noist maahanpanijaisista jo puhuttaan

Anonyymi

Onko aina pakko pitää nii hulvattomat peijaiset kun joku kuolee?
Eikö sitä voi ihan matalala profiililla tehdä se prosessi, kun kuollut niin tuhkaus ja ripottelu johonkin omaan peltoniitun nurkalle. ei isoja juhulia, ei peijaisia, ei ilmoitusta lehdissä, ei pappia, ei trahteerausta kyläläisille ei tammiarkkuu, ei kallista uurnaakaan, vain normiperushintanen, vaan hiljaisesti ja silti kunnioittavasti.

69

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuka on nyt räminällä haudattu?
      Kait sitä saa surra itsekseen tai ryhmässä. . .

    • Anonyymi

      Luulenpa, ettei kuolemasta tarvi lehdessä tiedottaa. Eikä kai mikään ole pakollista, ja hautapaikkaakaan ei pakko varata.

    • Anonyymi

      On niin nykyistä muotia olla esillä joka paikassa, että olisi sula hävyttömyys poistua ajattomuuteen ilman suurta numeroa.
      Vähintään selfieitä vainajan kanssa on otettava, sekä tarkka kuvaus mitä on tarjolla muistotilaisuudessa. Arkun laatu ja eritoten hinta on mainittava, sekä mikä muotitalo on tehnyt verhouksen. Pappikin on syytä olla nimimies eikä mikään tuntematon kelmi rovasti jostain syrjäkyliltä.

    • Anonyymi

      Nykyään moni haudataan nikn hiljaisesti ja lähipiirin saattelemana, että saattaa mennä viikkoja ennen kuin saa tietää kuolemasta.

      • Anonyymi

        . . .tai vuosia, warsinkin jos vastaanottajalla on muistisairaus.


    • Anonyymi

      alotukseen :
      Puolisolleni pidin ruhtinaalliset hautajaiset,
      ruoka ja kahvi tarjoiluineen, kun hän kuoli ennen mua,

      MUTTA
      itse minä kun kuolen
      vain jälkikasvuni voi olla paikalla,
      pitää keskenään papinkassa siunasus ja hartaustilaisuuden kahvi tarjoilulla,
      mulle ei tarvi pitää suuria hautajaisia,
      suku on suuri tulisi hirmu kalliiksi kaikki kutsua,
      joten vain perilliset olkoon paikalla,
      eikä suuria kukkalaiteita minulle tarvi laittaa,
      riittää YKSI-RUUSU arkunpäälle per/ perillinen,
      muuta koristetta ei tarvi olla,
      siinäki säästää suuren summan,
      kukkalaitteet on todella kallita nykyisin ,

      • Anonyymi

        Entä pelikoneet, laitetaanko mukaan hautaan?

        Hedelmäpeli.


    • Anonyymi

      Ennen tuli pakallislehti jossa mielenkiintoisin sivu kuka on kuollut, siten tiesimme jos joku tuttu kuollut.
      Nykyään ei tule edes näköislehteä , joten lukematon määrä ihmisiä kuollut ikäänkuin salaa multa, huolestuttavaa kuolla tuollain sitten miettii ketä mahtaa olla elossa, joskus on liikkeellä huhu että sekin on sitten kuollut mutta todellisuudessa onkin sittemmin nähty elossa.
      Meidäkin talosta on mun aikana 20 vuodessa lähtenyt mustassa pussissa aika moni ihan tutuksi kerkesi tulla.
      Viikatemies vierailee missä milloinkin ilman lupaa.

      1eero

    • Anonyymi

      Äitimuorille arkkua katsellessa hautaustoimistossa katseeni kiintyi kauniiseen edullisen hintaiseen arkkuun, josta sanoin, otetaan tuo. Johon hautaustoimiston omistaja totesi vähän "alentuneeseen" sävyyn: Laitetaanko siis kuntamallin arkku?


      Kol kot

      • Anonyymi

        Olipa ilkeä haut tsto ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa ilkeä haut tsto ihminen.

        Joo en kyll kehtaisi mitää Tammi arkkua ostaa


      • Myyjä alusi myydä kalliimman arkun ja tienata enemmän.

        Minusta arkun voisi vaikka rakentaa itse ohuista laudoista ja kauppoihin voisi toimittaa myyntiin myös vahvoja pahviarkkuja.

        Miksi kummassa akkujen pitäisi olla jotain kallista (tuonti)puuta? Varsinkin poltettavaksi samantien siirrettävien arkkuje n? Ja miksi arkkuja koristellaan toinen toistaan hienommiksi?


      • Anonyymi

        Toivottavasti sinussa oli sisua kävellä ulos liikkeestä ja antaa kuittia?
        Itsellä olisi perkeleet lennelly. Kirjaimellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa ilkeä haut tsto ihminen.

        Ei arkunmyyjä ilkeä ollut, vaan ehkä harmissaan kun kireät ajat, laskut lankeavat ja köyhät asiakkaat ostelevat halpisarkkuja :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei arkunmyyjä ilkeä ollut, vaan ehkä harmissaan kun kireät ajat, laskut lankeavat ja köyhät asiakkaat ostelevat halpisarkkuja :)

        ...jatkan vielä...Itsellä jälkikasvun kanssa sovittu kuntamalli ja oman ruumin polton jälkeen tuhkan heitto mereen.

        Kol kot


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olipa ilkeä haut tsto ihminen.

        Minäkin kerran läheiseni hautajaisissa kehuin arkkua kauniiksi Siihen hautaustoimiston ukko loihe lausumaan etä "ihan tavallinen". Jäi mieleen.


    • Anonyymi

      Ihan olen kirjoittanut ohjeen jälkikasvulle, että tuhkaus ja tuhkat muistolehtoon. Ei edes mitään nimilaattaa.

    • Anonyymi

      pitääkö kuoleminen aina aviisissa ilmoittaa ja pitääkö virkapappi olla hommassa aina mukana?

    • Anonyymi

      Iteasiassa.

      Tässä kun on kuollut vuosien varrella aika paljonkin tuttua ja sukulaista. Niistä kuullut lähinnä juorujen kautta, Ei kukaan normaali ihminen enään lue lehdistä kuolinilmoja. Niille ilmoitetaan, joita asia itessään koskee, viranomaisten taholta.

      Hautausprosessi kaikilla omanlaisensa. Aina on kalmat saatu hävitetyksi, ikinä kukaan nähnyt raatoja tienposkilla ?

      Raadonhävityksiä voi juhlistaa monin tavoin, jokaisen oma asia. Ikävä kyllä, sen loppupeleissä päättää joku muu, kuin kuollut ihminen. Vaikka oiskin jokin oma tahto ollut, sukulaiset, uskikset tms. voi tehdä mitä haluaa. Kas, kuollut kun ei enää voi kuoltuaan kertoa ite, mitä ite ois halunnut. Nämät viimeiset tahdot tahtoo jotenkin hukkua kun vainaja ei itse pysty enää puolustamaan itseään.

      Mulla pari tapausta itellä, mutsi ja fatsi, joitten hautajaiset meni päin vittua, uskis sukulaisten toimesta. Niistä en nettipalsoilla kirjoittele enenpää.

      Mutta juu, Raason hävittäminen on aina tapahtunut, jätettähän se on. Se suuruus tai pienuus seremonioissa täysin sivuseikka.

      Voisin kirjoittaa asiasta pitkäänkin, mullakin on oma toiveeni, se eri asia, miten se aikanaan todellisuudessa tapahtuu. Se kuitenkin varma, pappeja ei mun krematoriossa silloin heilu.

      =DW=

      • Anonyymi

        Ei pappia pannuhuoneeseen, se on eri ammatti-ihmisten työpaikka, se on jänpti.


      • Anonyymi

        Krematorio ei olekaan papin duunipaikka. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krematorio ei olekaan papin duunipaikka. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin

        Totta.

        Ilmaisin kai itseäni epäselvästi. Koitin tarkoittaa, että pappia ei tarvita noin yleensäkään oikein mihinkään, ei kuolemantapauksessakaan. Mitään maahanpanojuhliakaan ei tarvita, tarpeellisten byrogratioiden jälkeen kalma voidaan toimittaa suoraan kematorioon.

        Ja jos pileet halutaan järjestää, ne voi olla monenlaiset. Joskus ollut kevyissä pileissä jossain uskonnollisesti sitoutumattomien paikassa, kappelin tapainen. Oli siinä jotain puhetta ja kukkia arkulle. Vainajan toiveesta oli sitten railakkaat jatkot. Se oli hyvä idea, sai niinkuin tasapainon asiaan.

        Suomessa muuten muutamia uskonnottomia puhujia uskonnottomille, vähän samantyylistä kuin papilla, mutta uskonnotonta puhetta. Että aika samantyyppiset maahanpanijaiset voi järjestää ilman pappiakin.

        Ei ole sattunut kohdalle ja olen lopettanut peijaisissa käymisen. Muutama tavallaan "pakollinen" keikka kai tulossa. Mä niinkuin itkekseni mietiskelemällä ja muistelemalla hoitanut ns. surutyön, kun siis rivit jokatapauksessa harvenee jatkuvasti.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta.

        Ilmaisin kai itseäni epäselvästi. Koitin tarkoittaa, että pappia ei tarvita noin yleensäkään oikein mihinkään, ei kuolemantapauksessakaan. Mitään maahanpanojuhliakaan ei tarvita, tarpeellisten byrogratioiden jälkeen kalma voidaan toimittaa suoraan kematorioon.

        Ja jos pileet halutaan järjestää, ne voi olla monenlaiset. Joskus ollut kevyissä pileissä jossain uskonnollisesti sitoutumattomien paikassa, kappelin tapainen. Oli siinä jotain puhetta ja kukkia arkulle. Vainajan toiveesta oli sitten railakkaat jatkot. Se oli hyvä idea, sai niinkuin tasapainon asiaan.

        Suomessa muuten muutamia uskonnottomia puhujia uskonnottomille, vähän samantyylistä kuin papilla, mutta uskonnotonta puhetta. Että aika samantyyppiset maahanpanijaiset voi järjestää ilman pappiakin.

        Ei ole sattunut kohdalle ja olen lopettanut peijaisissa käymisen. Muutama tavallaan "pakollinen" keikka kai tulossa. Mä niinkuin itkekseni mietiskelemällä ja muistelemalla hoitanut ns. surutyön, kun siis rivit jokatapauksessa harvenee jatkuvasti.

        =DW=

        Oletettavasti aikuisen ikäinen ihminen eikä ole huomannut ja hoksannut elämästä, että jos sinä et tarvitse pappia mihinkään, niin joku muu kenties tahtoo ja tarvitsee. - Nm. Aika moni


    • Loppukäsittelystä saa jälkikasvu itse päättää, miten krematorioon liittyvät asiat hoidetaan. Sinne ei tarvitse ketään kutsua, elleivät jotkut itse ilmaise haluavansa. Papeista olen maininnut kaksi tuttua, samaa ikäluokkaa olevan ja huomattavasti nuoremman, jotka molemmat ovat luvanneet olla tarvittaessa käytettävissä.

      Lehti-ilmoitus toimii samalla ystäville ja tutuille kutsuna läksiäisjuhliini. Haluan, että tarjoilu on runsas ja herkullisia vaihtoehtoja löytyy kaikille. Juhlapaikka on myös tiedossa.
      Toivon, että ohjelma painottuisi ilon suuntaan. Olisi musiikkia, mukavia esityksiä ja mahdollisimman moni kertoisi iloisia asioita, ehkä hassujakin juttuja, yhteisistä muistoista.

      Jos elämäni ei ihan aina ole ollut juhlaa, haluan, että läksiäiseni olisivat kuitenkin sellaiset.

    • Anonyymi

      Ei ole pakko ei. Mutta monet nykyään tahtovat suunnitella ja järjestää itse omat hautajaisensa jo etukäteen. Oli isot tai pienet pippalot, niin omatekemät, omanlaiset, itsen näköiset. - Nm. Rohkeita edelläkävijöitä

    • Anonyymi

      Joo, faija, joka oli ollut ulkomailla hyväpalkkaisissa duuneissa, sairastu ja tuli kotiseudulle kuolemaan ja sai upeat hautajaiset hienoinen ulkolaisine vieraineen. Olihan sitä komia katella, mutten ketään tuntenut, enkä yhtään kyyneltäkään saanut puristettua. Täysin vieraan ihmisen hautajaisissa. Ei merkinnyt mitään!

      • Anonyymi

        " Ei merkinnyt mitään! " ? Tuo kuulostaa siltä, että sun kandee tarkastella elämää ja itseäsi. Tarkemmin. - Nm. Pahoittelen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Ei merkinnyt mitään! " ? Tuo kuulostaa siltä, että sun kandee tarkastella elämää ja itseäsi. Tarkemmin. - Nm. Pahoittelen

        Ei ollut lastensa, eikä lastenlastensa elämässä mitenkään. Tuli vain kutsu hautajaisiin! Lapsenlapsensakin ihmettelivät, että kuka mahtaa tällainen ”vaari” olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut lastensa, eikä lastenlastensa elämässä mitenkään. Tuli vain kutsu hautajaisiin! Lapsenlapsensakin ihmettelivät, että kuka mahtaa tällainen ”vaari” olla.

        Siinä on se kohta ja paikka elämässä, kun jälkipolville kerrotaan, kuka hän on / oli. - Nm. Jos ei ole aiemmi juolahtanut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on se kohta ja paikka elämässä, kun jälkipolville kerrotaan, kuka hän on / oli. - Nm. Jos ei ole aiemmi juolahtanut

        Vain varjo elämässä! Ei mitään kerrottavaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain varjo elämässä! Ei mitään kerrottavaa!

        Oletko koskaan miettinyt, jos olet itse se "varjo" ? - Nm. Kannattaa katsella kaikilta kanteilta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan miettinyt, jos olet itse se "varjo" ? - Nm. Kannattaa katsella kaikilta kanteilta

        Jotain tuntematonta papparaistako? Älä unta näe!

        Oli vain niin hienot monttubileet ja hienoa porukkaa paikalla, että sitä ihan mielenkiinnolla seuraili ja hyvät peijaissafkat söi ja vatsa täynnä kotiin meni. Se siitä!

        Mistähän kantilta katsella olisi pitänyt, kun ei edes kiinnostanut. Ei aikaisemmin, ei silloin, eikä nyt! Kun en tuntenut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain tuntematonta papparaistako? Älä unta näe!

        Oli vain niin hienot monttubileet ja hienoa porukkaa paikalla, että sitä ihan mielenkiinnolla seuraili ja hyvät peijaissafkat söi ja vatsa täynnä kotiin meni. Se siitä!

        Mistähän kantilta katsella olisi pitänyt, kun ei edes kiinnostanut. Ei aikaisemmin, ei silloin, eikä nyt! Kun en tuntenut!

        Well, mitä sanomista tai arvostelemista sulla on? Omena ei ole kauas puusta pudonnut. - Nm. Oma moka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Well, mitä sanomista tai arvostelemista sulla on? Omena ei ole kauas puusta pudonnut. - Nm. Oma moka

        Ei hän halunnut lapsia elämäänsä! En tiedä olisiko halunnut hautajaisiinsakaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hän halunnut lapsia elämäänsä! En tiedä olisiko halunnut hautajaisiinsakaan!

        Jos ihminen on sellaisen tiedon rehellisesti ja reilusti kertonut ja ilmoittanut, miksi hänelle pitää ilkeillä vielä kuolemansa jälkeenkin. Missä piilossa luuraa aikuisen ihmisen ymmärrys ja käsityskyky, ellei armahda vielä siinäkän kohdassa. - Nm. Kolahtaa omaan nilkkaan jonain 'kauniina' päivänä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen on sellaisen tiedon rehellisesti ja reilusti kertonut ja ilmoittanut, miksi hänelle pitää ilkeillä vielä kuolemansa jälkeenkin. Missä piilossa luuraa aikuisen ihmisen ymmärrys ja käsityskyky, ellei armahda vielä siinäkän kohdassa. - Nm. Kolahtaa omaan nilkkaan jonain 'kauniina' päivänä

        Mikä "kolahtaa"! Hautajaisissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä "kolahtaa"! Hautajaisissa!

        Ymmärrys. - Nm. Kyllä se siinä kerrottiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrys. - Nm. Kyllä se siinä kerrottiin

        Ymmärrys hienojen hautajaisten merkityksestä! Tuskin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrys hienojen hautajaisten merkityksestä! Tuskin!

        En ole puhunut hautajaisista enkä tarkoittanut niitä. Jotta annetaan olla, kun ei sulla näköjään polla säyteile. Ehkä olet nuori ja aikaa ajatella on vielä runsaansi. - Nm. Ei junalauta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole puhunut hautajaisista enkä tarkoittanut niitä. Jotta annetaan olla, kun ei sulla näköjään polla säyteile. Ehkä olet nuori ja aikaa ajatella on vielä runsaansi. - Nm. Ei junalauta

        Aloituksessa ihmeteltiin hienojen hautajaisten tarkoitusta, niin vastasin vain siihen, kun olen kerran sellaisissa ollut. Kuinka upeat voivat hautajaiset olla hienoine vieraineen ja tarjoiluineen. Hauta, joka peittyi kukkamereen!

        Kaikki tapahtui ilman, että hautajaisiin kutsutuilla lapsilla ja lapsenlapsilla olisi ollut mitään tekemistä haudattavan kanssa.

        Oli, kuin näytelmää olisi seurannut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut lastensa, eikä lastenlastensa elämässä mitenkään. Tuli vain kutsu hautajaisiin! Lapsenlapsensakin ihmettelivät, että kuka mahtaa tällainen ”vaari” olla.

        Sattui ja tapahtui. Lastenlapsia ei yksi periilinen halunnut hautajaisiin, koska hänen perintö tulisi siitä pienenemään. Minä siivosin tämän perillisen huuushollin hautajaisia varten, että sai jotan korvasta hautajaiskahveista, muuten olisi varmaan pitänyt antaa kahvirahaa. Olisihan voitu ottaa serakuntakodilta tila, mutta se olisi taas ollut kulu, joka pienentää perintöä.
        Perillinen oli hankkinut kaikenlaista sälää kotiinsa, jotka meni hautajaiskuluihin. Kuvitelmat meni pieleen sen verran, että kaikille kuuluu lakiosa ja se lienee ollut katkera pala, kun ei ole enää yhteyttä häneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sattui ja tapahtui. Lastenlapsia ei yksi periilinen halunnut hautajaisiin, koska hänen perintö tulisi siitä pienenemään. Minä siivosin tämän perillisen huuushollin hautajaisia varten, että sai jotan korvasta hautajaiskahveista, muuten olisi varmaan pitänyt antaa kahvirahaa. Olisihan voitu ottaa serakuntakodilta tila, mutta se olisi taas ollut kulu, joka pienentää perintöä.
        Perillinen oli hankkinut kaikenlaista sälää kotiinsa, jotka meni hautajaiskuluihin. Kuvitelmat meni pieleen sen verran, että kaikille kuuluu lakiosa ja se lienee ollut katkera pala, kun ei ole enää yhteyttä häneen.

        Ei tullut mitään "perintöä", kun kaiken pisti menemään. Sai omilta vanhemmiltaan runsaasti, muttei halunnut mitään lapsilleen jättää. Mutta hautajaiset olivat komeat.


    • Anonyymi

      Onpa taas hyvänmielen ketju?

      #Kaikki tuo jonka elin, jonka lahjaksi sain, on tallella sielussani. Ei mikään minulta milloinkaan voi aarteita Jumalani pois ottaa, ne ainaiseksi jää, yötaivaalla kimmeltää"

      Sitten maahanpanijaisiin

      • Anonyymi

        Niin! Se aika on meiltä jo ohi mennyt, kun nuorena kuolee tulee kaunis ruumis.


    • Anonyymi

      Ei ei ei näyttäviä itkemisspektaakkeleita kaikkine vakitapoineen, näyttämistä, että fiksuja ollaan, hyvä tapaisia sivistyneitä kansalaisia.
      Ei lehtikuulutuksia, vain edullisessa arkussa tuhkaaminen ja edullisessa uurnassa kotiin ja omalle maalle sirottelu.

    • Niin. Nämä taitavat olla niitä makuasiota jotka jokainen perikunta hoitaa omalla tavallaan. Nythän on joillekin tullut tavaksi suunnitella itse omat hautajaisensa alusta loppuun. Siinä ei ole muilla nokan koputtamista.

      • Anonyymi

        Olen tainnut haudata täällä itseni jo muutaman kerran.
        Vain tämä: vaatimattomasti, eleettömästi, ei mitään spektaakkelia, ei näytelmää.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tainnut haudata täällä itseni jo muutaman kerran.
        Vain tämä: vaatimattomasti, eleettömästi, ei mitään spektaakkelia, ei näytelmää.

        Beng

        Kyllä olis kiva, kun järjestettäisiin oikein kunnon peijaiset; hyvää musiikkia, hyvää ruokaa ja innostunut eteenpäin katsova fiilis. En näe maailmaa tai elämää synkkänä, niin miksi hautajaisissa pitää synkistellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tainnut haudata täällä itseni jo muutaman kerran.
        Vain tämä: vaatimattomasti, eleettömästi, ei mitään spektaakkelia, ei näytelmää.

        Beng

        Kyllä, noin, ei ees lehtiin ilmoitusta! Eikä mitään kukkanerta kotiin? Eikä hautuumaalle kukkaseppelemerta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olis kiva, kun järjestettäisiin oikein kunnon peijaiset; hyvää musiikkia, hyvää ruokaa ja innostunut eteenpäin katsova fiilis. En näe maailmaa tai elämää synkkänä, niin miksi hautajaisissa pitää synkistellä.

        Eihän vaatimattomuus ja eleettömyys ole synonyymejä synkistelylle?

        Beng


    • Anonyymi

      Isot peijaiset ovat pinttynyt tapa, luullaan että niin pitää tehdä. Kuka sen määrää, omaiset ja kylän miehet ettei tulsi tunnetta ettei ole rahaa edes hautajaisia hommata, teeskentelyä. Nyt viimostaan olmaistaan että kaikki rakastivat niin sanomattoman paljon.Aitoa suremista on omassa hiljaisuudessa sureminen, eikä sekään ole pakollista, sureminen.

      • Anonyymi

        En tarkoittanut "isoja" peijaisia, vaan kunnon peijaisia! En millään ilveelläkään saa aikaiseksi "isoja" peijaisia, vaan tarkoitin hauskoja, joissa ne muutama ihminen, jotka ehkä tulisivat, pistäisivät jalalla koreasti ja söisivät hyvin. Laittaisivat siihen omaan olemiseensa rahat. Ei minulla ole olemassa mitään "kylän miehiä", eikä ketään kenelle tarvitsee näyttää hautajaisiin menevä raha. Mahdollisimman huomaamattomasti, mutta hauskasti niille muutamille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoittanut "isoja" peijaisia, vaan kunnon peijaisia! En millään ilveelläkään saa aikaiseksi "isoja" peijaisia, vaan tarkoitin hauskoja, joissa ne muutama ihminen, jotka ehkä tulisivat, pistäisivät jalalla koreasti ja söisivät hyvin. Laittaisivat siihen omaan olemiseensa rahat. Ei minulla ole olemassa mitään "kylän miehiä", eikä ketään kenelle tarvitsee näyttää hautajaisiin menevä raha. Mahdollisimman huomaamattomasti, mutta hauskasti niille muutamille.

        Just noin!


    • Anonyymi

      Kuinkahan vähimmällä voisi täältä lähteä sen jälkeen kun itse ei enää voi vaikuttaa?
      Ja halvallakin. Ei omaisten tarvi tammiarkkua ostaa minulle, kyllä se kunnioitus näytetään elävänä minulle ja muulla tavlla eikä esitellä että nyt haudataan tammilaatikossa arvostetaan niin paljon, enemmän kuin niitä jotka vain tavallisessa halavemmassa krematorion uuniin pukataan.
      Tuhkat mukaan ja ripottelu rauahaalseen paikkaan, se on siinä.
      Vaivannanäkö kuoltuani mahdollimman pieni muille. Halutessaan voivat muistella missä sattuvat olemaankin milloinkin, vaikka saunan lauteilla, esim.

    • Tantonsa hautauksen ja mahdollisten peijaisten suhteen kannattaa kertoa ajoissa jälkeen jääville, josko he sitten noudattaisivat kuolleen tahtoa. Kalliiksihan hautajaiset ja peijaiset tulee, joten luulisi perillisten olevan tyytyväisiä jos ei pesän rahoja tarvitse hautajaisiin ja peijaisiin laittaa. Itse olen lapsiani ohjeistanut jo aikaa sitten, ja uskon että he toiveeni mukaan toimivat.

    • Anonyymi

      Newer, Tammista arkkua, typeryyttä!

    • Anonyymi

      Kaikki muu onnistuu noin mutta pikku ilmoitus lehteen joutuu laittaa!!!!!

      • Anonyymi

        ja siinä lukis; nasta lautaan ja mummo hautaan😂⚰🕳


      • Anonyymi

        Joutuuko?
        Kahden työkaverin kohdalla en nähnyt minkäänlaista ilmoitusta lehdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joutuuko?
        Kahden työkaverin kohdalla en nähnyt minkäänlaista ilmoitusta lehdessä.

        Kait vain sen takia että ei vastaan tule kiusallisia tilanteita joissa tuttu ei tiedä kuolemasta
        Kysyy onko se ollut lehdesÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joutuuko?
        Kahden työkaverin kohdalla en nähnyt minkäänlaista ilmoitusta lehdessä.

        Eikö se ole sopima tonta!


      • Anonyymi

        Kuolinilmoitus ei ole pakollinen, samanlainen tapa vain kuin muutkin hautausseremoniat. Seurakunnallisista ilmoituksista löytyy kuolleet(kin). - Nm. Kultturellisia kujeita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolinilmoitus ei ole pakollinen, samanlainen tapa vain kuin muutkin hautausseremoniat. Seurakunnallisista ilmoituksista löytyy kuolleet(kin). - Nm. Kultturellisia kujeita

        Missä näkyy seurakunnalliset ilmot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä näkyy seurakunnalliset ilmot?

        Ei muualla kuin lehdessä. Kuolleita.
        Miks ei kuolemaa voi sanoa tilanteiden sattuessa vaan pelkästään suusanallisesti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä näkyy seurakunnalliset ilmot?

        Paikallislehdissä seurakunnat ilmoittelevat kastetut, vihityt ja kuolleet. Ja muitakin seurakunnan toimintaan liittyviä ilmoituksia. - Nm. Sanomalehti


    • Anonyymi

      Onneksi nykyään yleistyy sellainen tapa, että haudalle viedään vain yksi kukkanen tai pieni vihko. Varsinkin, jos vainaja lähtee poltettavaksi. - Nm. Järjen hiven

    • Anonyymi

      Olen huomannut että nykyisin on yleistynyt että iäkkäämmät ihmiset pitävät isot lähtö juhlat eläessään, jotka vastaavat niitä hautajaispeijaisia. Mielestäni ihan järkevää, näin voi itse osallistua ns. omiin hautajaisiinsa ja näin tavata vielä suuremmalla porukalla läheisiään. Syntymäpäiviä kun ei enää nykyisin vietetä samoin kuin ennenvanhaan oli tapana. Pitää vain pitää juhlat vielä silloin kun itse on juhlimiskunnossa.

    • Anonyymi

      Kyllä pikku ilmoitus aviishiin kuuluu laittaa

    • Anonyymi

      Jos joku tulloo ku korsteenista läksin nii juokoot viinakaappini tyhjäksi! Ei meillä itketä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe