Back to the Sixties

Palataan kuuskytluvulle. Lisäsin profiiliin kuvia kuuskytluvulta, eilen aloitusta miettiessäni.

Kerro joku kiva muisto tai liitä kuva profiiliisi kuuskytluvun kulta-ajoilta.

Let's go.

62

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjauduin hetkeksi ja vaihdoin profiilikuvani.
      Palaillaan niiden muistojen pariin kunhan saan tän luvun loppuun.

• Kiva, tiesin, että sinua kiinnostaa tuo ihana vuosikymmen.

Tässä profiilikuvassani liftaan Turun satamasta Kajaaniin. Meillä Maraboun suklaatehtaan tytöillä oli tapana liftata kesälomareissut ruotsinlaivoilta korpeen. Itseasiassa se oli tuolloin nopein tapa.

Liftimatkoilla sattui yhtä sun toista hauskaa. Kerran istuin kukkapuskien keskellä kahden keski-ikäisen miehen autossa. Miehet olivat kosiomatkalla.

• Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

Kiva, tiesin, että sinua kiinnostaa tuo ihana vuosikymmen.

Tässä profiilikuvassani liftaan Turun satamasta Kajaaniin. Meillä Maraboun suklaatehtaan tytöillä oli tapana liftata kesälomareissut ruotsinlaivoilta korpeen. Itseasiassa se oli tuolloin nopein tapa.

Liftimatkoilla sattui yhtä sun toista hauskaa. Kerran istuin kukkapuskien keskellä kahden keski-ikäisen miehen autossa. Miehet olivat kosiomatkalla.

Sait varmaan jo siellä Maraboun tehtailla ensikosketuksen mokka/suklaakikkeleihin.

• Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

Korppis on vähän villi ja vastuuton
        mainostaessaan itsenäisemmän Suomen aikaa ja mahdollisuuksia
        nykyiseen rajoitettuun elämään jossa talot pitää vartioida asein
        ja
        kuten USA:sta tiedämme myös korvessa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sait varmaan jo siellä Maraboun tehtailla ensikosketuksen mokka/suklaakikkeleihin.

Myös minulle tulee korppiksesta vaikutelma Raakel Lignell tyyppisestä viattomasta naisesta, joka nyt vaan yht'äkkiä huomaa olevansa paksuna tummaihoiselle, jota käydessään Afrikassa osoittautuu huumenkäyttäjäksi. Kaikki ja aina on jonkun muun syytä miksi ne pikkuhousut tipahtavat niin helposti kun on ulkomaalaista tarjolla.

• Anonyymi kirjoitti:

Myös minulle tulee korppiksesta vaikutelma Raakel Lignell tyyppisestä viattomasta naisesta, joka nyt vaan yht'äkkiä huomaa olevansa paksuna tummaihoiselle, jota käydessään Afrikassa osoittautuu huumenkäyttäjäksi. Kaikki ja aina on jonkun muun syytä miksi ne pikkuhousut tipahtavat niin helposti kun on ulkomaalaista tarjolla.

No, kertoisit omista kuuskytluvun kokemuksistasi. Olin 20v ja neitsyt tuon kuvan ottoaikaan, joten milloin sinulla putos pikkuhousut kukkaniitylle.

• Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

Elettiin silloin täysin siemauksin , on muistot ja kuvat omina aarteina .Oli tärkeät aikuistumisen ja opiskelun vuodet. Ei tulis mieleenkään herkkiä nuoruusaikoja tulla tänne levittelemään kaikkien sorkittaviksi. Saat taas aihetta kirota muut , ette edes uskaltaneet liftata ja pitää hauskaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Korppis on vähän villi ja vastuuton
        mainostaessaan itsenäisemmän Suomen aikaa ja mahdollisuuksia
        nykyiseen rajoitettuun elämään jossa talot pitää vartioida asein
        ja
        kuten USA:sta tiedämme myös korvessa

Eipä lie tarpeellista korvessa haulikkoa nurkissa pitää, muilla kuin metsästäjillä. Luetkohan liikaa jännäreitä vai katsotko TV:stä pumpum elokuvia?

• Anonyymi kirjoitti:

Elettiin silloin täysin siemauksin , on muistot ja kuvat omina aarteina .Oli tärkeät aikuistumisen ja opiskelun vuodet. Ei tulis mieleenkään herkkiä nuoruusaikoja tulla tänne levittelemään kaikkien sorkittaviksi. Saat taas aihetta kirota muut , ette edes uskaltaneet liftata ja pitää hauskaa.

Kirjoitit...

"Saat taas aihetta kirota muut , ette edes uskaltaneet liftata ja pitää hauskaa."

Mielipiteesi on sinun ei minun. Älä heittäydy takarivin tyyneksi vai onko se tarkoituksellinen heittäytyminen?

• Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

Kirjoitit...

"Saat taas aihetta kirota muut , ette edes uskaltaneet liftata ja pitää hauskaa."

Mielipiteesi on sinun ei minun. Älä heittäydy takarivin tyyneksi vai onko se tarkoituksellinen heittäytyminen?

Korppis sinä et kuitenkaan ole huomiokyvyltäsi hirveän kansainvälinen koska huomiokykysi on ulkomailla rajoittunut selkeästi turistikohteisiin joten sinuna en kommentoisi haulikoista ja metsästäjistä syrjäsuomessa, et esim. palstalla ole pystynyt kommentoimaan Hollannin rikospolitiikkaa

Suomi kun on syrjässä mutta ei turvassa nykyteknologialla ja liikenneyhteyksillä
        https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/tasta-puhe-rikollisuus-vahenee-mutta-vakivaltarikokset-pysyvat-158789025/

• Anonyymi kirjoitti:

Korppis sinä et kuitenkaan ole huomiokyvyltäsi hirveän kansainvälinen koska huomiokykysi on ulkomailla rajoittunut selkeästi turistikohteisiin joten sinuna en kommentoisi haulikoista ja metsästäjistä syrjäsuomessa, et esim. palstalla ole pystynyt kommentoimaan Hollannin rikospolitiikkaa

Suomi kun on syrjässä mutta ei turvassa nykyteknologialla ja liikenneyhteyksillä
        https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/tasta-puhe-rikollisuus-vahenee-mutta-vakivaltarikokset-pysyvat-158789025/

En ryve ikävissä asioissa. Tiedän Hollannin ongelmista, mutta en ota kantaa niihin.

Asumme Hollannissa pienessä rauhallisessa kylässä, ehkäpä turvallisemmassa kuin Kajaani. Täällä korvessahan on huumeongelmaisia, mikä tekee rikostilastoihin oman lisänsä.

• Korppikotka kirjoitti:

Paljon liftattiin siihen aikaa, jopa yöllä ja yksin Suomen maanteillä, tytötkin. Olihan niitä juoppoja ja häiriköitäkin, mutta yleensä aika ongelmatonta. Katsottiin toki ettei tungettu jo muutenkin täyteen autoon jossa oli juopunutta porukkaa.
        Mun profiilikuva ei ole tosin kuuskytluvulta, vaan seitskytluvun alkupuolelta. Koska valokuvani siltä ajalta(paperikopiot) ovat edelleenkin kenkälaatikoissa en löytänyt kuvaa jota etsin, Turusta Aurajoen varrelta, 1968.
        Jos katsot kuvaani tarkemmin huomaat että kolumbialainen valokuvaaja on retusoinut jopa silmäni eri värisiksi :) Kuva on mustavalkoinen, mutta silmät ovat selvästi eri väriset kuin omani.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Paljon liftattiin siihen aikaa, jopa yöllä ja yksin Suomen maanteillä, tytötkin. Olihan niitä juoppoja ja häiriköitäkin, mutta yleensä aika ongelmatonta. Katsottiin toki ettei tungettu jo muutenkin täyteen autoon jossa oli juopunutta porukkaa.
        Mun profiilikuva ei ole tosin kuuskytluvulta, vaan seitskytluvun alkupuolelta. Koska valokuvani siltä ajalta(paperikopiot) ovat edelleenkin kenkälaatikoissa en löytänyt kuvaa jota etsin, Turusta Aurajoen varrelta, 1968.
        Jos katsot kuvaani tarkemmin huomaat että kolumbialainen valokuvaaja on retusoinut jopa silmäni eri värisiksi :) Kuva on mustavalkoinen, mutta silmät ovat selvästi eri väriset kuin omani.

Tulin juuri mökiltä josta hain kenkälaatikon, jossa on kirjeitä ja postikortteja aina kuuskytluvulta alkaen. Niitä on kiva lukea. Ikävä, mutta, kaikkia kirjekavereita ei enää muista vaikka yrittää tikistää muistiaan ; )

Minulla on runsaasti kuvia joka vuosikymmemeltä, kamera kulki mukana matkoilla. Toin mökiltä myös valokuva-albumin, jossa on kuvia kuuskytluvulta.

Muotia seurasin. Kuuskytluvun alkupuolella ei vielä saanut valmiina kaikkia ihanuuksia, mitä näki aikakauslehdissä, joten niitä piti tehdä itse.

Kun muutin Tukholmaan 1966 aukesi valmisvaatetaivas, ei ihme, että muutama päivä ennen tilipussia syötiin kaurapuuroa.

• Anonyymi

Narsismi laajenee käsittämään neitsyyden.
      Se on pakko kertoa koko Suomelle.

• Vastaus oli kommenttiin, jossa luki

"korppiksesta vaikutelma Raakel Lignell tyyppisestä viattomasta naisesta, joka nyt vaan yht'äkkiä huomaa olevansa paksuna tummaihoiselle,"

• Anonyymi

mitä mieltä ole tuosta vertauksesta lässy-lingnelliin

• Anonyymi kirjoitti:

No, en usko olevani yhtään piirun vertaa Lingel-tyyppiä, en ollut nuorena enkä nyt vanhempanakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se pitää paikkansa, eihän lässy-lignell myönnä koskaan erehtyneensä ja kaikki on jonkun muun syytä. Niin lihoaminen kuin mustan lapsen kiusatuksi joutuminen.

Ja korppiksella on kaikki paremmin kuin ikätovereillaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se pitää paikkansa, eihän lässy-lignell myönnä koskaan erehtyneensä ja kaikki on jonkun muun syytä. Niin lihoaminen kuin mustan lapsen kiusatuksi joutuminen.

Ja korppiksella on kaikki paremmin kuin ikätovereillaan.

Se on sinun tulkintasi minusta. Olen hyvinkin erehtyväinen. Mutta mustaa rakkautta ei ole elämässäni ollut eikä mustia kakaroita edes lähipiirissä. Yhtä lihava kuin Lingel en ikinä ole ollut.

En valita osaanikaan.

• Anonyymi

No kiitos kun kerroit narsistisesta neitsyydestäsi. Koita pärjätä!

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Se on sinun tulkintasi minusta. Olen hyvinkin erehtyväinen. Mutta mustaa rakkautta ei ole elämässäni ollut eikä mustia kakaroita edes lähipiirissä. Yhtä lihava kuin Lingel en ikinä ole ollut.

En valita osaanikaan.

Kun ihminen on kuollut, ei hän tiedä olevansa kuollut. Ihan sama juttu , kun ihminen on tyhmä ei hän itse tiedä sitä, vaikka kaikki muut palstalaiset huomaisivat.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun ihminen on kuollut, ei hän tiedä olevansa kuollut. Ihan sama juttu , kun ihminen on tyhmä ei hän itse tiedä sitä, vaikka kaikki muut palstalaiset huomaisivat.

Onko se nyt vaikeaa kirjoittaa ihan omissa nimissä.

Huvittava vertaus kuollu ja tyhmä kumpikaan ei tiedä 🤣

• Minusta ei ole noin hienoja kuvia siltä vuosikymmeneltä, minusta tuli äiti 69 ja se on tärkein ja rakkain muisto, plus häät ja kihlaukseni tietenkin
      ..
      Mutta, nätti olet ollut, mikset osallistunut missikilpailuihin?,

• Pyydettiin, mutta en ollut riittävän rohkea ja sitäpaitsi nuorena olin epävarma itsestäni. Voi kun olisi tuolloin ollut tämänhetkinen varmuus ulkonäöstäni 😁 Sinulla on ihanat muistot parisuhteesi parhaista vuosista.

• Anonyymi

Ok tyyli oli silloin, muoti ym.

• Olin tuossa jo äiti 2 lapselle, täyttä elämää vietin ensimmäisessä avioliitossani, joka kestikin 26 vuotta. Kaikki vielä edessä oikeastaan 😊))

• Kaunis olit, kuten me kaikki olimme nuorina, nauravine silminemme, kauniine ihoinemme ja luottavaisina tulevaisuuteen, elämä edessä, ihana kuva.

• korpikirjailija kirjoitti:

Kaunis olit, kuten me kaikki olimme nuorina, nauravine silminemme, kauniine ihoinemme ja luottavaisina tulevaisuuteen, elämä edessä, ihana kuva.

Samoin, korpikirjailija, suloiselta näytät sinäkin kuvassasi. Voi kun olisikin hauskaa kun muutkin innostuisi 60-lukuun! Ehkä Kahvipirtissä jotkut voisi yhtyä leikkiin. Täytyy tutkia mitä uutuuksia palstalla on muuta.
        Apteekissa oli tehty muutos reseptiautomaattiin, ja ihmiset ei tahtoneet saada vuorolappuaan millään. Joillakin vie kauemmin aikaa sopeutua.

• sini.sirkku kirjoitti:

Samoin, korpikirjailija, suloiselta näytät sinäkin kuvassasi. Voi kun olisikin hauskaa kun muutkin innostuisi 60-lukuun! Ehkä Kahvipirtissä jotkut voisi yhtyä leikkiin. Täytyy tutkia mitä uutuuksia palstalla on muuta.
        Apteekissa oli tehty muutos reseptiautomaattiin, ja ihmiset ei tahtoneet saada vuorolappuaan millään. Joillakin vie kauemmin aikaa sopeutua.

Kuuskytluvulla elimme muutosten aikaa. Lapsuus oli jäänyt nelkyt-viiskytluvulle, nuoruus ohittumassa samoin teini-ikä, itsenäistyminen tai avioliiton solmiminen, erilaisia valintoja.
        Opiskelua ja työtä, eka tilipussit kirjekuoressa käteen ojennettu. Muotia seurattiin Ajan Säveltä luettiin ja kalanruotokuvioiset hiihtohousumalliset housutkin hankittu. Tulevaisuudelle oli luotu pohja. ihastumiset ja pienet pettymykset. Paljon kauniita muistoja liittyy kuuskytlukuun.

Tämä sivuston muutos on muuten ok. Nyt viestit kohdistuvat oikein.

• Anonyymi

60-lukuun sisältyy tärkeitä käännekohtia teinistä lakkiaisiin ja opiskeluvuodet. Minulle oli tanssi erityisen tärkeää jo koulu- ja kotihipoissa ja lavoilla, samoin kuorolaulu, käytiin kiertueillakin. Osakunnissa tanssittiin silloin paljon . Laulain ja tanssien työtäin tein, mutta ajoissa valmistuin. Maailmaa välillä porukalla parannettiin, teetä kului pannuittain ja joskus vähän punkkuakin. Tienasin rahaa kesätöissä kukkakaupassa ja sairaala-apulaisena. Vuosikymmenen loppupuolella humanistitytön maailma laajeni teekkarin heilana, varsinkin railakkaat vappuriennot ikimuistoisia. Sille tielleni jäin, tuon ajan vahvat ystävyyssiteet kantavat vieläkin perheittäin. Perheen perustimme 70-luvun alussa.

Tieni on ollut melko tasainen, tavallinen suuren ikäluokan tytön tarina. Elämäni ainut putkareissu sijoittuu kesään 65, kun laulaa hoilasimme aamuyöstä erään kesäteatterin lavasteissa, ihmiset valittivat ja jotain oli rikkoontunutkin. Selvisimme kuitenkin puhuttelulla.

Ramoona (en saanut profiilikuvaa siirtymään)

• Ramoona putkareissulla 🤣 Uskon, että teillä oli hauskaa.

Olin seitkytluvun alussa tilanteessa joutua mustanmaijan kyytiin kun korven pojat alkoivat haastamaan riitaa Kajaani yhtiön komennusmiehille, joiden kanssa me korven tytöt kävelimme pääkadulla tanssi-illan päätteeksi. Syntyi kivisota, jonka päätteeksi pingoimme pakoon poliiseja.

• Anonyymi

Ramoona putkareissulla 🤣 Uskon, että teillä oli hauskaa.

Olin seitkytluvun alussa tilanteessa joutua mustanmaijan kyytiin kun korven pojat alkoivat haastamaan riitaa Kajaani yhtiön komennusmiehille, joiden kanssa me korven tytöt kävelimme pääkadulla tanssi-illan päätteeksi. Syntyi kivisota, jonka päätteeksi pingoimme pakoon poliiseja.

Et kai sää vaan ollu niitä "Mustahanskoja" eli motoristien pimuja?

• Anonyymi kirjoitti:

Et kai sää vaan ollu niitä "Mustahanskoja" eli motoristien pimuja?

Sait plussan kun vahingossa painoin. Lukutaidossasi on parantamisen varaa. Ei komeat komennusmiehet mopoilla ajelleet.

• Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

Sait plussan kun vahingossa painoin. Lukutaidossasi on parantamisen varaa. Ei komeat komennusmiehet mopoilla ajelleet.

Silloin seitkytluvun alussa vaikuttivat Kajaanissa "Mustahanskat" tyttöjengi..tuli vaan mieleen.

• Anonyymi kirjoitti:

Silloin seitkytluvun alussa vaikuttivat Kajaanissa "Mustahanskat" tyttöjengi..tuli vaan mieleen.

En ole kuullutkaan. Muutin Seinäjoelle v. 1972.

• Onko niin, että vain muutamalla palstakirjoittajalla on muistoja kuuskytluvulta. Vain muutama pystyy heittäytymään hauskoihin muistoihin.

Älkää nipottako vaan hypätkää mukaan kivoihin muistoihin....heittäytykää huumorin vietäviksi antakaa positiivisuuden virrata kehoonne. Kivat muistot inspiroivat, minäkin kaivoin vanhoja päiväkirjoja luettavakseni.

Onko kivat muistot unohtuneet?

• Anonyymi

Olisiko niin, että moni meistä elää vielä täyttä elämää, eikä ole vielä aika muisteluille. :)

60-luvulla oli ihan hirveä muoti, kampaukset ja meikit. (minun mielipide)

• Anonyymi

Aidosti elämästään nauttiva tekee niitä uusia kivoja muistoja ihan livessä eikä palstoilla kaiken aikaa norkoile. Ei muistot pääse unohtumaan, vaikka niitä ei suomi 24 palstalle ikuistakkaan. Ei nuo nyt kovin kummoisilta jutuilta kuulosta, ja ihan tavallisen näköisiä tyttöjä olitte vaikka toisianne niin hehkutatte.

• Minulla on tosi vähän valokuvia kuusikymmentäluvulta; joko en omistanut kameraa tai minulla oli paljon tekemistä. Upea vuosikymmen toki joka kattaa koko nuoruuteni Mieleen jää erityisesti opiskeluaikani Turussa ja kaikki hupsutukset joita keksittiin kämppäkaverin kanssa, mutta etenkin se oli suurien päätösten aikaa, jotka tulivat olemaan ratkaisevia elämässäni. Mitä opiskella ja missä? Lähteä vai jäädä? Mennä avioon poikakaverin kaa vai jäädä kaipaamaan ensirakkautta,

• Me olemme se sukupolvi, joka koimme ensi seurustelut ja sen ns. :suuren rakkauden" kuuskytluvulla.

Jos olisin mennyt naimisiin ensimmäisen minua kosineen kanssa olisin ollut leski noin 40-vuotiaana.

Tunnekuohuja herättäneen "suuren rakastumisen" koin kuuskytluvun Tukholmassa. Tunne oli kai yksipuolinen ja johti pettymykseen, jota märehdin vielä pitkään.

Olenkin miettinyt vaikuttiko ensimmäisen rakkaudessa pettymisen kokemus siihen, että meni vuosia, että pystynyt luottamaan omiin enkä poikaystävieni tunteisiin.

No, ihania tunteita nuo elämän ensirakkausmuistot herättävät. Mietin mitä kuuluu tälle pitkälle hoikalle vaalealle viikingille 🤔

• korpikirjailija kirjoitti:

Me olemme se sukupolvi, joka koimme ensi seurustelut ja sen ns. :suuren rakkauden" kuuskytluvulla.

Jos olisin mennyt naimisiin ensimmäisen minua kosineen kanssa olisin ollut leski noin 40-vuotiaana.

Tunnekuohuja herättäneen "suuren rakastumisen" koin kuuskytluvun Tukholmassa. Tunne oli kai yksipuolinen ja johti pettymykseen, jota märehdin vielä pitkään.

Olenkin miettinyt vaikuttiko ensimmäisen rakkaudessa pettymisen kokemus siihen, että meni vuosia, että pystynyt luottamaan omiin enkä poikaystävieni tunteisiin.

No, ihania tunteita nuo elämän ensirakkausmuistot herättävät. Mietin mitä kuuluu tälle pitkälle hoikalle vaalealle viikingille 🤔

Minä tapasin tämän suuren ihastukseni, ensirakkauteni, jonka puolesta olisin antanut vaikka nuoren elämäni, jos hän olisi sen huolinut, mutta hän näki kait minussa vain hyvän kaverin… riemuylioppilasjuhlissa pari vuotta sitten ja nyt hän seuraa minua facebookissa ja tykkää kaikista kuvistani:) Kun juttelin hänen kanssaan viidenkymmenen vuoden jälkeen ensi kertaa niin välillämme ollut lataus oli selvästi havaittavissa ja jotenkin oli niin kuin minulta olisi ollut jotain hukassa ja olin sen nyt taas löytänyt. Kohtalon oikkua oli että hän muutti opiskelemaan samaan kaupunkiin kuin minä, vain kuukausia sen jälkeen kun oli karistanut Suomen tomut jaloistani. Nyt tiedän että meistä ei olisi voinut tulla paria, koska vaikka perusluonteeltamme passaamme tosi hyvin yhteen (hyvät kemiat aina olleet välillämme ja pientä flirttiä viimeisillä luokilla) niin hänen arvomaailmansa oli ja on edelleenkin paljon vanhoillisempi kuin minun. On hyvä että lähdimme eri suuntiin silloin niin ei tullut tehtyä toisiamme onnettomiksi.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Minä tapasin tämän suuren ihastukseni, ensirakkauteni, jonka puolesta olisin antanut vaikka nuoren elämäni, jos hän olisi sen huolinut, mutta hän näki kait minussa vain hyvän kaverin… riemuylioppilasjuhlissa pari vuotta sitten ja nyt hän seuraa minua facebookissa ja tykkää kaikista kuvistani:) Kun juttelin hänen kanssaan viidenkymmenen vuoden jälkeen ensi kertaa niin välillämme ollut lataus oli selvästi havaittavissa ja jotenkin oli niin kuin minulta olisi ollut jotain hukassa ja olin sen nyt taas löytänyt. Kohtalon oikkua oli että hän muutti opiskelemaan samaan kaupunkiin kuin minä, vain kuukausia sen jälkeen kun oli karistanut Suomen tomut jaloistani. Nyt tiedän että meistä ei olisi voinut tulla paria, koska vaikka perusluonteeltamme passaamme tosi hyvin yhteen (hyvät kemiat aina olleet välillämme ja pientä flirttiä viimeisillä luokilla) niin hänen arvomaailmansa oli ja on edelleenkin paljon vanhoillisempi kuin minun. On hyvä että lähdimme eri suuntiin silloin niin ei tullut tehtyä toisiamme onnettomiksi.

Ensirakkauteni pettymyksellä oli myös hyviä seurauksia. Palasin Suomeen ja opiskelin itselleni ammatin.

• Kuvani 80 luvulta, siinä kolmen lapsen äiti jo ja ikää 30 ja rapia..
      60 luvun kuvia aika vähän, vilkkuvaa ei viitsi tänne laittaa he.

• ..ässs vihkikuvaa..

• LiLii4 kirjoitti:

..ässs vihkikuvaa..

Tummaverikkö kaunotar.

Kahdeksankytluvulla minunkin suuri toive toteutui, minusta tuli äiti.

Esikoiseni täyttää ensikuussa 36-vuotta. Olin 36-vuotias kun hän syntyi, tulossa yhteiset synttärijuhlat.

• Anonyymi

Tummaverikkö kaunotar.

Kahdeksankytluvulla minunkin suuri toive toteutui, minusta tuli äiti.

Esikoiseni täyttää ensikuussa 36-vuotta. Olin 36-vuotias kun hän syntyi, tulossa yhteiset synttärijuhlat.

Nuorimmakseni on pian 40 ja vanhin jo 50, miusta voi keretä tulla vielä isomummi 🤗.
        Sinulla on ollut toisenlainen elämä, niinkun kaikilla omanlaisensa, mutta mukavaa lukea erilaisia elämän tarinoita samassa ikäluokassa.

• Viivyin tovin muistoissa mökin pirtissä. Kävin läpi valokuvia aina lapsuudesta näihin päiviin.

Olen todella ollut riuku läpi elämän. Viiskytvuotispäivän kuvista näkyy äkillinen lihominen. Olin sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Nämä hyvät kännykamerat tallentavat vanhoja kuvia yllättävän selkeiksi. Pitää editoida kuvia profiiliin sopiviksi.

Pitänee aloittaa viiskytluvun koulutytön kuvilla

• Leikissä mukana viiskytluvun kuvalla.
        Sinä olit napakan näköinen jo pikkutyttönä. Minä taas poissaolevan :)

• Paloma.se01 kirjoitti:

Leikissä mukana viiskytluvun kuvalla.
        Sinä olit napakan näköinen jo pikkutyttönä. Minä taas poissaolevan :)

Niinpä näyttää, minulla ikuinen virne suupielissä sinulla kaihoisa katse 😁,

Taisin olla useimmini arestissa kuin sinä.

Muistan yhden arestin syyn. Istutin luokkakaverini vesirapakkoon, syyskylmällä, kun se tuli hienostelemaan Amerikan-paketissa tulleella röyhelöleningillä.

• korppis kirjoitti:

Niinpä näyttää, minulla ikuinen virne suupielissä sinulla kaihoisa katse 😁,

Taisin olla useimmini arestissa kuin sinä.

Muistan yhden arestin syyn. Istutin luokkakaverini vesirapakkoon, syyskylmällä, kun se tuli hienostelemaan Amerikan-paketissa tulleella röyhelöleningillä.

Tässä minun 50 lukuani. Esikoiseni syntyi.
        Kun olin 39 v. sain ensimmäisen lastenlapseni, tänään juuri kätilö tyttärentytär tuli tervehtimään, ja söimme yhdessä uuniperunaa eri täytteillä. Onnellinen olen lapsistani ja jälkipolvista 😊

• sini.sirkku kirjoitti:

Tässä minun 50 lukuani. Esikoiseni syntyi.
        Kun olin 39 v. sain ensimmäisen lastenlapseni, tänään juuri kätilö tyttärentytär tuli tervehtimään, ja söimme yhdessä uuniperunaa eri täytteillä. Onnellinen olen lapsistani ja jälkipolvista 😊

Sinä jo äitinä, minä koulutyttö. Pikkuveljeni syntyi 1953, äidin ollessa 39-vuotias. On ihana kerrata menneisyyttä tulee niin hyvä mieli. Kävin mökiltä tullessa vanhempieni haudalla. Ruusut kukkivat ja liljat piirittivät hautakiveä. Vein kynttilälyhdyn ja tekemäni keramiikka varpusen vartioimaan rakkaitteni ikiunta.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Sinä jo äitinä, minä koulutyttö. Pikkuveljeni syntyi 1953, äidin ollessa 39-vuotias. On ihana kerrata menneisyyttä tulee niin hyvä mieli. Kävin mökiltä tullessa vanhempieni haudalla. Ruusut kukkivat ja liljat piirittivät hautakiveä. Vein kynttilälyhdyn ja tekemäni keramiikka varpusen vartioimaan rakkaitteni ikiunta.

Valehtelet. Mitkään liljat ei kuki tähän aikaan. Herätkää toopet !!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei olla toopeja.
        Mielikuvitus maailmassa voi tapahtua mitä tahansa :))

• Anonyymi kirjoitti:

Kuunliljat eivät kukkineet vaan niidet lehdet piirittivät hautakiveä, etkö löytänyt parempaa?

Lepää rauhassa.

• No, niin tytöt siirrytään huomenna seitkytluvulle. Albumit esiin, juttuja ja kuvia etsimään 😊

• Anonyymi

Olin 60-luvulla vielä niiin pentu ja maalta, että elo oli varsin rajoitettua, so. turvallista. Mutta 60-luvusta tulee aina mieleen se tanssimuusikko, joka kerran 2000-luvun kesäillassa kertoi, että hän on syntynyt väärälle vuosikymmenelle, koska kaikki hyvä (kevyt) musiikki on kotoisin 60-luvulta. - Nm. Hangon keksi

• Kuuskytluvun musiikki oli huikeaa. Ostin Ruotsissa ollessani ensimmäisen oman levysoittimen, Beatles oli lempparini luonnollisesti, mutta myös Dannyn laulamat käännösiskelmät iskivät. Kuuskytluvun musiikki oli laaja-alaista ja jos siitä haluaisi kirjoittaa se olisi uuden aloituksen aihe.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Kuuskytluvun musiikki oli huikeaa. Ostin Ruotsissa ollessani ensimmäisen oman levysoittimen, Beatles oli lempparini luonnollisesti, mutta myös Dannyn laulamat käännösiskelmät iskivät. Kuuskytluvun musiikki oli laaja-alaista ja jos siitä haluaisi kirjoittaa se olisi uuden aloituksen aihe.

Meitsi ei 60-luvun musasta tahtoisi kirjoittaa yhtään mitään, mutta laulaa luikuttaa olisin voinut vaikka kaikki, jos joku olisi lämmitellyt ja uudistanut niitä nykypäivään. - Nm.. Laulajainen

• Anonyymi kirjoitti:

Meitsi ei 60-luvun musasta tahtoisi kirjoittaa yhtään mitään, mutta laulaa luikuttaa olisin voinut vaikka kaikki, jos joku olisi lämmitellyt ja uudistanut niitä nykypäivään. - Nm.. Laulajainen

70-luvulla ensimmäinen lastenlapsi! Ihana poika, nyt oman rakennusalan yrityksen pyörittäjä, jossa työllistää poikansakin.

• sini.sirkku kirjoitti:

70-luvulla ensimmäinen lastenlapsi! Ihana poika, nyt oman rakennusalan yrityksen pyörittäjä, jossa työllistää poikansakin.

Kuvan vaihdoin seitkytlukuun, jolloin aloin tosissaan opiskelemaan. Peruskoulutus oli kansakoulu. Suoritin ensin ns. keskikoulun ja sen jälkeen lukion yhteensä 6-vuotta. Olin kaksi kesää ulkomailla kieliharjoittelussa. Työpaikkani oli joustava, sain kannustusta iltaopiskelun ja ravintolatyön yhteensovittelemisessa sekä vapaata kun olin ulkomailla.. Hieno vuosikymmen. Aloin seurustelemaan v. 1972 silloisen poikaystävän kanssa, suhde päättyi eroon vuosikymmenen lopulla. Hieno vuosikymmen kaikkineen.

Ylioppilaaksi kirjoitin v. 1981. Ajoin keltaisella kuplallani kotiin korpeen ja istutin orvokkeja isäni kanssa yo-hattu päässäni ja kerroin isälleni suunnitelmista jatkaa yliopistoon. Kohtalo astui peliin. Isäni kuoli kaksi viikkoa tuon keskustelun jälkeen ja minä olin ainut lapsistamme joka pystyi palaamaan korpeen äitini tueksi.

• Käyn kahvipirtissä aamuisin lukemassa sinne kirjoitettuja kommentteja. Siellä harmiteltiin kun tarkka syntymäaika ei ollut tiedossa.

Se, että kyselee vanhemmilta ja kirjoittaa ylös tärkeitä asioita, joita ei itse muista on jälkipolville tarpeellista tietoa. Myös oma muisteleminen menneistä vuosista ja niistä kirjoittaminen on tärkeää omalle itselle. Ei ne muistot säily jos ei niitä hämmennä. Luin vanhoja päiväkirjoja ja todellakin muutama tapahtuma oli mennyt erilailla kuin olin muistanut.

Kirjoittaa elämästään ei ole kuten eräs asiaansa vannoutunut ilkkuu, narsismia. Muistojen ja tämänkin päivän ylös kirjaaminen on hyötytietoa niin itselle kuin jälkipolville, jotka saavat myöhemmin muistelmamme luettaviksi.

Nyt mannapuuron tekoon.

• Hehe...keitin juuri mannapuuron, vatkasin munia ja sokeria, heitin vähän kardemummaa mukaan pikkuisen vehnäjauhoja ja uuniin….siitä pitäisi tulla Ahvenanmaalainen uunipannari. Katsotaan onnistuuko. Olen tehnyt gotlantilaista sahramipannaria riisipuuronjämästä ja se on kyllä sellaista ruotsalaisten lohturuokaa ettei paremmasta väliä….Lego on jo hereillä mutta pienet pojat kävivät myöhään illalla saunassa ja nukkuvat nyt pitkään.

Kummallisia on ihmisten käsitykset siitä mikä on dokumentoimisen arvoista ja miten oman elämän dokumentoiminen katsotaan "narsismiksi"; olikohan käsitteet nyt hukassa?

https://www.facebook.com/nuncarencor/photos/a.515910478594337/998692530316127/?type=3&theater
        "Jos huomenna en herää
        niin ajattele vain että nukun,
        Ajattele että uneni rauhassa
        olet kanssani ajatuksissani.
        En ole lähtenyt pois.
        Kuuntele musiikkiani
        lue kirjojani,
        laita päällesi vaatteeni,
        ota maljani,
        juo viiniäni.
        Älä etsi minua menneestä.
        Älä mieti ollutta.
        Etsi minua sisältäsi
        koska sieltä en ole
        koskaan lähtenyt pois"

Karkea käännös jostain runosta jonka joku oli jakanut espanjaksi sivulleni.
        Jokainen ihminen on runon, laulun, ajatuksen, valokuvadokumentin , kirjan arvoinen. Sinä ehkä teet savimassasta linnun ja maalaat sen valkoiseksi. Minä kirjoitan kirjan murhatusta veljestäni. Miten kiitollinen olisin ollut sitä kirjoittaessani jos olisin pitänyt päiväkirjaa, jos hän olisi pitänyt päiväkirjaa, joku olisi vaivautunut kirjoittamaan muistiin asioita, vuosilukuja, mietteitään!
        Ei kun unohduksen roviolle vain kaikki, ajattelee monet. En kuulu niihin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe