Mielipiteitä peruskoulun käsityön opetuksen uudistumisesta/uudistamisesta

Anonyymi

Heippa!

Olen ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelija Turun yliopiston Rauman kampuksella ja tehtävänämme on kirjoittaa ryhmäessee käsityökasvatus tieteenalana -kurssilla. Esseemme aiheena on ”Miksi opettajat pelkäävät/eivät halua uudistaa käsityötä – miten ryhmämme tulevina opettajina osaisi tehdä sen?”.
Olemme keskustelleet paljon aiheesta luennoilla ja vallitsevan käsityksen mukaan käsityönopetus on joissakin kouluissa jämähtänyt vanhahtavalle linjalle, jonka mukaan tekstiilityössä keskitytään ainoastaan pehmeisiin materiaaleihin ja tehdään vuodesta toiseen samoja töitä samoin kuin teknisessä käsityössä käsitellään ainoastaan kovia materiaaleja ja samainen löylykauha on kuulemma työnä ollut jo vuosikausia.
Kuulisinkin mielelläni mitä mieltä te olette? Koetteko, että käsityö on oppiaineena jämähtänyt paikoillensa, vai oletteko täysin eri mieltä? Mitä pitäisi uudistaa, mitä ei? Miksi?
Toivottavasti saadaan aikaiseksi mukavaa ja positiivista keskustelua kaikenlaisista mielipiteitä.

3

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tekniset työt esimerkiksi. Toimivat koneet ja laitteet ja verstastilat. Ja monenlaista työstettävää materiaalia. Innostava osaava opettaja. Opettajissa on muuten valtava ero. Joillakin ihmisillä on se sisäänrakennettu mystinen "jokin" . Siinä tekemisen resepti, Jos lähtökohdat ovat retuperällä niin homma jää auttamatta näpertelyksi ja saunakauhojen tekemisen tasolle. Tyhjästä on uskomattoman paha ponnistaa.
      60 luvulla kävin kansakouluni Naantalissa. Uudessa koulussa oli tiptop konekanta puuntyöstöön ja metallintyöstöön työkaluja ja koneita. Jotkut rakentelivat kitaroita. Kansalaiskoulun (ikäluokka 11-13 v tuplaajat) puolella tekivät varmaankin vaativampiakin metallitöitänsä.

    • Anonyymi

      Miksi hyvää ja toimivaa pitää uudistaa ja säätää? Saunakauha on tarpeellinen usealle. Ja moni muu kuten tumput ja villasukat. Materiaalit pysyvät, ihmisen tarpeet pysyvät. Ihminen pysyy.

      Ennen, kauan sitten, koulussa valmistettiin vauvan vaatteet. Se on ainakin muuttunut. Toisaalta nykylapselle ja -nuorelle tällainen on aivan liian etäinen asia, toisaalta vaatteet ostetaan tai saadaan sitten joskus, kun aika on.

    • Muistan lähes 30 vuoden takaa, että meidän poikien oli pakko osallistua käsityötunneille parin viikon ajaksi, ja vastaavasti käsitöitä valinneiden tyttöjen oli osallistuttava teknisen työn tunneille.

      Muistan edelleen, kuinka pöydälle oli levitetty oranssia kangasta, josta meidän oli leikattava irti palanen, jonkun ohjeen taikka kaavan mukaan. Tilanne oli minulle niin outo ja vieras, etten muista siitä leikkaamisesta enempää. Kaikki tämä tuskainen leikkaaminen kuitenkin johti tilanteeseen, jossa oranssi kangaspala taitettiin itsensä päälle ja ommeltiin kolmelta sivulta kiinni ompelukonetta käyttäen. Myöhemmin siihen liitettiin kangassuikalelenkit ompelemalla, ja katso, siitähän tuli kassi. Oranssi, kamalan näköinen kassi, missä ei ollut yhtäkään suoraa ompelusaumaa, mutta silti. Myöhemmillä tunneilla kassia koristeltiin, mutta en muista teimmekö sen käsin vaiko koneella ompelemalla.

      Mitä tulee elämääni noiden ikimuistoisten käsityötuntien jälkeen, niin olen neulaa ja lankaa tarvinnut useinkin, sillä yritän yleensä pidentää housujeni käyttöikää neulomalla ratkenneita paikkoja kiinni. Jälki on tietysti kamalaa, ja kerran yritin neuloa housuissani olleen repeämän niiden ollessa jalassani sillä seuraamuksella, että ompelin ne kiinni pitkiin alushousuihini.

      Mitä teknisiin töihin tulee, olisimmepa mekin tehneet löylykauhan, siitä voisi olla hyötyä vielä tänäkin päivänä. Teimme siellä yleensä jotain älytöntä, jonka sitten mäiskimme rikki kotimatkalla, kun vihdoin saimme tekeleemme kotiinviemisiksi asti.

      En tiedä, ovatko tekniset ja tekstiilityöt kehittyneet sitten minun koulupäivieni, mutta toivoisin etteivät ne olisi merkittäviä muutoksia kokeneet. Kumpikin pitää sisällään tiettyjen koneiden käyttämistä ja työtä myöskin käsille. Toki valmistettavia esineitä voidaan vaihdella, mutta eiköhän se perusasia ole kuitenkin aina sama: Jotain konkreettista (jopa hyödyllistä) valmistamista taikka kokoonpanoa joko koneavusteisesti tai käsin työvälineitä käyttämällä.

      Valmistettavat esineet voivat tietysti vaihdella opettajan mukaan. Tekstiilitöissä voitaisiin räikeän väristen kassien sijasta valmistaa vaikkapa peruukkikoristeet kännyköille, tyyliin Broad City https://www.reddit.com/r/BroadCity/comments/cc3id9/i_got_my_girlfriend_a_phone_wig_i_need_a_better/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe