Kiusaaminen Kuhmossa 1970-1980 luvulla

Anonyymi

Millaista kiusaamista olette kokeneet 1970 luvulla?Ainakin Kuhmon Jämäksen koulussa oli eräs 1976-1981 luvulla (varmasti mielestään kovinkin ”kova” tyyppi), joka oli opettajien lemmikki ja kiusasi koko koulun oppilaita ja piti pelossa..jos ei ollut samaa mieltä esim.musiikin suhteen niin sai tuntea nahoissaan.Tai muutoin jos vastasi tunnilla väärin niin sai naurut päälleen ( ja opettaja vielä yllytti mukaan tähän).Jäi traumat esiintymisestä, joten ammatti valikoitunut kiusaamisen vuoksi aika yksinäiseksi.Voi niitä onnen päiviä kun oli pois..koko koulu iloitsi 😊..silloin oli kaikilla kivaa..Toivottavasti ei enää missään koulussa enää tänä päivänä ole tämmöistä.Itse sain pahat traumat tämän henkilön vallankäytöstä ja se rajoittaa elämääni tänäkin päivänä..joten terveiset sulle tässä..toivottavasti joku ne välittää perille. Vaikuttaa vieläkin työelämän valintoihin.

31

3317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En ole ollut Jämäksessä ja mainitsemaasi aikaan olin jo aikuinen. Usein mietin, ovatko kiusaajat menestyneet elämässään. Yksi ainakin on hyvässä virassa, kahden hänen kiusaaman elämän vaiheista tiedän. Toinen on kantanut taakkaa ja toinen ei jaksanut elää. En toki voi väittää, että kiusaaminen yksistään olisi ollut syynä, mutta se kummitteli vuosikymmenten jälkeen.

      Ajattelen, että lapsuuden ja nuoruuden kokemukset viitoittaa elämän tietä. Minulla on muita huonoja kokemuksia, ei toivottuna ja erilaisena syntyneenä. Elämä on jonkinlaista ajelehtimista, ei ammattia ja arvottomuuden tunne jatkuvaa.

      Nyt kohta vanhuuden kynnyksellä mietin, että eipä olisi kannattanut syntyä.

    • Anonyymi

      Minua kiusattiin kouluaikana joka vuosi - aina kansalaiskouluun asti, - ja vieläpä vähän ylikin, jos ne kiusaajat sattui vastaan tulemaan. Olen kärsinyt niistä painajaisia koko elämäni ajan.
      Muutama vuosi sitten tapasin yhden kiusaajan. En ottanut asiaa esille, mutta ilmeestä päätellen hän tapahtumat muisti. Saattoi kaivertaa omaatuntoa.
      Nyt hänellä lienee hyvä olla, kun matka on päättynyt kirkkomaahan...

    • Anonyymi

      Kyllä sitä kiusaamista on työpaikoillakin. Valitettavasti.

    • Anonyymi

      Minä muistan kun minuakin kiusattiin koulussa mutta olen kiusaajat pistänyt kuriin aikuisiällä sitä mitä teitte minulle silloin niin sen saatte tuntea tänä päivänä laskuilla
      Minä kirjoitan laskuja ja jos sattuu entinen kiusaaja olemaan asiakas niin tärppi tulee.

    • Anonyymi

      Kiusaajat ovat päässeet työelämään, parisuhteeseen ja hyvin näyttää pyyhkivän..

      Sain nyrkistä yläasteella vähän väliä, semmoisiin paikkoihin mistä ei jää mustelmia. Keräsin vuosia rohkeutta. Kerran puolustin itseäni ja koko luokka kannusti tätä kiusaajaa. Oli liian myöhäistä. Kiusaaminen alkoi jo kiertävässä päiväkodissa. Loppui työelämässä kun insinöörin tutkinto jäi kesken lopputyötä vaille...

      Nyt olen syrjäytetty ja käytän huumeita, muuten tekee mieli kuolla.. Jäin vielä huumeista kiinni ja väittävät että ongelmani johtuvat siitä. En pääse edes työkkärin listoille, saa ajaa ikinä autoa ja muutenkin elämästä tehty helvetin vaikeaa. Jatkuvat kivut ja virastot pompottelevat eikä ole ammattia ei töitä ei kavereita ei yhtikäs mitään. Ainoa toivo olisi saada perintöä että pääsisi ulkomaille tästä perslävestä mutta halvempaa on varmaan hakea makasiinista köysi ja hypätä kaupungintalon katolta.

    • Anonyymi

      Kuhmossa on muutama kiusaaja hyvissä toimissa. Voisin kyllä mainita nimenkin, mutta jääköön. Saattaisi olla niin, että siihen liikkeeseen tulisi hiljaista muutamaksi viikoksi tai peräti konkurssi...

      • Anonyymi

        1980.luvun yläasteella ainakin kaikki Kiva junnut olivat kiusaajia. Sininen kivan junnutakki oli varoituslippu. Kannatti kiertää kaukaa
        Tämä rekka murikka oli ja on kiusaaja samanlaisiin jälkikasvukin. Pikku mies isoissa puukengissä....
        Hänen koulukaverinsa atk kalju pätkä hänkin on ja oli kiusaaja. En todella käytä hänen palveluksia . Olen vältellyt myös käymästä samoissa liikkeissä esim oli lopetattava Kalevan kankaalla lounaalla käynti kun alkoi käydä siellä lounasaikaan.
        Koko pöydällinen keräytyi näitä öykkäri kiusaakia sinne.


      • Anonyymi

        1980.luvun yläasteella ainakin kaikki Kiva junnut olivat kiusaajia. Sininen kivan junnutakki oli varoituslippu. Kannatti kiertää kaukaa
        Tämä rekka murikka oli ja on kiusaaja samanlaisiin jälkikasvukin. Pikku mies isoissa puukengissä....
        Hänen koulukaverinsa atk kalju pätkä hänkin on ja oli kiusaaja. En todella käytä hänen palveluksia . Olen vältellyt myös käymästä samoissa liikkeissä esim oli lopetattava Kalevan kankaalla lounaalla käynti kun alkoi käydä siellä lounasaikaan.
        Koko pöydällinen keräytyi näitä öykkäri kiusaakia sinne.


      • Anonyymi

        Anttilan Timo oli yksi koulu kiusaala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1980.luvun yläasteella ainakin kaikki Kiva junnut olivat kiusaajia. Sininen kivan junnutakki oli varoituslippu. Kannatti kiertää kaukaa
        Tämä rekka murikka oli ja on kiusaaja samanlaisiin jälkikasvukin. Pikku mies isoissa puukengissä....
        Hänen koulukaverinsa atk kalju pätkä hänkin on ja oli kiusaaja. En todella käytä hänen palveluksia . Olen vältellyt myös käymästä samoissa liikkeissä esim oli lopetattava Kalevan kankaalla lounaalla käynti kun alkoi käydä siellä lounasaikaan.
        Koko pöydällinen keräytyi näitä öykkäri kiusaakia sinne.

        Kiekon pelaajat tosiaan oli olevinaan muita parempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiekon pelaajat tosiaan oli olevinaan muita parempia.

        ovat edelleenkin olevinaan


    • Anonyymi

      Mietitäänpä montako jöökiekkotähteä heistäkin tuli. Hetki vielä. Ei tule ainakaan mieleen.

      • Anonyymi

        Sama olin että tietyn sukua olevat olivat tosi öykkäreitä. Tämä hiipuva linja-autoveljessarja olivat paskap... koko sarja
        Kunta päättäjät tanssivat ihan heidän pillin mukaan
        Oletko miettineet miksi meillä on Suomen ainoa paikallinen jätehuolto?
        No me meillä mafiatyyliin jätekeräys on sukunimi. Alueeĺlisesti suojattu suku toimi. Ei muissa Kainuun kunnissa näin kallista sukumafiaa.


    • Anonyymi

      Niin oli. Oikein pahimman pään kiusaajia, toivottavasti ihmisyys on heidänkin pääkoppaan laskeutunut. Ja toinen muka urheiluseuran edustajat, heidänhän olisi pitänyt käyttäytyä jo takkinsa puolesta, näyttää kunniallista esimerkkiä, eipähän noista varmaan huippuja tullutkaan. Monella on pahat muistot koulusta ja ehkäpä siihen aikaan ei etes ymmärretty mitä kiusattu joutuu kokemaan. Tyhmyyttä oli morkata ja ilkkua, puttuivatkohan opettajat ollenkaan. vai naureskelivatkohan salaa, että siellä taasen ilkutaan, joutaakin.

    • Anonyymi

      "Sama olin että tietyn sukua olevat olivat tosi öykkäreitä. Tämä hiipuva linja-autoveljessarja olivat paskap... koko sarja
      Kunta päättäjät tanssivat ihan heidän pillin mukaan
      Oletko miettineet miksi meillä on Suomen ainoa paikallinen jätehuolto?
      No me meillä mafiatyyliin jätekeräys on sukunimi. Alueeĺlisesti suojattu suku toimi. Ei muissa Kainuun kunnissa näin kallista sukumafiaa".............

      Tämmöisistä kommenteista voi tulla herkästi herjaussyyte kirjoittajalle.Näytäppä ylläoleva kirjoitus toteen. Täällä on myös muita kirjoituksia joista voi ihmisen tunnistaa joten pikkuisen toppia kirjoituksiin ettei virkavallan tartte puuttua kateellisten herjauksiin. Tv:entinen Kuhmolainen

      • Anonyymi

        Saa arvostella,erityisesti näitä jotka kuuluva ryysyrannan aatelisukuun.


      • Anonyymi

        Avoimuuden aika ei tule Kuhmoon ikinä.
        Samat horiskot luulevat olevansa vielä jotain.
        Kyllä päätökset Kuhmon osaltakin jo tehdään muualla.
        Nämä silloiset öykkärit jotka lypsivät kunnan talouden kuralle saisivat tulla ruoskituksi torilla kerran kesässä. Paitsi se perso joka tylkkää siitä että nyrkki on siellä. En olisi itse uskonut jos en olisi laivalla nähnyt....


      • Anonyymi

        Kannattaisi entisen Tvkuhmolaisen huolehtia omista tekemisistään vai kolkuttaako omatunto? Nostan hattua näille kirjoittajille jotka uskaltavat nimetä näitä kiusaajia! He eivät varmastikkaan ole ainoita kiusaajien kohteita joten ei liene vaikeaa todentaa tapahtunutta jos tarve vaatii. Näihin yrityskuvioihin en ota kantaa ne ovat asia erikseen mutta ymmärrettävästi malja läikähtelee yli jos on ollut kiusattuna.


    • Anonyymi

      Kuhmossa on KIVA,missä se pa..a pyörii muualla kuin rattaissa.

    • Anonyymi

      Kylän puulaakissa ei taida enää pelata kuin Ypy jengi vs. O*gia joukko.

    • Anonyymi

      Minä olin jämäksessä 76-82 ja en muista oikein pahaa kiusaajaa.Mutta olihan sitä kiusaamista kyllä jonkin verran siellä.

    • Anonyymi

      Lienee useammassa koulussa ollut joku kiusaaja ja on vielä näinäkin päivinä. Rohkeasti ottamaan asia esille koulun johdon kanssa jos kokee kiusaamista.
      Kiusaaja ja kiusaaminen ei jää kiusatun mielessä taakse, se tulee useimmiten edessäpäin eteen ellei sitä ole selvitetty.
      Lapsena kiusatut eivät unohda tehtyjä vääryyksiä ja takuuvarmasti tieto menee eteenpäin kuka oli missäkin koulussa kiusaaja. Onkin ongelmatapaus itse, heikoin ja avun tarpeessa vaikka luulee olevansa vahva tai toisia ylempänä oleva kunkku. Kiusaajan aiheuttama psyykkinen taakka voi joskus vaikuttaa läpi elämän kiusatun ja jopa hänen läheisten elämässä.
      Vain psykopaatti ei koe tekemisistään mitään tunteita. Kiusaamiset palautuu kiusaajallekin usein takaisin aina jollakin tapaa elämänkulun varrella. Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi.

      • Anonyymi

        Nämä on kyllä ikäviä tosi kertomuksia


    • Anonyymi

      Kiusaaminen on julmaa ja vaikuttaa kiusatun loppuelämään. Joka koulussa tälläkin paikkakunnalla on kiusaamista, jota opettajat ei näe tai eivät oo kiinnostuneita näkemään. Pojilla se voi olla suoraa haukkumista, tönimistä tms. Tytöillä se on monesti ulkopuolelle jättämistä, joka on suorastaan henkistä väkivaltaa. On tyttöjä, jotka on opettajien silmissä hyviä ja tunnollisia oppilaita, mutta kiusaavatkin pahimmalla mahdollisella tavalla aikuisten selän takana. Tällaista on ollut aina, ja tänäkin päivänä jatkuu vaan.

    • Anonyymi

      Nämä on ollut ikävää tosiasiaa

    • Anonyymi

      Kyllä sitä kiusaamista oli koulussa . Koulun johtokunnan lapsia lellittiin paremmilla numeroilla . Olipa sellaistakin kun jotkut joutui silmätikuiksi niin toiset teki pahojaanniin ne silmätkuiksi joutuneet kärsiät rangaistusta näitten lellilasten puolesta.
      Itsekkin istuin arestissa toisten ilkimysten takia syyttömänä .
      Eipä tasaarvo toteutunut. Kyllä se jurppi .
      Toivottavasti asiat ovat muuttuneet nyt parempaan . Mutta eipä tuo traumoja pahemmin meikäläiseen jättänyt vaikka kiusatuksi joutuikin ,mutta tiedä joitakin joitten psyyke ei kestänyt kiusaamista ja koko elämä on ollut koulun jälkeen pahasti risainen .

      • Anonyymi

        Minä kyllä sain jälki-istuntoa ihan omista ansioistani enkä mennyt enkä mene muita syyttelemään. Muuten tämä keskusteluketju on täysin turhanpäiväinen vanhojen asioitten kaivelu.Täällä paistaa kateus tiettyjä ihmisiä kohtaan.Mitä minä tiedän sen ajan porukoista varsinkin kylältä niin vaikka on leimattu kiusaajiksi on monet menestyneet hyvinkin elämässä.Vois kyllä siltä ajalta valittaa vaikka mitä mutta mitäs se hyödyttää.Tytötkin olivat antavaisia siihen aikaan ettei puutetta tarvinnut kärsiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kyllä sain jälki-istuntoa ihan omista ansioistani enkä mennyt enkä mene muita syyttelemään. Muuten tämä keskusteluketju on täysin turhanpäiväinen vanhojen asioitten kaivelu.Täällä paistaa kateus tiettyjä ihmisiä kohtaan.Mitä minä tiedän sen ajan porukoista varsinkin kylältä niin vaikka on leimattu kiusaajiksi on monet menestyneet hyvinkin elämässä.Vois kyllä siltä ajalta valittaa vaikka mitä mutta mitäs se hyödyttää.Tytötkin olivat antavaisia siihen aikaan ettei puutetta tarvinnut kärsiä.

        Vanhoja voi kaivella ja vainajia saa arvostella teoistaan maallisessa elämässä.
        Karman mukaan kiusaajat syntyvät paarmoiksi Karjalan korpiin.


    • Anonyymi

      Kyllä taloyhtiössäkin esiintyy kiusaamista toisia asukkaita kohtaan.Kiusaajat ovat olleet kiusattuja lapsuudessaan etenkin koulukiusuttja.Ympyrä vaan pyörii. Pitää pönkittää sitä huonoa itsetuntoa ja minän kuvaa.

      • Anonyymi

        Taloyhtiön kiusaajat pitää ilmoittaa isänöitsijälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiön kiusaajat pitää ilmoittaa isänöitsijälle.

        Ellei isänöitsijä ota asiaa hoitaakseen poliisille ilmoitus häiritsijöistä kiusaajista


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7601
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4536
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3171
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1419
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe