Kuukauden puu

Anonyymi

on pihlaja. Tuli mieleeni, miten metsä on muuttunut sitten lapsuuden. Esim. juhannuskoivua oli vaikea löytää. Meillä oli kaksi ihmeellistä puuta naapurimetsiin verrattuna:suuri pihlaja ja haapa. Pajukot tehtiin kerpuiksi lampaille. Nyt pensaikkkoja ja lehtipuita on riittämiin. Itsekin olen perustanut pienen pihlajikon, annoin kasvaa harventaen kun ei muuta puuta ollut. Muuten pihlajanmarjoja on paljon.

19

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakin päätehakkuu aukkoja on enemmän.

    • Ei ihme, että rakastat pihlajia, puukaunottaria kukkiessaan, marjoissaan ja punaisessa syysvärissään. Pihlaja on myös oikeutetusti päässyt muinaisten suomalaisten pyhäksi puuksi, monien tarujen ja satujen aiheeksi. Nyt on hyvin marjaisa vuosi pihlajilla, ilmankos pihlajanmarjakoilla on syytä jättää omenat rauhaan.

      Metsän ilme on sitten lapsuutemme muuttunut, tehometsätalous jättää rajun jäljen maastoon. Hevosmetsureita on jonkin verran, mutta eivät tietenkään pysty kilpailemaan. Metsänomistajat voisivat enemmänkin kokeilla eri puulajeja, ja ilmaston lämmetessä harvinaisempienkin lajien puuraja siirtyy pohjoisemmas. Olen ilokseni voinut osallistua mieheni suvun arboretum-harrastukseen. Hyvin kasvavat metsälehmukset ja vaahterat Hämeessä siinä missä koivutkin, tammi on vaateliaampi. Lehtikuusi ja kanadan- sekä jättituijat menestyvät myös. Erilaisia pihtoja on kokeiltu myös , vanhimmat jo miehen isosiän istuttamia.

      Peltoja on istutettu koivuille , pidän näistä koivupuistoistakin, vaikka ne eivät luonnonmukaisia olekaan. Kansallispuistojen vaellus ja polkujuoksu ovat nousseet huimaan suosioon, suomalaiset ovat sydämessään yhä metsän kansaa. Ihanaa on käyskellä suomalaisessa mäntymetsässä , kun kansalliskirjailijamme sanoin kultanummen hongat soi.

      • Yritän saada tähän tontilleni lisättyä Pihlajisto, ja luonnostaan niitä onkin jonkun verran tuossa tontin kosteimassa päässä.
        Haluaisin istuttaa monenlaisia havupuita tähän taloni ympärille ja muuallekin tontille, ehkä eteläisempiäkin puita..kuten pihtakuusi jne..


      • LiLii4 kirjoitti:

        Yritän saada tähän tontilleni lisättyä Pihlajisto, ja luonnostaan niitä onkin jonkun verran tuossa tontin kosteimassa päässä.
        Haluaisin istuttaa monenlaisia havupuita tähän taloni ympärille ja muuallekin tontille, ehkä eteläisempiäkin puita..kuten pihtakuusi jne..

        Mie mittää etelämmeistä halunnut kirjoittaa..erikoisempia, kirjoitin..


      • Pihlaja ei menesty metsässä vaikka pihlajantaimia saattaa olla siellä isompien puiden keskellä paljonkin. Kuolevat pois. Pihlaja tarvitsee oman tilan ja paljon aurinkoa. Hauskimman näköisiä ne on esim. suuren kiven vieressä pellonlaidalla - edellyttäen että maanviljelijä ei ole innostuksissaan hävittänyt sitä.

        Huomioni mukaan pihlaja menestyy kuivahkoilla tanhuvilla, ei kovin kosteissa paikoissa. Nykyisin niitä istutetaan paljon koristepuiksi teiden ja katujen varsille. Eivät kasva liian suuriksi (ainakaan usein) ja ovat todella kauniita, varsinkin marja-aikaan. Kukat eivät kauaa kestä - ja ne haisevat pahalle.

        Meillä on ollut aina 1-2 pihlajaa talon pihalla. Niin nytkin, vaikka asun kaupungissa kerrostalossa. Jännä katsoa ikkunasta kun tilhiparvi syksyisin tyhjentää pienen pihlajan marjoista alle aikayksikön.


      • Mrs.Winterbutton kirjoitti:

        Pihlaja ei menesty metsässä vaikka pihlajantaimia saattaa olla siellä isompien puiden keskellä paljonkin. Kuolevat pois. Pihlaja tarvitsee oman tilan ja paljon aurinkoa. Hauskimman näköisiä ne on esim. suuren kiven vieressä pellonlaidalla - edellyttäen että maanviljelijä ei ole innostuksissaan hävittänyt sitä.

        Huomioni mukaan pihlaja menestyy kuivahkoilla tanhuvilla, ei kovin kosteissa paikoissa. Nykyisin niitä istutetaan paljon koristepuiksi teiden ja katujen varsille. Eivät kasva liian suuriksi (ainakaan usein) ja ovat todella kauniita, varsinkin marja-aikaan. Kukat eivät kauaa kestä - ja ne haisevat pahalle.

        Meillä on ollut aina 1-2 pihlajaa talon pihalla. Niin nytkin, vaikka asun kaupungissa kerrostalossa. Jännä katsoa ikkunasta kun tilhiparvi syksyisin tyhjentää pienen pihlajan marjoista alle aikayksikön.

        Pihlaja kasvaa mielellään tuoreilla mustikka kankailla, joissa aluskavina pihlaja viihtyy, mutta ei kasva suureksi liian tiheässä männikössä, kokemusta mökin tontiltamme, josta nyt poikamme omistuksen
        aikaan on poistettu kaikki pihlajan kasvu yrityksetkin kasvaa..kuulemma varjostavat liikaa järvinäkymää..


      • Mrs.Winterbutton kirjoitti:

        Pihlaja ei menesty metsässä vaikka pihlajantaimia saattaa olla siellä isompien puiden keskellä paljonkin. Kuolevat pois. Pihlaja tarvitsee oman tilan ja paljon aurinkoa. Hauskimman näköisiä ne on esim. suuren kiven vieressä pellonlaidalla - edellyttäen että maanviljelijä ei ole innostuksissaan hävittänyt sitä.

        Huomioni mukaan pihlaja menestyy kuivahkoilla tanhuvilla, ei kovin kosteissa paikoissa. Nykyisin niitä istutetaan paljon koristepuiksi teiden ja katujen varsille. Eivät kasva liian suuriksi (ainakaan usein) ja ovat todella kauniita, varsinkin marja-aikaan. Kukat eivät kauaa kestä - ja ne haisevat pahalle.

        Meillä on ollut aina 1-2 pihlajaa talon pihalla. Niin nytkin, vaikka asun kaupungissa kerrostalossa. Jännä katsoa ikkunasta kun tilhiparvi syksyisin tyhjentää pienen pihlajan marjoista alle aikayksikön.

        MInulla on ihan toinen käsitys pihlajista! Ilmeisesti mökkiämme ympäröivä maasto on suotuisa pihlajille, koska niiden taimia on vieri vieressä. Alue on mäntymetsää, ja joukossa on koivuja ja pihlajia. Hävitän ja katkon taimia sen kun kerkiän. Kun mieheni oli voimissaan, kaatoi hän niitä raivaussahalla laajoilta alueilta, mutta kun hänestä nyt on aika jättänyt. on kesämökkimme puolitoistametrisen pihlajien ympäröimä. Taimia on varmasti tuhansia joka puolella. Ne työntyvät jo pihapiiriinkin, missä minulla on alue luonnonkasveille. Siinä on tähän saakka kasvanut kellokasvit ja päivänkakkarat, nyt viime kesänä se alkoi täyttyä pihlajantaimista. Ja lupiineista!
        Niin se on, että luonto luovuttaa meille osan alueistaan, kun haluamme elintilaa, mutta omansa se ottaa takaisin hyvin nopeasti, jollei ihminen pidä varaansa. Jos vanhaa mökkiämme ei joku sukulainen pian ala hoitaa, niin alue katoaa metsälauhaan ja pihlajametsään muutamassa vuodessa. Sitten kun minäkin olen tuonilmaisissa.


      • Anonyymi
        Mrs.Winterbutton kirjoitti:

        Pihlaja ei menesty metsässä vaikka pihlajantaimia saattaa olla siellä isompien puiden keskellä paljonkin. Kuolevat pois. Pihlaja tarvitsee oman tilan ja paljon aurinkoa. Hauskimman näköisiä ne on esim. suuren kiven vieressä pellonlaidalla - edellyttäen että maanviljelijä ei ole innostuksissaan hävittänyt sitä.

        Huomioni mukaan pihlaja menestyy kuivahkoilla tanhuvilla, ei kovin kosteissa paikoissa. Nykyisin niitä istutetaan paljon koristepuiksi teiden ja katujen varsille. Eivät kasva liian suuriksi (ainakaan usein) ja ovat todella kauniita, varsinkin marja-aikaan. Kukat eivät kauaa kestä - ja ne haisevat pahalle.

        Meillä on ollut aina 1-2 pihlajaa talon pihalla. Niin nytkin, vaikka asun kaupungissa kerrostalossa. Jännä katsoa ikkunasta kun tilhiparvi syksyisin tyhjentää pienen pihlajan marjoista alle aikayksikön.

        Metsämme ovat suurelta osin kalliopohjaisia ja pihlaja valtaa alaa. Mutta pihlajat ovat hirvien herkkua, nyrhäävät sopivan mittaiset herkkuina. Harva pihlaja kasvaa puun mittaiseksi.


      • Anonyymi
        Mrs.Winterbutton kirjoitti:

        Pihlaja ei menesty metsässä vaikka pihlajantaimia saattaa olla siellä isompien puiden keskellä paljonkin. Kuolevat pois. Pihlaja tarvitsee oman tilan ja paljon aurinkoa. Hauskimman näköisiä ne on esim. suuren kiven vieressä pellonlaidalla - edellyttäen että maanviljelijä ei ole innostuksissaan hävittänyt sitä.

        Huomioni mukaan pihlaja menestyy kuivahkoilla tanhuvilla, ei kovin kosteissa paikoissa. Nykyisin niitä istutetaan paljon koristepuiksi teiden ja katujen varsille. Eivät kasva liian suuriksi (ainakaan usein) ja ovat todella kauniita, varsinkin marja-aikaan. Kukat eivät kauaa kestä - ja ne haisevat pahalle.

        Meillä on ollut aina 1-2 pihlajaa talon pihalla. Niin nytkin, vaikka asun kaupungissa kerrostalossa. Jännä katsoa ikkunasta kun tilhiparvi syksyisin tyhjentää pienen pihlajan marjoista alle aikayksikön.

        Aikaisemmalla asuinpaikallani naapurin iso pihlaja näkyi keittiön ikkunasta. Kerran oli lunta jo ja pihlajaan lennähti iso lintuparvi, näky oli kaunis. Yritin lintukirjasta tunnistaa, en onnistunut. Lehdessä oli uutinen siitä, että räkättirastasparvet nauttivat pihlajanmarjoista ja räkättihän se oli minunkin lintuni.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        MInulla on ihan toinen käsitys pihlajista! Ilmeisesti mökkiämme ympäröivä maasto on suotuisa pihlajille, koska niiden taimia on vieri vieressä. Alue on mäntymetsää, ja joukossa on koivuja ja pihlajia. Hävitän ja katkon taimia sen kun kerkiän. Kun mieheni oli voimissaan, kaatoi hän niitä raivaussahalla laajoilta alueilta, mutta kun hänestä nyt on aika jättänyt. on kesämökkimme puolitoistametrisen pihlajien ympäröimä. Taimia on varmasti tuhansia joka puolella. Ne työntyvät jo pihapiiriinkin, missä minulla on alue luonnonkasveille. Siinä on tähän saakka kasvanut kellokasvit ja päivänkakkarat, nyt viime kesänä se alkoi täyttyä pihlajantaimista. Ja lupiineista!
        Niin se on, että luonto luovuttaa meille osan alueistaan, kun haluamme elintilaa, mutta omansa se ottaa takaisin hyvin nopeasti, jollei ihminen pidä varaansa. Jos vanhaa mökkiämme ei joku sukulainen pian ala hoitaa, niin alue katoaa metsälauhaan ja pihlajametsään muutamassa vuodessa. Sitten kun minäkin olen tuonilmaisissa.

        Enkös minä juuri niin kirjoittanut? "Pihlaja ei menesty metsässä vaikka pihlajantaimia saattaa olla siellä isompien puiden keskellä paljonkin. Kuolevat pois. Pihlaja tarvitsee oman tilan ja paljon aurinkoa." Jos pihlajan haluaa jättää maiseman kaunistukseksi, niin kaikki ylimääräiset taimet on syytä raivata pois. Puskassa se ei menesty, ei ainakaan kasva silmän iloksi.

        Isäkin, vanha maalaismies, ihmetteli joskus että nuo metsäthän ovat kohta täynnä pihlajia. Ehei, ei olleet, pihlaja kyllä levittää taimiaan umpimetsiin mutta ei ne siellä suureksi kasva, muut metsän puut ovat voimakkaampia ja jättävät pihlajantaimet varjoonsa.

        Pihlaja nimenomaan tarvitsee tilaa ympärilleen kasvaakseen isoksi ja kauniin tuuheaksi. Se kukoistaa kallioiden ja kiviraunioiden vierillä sekä peltojen laidoilla.

        Mrs.W


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enkös minä juuri niin kirjoittanut? "Pihlaja ei menesty metsässä vaikka pihlajantaimia saattaa olla siellä isompien puiden keskellä paljonkin. Kuolevat pois. Pihlaja tarvitsee oman tilan ja paljon aurinkoa." Jos pihlajan haluaa jättää maiseman kaunistukseksi, niin kaikki ylimääräiset taimet on syytä raivata pois. Puskassa se ei menesty, ei ainakaan kasva silmän iloksi.

        Isäkin, vanha maalaismies, ihmetteli joskus että nuo metsäthän ovat kohta täynnä pihlajia. Ehei, ei olleet, pihlaja kyllä levittää taimiaan umpimetsiin mutta ei ne siellä suureksi kasva, muut metsän puut ovat voimakkaampia ja jättävät pihlajantaimet varjoonsa.

        Pihlaja nimenomaan tarvitsee tilaa ympärilleen kasvaakseen isoksi ja kauniin tuuheaksi. Se kukoistaa kallioiden ja kiviraunioiden vierillä sekä peltojen laidoilla.

        Mrs.W

        Kyllä sinä juuri niin kirjoitit. Minun mökkipalstani on aikoinaan sijainnut aurinkoisten peltojen keskellä, jotka ovat aikojen saatossa alkaneet kasvaa mäntyä ja muuta puuta. Hyvässä, lannoitetussa peltomaassa. Joukossa olevat vanhat pihlajat ovat yhtä korkeita kuin muutkin puut. Niitä on ympäristössä useita, ja niiden jälkikasvu valtaa asuinalueeni. Yksin mökkiä hoitelevana ikäihmisenä en pysty enää pitämään pihlajia matalana. Elinpäivieni aikana pihaan vielä pääsee aurinko, mutta jonkun vuoden kuluessa pihlajat ovat levittäytyneet pihanurmikolleni ja nielaisseet puutarhani. Aikansa kutakin. Luonto ei lahjoita mitään.


    • Tämän mieheni omistaman taloyhtiön ihmissuhteet menivät täysin poikki samalla kun kaunis tuomipihlaja takapihallamme, sahattiin poikki.

      On tuossa taloyhtiön yleisessä käytössä olevalla kaistaleella muutama pihlaja, mutta ne eivät korvaa sitä kaunista pihlajaa, jota myös linnut rakastivat. Kun ajan autolla talomme ohi takapiha on surkean autio muihin kadun reheviin rivitalojen pihoihin verrattuna. No, aika entinen ei koskaan enää palaa.

      Omalla tontillani on neljä pihlajaa.

      • Mieheni ja minä toimme 40 v. sitten pihlajantaimen kesämökin tontilta kaupunkiin. Se oli metrin pituinen raahka, jonka sidoimme Volkkarin puskuriin matkan ajaksi.
        Nyt se on ihanan komea, monihaarainen puu, joka tekee marjoja, niin että oksat taipuilevat.
        Olen huomannut, että se on ainoa rivitaloalueellamme. Sireeniä ja koristeomenapuuta sen sijaan on joka pihassa. En tästä pihlajastani haluaisi luopua. Pari kuihtunutta haaraa on jouduttu katkaisemaan. Kuinkahan kauan pihlaja elää?


    • Hyödynnättekö pihlajanmarjoja?
      Esimerkiksi hyytelö ja hillo maistuvat minusta todella herkulliselta. Suosittelen.

      • Anonyymi

        Äitini asuu talossa, jossa pihaa reunustaa muutama pihlajapuu ynnä muut puut. Tänä kesänä pihlajat ovat tuottaneet marjoja runsaasti. Eräs tuttavani kertoi tyttönsä tekevän viiniä pihlajanmarjoista. Onko kokemuksia tai neuvoja pihlajanmarjaviinin tekemisestä? Omistan kiymisastioita ja olen tehnyt raparperiviiniä, mutta miten pihlajanmarjoista?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Äitini asuu talossa, jossa pihaa reunustaa muutama pihlajapuu ynnä muut puut. Tänä kesänä pihlajat ovat tuottaneet marjoja runsaasti. Eräs tuttavani kertoi tyttönsä tekevän viiniä pihlajanmarjoista. Onko kokemuksia tai neuvoja pihlajanmarjaviinin tekemisestä? Omistan kiymisastioita ja olen tehnyt raparperiviiniä, mutta miten pihlajanmarjoista?

        Olen tehnyt viiniä, jossa yhtenä aineosana on pihlajanmarja. Kokemusta ei ole pelkän pihlajanmarjan käytöstä, mutta joku tuntuma on, että voi tulla happaman makuista.

        Eikös se sananlaskukin sano, happamia sanoi varis pihlajanmarjoista.


      • korppis kirjoitti:

        Olen tehnyt viiniä, jossa yhtenä aineosana on pihlajanmarja. Kokemusta ei ole pelkän pihlajanmarjan käytöstä, mutta joku tuntuma on, että voi tulla happaman makuista.

        Eikös se sananlaskukin sano, happamia sanoi varis pihlajanmarjoista.

        Ei kun kettu 😊 se tais olla.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Näin tunteellisella tavalla tulevat rikkaat esille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe