Pelkään aikuistumista.

Anonyymi

Tajusin juuri etä olen puolen vuoden päästä 18 ja se ahdistaa kauheasti. En oikeastaan edes tiedä mitä siinä pelkään, mutta olen todella lapsellinen. Henkinen ikä yhä varmaan luokkaa 7. Kaikki muut aikuistuu jo, mutta itse olen tällainen jälkeen jääny, jota ei esim. seurustelu edelleenkään kiinnosta. Mitä mun pitäis tehdä?

4

195

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moikka!
      Täysi-ikäistymisen kynnyksellä monenlaiset tunteet, myös pelot, ovat aivan normaaleja. Ehkä uudenlainen vastuu itsestä jännittää, tai ei tiedä, mitä elämältään haluaisi. Joskus ei vaan saa tunteistaan selkoa. Moni nuori on saman tilanteen edessä.

      Et mainitse mitään läheisistäsi, perheestä ja ystävistä. Toivottavasti on niin, että sinulla on elämässäsi tärkeitä ihmisiä, joilta olet tähänkin asti saanut tukea. On nimittäin niin, ettei kenenkään – myöskään 18 vuotta täyttäneen tai vanhemmankaan aikuisen – tarvitse pärjätä elämässään yksin. Jos et kuitenkaan voi kääntyä kenenkään läheisen puoleen livenä, ja tuntuu, että tarvitsisit juttukaveria, voit kirjoittaa ajatuksistasi anonyymisti esimerkiksi Sekasin-chatissa tai Tukinet.netissä.

      Mainitset, ettei ”seurustelu edelleenkään kiinnosta” sinua. Ymmärrän kirjoituksestasi, että ehkä ajattelet, että sen tulisi kiinnostaa. Miksi ajattelet niin? Me kehitymme ja kasvamme hyvin eri tahtia. Yhdet kiinnostuvat seurustelusta jo hyvin nuorella iällä, toiset myöhemmin, kolmannet eivät koskaan, ja sekin on ok ja normaalia. Anna itsellesi aikaa asian kanssa. Toki näistäkin pohdinnoista voit jutella noissa jo aiemmin mainitsemissani kanavissa.
      Hyvää syksyä sinulle!
      Terveisin Maria, Saapas Helsinki

    • Anonyymi

      Ota vaan rennosti, ei hätää. Aikuistut omaa tahtiasi. Moni paljon sinua vanhempikin on lapsellinen, jotkut ikuisesti.

    • Anonyymi

      Mä sanon niinkuin muillekin täysi-ikäiseksi tuleville:

      Se että täyttää 18 vuotta ei tarkoita sitä että olisi pakko olla samantien aikuinen, silloin tullaan vasta täysi-ikäiseksi.
      Saa joitain oikeuksia lisää, äänioikeus, ajokortti, pääsee baariin...

      Mutta tosiaan aikuisuus tulee pikkuhiljaa matkan varrella, jokaiselle omaan tahtiinsa, kukaan ei ole ykskaks valmis aikuinen, eikä sitä kukaan voi vaatiakaan.

      Onnea kuitenkin, aloitus on sen verran vanha että aloittajakin on jo reilusti 18-vuotias.

    • Anonyymi

      Älä pelkää täysi-ikäisyyttä! Älä pelkää aikuistumista. Aikuistuminen on laaja käsite ja elämänkokemuksen myötä sitä aikuistuu koko loppuelämänsä ajan. Sinun ei tarvitse vielä tietää mikä haluat olla isona tai suunnitella elämää seuraavan 10 vuoden päähän. Mun mielestä sä elät nyt sitä vaihetta, missä tärkeintä on oppia tuntemaan ittensä ja muistaa että elämässä vain taivas on rajana. Nauti elämästä, ystävistä, perheestä, opiskele, matkusta, kokeile erilaisia töitä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe