KASTE
(Mk 16:16)
JOHDANTO
a. Jeesus on asettanut Raamatussa pelastukselle kaksi edellytystä / ehtoa. Ne ovat kaste ja usko (Mk 16:16).
b. Kumpikaan näistä ei ole mikään ehdonvallan asia, josta voidaan puhua tai olla puhumatta, jos mielii neuvoa taivastien oikein.
c. Mainitut kaksi pelastuksen ehtoa, kaste ja usko, ovat sitä paitsi kaikille samat, sekä lapsille että aikuisille. Jos näin ei olisi, se olisi Raamatussa meille ilmoitettu.
d. Ne, jotka kieltävät lapsikasteen, lukevat Jeesuksen lähetyskäskyä ikään kuin kasteen kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä Jeesuksen sana ei koske lapsia.
Vastaavasti ne, jotka kieltävät pienen lapsen uskon, lukevat ikään kuin uskon kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä sana koskee vain aikuisia.
Usko ja Kaste
50
87
Vastaukset
- Anonyymi
Joo siinä vaan kastelkaa vauvojanne, siinä samalla voitt emennä tänä iltaja kaupungille testaamaan kuinka se kaste on vaikuttanut!
voin kyllä säästää silmiäsi ja kor viasikin ( voi saa voi pee voi vee joka kolmas sana ym ym kaljahoiperrusta ) kertomalla että ei yhtään mitenkään.
Ja miten voisikaan, Jumala olisi kyllä voinut kastella koko ihmiskunnan jos vesi muutatisi ihmisen kivisydämen lihasydämeksi, ilman tuhansien pappien jo joka notkossa olevan kirkkoakin.Oletettavasti mitätöit Lutherin kirjoitukset, mutta laitan tekstiä joka sisältää myös Lutherin näkemyksiä jotka todennäköisesti myös lyttäät.
Kannattaa muistaa, että kaste yksistään ei pelasta ilman uskoa eikä ihmisen kastamisikä ole palstautumiskysymys. Jos olisi, niin varmasti se olisi mainittu Raamatussa.
Apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia.
Tehtävä: Lue Apt. 10 ja 11: Korneliuksen, 16:13-15: Lyydian, 16:25-34: Filipin vanginvartijan, 18:8: Krispuksen, ja 1 Kor. 1:16: Stefanaan perhekuntien kasteet.
Kirkkoisä Origenes (182-254): "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin."
Luther: "Kasteelle tultuansa ja ... kastajan tehdessä Kristuksen sijassa toimitustansa, Kristus siunaa lapsia antaen heille uskon ja taivaan valtakunnan (Kirkkopostilla)."Sakari2000 kirjoitti:
Oletettavasti mitätöit Lutherin kirjoitukset, mutta laitan tekstiä joka sisältää myös Lutherin näkemyksiä jotka todennäköisesti myös lyttäät.
Kannattaa muistaa, että kaste yksistään ei pelasta ilman uskoa eikä ihmisen kastamisikä ole palstautumiskysymys. Jos olisi, niin varmasti se olisi mainittu Raamatussa.
Apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia.
Tehtävä: Lue Apt. 10 ja 11: Korneliuksen, 16:13-15: Lyydian, 16:25-34: Filipin vanginvartijan, 18:8: Krispuksen, ja 1 Kor. 1:16: Stefanaan perhekuntien kasteet.
Kirkkoisä Origenes (182-254): "Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa pikku lapsetkin."
Luther: "Kasteelle tultuansa ja ... kastajan tehdessä Kristuksen sijassa toimitustansa, Kristus siunaa lapsia antaen heille uskon ja taivaan valtakunnan (Kirkkopostilla)."Luther ei opettanut Raamatun mukaisesti, vaan katolisen vääristelyn mukaisesti.
Raamatussa perhekuntakasteissa ei ole mitään viittausta siihen, että niissä olisi ollut pieniä lapsia.
Jeesus siunasi lapsia, mutta ei kastanut.
Jos kaste pelastaisi, niin Raamatussa ei olisi niin paljos varoituksia luopumisesta.
Johannes ei kastanut uskonnollisia teeskentelijöitä.
Matt. 3:
6. Hän kastoi heidät Jordanissa, KUN he tunnustivat syntinsä.
7. Mutta nähdessään monien fariseusten ja saddukeusten tulevan kasteelle Johannes sanoi heille: "Te kyykäärmeiden sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaa vihaa?
8. Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy.
- Anonyymi
Vauvan kasteesta ei Raamatussa ole yhtään sanaa, eikä ainutkaan Apostoleista anna siitä pienintäkään opetusta.
Jeesus ei puolella sanalla viittaa aiheeseen, ja ne teidän perhekuntakastteenne joita on jopa pari kolem, ovat kaikki selliasia joissa kukaan ei tule kastetuksi kenenkään siivellä, vaan oman uskon perusteella otetaan kaste.
Edelleen m,eillä täällä suomen maassa ei ole minkäänlaista tajua siitä perhekunnassa joista Raamattu puhuu, eli ei ol ekäyttistä aiheeseen.
lutterihan selvempinä päivinään kauhistuu vauvan kasteita kuten voit itse lukea saarnansa, jonka osoitetta tuskin lienee tarpeen mainita, jokainenhan toki tuntee oppiherransa tuotannon.Kun Augustinus aikanaan paini näiden asioiden kanssa, hän teki mielestään oivallisen löydön. Summasummarum, koko maailman selitys mahtuu yhdelle a-neloselle. Hän löysi perisynnin, joka on niin totaal, että lapsi syntyy kirottuna pimeyden lapsena ja nyt aikuiset voivat osoittaa laupeutta ja uudestisynnyttää kastamalla jopa ihan hätäkasteella, ettei henki ehdi paeta ennen kastetta. Järjelle käypää ja niin helppoa. Olemme kukin lapsena kastettu ihan omakohtaisin ihmiskokein todenneet, ettei kaste estä eikä edes vaikeuta synnintekemistä. Monet sukupolvet ovat tehneet raskasta syntiä siinä, että Matteuksen kasteopetuksen opetuspuoli on laiminlyöty.
Antaako sitten uskovien kaste immuniteetin synnin tekemiselle? Havaintojen mukaan ei anna. Joten ei ole uskovana kastettu etuisampi autuuteen. Uskovana kastettu voi ihan yhtäläisesti rakastua maailmaan ja lähteä luopion polkua tallaamaan.
Mitä Jeesus oikeasti sanoi Nikodemokselle? Hän sanoi seuraavaa. Jokainen ihminen on langennut syntiin ihan itse ja tarvitsee uudestisyntymisen ylhäältä. Jumalan sanan eli totuuden vesi ja Pyhä Henki yhdessä vaikuttavat niin, että Isä kutsuu ihmisen Jeesuksen luo verellä vihmottavaksi ja puhdistaa sydämet uskolla.
Sitten jää ihmisen osaksi valvominen eli kilvoitus, jossa Pyhä Henki ohjaa kaikkeen totuuteen ja Jeesuksen armo parantaa kaikki haavat, joita matkalla tulee, kun päämääränä on pelastus.
Lapsi ei siis synny pimeyden lapsena sen Hengen puolesta, jonka Iä puhaltaa jokaiseen ihmisen lapseen, että hänestä tulee elävä sielu. Näkyvällä osalla on sama tie kuin on eläimillä sairastutaan ja kuollaan ja haudataan eli tullaan maaksi jälleen.vihne kirjoitti:
Kun Augustinus aikanaan paini näiden asioiden kanssa, hän teki mielestään oivallisen löydön. Summasummarum, koko maailman selitys mahtuu yhdelle a-neloselle. Hän löysi perisynnin, joka on niin totaal, että lapsi syntyy kirottuna pimeyden lapsena ja nyt aikuiset voivat osoittaa laupeutta ja uudestisynnyttää kastamalla jopa ihan hätäkasteella, ettei henki ehdi paeta ennen kastetta. Järjelle käypää ja niin helppoa. Olemme kukin lapsena kastettu ihan omakohtaisin ihmiskokein todenneet, ettei kaste estä eikä edes vaikeuta synnintekemistä. Monet sukupolvet ovat tehneet raskasta syntiä siinä, että Matteuksen kasteopetuksen opetuspuoli on laiminlyöty.
Antaako sitten uskovien kaste immuniteetin synnin tekemiselle? Havaintojen mukaan ei anna. Joten ei ole uskovana kastettu etuisampi autuuteen. Uskovana kastettu voi ihan yhtäläisesti rakastua maailmaan ja lähteä luopion polkua tallaamaan.
Mitä Jeesus oikeasti sanoi Nikodemokselle? Hän sanoi seuraavaa. Jokainen ihminen on langennut syntiin ihan itse ja tarvitsee uudestisyntymisen ylhäältä. Jumalan sanan eli totuuden vesi ja Pyhä Henki yhdessä vaikuttavat niin, että Isä kutsuu ihmisen Jeesuksen luo verellä vihmottavaksi ja puhdistaa sydämet uskolla.
Sitten jää ihmisen osaksi valvominen eli kilvoitus, jossa Pyhä Henki ohjaa kaikkeen totuuteen ja Jeesuksen armo parantaa kaikki haavat, joita matkalla tulee, kun päämääränä on pelastus.
Lapsi ei siis synny pimeyden lapsena sen Hengen puolesta, jonka Iä puhaltaa jokaiseen ihmisen lapseen, että hänestä tulee elävä sielu. Näkyvällä osalla on sama tie kuin on eläimillä sairastutaan ja kuollaan ja haudataan eli tullaan maaksi jälleen.Perisyntiä ei ole olemassa. Se sana on täysin katolisten keksimä. Ja se on pilkkalause.
Hes. 18:
Minulle tuli tämä Herran sana:
2. "Mitä te oikein tarkoitatte, kun käytätte Israelin maassa tätä sananlaskua: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat tylsyivät'?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, enää ette saa lausua tätä sananlaskua Israelissa.......
20. Mutta sen, joka tekee syntiä, on kuoltava. Poika ei kanna isän syyllisyyttä eikä isä pojan syyllisyyttä. Vanhurskas saa vanhurskautensa mukaan, jumalaton jumalattomuutensa mukaan.
Kirkkoraamattu 1933/38 Hes.18: 2. "Mikä teillä on, kun te lausutte tätä pilkkalausetta Israelin maasta: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'?
- Anonyymi
Kannattaa lukea tämä:
http://www.luterilainen.net/miksi-lapsikastetta-pidetaan-ongelmana/ Viittaamasi Raamatunpaikka. Huomaa pilkun jälkeen MUTTA sekä kastetta ennen sanat JOKA USKOO
Markus 16:
15. Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille.
16. Joka USKOO ja saa kasteen, pelastuu, MUTTA joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17. Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18. nostavat käsin käärmeitä. Jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä tulevat terveiksi."Huomaa myös viittaamasi Raamatunpaikkaa heti seuraava teksti joka kuuluu samaan yhteyteen. Uskoa seuraavat merkit.
Markus 16:17. Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18. nostavat käsin käärmeitä. Jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä tulevat terveiksi."- Anonyymi
Jatka vaan.. Markusta eteenpäin.
Erimielisyydet johtuvat pääosin siitä, että vapaiden suuntien näkemys on, että kaste on ihmisen teko kun taas evl näkemys on, että se on pelkästään Jumalan antama lahja.
Edellä mainittiin, että Raamatussa ei puhuta vauvakasteesta mitään. Ei sillä perusteella sitä voi tyrmätä, sillä eihän siellä puhuta minkään muidenkaan ikäluokkien kastamisesta eikä esim. älykkyydeltään vammaisten ihmisten kastamisesta joilla ei ole emmärrystä enempää kuin pienillä lapsilla. Pitäisikö heidätkin jättää kastamatta?
Väittämä, että perisyntiä ei ole, kuulostaa omituiselta. Eiköhän pieni lapsikin ole jo syntyessään melkoisen itsekäs tyranni?
Eikö meissä kaikissa ole luonnostaan, siis perintönä monenlaisia synnillisiä taipumuksia kuten ahneus, itsekkyys ja monenlaiset himot.Pienen lapsen käyttäytymisestä ei pitäisi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos lapsi on terve, hänellä on muutama tarve, jotka tyydytettyinä antaa hänelle levollisen olon. Osa käyttäytymisestä on samaa mitä luomakunnassa on muutenkin, kun on nälkä, sitä pyritään tyydyttämään kaikin keinoin.
- Anonyymi
Kerrottakoon nyt jos et ole sitä aiemmin huomannu tettä Raamatussa ei kasteta mitään ikäluokkia, vain uskoontulleita kaiksita ikäluokista ja kerroksista kastettiin.
avain lienee se, että ketään ei kastettu vastoin omaa tahtoa.
ei kukaan tule uskoonkaan vastoin omaa tahtoa. Anonyymi kirjoitti:
Kerrottakoon nyt jos et ole sitä aiemmin huomannu tettä Raamatussa ei kasteta mitään ikäluokkia, vain uskoontulleita kaiksita ikäluokista ja kerroksista kastettiin.
avain lienee se, että ketään ei kastettu vastoin omaa tahtoa.
ei kukaan tule uskoonkaan vastoin omaa tahtoa.Pietarin julistama esimerkki sopii hyvin radikaalin uskoontulon yhteydessä. Kuitenkin viimeistään kolmannen polven jälkeen tylee ongelma uskovien kasteella kastettujen lapsista. Kerroppa nyt miten lapset kastetaan, missä iässä ja minkälainen uskoontulo tapahtuu sitä ennen?
- Anonyymi
vihne kirjoitti:
Pietarin julistama esimerkki sopii hyvin radikaalin uskoontulon yhteydessä. Kuitenkin viimeistään kolmannen polven jälkeen tylee ongelma uskovien kasteella kastettujen lapsista. Kerroppa nyt miten lapset kastetaan, missä iässä ja minkälainen uskoontulo tapahtuu sitä ennen?
Ei lapsia mitenkään kasteta elleivät he ensin käänny ja tule uskolle kuuliaiseksi.
Jos kastetaan jonkin muun syyn takia, se ei poikkea vauvakasteesta mitenkään.
sama pätee aikuiseen ihmiseen, vaikka satavuotiaaseen, ei kaste itsessään mitään hyödytä, ei se poikkea saunareissusta ellei sitä ennen ole usko syntynyt, kaste sitä ei synnytä.
uskoontulo tapahtukoon miten tahansa, vaikka yksin sauinan lauteilla ilmenee siten, että se johtaa elämän muutokseen, jos usko on syntynyt, näkyy se jotenkin, Sakkeuksellakin se ilmeni varttitunnissa kun oli kohdannut Jeesuksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei lapsia mitenkään kasteta elleivät he ensin käänny ja tule uskolle kuuliaiseksi.
Jos kastetaan jonkin muun syyn takia, se ei poikkea vauvakasteesta mitenkään.
sama pätee aikuiseen ihmiseen, vaikka satavuotiaaseen, ei kaste itsessään mitään hyödytä, ei se poikkea saunareissusta ellei sitä ennen ole usko syntynyt, kaste sitä ei synnytä.
uskoontulo tapahtukoon miten tahansa, vaikka yksin sauinan lauteilla ilmenee siten, että se johtaa elämän muutokseen, jos usko on syntynyt, näkyy se jotenkin, Sakkeuksellakin se ilmeni varttitunnissa kun oli kohdannut Jeesuksen.Olen taannoin kysynyt helluntalaiselta lapselta (noin 12v), miksi hän kävi kasteella. Ensimmäinen vastaus oli, ettei tiennyt ja seuraava oli, että asia oli vanhempien kanssa sovittu. Eli olen vihneen kanssa samaa mieltä tuosta ongelmasta herätysliikkeissä syntyneistä ja kasvaneista. Ei välttämättä omakohtaisuutta ole, vain vanhempien mielipide.
Miksi kinata täällä kastevedestä päivät pitkät? Se ei varmasti rakenna, vaan repii ja hajoittaa. Eikö se olisi paljon tärkeämpää puhua siitä vedestä, mistä Jeesus Sykarin kaivolla.
Huolehtia, että kaikki saisivat juodakseen, me itse ensimmäisinä. Siihe loppuu turhat kinat ja jääräämiset. Anonyymi kirjoitti:
Kerrottakoon nyt jos et ole sitä aiemmin huomannu tettä Raamatussa ei kasteta mitään ikäluokkia, vain uskoontulleita kaiksita ikäluokista ja kerroksista kastettiin.
avain lienee se, että ketään ei kastettu vastoin omaa tahtoa.
ei kukaan tule uskoonkaan vastoin omaa tahtoa.Nimenomaa kasteen ottaminen/pyytäminen on ratkaistava oman tahdon mukaisesti. Pieni vauva ei kykene näitä asioita arvioimaan, eikä missään ole mainittu, että joku toinen voisi sen päättää vauvan puolesta. Jumalan edessä vauva on puhdas.
Jeesus nosti lapsen ediin, kun kysyttiin kuka on suurin Taivasten Valtakunnassa.
Matt. 18:
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Joka siis nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tämän kaltaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.
6. Mutta joka viettelee yhdenkin näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sille olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen."- Anonyymi
Mielenkiitoinen kirjoitus. Vastasyntynyt melkoisen itsekäs tyranni? Miten se ilmenee? Se että pyrkii elämään? Sitäkö tarkoitat? Miten se liittyy perisyntiin?
Ja sitten nuo luettelemasi synnilliset taipumukset aikuisille, tai siis meille kaikille.
Ovatko ne jotain syntiperintöä? Itsekkyys? Monenlaiset himot? Ahneus?
Eivätkö ne ole kaiken elollisen ominaisuuksia tällä ja mahdollisesti joillakin muillakin planeetoilla? Miksi ne olisivat synnillisiä taipumuksia?
Mieti onko Islam, Kristinusko tai kaikki muut uskonnot, joku niistä ihan oikeasti enemmän oikeassa kuin joku toinen, jos ei sokeasti usko johonkin niistä?
Kirjoituksesi ovat hyviä, antavat ajattelemisen aihetta. Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiitoinen kirjoitus. Vastasyntynyt melkoisen itsekäs tyranni? Miten se ilmenee? Se että pyrkii elämään? Sitäkö tarkoitat? Miten se liittyy perisyntiin?
Ja sitten nuo luettelemasi synnilliset taipumukset aikuisille, tai siis meille kaikille.
Ovatko ne jotain syntiperintöä? Itsekkyys? Monenlaiset himot? Ahneus?
Eivätkö ne ole kaiken elollisen ominaisuuksia tällä ja mahdollisesti joillakin muillakin planeetoilla? Miksi ne olisivat synnillisiä taipumuksia?
Mieti onko Islam, Kristinusko tai kaikki muut uskonnot, joku niistä ihan oikeasti enemmän oikeassa kuin joku toinen, jos ei sokeasti usko johonkin niistä?
Kirjoituksesi ovat hyviä, antavat ajattelemisen aihetta.Pieni lapsi on saanut perintönä itsekkyyden. Hänellä on luontainen taipumus esimerkiksi toiselta ottamiseen eli varastamiseen. Useimmat luopuvat tai ainakin pyrkivät peittelemään varastamista sitten kun heille on opetettu, että se ei ole oikein.
Monien moraali venyy vielä aikuisenakin ja suurin pelko on, että jää kiinni ja siitä tulee seuraamuksia.
Monille meistä moraali venyy esimerkiksi työpaikalta varastamisessa enemmän tai vähemmän.- Anonyymi
Sakari2000 kirjoitti:
Pieni lapsi on saanut perintönä itsekkyyden. Hänellä on luontainen taipumus esimerkiksi toiselta ottamiseen eli varastamiseen. Useimmat luopuvat tai ainakin pyrkivät peittelemään varastamista sitten kun heille on opetettu, että se ei ole oikein.
Monien moraali venyy vielä aikuisenakin ja suurin pelko on, että jää kiinni ja siitä tulee seuraamuksia.
Monille meistä moraali venyy esimerkiksi työpaikalta varastamisessa enemmän tai vähemmän.Niin ja monia syytetään varastamisesta syyttä ja levitellään kaikenlaisia valheita toisille ihmisille.
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiitoinen kirjoitus. Vastasyntynyt melkoisen itsekäs tyranni? Miten se ilmenee? Se että pyrkii elämään? Sitäkö tarkoitat? Miten se liittyy perisyntiin?
Ja sitten nuo luettelemasi synnilliset taipumukset aikuisille, tai siis meille kaikille.
Ovatko ne jotain syntiperintöä? Itsekkyys? Monenlaiset himot? Ahneus?
Eivätkö ne ole kaiken elollisen ominaisuuksia tällä ja mahdollisesti joillakin muillakin planeetoilla? Miksi ne olisivat synnillisiä taipumuksia?
Mieti onko Islam, Kristinusko tai kaikki muut uskonnot, joku niistä ihan oikeasti enemmän oikeassa kuin joku toinen, jos ei sokeasti usko johonkin niistä?
Kirjoituksesi ovat hyviä, antavat ajattelemisen aihetta.Luettelemani asiat ovat Raamatun vastaisia esim. Kolossalaiskirje 3 mukaan.
Evl-opin mukaan ihminen on ns. syntisäkki joka jää kiinni jokaisesta käaskystä ja jonka ainoa pelastus on Kristuksen lunastustyö.
Jos asiaa ajatellaan laajemmin, niin muisden uskontojen vastaavista käsityksistä en tiedä mitään.
Käytäntö näyttää olevan kuitenkin monelta osin, että mihin yhteyteen olet syntynyt, niin siitä pidät jääräpäisesti kiinni. Esikosilestadiolainen pitää jopa vanhoillislestadiolaista usein vääräoppisena ja päinvastoin vaikka opetus on melkein samanlaista.
Saati sitten eri uskontokuntien väliset näkemyserot.
- Anonyymi
En usko että ainuttakaan vauvelia on ainakaan suomessa tuomittu harkitusta tuttipullon kaatamisesta.
Mikähän siinä oikein on, että kirkollisten pitää niin kauheasti puolustaa sitä vauvakastetta, vaikka kukaan ei ole Raamatusta vielä löytänyt yhtään sanaa sen tueksi, olisko kyseessä pimeyden henkivalta joka sellaisen kiihkon vaikuttaa.
suomesta karkotettiin lopulta kymmenien joukko ja alkusyy oli pelkästään se ettei yksi perhe antanut kastaa vauvaansa.
Millä Raamtullisella argumentilla sekin mahdettiin perustella, tietysti kirkko voi töksäyttää että " poista paha keskuudestasi, kun ensin sen pahan itse määrittelee, voi miten helppoa"! Minun ymmärrykseni mukaan huomio pitäisi keskittää enempi siihen, että meistä jokainen on suorittanut tai suoritta ihan itse oman syntiinlankeemuksensa. Kun sitten syntinen ihminen herää isän vaikuttamana siihen, että edesvastuu omista teoista ja omasta elämästä on ihmiselle mahdoton. Ihminen kykenee lankeamaan syntiin olipa kaste miten tahansa suoritettu. Pelastus on siis isän vetäminen Jeesuksen luokse pelastukseen. Siinä vaikuttaa evankeliumin voima pyhässä Hengessä.
Eihän kukaan ihminen tekisi yhtäkään tekosyntiä, eikä koskaan kuolisi, eikä Jumalan olisi tarvinnut tulla ihmiseksi, ja kärsiä ihmiskunnan syntien sovitukseksi, ELLEI PERISYNTIÄ OLISI.
Kristinuskosta ei voi siis ymmärtää oikeastaan mitään, ellei käsitä Aadamin ja Eevan lankeemuksen kautta tullutta kirousta ja tuomiota JOKAISEN ihmisen osaksi.
Tekosynnit on myös tosiasia jokaisen ihmisen kohdalle johtuen juuri perisynnistä.
Mikä on myös ikävää, että koko luomakunta joutuu kärsimään nimenomaan ihmiskunnan lankeemuksesta.
Mikäli ihminen kuvittelee välttävänsä Jumalan tuomion, välttelemällä joitakin omassa sisimmässä synneiksi tiedostettuja tekoja, ja tekemällä niistä parannusta, hän on erehtynyt.
Jumalalle ei kelpaa mikään muu teko kun Jeesuksen Kristuksen teko.
Jumala vaatii täydellisen synnittömyyden, yhtään vähempi ei Jumalalle riitä, siksi me kristityt vaellamme Jeesuksessa Kristuksessa, uskon ja kasteen kautta vanhurskautettuina. Pyhinä ja puhtaina. Syntisinä, - mutta Jumalan tuomioistuimessa syyttömiksi julistettuina.- Anonyymi
vaitovainen kirjoitti:
Eihän kukaan ihminen tekisi yhtäkään tekosyntiä, eikä koskaan kuolisi, eikä Jumalan olisi tarvinnut tulla ihmiseksi, ja kärsiä ihmiskunnan syntien sovitukseksi, ELLEI PERISYNTIÄ OLISI.
Kristinuskosta ei voi siis ymmärtää oikeastaan mitään, ellei käsitä Aadamin ja Eevan lankeemuksen kautta tullutta kirousta ja tuomiota JOKAISEN ihmisen osaksi.
Tekosynnit on myös tosiasia jokaisen ihmisen kohdalle johtuen juuri perisynnistä.
Mikä on myös ikävää, että koko luomakunta joutuu kärsimään nimenomaan ihmiskunnan lankeemuksesta.
Mikäli ihminen kuvittelee välttävänsä Jumalan tuomion, välttelemällä joitakin omassa sisimmässä synneiksi tiedostettuja tekoja, ja tekemällä niistä parannusta, hän on erehtynyt.
Jumalalle ei kelpaa mikään muu teko kun Jeesuksen Kristuksen teko.
Jumala vaatii täydellisen synnittömyyden, yhtään vähempi ei Jumalalle riitä, siksi me kristityt vaellamme Jeesuksessa Kristuksessa, uskon ja kasteen kautta vanhurskautettuina. Pyhinä ja puhtaina. Syntisinä, - mutta Jumalan tuomioistuimessa syyttömiksi julistettuina.Vieläkö sinä vaitolainen pornoa katselet, vai oletko tehnyt parannuksen?
vaitovainen kirjoitti:
Eihän kukaan ihminen tekisi yhtäkään tekosyntiä, eikä koskaan kuolisi, eikä Jumalan olisi tarvinnut tulla ihmiseksi, ja kärsiä ihmiskunnan syntien sovitukseksi, ELLEI PERISYNTIÄ OLISI.
Kristinuskosta ei voi siis ymmärtää oikeastaan mitään, ellei käsitä Aadamin ja Eevan lankeemuksen kautta tullutta kirousta ja tuomiota JOKAISEN ihmisen osaksi.
Tekosynnit on myös tosiasia jokaisen ihmisen kohdalle johtuen juuri perisynnistä.
Mikä on myös ikävää, että koko luomakunta joutuu kärsimään nimenomaan ihmiskunnan lankeemuksesta.
Mikäli ihminen kuvittelee välttävänsä Jumalan tuomion, välttelemällä joitakin omassa sisimmässä synneiksi tiedostettuja tekoja, ja tekemällä niistä parannusta, hän on erehtynyt.
Jumalalle ei kelpaa mikään muu teko kun Jeesuksen Kristuksen teko.
Jumala vaatii täydellisen synnittömyyden, yhtään vähempi ei Jumalalle riitä, siksi me kristityt vaellamme Jeesuksessa Kristuksessa, uskon ja kasteen kautta vanhurskautettuina. Pyhinä ja puhtaina. Syntisinä, - mutta Jumalan tuomioistuimessa syyttömiksi julistettuina.Perisyntiä ei ole, mutta siitä opettaminen on pilkkalause jonka Jumala ehdottomasti kieltää.
Hesekiel 18:
2. "Mikä teillä on, kun te lausutte tätä pilkkalausetta Israelin maasta: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei tule teidän enää lausua tätä pilkkalausetta Israelissa. ....
,,,.19. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava.
20. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.
a. Näkemys synnistä ja Perkeleen vallasta on läheisessä yhteydessä pelastusoppiin ja vaikuttaa siihen. Ihmisen syntiturmelus ja pelastus vastaavat toisiaan:
jos edellinen ymmärretään väärin, niin jälkimmäinenkin ymmärretään väärin.
b. Lisäksi syntioppi on vaikea uskonkohta, koska ilman ilmoituksen sanaa emme käsitä synnin luonnetta ja syvyyttä emmekä tunne itseämme oikein. Varmaan Raamattu juuri siitä syystä uhraa niin runsaasti tilaa ihmisen syntisyyden ja synnin käsittelemiseen (ks. esim. 1 Ms 3; Mk 7:21–23; Rm 1:18–3:20; Gl 5:19–21).
c. Ymmärtääksemme Raamatun opetusta kasteesta meidän on tunnettava myös Raamatun opetus synnistä. Sen tähden tarkastelemme seuraavassa (1) syntiinlankeemuksen historiallisuutta, (2) perisyntiä ja (3) ihmisen syntisiä tekoja sekä (4) synnin iankaikkisia seurauksia niin laajasti kuin se kasteen kannalta on välttämätöntä.
1. SYNTIINLANKEEMUKSEN HISTORIALLISUUS
Ihminen eroaa lajina kaikesta muusta luomakunnassa siinä, että ihminen ja vain ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Luonnonomaiselta puoleltaan ihminen on luotu välillisesti eli maan tomusta, henkiseltä puoleltaan hänet on luotu tyhjästä (ex nihilo) Jumalan sanalla.
Vaikka fyysisessä mielessä ihmisen ja eläinten välillä on yhtäläisyyttä, ihmistä ei silti voida tarkastella ainoastaan korkean lajin eläimenä. Luodessaan ihmisen kuvakseen Jumala loi hänet myös sellaiseksi, että Hän voi olla yhteydessä ihmiseen sanansa ja tekonsa välityksellä.
1.1 Raamattu liittää syntiinlankeemuksen aikaan, paikkaan ja henkilöön ja täten korostaa ensimmäisen ihmisen, Adamin, ja hänen lankeemuksensa historiallisuutta (1Ms 3).
1.2 Raamattu liittää syntiinlankeemuksen ja pelastustapahtuman sillä tavalla toisiinsa, että historiallinen pelastustapahtuma edellyttää historiallista syntiinlankeemustapahtumaa. Samoin Raamattu edellyttää, että myös Perkele on historiallinen, persoonallinen paha ja Jumalan vastustaja.
1.3 Mikään näistä – Adam ensimmäisenä ihmisenä, syntiinlankeemus, Saatana, Jumalasta puhumattakaan – ei ole jonkinlainen ajaton vertauskuva.
Jos hyväksytään makroevoluutio, joka häivyttää ihmisen ja eläimen välisen eron niin, ettei jää tilaa ensimmäiselle historialliselle ihmiselle, ei ole myöskään perusteita puhua syntiinlankeemuksen tosiasiallisuudesta eikä historiallisuudesta. Jos Adamin historiallisuus ensimmäisenä ihmisenä turhennetaan, turhennetaan samalla synnin historiallisuus ja koko Raamatun pelastussanoma.
2. PERISYNTI
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Tällä kuvalla tarkoitetaan ihmisessä olevaa alkuvanhurskautta: jumalanpelkoa, uskoa ja rakkautta Jumalaan. Syntiinlankeemuksessa tämä kuva turmeltui. Adamille syntynyt poika oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ei enää ehyesti Jumalan kuva (1Ms 5:3).
2.1 Perisynti on jokaisessa Adamin lapsessa eli ensimmäisen ihmisen jälkeen maailmaan syntyneessä ihmisessä luontaisesti, perinnöllisenä. Sille ovat luonteenomaisia Jumalan kuvan turmeltuminen, väärä suhde Jumalaan, itseensä ja toisiin ihmisiin, synnin orjuus ja kuolema.vaitovainen kirjoitti Tänään 13:55 " a. Näkemys synnistä..........."
Tuota ei löydy Raamatusta, se on ihmisten keksimä oppi josta on tullut perinnäissääntö.
Matteus
3. Jeesus vastasi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?
2.2 Perisynti on, kuten Luther opastaa, niin syvää ja pahanlaatuista luonnon turmeltumista, ettei sitä järki käsitä. Sen paljastamiseen tarvitaan Jumalan ilmoituksen sana. Se on uskottava Raamatun ilmoituksen perusteella ( Ps 50; Rm 5; 2Ms 33; 1Ms 39; SK 3,1). Sen tähden annammekin seuraavaksi Raamatulle puheenvuoron.
2.3 Raamattu opettaa vääjäämättömästi perisynnin todellisuutta: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun" (Ps 51:7).
Uuden testamentin puolella Jeesus vakuuttaa: "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa" (Jh 3:6). Samaa todistaa apostoli Paavali: "... yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä..." (Rm 5:19) ja "Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin" (Ef 2:3). Raamatun mukaan "ei ole yhtäkään vanhurskasta ... kaikki ovat luopuneet" (Rm 3:10–12).
2.4 Uuden testamentin kirjoittajat käyttävät sanaa "synti" myös toisessa merkityksessä: Synti tarkoittaa myös synnin "valtakuntaa", "pimeyden valtaa" (Kl 1:13; 1Pt 2:9), "tämän maailman ruhtinasta" (Jh 12:31); 14:30; 16:11). Uuden testamentin sanomaa ei voi ymmärtää ilman tätä taustaa, sillä se kertoo kauttaaltaan taistelusta kahden valtakunnan välillä.
Keskeistä oppia lunastuksesta ei voida käsittää ottamatta huomioon pahan valtaa, josta ihminen on lunastettava, ostettava vapaaksi. Jeesuksen nimi tarkoittaa vapauttajaa, Vapahtajaa.Paavali viittaa syntiinlankeemukseen: "Yhden ainoan ihmisen teko toi maailmaan synnin ja synnin mukana kuoleman. Näin on kuolema saavuttanut kaikki ihmiset, koska kaikki ovat tehneet syntiä." "... Yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion." (Rm 5:12,18.) Samoin myös 1Kr 15. luku rinnastaa Adamin ja Kristuksen "ensimmäisenä" ja "toisena" ihmisenä (j. 47) ja "kaikki ihmiset Adamista osallisina kuolevat" (j. 22).
2.5 Reformoidun kirkon tunnustuskirjat myöntävät perisynnin, mutta sitä ei korosteta pääsyntinä, vaan sellaisena nähdään yksittäiset lainvastaiset teot. Reformoidun kirkon isille perisynti ei ollut kadottava synti, vaan eräänlainen sairaus.
Suomessa vaikuttavat ns. vapaat suunnat ovat syntyneet reformoidun kirkon helmasta. Samalla ne ovat monin kohdin teologiassaan loitontuneet reformoitua kirkkoa kauemmaksi uskonpuhdistuskirkon alku-uomasta eli luterilaisuudesta.
Erityisesti helluntailaisuudessa perisynti kielletään varsin yleisesti tai ainakin sen tuottama syyllisyys ja kadottavuus. Helluntailaisten mielestä ihminen ei syntyessään ole syntinen, vaan hänestä tulee syntinen myöhemmin. Ytimenä on näkemys, että lapsi on viaton; synti tulee hänelle synniksi vasta sitten, kun hän kykenee tekemään eron hyvän ja pahan, oikean ja väärän välillä. "Pieni lapsi on autuas Kristuksen lunastusarmon tähden", siis ilman kastetta, uskoa, uudestisyntymistä ja Pyhää Henkeä.
2.6 Suuri käsitteiden eroavuus kirkkojen ja eri kristillisten yhteisöjen välillä johtuu ennen muuta synnin olemuksen erilaisesta ymmärtämisestä. Raamattu ei opeta, että pienet lapset ovat viattomia, kuten baptistissa yhteisöissä väitetään. Jos väite olisi oikea, yksikään pieni vauva ei silloin kuolisi. Sanoohan Raamattu selvästi, että "synnin palkka on kuolema" (Rm 6:23). Synnitön ei kuole.
2.7 Sallittakoon vielä seuraava ajatusleikki havainnollistamaan perisyntiä: Kuvitelkaamme, että joku aviopari pystyisi kasvattamaan vastasyntyneen herttaisen vauvansa jonkinlaisessa "henkis-hengellisessä happikaapissa" niin, ettei heidän pienokaisensa voisi oppia keneltäkään mitään pahaa, ei syntisiltä vanhemmiltaan, ei sisariltaan eikä veljiltään eikä naapurin tuhmilta tenavilta. Mikä olisi tulos?
Lapsen ollessa kahden–kolmen vuoden iässä vanhemmat joutuisivat murheekseen toteamaan lapsestaan, että syntinen on mokoma sittenkin, vaikka ei ollut oppinut syntiä keneltäkään toiselta ihmiseltä.
Miksi?
Siksi, että Raamatun ilmoittama perisynti on todellisuutta jokaisessa ihmislapsessa.Siksi kristillinen ihmiskäsitys sellaisenaan on pessimistinen, mutta samalla se on realistinen ja totuudellinen.- Anonyymi
pelkäsin jo että viti vaito on kokonaan vaiennut
Luther oli suurimpia kristittyjen vainoojia. Lutherin opetus on Raamatun vastainen.
Natsisaksan holokaustin suurin johtaja sanoi tuomiollaan, että teidän pitäisi syyttää Lutheria, koska minä toimin hänen määräystensä mukaisesti.
Luther murhautti anababtisteiksi nimittämiä ihmisiä ja rankaisi heidän perheitään ja ystäviään, sekä käski tuhoamaan kaikki Juutalaisten omaisuuden ja syhakoogat.
Samoin Luther vaati maan hallitsioita toimimaan niin omassa maassaan, kuin myös muuallakin.
Luther vääristää Raamattua ja keksi omia määräyksiään ja otti katolisen kirkon oppeja, jotka eivät ole Raamatussa. Saatanakin yritti jopa Jeesukselle vääristellä Raamattua, mutta Jeesus kumosi ne kaikki oikealla Raamatulla.
Paras alkutekstin mukainen suomennos on Raamattu Kansalle käännös.
Hes, 18:
19. Te kysytte: 'Miksi pojan ei tarvitse kantaa isän syyllisyyttä?' Kun poika on toiminut oikeuden ja vanhurskauden mukaan, noudattanut kaikkia minun säädöksiäni ja tehnyt niiden mukaan, hän totisesti saa elää.
20. Mutta sen, joka tekee syntiä, on kuoltava. Poika ei kanna isän syyllisyyttä eikä isä pojan syyllisyyttä. Vanhurskas saa vanhurskautensa mukaan, jumalaton jumalattomuutensa mukaan.- Anonyymi
Jos kasteella korvataan pelastus, minkä apostolit ja evankeliumit julistavat, niin kirkon kasteesta tehdään toinen evankeliumi joka Raamatun mukaan on kirottu.
Gal. 1:
8. Mutta jos joku meistä - tai vaikka enkeli taivaasta - julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9. Kuten olemme ennenkin sanoneet, niin sanon nyt taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu. - Anonyymi
vaitonaisen kannattaisi olla vaiti raamatun vastaisista mielipiteistään.
Matt. 15:11. Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan mikä tulee suusta ulos, se saastuttaa ihmisen."
Matt. 12:36. Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset puhuvat, heidän on tuomiopäivänä tehtävä tili.
37. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."- Anonyymi
Kuka aloitti lapsikasteen?
100- ja 200-luvuilla Ireneus, Hippolytus, Origenes, Kyprianus Karthagolainen Afrikan paavi joka ehdotti, että lapset tulisi kastaa 250 jaa. Perinteinen aikuiskaste muutettiin lapsikasteeksi. Lapsikasteen vakiinnutti Augustinus (400 jaa), jonka mukaan "kastamattomat lapset joutuvat kadotukseen". Lapsikasteen yhteydessä alettiin korostaa perisynnin poispesemistä. "Kaikki, jotka kuolevat kastamattomina, myös pienet lapset, joutuvat helvettiin kärsimään loppumattomia tuskia Meillä ei ole oikeutta valittaa tätä, koska olemma kaikki pahoja." Hän katsoi, ettei kukaan voinut pelastua ilman kastetta ja kirkon jäseneksi tulemista. Evankeeliset ovat kuitenkin jatkaneet apostolista tapaa ja kastavat edelleen ainoastaan uskovien kasteella eivätkä ole katolisen piispan oppia omaksuneet. Jeesus itse esimerkkinä. Johanneksenkin kasteen ottaneet kastettin myöhemmin Herran nimeen. Kristillisen kasteen taustana on Johanneksen kaste ja myöhäisjuutalaisuuden proselyytti- eli käännynnäiskaste. Ne taas olivat saaneet lähtökohtansa Vanhan Testamentin lain puhdistusmääräyksistä (4Moos.19:20; 31:19- 20 ym.). Kristuksen perintönä jäi evankeliumin julistus sekä kaste Herran nimeen, kaste on tarkoitettu Jeesuksen vapaaehtoisille seuraajille. ”..se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät” (Mt.7:14). Veden pirskottaminen päälle ei siis ole kuin siunausta muistuttava toimitus, joten sitä ei voida pitää Kristuksen kasteena. Käännynnäiskaste on aina upotuskaste. Hätäkasteoppia harjoitetaan Augustinuksen oppien mukaan. Hätäkasteen voi toimittaa kirkon jäsen tai muu kristitty, jos lapsen pelätään kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa. Raamattu ei tunne hätäkastetta eikä sitä ole siellä, maapallokin oli litteä kirkon kirouksen uhalla. Saksalaisen filosofin Immanuel Kantin (1724-1804) mukaan valistuksen päämääränä oli vapauttaa ihmiset henkisen alaikäisyyden tilasta, johon yksilöt olivat joutuneet siksi, että eivät uskaltaneet käyttää omaa järkeään. ("Uskalla tietää", "käytä rohkeasti omaa järkeäsi.") Augustinuksen historiaa ja elämää käsitellään myös suomalaisessa lukiouskonnonopetuksessa, kyse ei ole fiktiivisestä henkilöstä. Valistuksella kyseenalaistettiin kirkkojen opetuksia, tässä tapauksessa pureuduimme raamatun ja kirkon opetuksen eroihin emmehän kannata ateismia. Rahasta, syntien anteeksiannosta ja jäsenhankinnasta kumpuaa usein miten mitä merkillisimpiä harhaopetuksia. Totuus kuitenkin on, että ei ole muuta nimeä kuin Jeesus Kristus, jossa meillä on pelastus ja syntien anteeksiantamus ja yksi apostolinen Pyhä kaste Kristuksen nimeen.
Lapset
Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." Luuk 18 [Lapsia tulee kuitenkin siunata!]
Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo seurata?"
"Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan." (Mt. 16:24–27)
Perinne ja traditio
Ortodoksit ja evankeeliset kastavat vain upottamalla, koska Kreikan kielessä kaste tarkoittaa upottamista. Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin jäseneksi. Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma. Kristillisen kasteen perustana on lähetyskäsky Raamatussa: »Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."» (Matteus 28:18–20) Käännynnäiskaste on eri asia kuin kristillinen kastetraditio.
Arkistomateriaali:
-Uskontotiede: 324 jaa laspikaste yleistyi vallitsevaksi. Valelukastetta ei kuitenkaan hyväksytä nykyaikana tosikristittyjen ja evankeelisten seurakunnissa.
-Lisätiedot linkeistä, nimet sisältävät linkit. Jos haluat pureutua asiaan, niin katolilaisten arkistoista löytyy koko historia. Kaikkea tietoa emme saa mahdutettua yhdelle sivulle, tästä on hyvä aloittaa tutkiminen. http://www.newadvent.org/cathen/11306b.htm
Mitä se meille kuuluu, jos joku mäntti ei hyväksy 2000 vuotta käytössä ollutta valelukastetta. Se on tämän harhaoppiryhmän vastuulla aikanaan.
Vesi (veden määrä), ei kasteessa ketään pelasta, vaan Jumalan sana, siis Isä Poika ja Pyhä Henki, joka on veteen yhditetty.
Kristillisessä Kasteessa syntinen upotetaan kuolemaan yhdessä Kristuksen kanssa. ja nousemaan uuteen HENGEN elämään, yhdessä Kristuksen kanssa.- Anonyymi
niin helppoa eiköä olekkin, ihan kuin pankkikorttia höyläisi.
mutta se ei vain toimi, siinä on sen opin heikkous. Vaikka olis kuinkamonta tuhatta vuotta vanha, niin harhaoppi pysyy harhaoppina. Ei pitkäaikainen käytäntö mitään muuta todista, kuin perinnäissäänöstä.
Kristittyjen yhteinen kirkko, joka toimi lähes 1000 vuotta, on ihan eri asia, kun kirkon hajaannuksessa syntynyt katolinen kirkko.
Katolinen kirkko ei syntynyt kirkon hajaanuksessa. Kirkko ja seurakunta ovat eri asioita.
Katolinen kirkko syntyti virallisesti 330 luvulla Keisari Konstantinuksen perustamana.
Konstantinus oli ensimmäinen pontifex maximus.
Jos vauvakaste pelastaisi, niin seuraavaa ei olisi kirjoitettu.
Hebr, 4;
2. Onhan hyvä sanoma julistettu meille niin kuin heillekin. Kuultu sana ei kuitenkaan hyödyttänyt heitä, koska se ei sulautunut uskossa niihin, jotka sen kuulivat.
3. Sen sijaan me, jotka tulimme uskoon, pääsemme lepoon. Jumala on kyllä sanonut:
"Vihassani minä vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'",
vaikka hänen tekonsa ovat olleet valmiina jo maailman perustamisesta asti.- Anonyymi
Hebr. 11:6. Mutta ilman uskoa on mahdotonta olla kelvollinen, sillä sen, joka tulee Jumalan luo, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.
Minä olen vähän ajatellut, että kiinnitetään liiaksi huomiota ajalliseen ja näkyvään toimintaan. Yksi osa pelastuksessa on Jumalan ja ihmisen välinen asia, joka on tarkaiseva ja jossa ratkaisee ristinveri ei mikään muu. Toinen osa on ihmisen ja seurakunnan välinen asia. Mitä vaiheita ihmisen pitää käydä, että hyväksytään seurakunnan jäseneksi ja annetaan hyvä todistus. Ensimmäinen osa on kaikille yhtäläinen toisessa osassa tulee harhalaukauksia paljon.
- Anonyymi
vihne kirjoitti:
Näpit epäjärjestyksessä: Kuuluu olla ratkaiseva
Täällä varmasti on lahkon vartijoita, miksette itse lie raamattuanne onko se kielletty?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä varmasti on lahkon vartijoita, miksette itse lie raamattuanne onko se kielletty?
Valistuksella kyseenalaistetaan kirkkojen opetuksia, Ne kusettaa teitä.
Jos ei saa lukea kuuntele ääniraamattua.
https://youtu.be/2C6s6NXWrOc
- Anonyymi
Muistettava ja ymmärrettävä, että kirkko on jonkinlainen laitos eikä se ole seurakunta.
Seurakunta muodostuu uudestisyntyneistä uskovista riippumatta siitä mihin seurakuntaan kuuluu, vai kuuluuko vain vapaisiin uskoviin. Kuitenkin on tarpeellista olla yhteydessä uudestisyntyneisiin Kristuksen seuraajiin jotka ihan oikeasti tutkivat ja tottelevat Jumalan sanaa. - Anonyymi
Luukas 11: 28. Mutta Jeesus sanoi: "Niin, autuaita ovat ne, jotka kuulevat Jumalan sanan ja noudattavat sitä."
Ilm. 14: 12. Tässä on tarpeen pyhien kestävyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskon Jeesukseen."
Matt. 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Jaak. 1:22. Olkaa sanan tekijöitä eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne. - Anonyymi
Paavali antoi itselleen ihan itse hyvän toodistuksen jonka takuumies oli Pyhä Henki hänen sydämessään.
tarviiko lestalaisuudessa ottaa huomioon näitä Raamatullisia faktoja ollenkaan ja miten sse ilmenee se huomioon ottaminen?
Hänelle kateelliset antoivat oman todistuksensa jonka jokainen voi its elukea Kirjastaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä3602612Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236944362539- 1141435
- 421164
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo78960Etkö sinä ymmärrä että minähän
Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s26851- 56843
Olet vain todella
Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.39815Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?
Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi119784En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä30749