistettynä nelivetoon tuo etenemiskykyä ja silloin voi antaa anteeksi korkeuden tuoman huonon ajettavuuden ja suuren kulutuksen. Mutta etuvetona täysin järjetöntä ostaa maasturimallista. Sellaisessa yhdistyy lähinnä huonot puolet normikorkuisesta ja maasturista, korkeus pilaa ajettavuuden ja nostaa kulutusta, etenemiskyky kuitenkin heikko koska vain etuveto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, kyllä maasturimallisen muuten ymmärtää, korkeus yhdistettynä nelivetoon tuo etenemiskykyä ja silloin voi antaa anteeksi korkeuden tuoman huonon ajettavuuden ja suuren kulutuksen. Mutta etuvetona täysin järjetöntä ostaa maasturimallista. Sellaisessa yhdistyy lähinnä huonot puolet normikorkuisesta ja maasturista, korkeus pilaa ajettavuuden ja nostaa kulutusta, etenemiskyky kuitenkin heikko koska vain etuveto.

        Tuon etenemiskyvynkin saa aika pitkälti ratkaistua valitsemalla nelivetoisen henkilöauton, ilman korkeuden tuomia huonoja puolia. Eri asia sitten jos pitää ajella umpihangessa metsäautoteitä tms. missä henkilöauton maavara loppuu, mutta eipä siellä noilla katumaastureillakaan kovin pitkälle pääse.


    • Anonyymi

      " Eri asia sitten jos pitää ajella umpihangessa metsäautoteitä tms. missä henkilöauton maavara loppuu, mutta eipä siellä noilla katumaastureillakaan kovin pitkälle pääse."

      Sepustelet tietenkin kokemuksesta.....Kuinkas muutenkaan. Ei sen puoleen...aja itse millä huvittaa. Ei ole multa pois...

    • Anonyymi

      Mitä hyötyä on istua ylempänä, kun nykyään edessä on kymmenen muuta yhtä korkeaa katumaasturia peittämässä näkyvyyden?

      KatuMAASTURI. Salli mun nauraa mikä nimiyhdistelmä! Vähän niin kuin kuivavesi. Tai jäälämmitin. Tai tulijäähdytin.

      No ajetaanhan kaupungissa maastopyörilläkin.

      Ihmisellä on jonkinlainen kaipuu luontoon mikä ilmenee em. tavoin.

      • Anonyymi

        Niinpä, tuo on vain nimi joka on väännetty suomalaiseen tyyliin päin persetä ja kuitenkin hölmöt teinit takertuvat siihen kuin kateellinen naapurin Audista ja ilakoi jos naapuri kolhii autonsa portin pieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, tuo on vain nimi joka on väännetty suomalaiseen tyyliin päin persetä ja kuitenkin hölmöt teinit takertuvat siihen kuin kateellinen naapurin Audista ja ilakoi jos naapuri kolhii autonsa portin pieleen.

        Ei oikein osuva englanniksikaan Urban SUV.
        "An SUV is a powerful vehicle with four-wheel drive that can be driven over rough ground. SUV is an abbreviation for sport utility vehicle. "

        Ovat usein pienimoottorisia ja etuvetoisia, eivätkä pärjää kovinkaan hunossa maastossa, kaupunkiin tarkoitettu sentään osuu. Monet ostaa kolariturvallisuuden takia kun on enemmän massaa, mutta siinäkään ei oikein järkeä, aina on isompia ja yhä enemmän suunnilleen saman kokoisia. Tavalliset henkilöautot taas helpommin hallittavia väistöissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikein osuva englanniksikaan Urban SUV.
        "An SUV is a powerful vehicle with four-wheel drive that can be driven over rough ground. SUV is an abbreviation for sport utility vehicle. "

        Ovat usein pienimoottorisia ja etuvetoisia, eivätkä pärjää kovinkaan hunossa maastossa, kaupunkiin tarkoitettu sentään osuu. Monet ostaa kolariturvallisuuden takia kun on enemmän massaa, mutta siinäkään ei oikein järkeä, aina on isompia ja yhä enemmän suunnilleen saman kokoisia. Tavalliset henkilöautot taas helpommin hallittavia väistöissä.

        On se vaan kamala paikka kun toisilla on omat mielipiteet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se vaan kamala paikka kun toisilla on omat mielipiteet...

        Mihinkähän tuo liittyy?


    • Anonyymi

      "Mitä järkeä on katumaasturissa?"
      Ei sen enempää, kuin on lamborghinissa pohjolan loskassa, ja talvessa....

    • Anonyymi

      Kertokaapa sitten se järkevä auto suomen haastaviin oloihin?
      Ei ole vielä tullut yhtä ainoaa kommenttia sellaisesta. Tuskin tuleekaan.

    • Anonyymi

      "Kertokaapa sitten se järkevä auto suomen haastaviin oloihin?"
      --
      Perusetuveto ja hyvät renkaat. Tällä yhdistellä selviää ongelmitta 99 % ajoista.

      • Anonyymi

        Toki näin on mutta niinhän se 3-4h/k kuutiotalovuokrakämppäkin riittää kaikille.
        Miksi kaikilla ei ole sitä 100e puhelinta . Mihin ihmeeseen tarvitaan 600e puhelinta, ei mihinkään koska halvimmallakin tulee toimeen.

        Kyse ei ole siitä mikä on halvin/pienin mahdollinen vaihtoehto millä tulee toimeen vaan siitä mikä nyt sattuu itse miellyttämään. Ei kaikessa ole järkeä kaikkien vinkkelistä kasoen mutta moni asia helpottaa arkea, kuten vaikkapa leivänpaahdin tai mikroaaltouuni. Ilmankin niitä tulee toimeen ja monen mielestä on järjetöntä ostaa moisia kapistuksia.


    • Anonyymi

      Ajakaa millä haluatte, ja Braunilla loput, sanottiin joskus.
      Minulle olisi enemmän hyötyä maavarasta kuin nelivedosta. Mökkitiellä tekee joskus pahaa kun pohja nappaa kiinni, mutta eteneminen ei ole koskaan nelivedon puutteen takia tyssännyt.

      Jos omistaisin katumaasturin, tuskin sillä koskaan edes raaskisin ajaa niin pahaan paikkaan mistä ei ilman nelivetoakin selviä.

      Maasturin pitäisi olla todella halpa omaan tulotasoon ja varallisuuteen nähden, silloin siitä raaskisi ottaa irti sen ominaisuuksien hyödyt.

      Muutenhan korkeampi auto on monella tapaa kiva, ja jos on lisäksi herkkä ihminen toisten mielipiteille, niin onhan se nolon näköistäkin kun iso aikuinen mies nousee mopoautoakin matalammasta autosta tai sulloutuu sinne sisään.

    • Anonyymi

      Kasvava autoluokka ja suosiolle ei loppua näy, vaikka alkuun siihen ei uskottu. On se vaikea asia joillekin kun asiat muuttuvat , eikä sovi omaan ajatuskulmaan.
      Etuja on helppo kulku sisälle ja ulos, ei tarvitse väistellä kaikkia lumipaakkuja, näkyvyys parempi ja nuo riittää aika monelle ostonperusteeksi. Harvalle on merkitystä jollain ilmanvastuksella tai kallistuuko auto enemmän tai vähemmän kovassa vauhdissa kääntyessä, suurin osa ajoista kuitenkin on taajamassa ja lähes suorilla teillä.

    • Anonyymi

      Minullekin tärkeää olisi maavara ja auton halpa hinta. Kun oikeasti ajaa olosuhteissa, joissa maavaraa tarvitsee, auton ei sovi olla mikään hifistelyväline, vaan sen täytyy pystyä kestämään kolhuja ja ruttuja.

      Katumaastureiden pysyvään suosioon en usko. Ne elävät aikansa ja katoavat sitten. Tosiasiassahan jollekin kolmelapsiselle perheelle liukuovellinen automalli tarjoaa monin verroin käytettävyyttä katumaasturiin verrattuna. Niissä ei vain ole toistaiseksi samaa seksikkyyttä kuin SUVeissa.

    • Anonyymi

      Katumaasturi kuluttaa selvästi enemmän kuin normaali henkilöauto. Sitä käyttäjän on turha väittää vastaan. Onko sitten joku peruste hankkia katumaasturi tai SUV? Jos on niin sitten kai pitää hyväksyä tuo kulutus. Se ei vaan ole omasta lompsasta pois vaan myös tuhoaa luontoa.

      Katumaasturibuumi on teollisuutta pahempi päästöjen kasvattaja, osoittaa Kansain­välisen energia­järjestön laskelma https://www.hs.fi/talous/art-2000006277302.html?share=79c7142612089106e4677a2c3ae211b5

    • Anonyymi

      // Muutenhan korkeampi auto on monella tapaa kiva, ja jos on lisäksi herkkä ihminen toisten mielipiteille, niin onhan se nolon näköistäkin kun iso aikuinen mies nousee mopoautoakin matalammasta autosta tai sulloutuu sinne sisään. //

      Ei minulle ole noloa nousta matalasta Porschesta. Päin vastoin, mielestäni on noloa niille ihmisille, jotka jäävät tuijottamaan. Mitä sitten tuijottavatkaan: Porschea, tummaa pukuani, minua vai ihan vain muista syistä uteliaisuuttaan. Ja ei, en hanki Cayannea tai Macania.

      • Anonyymi

        Siksi voitkin ajaa matalalla autolla, ettei sinusta ole noloa, hyvä niin.
        Isäni sanoi aikoinaan että olisi kiva olla niin rikas että voisi pukeutua aina mukavasti eikä koskaan tarvitsisi pukuun sonnustautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi voitkin ajaa matalalla autolla, ettei sinusta ole noloa, hyvä niin.
        Isäni sanoi aikoinaan että olisi kiva olla niin rikas että voisi pukeutua aina mukavasti eikä koskaan tarvitsisi pukuun sonnustautua.

        "Isäni sanoi aikoinaan että olisi kiva olla niin rikas että voisi pukeutua aina mukavasti eikä koskaan tarvitsisi pukuun sonnustautua."

        Tämän takia koko Esplanadin, Erottajan, Kluuvin ja Kaartinkaupungin ympäristö on lounasaikaan täynnä business-miehiä ja -naisia pukeutuneina tuulipukuihin. Samat tuulipuvut kahisevat muiden muassa Lontoon City -alueella. Kuka siis pitää mitäkin mukavana ja kuka ketäkin rikkaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isäni sanoi aikoinaan että olisi kiva olla niin rikas että voisi pukeutua aina mukavasti eikä koskaan tarvitsisi pukuun sonnustautua."

        Tämän takia koko Esplanadin, Erottajan, Kluuvin ja Kaartinkaupungin ympäristö on lounasaikaan täynnä business-miehiä ja -naisia pukeutuneina tuulipukuihin. Samat tuulipuvut kahisevat muiden muassa Lontoon City -alueella. Kuka siis pitää mitäkin mukavana ja kuka ketäkin rikkaana.

        Nykyään on onneksi senverran vapaampaa ettei kukaan joudu pukua pitämään, paitsi ehkä hautajaisissa.
        Tai no, muutama vanhoollinen firma saattaa vielä jopa autokauppiaaltakin vaatia puvun käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on onneksi senverran vapaampaa ettei kukaan joudu pukua pitämään, paitsi ehkä hautajaisissa.
        Tai no, muutama vanhoollinen firma saattaa vielä jopa autokauppiaaltakin vaatia puvun käyttöä.

        Vai että ookeen vanhoollinen. Vanhoollinen on siis vapaan vastakohta.

        Tietyillä aloilla todellakin ollaan niin vanhoollisia, että (1) työhaastattelussa pitää olla puku, solmio, silitetty paita ja nahkapohjakengät, sillä muuten ei pääse porstuaa pidemmälle; (2) myynti- ja asiakaspalvelussa kohdan 1 mukainen varustus päällä, sillä muutoin asiakkaan rahat ja tilaus jää saamatta; ja (3) uskottavuus-, kunnioitus- ja arvostuskysymysten vuoksi pitää pukeutua kohtien 1 ja 2 mukaisesti, sillä muutoin vastapuoli äänestää jaloillaan.

        Näytä minulle asianajaja, pankinjohtaja, sijoitusjohtaja, myyntijohtaja, kaupunginjohtaja tai sellaiseksi pyrkivä, joka edustaa itseään ja yhteisöään työajalla tuulipuvussa, niin minä näytän sinulle Joulupukin velventyttäret. Ja tuskin muuten on niin, että ek. henkilöiltä rahaa puuttuisi.

        Vapaa-aika on vapaa-aika, työssä mennään työn mukaan. Tuulipuvussa työaikana kukaan ei edusta mitään muuta kuin henkistä keskinkertaisuutta tai puhdasta typeryyttä. Osa ns. vapaista ihmisistä on jo niin vapaita, että hautajaisiinkin tullaan shortseissa ja likaisessa t-paidassa, tuulipuvun alaosassa tai työhaalareissa.

        Blue collar, white collar, any color.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että ookeen vanhoollinen. Vanhoollinen on siis vapaan vastakohta.

        Tietyillä aloilla todellakin ollaan niin vanhoollisia, että (1) työhaastattelussa pitää olla puku, solmio, silitetty paita ja nahkapohjakengät, sillä muuten ei pääse porstuaa pidemmälle; (2) myynti- ja asiakaspalvelussa kohdan 1 mukainen varustus päällä, sillä muutoin asiakkaan rahat ja tilaus jää saamatta; ja (3) uskottavuus-, kunnioitus- ja arvostuskysymysten vuoksi pitää pukeutua kohtien 1 ja 2 mukaisesti, sillä muutoin vastapuoli äänestää jaloillaan.

        Näytä minulle asianajaja, pankinjohtaja, sijoitusjohtaja, myyntijohtaja, kaupunginjohtaja tai sellaiseksi pyrkivä, joka edustaa itseään ja yhteisöään työajalla tuulipuvussa, niin minä näytän sinulle Joulupukin velventyttäret. Ja tuskin muuten on niin, että ek. henkilöiltä rahaa puuttuisi.

        Vapaa-aika on vapaa-aika, työssä mennään työn mukaan. Tuulipuvussa työaikana kukaan ei edusta mitään muuta kuin henkistä keskinkertaisuutta tai puhdasta typeryyttä. Osa ns. vapaista ihmisistä on jo niin vapaita, että hautajaisiinkin tullaan shortseissa ja likaisessa t-paidassa, tuulipuvun alaosassa tai työhaalareissa.

        Blue collar, white collar, any color.

        Juu, siksi mustalaisetkin puku päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että ookeen vanhoollinen. Vanhoollinen on siis vapaan vastakohta.

        Tietyillä aloilla todellakin ollaan niin vanhoollisia, että (1) työhaastattelussa pitää olla puku, solmio, silitetty paita ja nahkapohjakengät, sillä muuten ei pääse porstuaa pidemmälle; (2) myynti- ja asiakaspalvelussa kohdan 1 mukainen varustus päällä, sillä muutoin asiakkaan rahat ja tilaus jää saamatta; ja (3) uskottavuus-, kunnioitus- ja arvostuskysymysten vuoksi pitää pukeutua kohtien 1 ja 2 mukaisesti, sillä muutoin vastapuoli äänestää jaloillaan.

        Näytä minulle asianajaja, pankinjohtaja, sijoitusjohtaja, myyntijohtaja, kaupunginjohtaja tai sellaiseksi pyrkivä, joka edustaa itseään ja yhteisöään työajalla tuulipuvussa, niin minä näytän sinulle Joulupukin velventyttäret. Ja tuskin muuten on niin, että ek. henkilöiltä rahaa puuttuisi.

        Vapaa-aika on vapaa-aika, työssä mennään työn mukaan. Tuulipuvussa työaikana kukaan ei edusta mitään muuta kuin henkistä keskinkertaisuutta tai puhdasta typeryyttä. Osa ns. vapaista ihmisistä on jo niin vapaita, että hautajaisiinkin tullaan shortseissa ja likaisessa t-paidassa, tuulipuvun alaosassa tai työhaalareissa.

        Blue collar, white collar, any color.

        Kuten itse luettelitkin, kyse on henkilöistä joilla on tarve saada enemmän rahaa. Vaikka on jo varmaan joillain pukupelleillä paljon, ei kuitenkaan omasta mielestä vielä tarpeeksi, eli isäni kommentti oli hyvinkin johdonmukainen.

        En tiedä muista, mutta itselläni ainakin herää epäilykset jos myyjällä on kultahampaita, paksu kultaketju tai puku.

        Sitähän tuskin kukaan väittää että puku olisi kiva vaate käyttää.

        T- paita on ihan ok. Jos sinun pukeutumisvaihtoehdot on puku tai likainen t- paita, niin olkoon.

        Minun t-paita on puhdas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, siksi mustalaisetkin puku päällä.

        Jos kansanpuvussa ovat, ovatkin yleensä siistejä kuin sika pienenä.

        Perussuomalainen tulee hautajaisiinkin paskanen työhaalari päällä, ja pussihousuja tai kiillotettuja nahkasaappaita perussuomalainen ei tunne. Työhaalari sen sijaan tukee ja tuo hyvin esille suomalaiselle miehelle tyypillisen kaljamahan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että ookeen vanhoollinen. Vanhoollinen on siis vapaan vastakohta.

        Tietyillä aloilla todellakin ollaan niin vanhoollisia, että (1) työhaastattelussa pitää olla puku, solmio, silitetty paita ja nahkapohjakengät, sillä muuten ei pääse porstuaa pidemmälle; (2) myynti- ja asiakaspalvelussa kohdan 1 mukainen varustus päällä, sillä muutoin asiakkaan rahat ja tilaus jää saamatta; ja (3) uskottavuus-, kunnioitus- ja arvostuskysymysten vuoksi pitää pukeutua kohtien 1 ja 2 mukaisesti, sillä muutoin vastapuoli äänestää jaloillaan.

        Näytä minulle asianajaja, pankinjohtaja, sijoitusjohtaja, myyntijohtaja, kaupunginjohtaja tai sellaiseksi pyrkivä, joka edustaa itseään ja yhteisöään työajalla tuulipuvussa, niin minä näytän sinulle Joulupukin velventyttäret. Ja tuskin muuten on niin, että ek. henkilöiltä rahaa puuttuisi.

        Vapaa-aika on vapaa-aika, työssä mennään työn mukaan. Tuulipuvussa työaikana kukaan ei edusta mitään muuta kuin henkistä keskinkertaisuutta tai puhdasta typeryyttä. Osa ns. vapaista ihmisistä on jo niin vapaita, että hautajaisiinkin tullaan shortseissa ja likaisessa t-paidassa, tuulipuvun alaosassa tai työhaalareissa.

        Blue collar, white collar, any color.

        Heikkoa itsetuntoa voi yrittää puvulla pönkittää, tai yrittää osoittaa menestymistä vaikka kyseessä on orjan puku.
        Esim. Varakas laivanvarustaja Jussi Mälkiä on mies jonka olen tavannut usein, mutta en koskaan puku päällä, eikä ole tarvetta hakea uskottavuutta ulkokultaisilla asioilla muutenkaan. Uskon jopa että hänelle on aivan yhdentekevää jos vastaantulijat luulevat häntä vaikka pienituloiseksi perusduunariksi. Itsetunto on kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikkoa itsetuntoa voi yrittää puvulla pönkittää, tai yrittää osoittaa menestymistä vaikka kyseessä on orjan puku.
        Esim. Varakas laivanvarustaja Jussi Mälkiä on mies jonka olen tavannut usein, mutta en koskaan puku päällä, eikä ole tarvetta hakea uskottavuutta ulkokultaisilla asioilla muutenkaan. Uskon jopa että hänelle on aivan yhdentekevää jos vastaantulijat luulevat häntä vaikka pienituloiseksi perusduunariksi. Itsetunto on kohdallaan.

        Sama juttu koskee köyhiä, jotka ajaa muiden hylkäämällä premium-autolla. Ei ole itsetunto kohdallaan, kun pitää päteä.

        Itse kuljen aina t-paidassa, jonka päällä on puvuntakki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kansanpuvussa ovat, ovatkin yleensä siistejä kuin sika pienenä.

        Perussuomalainen tulee hautajaisiinkin paskanen työhaalari päällä, ja pussihousuja tai kiillotettuja nahkasaappaita perussuomalainen ei tunne. Työhaalari sen sijaan tukee ja tuo hyvin esille suomalaiselle miehelle tyypillisen kaljamahan.

        En tiennytkään että mustalaismiesten Tailorit ja Turot ovat niiden kansallispukuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennytkään että mustalaismiesten Tailorit ja Turot ovat niiden kansallispukuja.

        Kansanpukuja. Ota selvää asioista ennen kuin ryhdyt solvaamaan! Kuvittelit olevasi hauska, mutta kymmeniä vuosia liian myöhään. Aika ajoi sinusta jo ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansanpukuja. Ota selvää asioista ennen kuin ryhdyt solvaamaan! Kuvittelit olevasi hauska, mutta kymmeniä vuosia liian myöhään. Aika ajoi sinusta jo ohi.

        Muualla aika ajanut jo kymmeniä vuosia sitten mustalaisten kansallispuvuista ohi, mutta Suomessa näköjään matkivat vanhanaikaisia automyyjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muualla aika ajanut jo kymmeniä vuosia sitten mustalaisten kansallispuvuista ohi, mutta Suomessa näköjään matkivat vanhanaikaisia automyyjiä.

        Rasisti. EI mulla muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasisti. EI mulla muuta.

        Missään muualla valtio ei kustanna mustalaisnaisille rahtihameita. Suvakki. Ei mulla muuta.


    • Anonyymi

      Yhtä koomisen näköistä kun pieni mies tai nainen nousee isosta autosta, eivät yllä putsata lumiakaan kuin pitkävartisella harjalla.

    • Anonyymi

      Kyl siin jotain täytyy olla koskapa amerikan polliisitkin ovat hommanneet Ford Explorereita.

    • Anonyymi

      Jotkut automallit voi tilata myös korotetulla maavaralla, esim. VW Golf Variant ja on mielestäni paremman näköinen kun vaikka Tiguan.

    • Anonyymi

      Hanaa antaessa tuulee kovempaa.

    • Anonyymi

      olen aina ollut innokas erämies, liikun luonnossa ympäri vuoden. ajokkina on ollut maastureita monenlaisia. niitten kanssa on ryösitty kiinni satoja kertoja. johtunut enimmäkseen siitä että maasturilla pääsee: niin pitkään että ollaan kiinni. ja lujasti.
      nyt on ajokkina ollut tavallinen etuveto normi maavaralla ja kiinni en ole ollut kertaakaan!
      monellahan niitä maastureita on ihan turhaan. kuluttamassa enemmän. turvallisemmaksi sanovat, en kyllä tiedä miten se tiessä on lujemmin kiinni. liukkaalla liikkeelle lähtö on sujuvampaa ja saattaa antaa vaarallisen turvallisuuden tunteen.

      • Anonyymi

        Katumaastureissa on maavaraa kuin 70- luvun henkilöautoissa.
        Eipä sitä maavaraa tai nelivetoa tarvitse jos tiellä pysyy, mutta jos sellaisesta silti tykkää niin se on jokaisen oma asia.


    • Anonyymi

      Ilman katumaastureita autojen päästöt olisivat niin vähäisiä että edes viherpiipertäjiä ei kiinnostaisi. Nyt ökyporsastelijoiden takia koko autoilun mainen on mustattu vaikka tosiasiassa normaalit autot eivät päästele enää juuri mitään.
      Katumaasturit pitäisi kieltää. Tokko ennenvanhaan kuorma-autotkaan oli noin järjettömän isoja möhkäleitä!!

      • Anonyymi

        Kertoisitko millä autolla itse ajat, paljonko ajat, käytätkö nastarenkaita talvella, minkä kokoisessa ja millaisessa talossa asut, paljonko matkustelet oman autolla ajon lisäksi ja millä kulkuvälineillä. Ostatko paljon vaatteita, mistä ne on kotoisin ja mitä, missä ja miten tuotettua ruokaa syöt.
        Ja tärkein, montako lasta olet hankkinut.

        Huomaat että se kuluttaako auto vähän vähemmän vai vähän enemmän, ei juurikaan ratkaise sitä paljonko saastutat. Kokonaisuus ratkaisee.


    • Anonyymi

      Provokatiivinen aloitus johon ei voi oikein muuta todeta kuin että tervekätisenä miehenä sulla ei oo varmaan koskaan naistakaan ollu!

    • Anonyymi

      Ison auton ominaisuudet ! Suuri polttoaineen kulutus ja suuri kääntösäde . Ja vielä se että köyhä ei kykene harrastamaan uudehkoja autoja

    • Anonyymi

      Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Se vielä lisäksi, että aloittajalla ei ole hajuakaan siitä, mistä puhuu. Sekin, että jos pitää päästä laajemmin liikkeelle, niin auto on siihen aika sopiva väline.
      Autoja on erilaisia ja eri hintaisia. Niistä vain valitaan itselle ja omalle lompakolle sopiva. Vanha ja halpa auto on yhtä hyvä vaihtoehto kuin uusi ja kalliskin. Elämä on valintoja täynnä.
      Joku on sanonut, että kurjin tapa viettää ainoa elämänsä on lähteä aamulla töihin ja tulla illalla kotiin. Sitä kun jatkaa noin 40- vuotta, niin voi kysyä itseltään, onko elämässä kaikki mennyt omasta mielestä putkeen.

      • Anonyymi

        Jos kukaan ei kävisi töissä niin mitä sitten tapahtuisi. Ei olisi mitään.
        Suurin vääryys on se että vain osa käy töissä mutta kaikille jaetaan.
        Ennemmin 40 vuotta töissä kun koko elämä pummilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kukaan ei kävisi töissä niin mitä sitten tapahtuisi. Ei olisi mitään.
        Suurin vääryys on se että vain osa käy töissä mutta kaikille jaetaan.
        Ennemmin 40 vuotta töissä kun koko elämä pummilla.

        Kylläpä olet aivopesty lammas. Näinä automaation aikoina kenenkään ei tarvitsisi käydä töissä ja silti meillä olisi ihan hyvä elintaso, siis jos näin vain haluttaisiin päättää.
        Päättäjät sen sijaan haluavatkin vain alistaa ihmisiä täysin tarpeettomalla orjuuttamisella, pakottamalla ihmiset raatamaan 8 tuntia päivässä vähän rahan takia että omistava sikaporras saisi enemmän voittoja itselleen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä olet aivopesty lammas. Näinä automaation aikoina kenenkään ei tarvitsisi käydä töissä ja silti meillä olisi ihan hyvä elintaso, siis jos näin vain haluttaisiin päättää.
        Päättäjät sen sijaan haluavatkin vain alistaa ihmisiä täysin tarpeettomalla orjuuttamisella, pakottamalla ihmiset raatamaan 8 tuntia päivässä vähän rahan takia että omistava sikaporras saisi enemmän voittoja itselleen!

        Olipa tuossa edellä typerä kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kukaan ei kävisi töissä niin mitä sitten tapahtuisi. Ei olisi mitään.
        Suurin vääryys on se että vain osa käy töissä mutta kaikille jaetaan.
        Ennemmin 40 vuotta töissä kun koko elämä pummilla.

        Työssä käynti hyödyttää ennen kaikkea lahtareita eikä paljon hyötyä itselle kun jo 2/3 palkasta menee keskimäärin asumiskuluihin, lopuista auto valtaosan. Olisi hyvä kun voisi muutenkin itse päättää verorahoja käytetään, useimmat hyväksyy varmasti terveysmaksut, mutta ei monia muita joita ei itse tarvitse tai ovat jopa haitalliisia tai turhia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tuossa edellä typerä kirjoitus.

        Kun robotit ja automaatio tekee ennen ihmisten tekemät työt, niistä saatava hyöty pitäisi jakaa työttömiksi jääneille. Tuloerot kasvaa valtavasyik koko ajan, jossain vaiheessa ne tastaaan vapaaehtoisesti tai pakolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe