Kesällä kun olin juonut paljon viinaa ja ottanut jotain kolmiolääkkeitä niin olin mennyt pettymysteni vallassa netissä haukkumaan erästä puolituttua naista huoraksi joka myös käy usein samassa baarissa kuin minä. No nyt sitten tämä nainen oli siellä samassa baarissa viime viikonloppuna ja olin aika lähellä saada turpaani yhdeltä sen naisen kaverilta kun se tuli mua muistuttamaan kyseisestä tapahtumasta.
Mielipiteitä? Onko yleistä että asperger aiheuttaa tuollaisia tilanteita kun as-henkilö ei kykene hallitsemaan omia tunnetilojaan vaan päästää impulsiivisesti kaiken pahan olon ulos ja purkaa sen johonkin ihmiseen.
Tuo purkaus johtui omalla kohdalla siitä että olin ollut ihastunut kyseiseen naiseen kun se kerran suuteli mua ja antoi ymmärtää että voisi olla jossain muussakin kuin kaveri mielessä kiinnostunut musta mutta en sitten saanutkaan vastakaikua tunteilleni vaan tuo nainen alkoi suhtautua minuun kuin olisin ilmaa hänelle sen jälkeen kun tein tietynlaisen aloitteen. Herkkänä assina en tietenkään kyennyt käsittelemään tuota asiaa rakentavalla tavalla.
KilttiMies89
Aspergerina jouduin taas hankalaan tilanteeseen
30
52
Vastaukset
- Anonyymi
Tuntuu että tuollaista tapahtuu aina toisinaan että minusta tehdään ikäänkuin syntipukki kaikkiin asioihin ja joudun jälkeenpäin selittelemään ja pyytelemään anteeksi käyttäytymistäni.
AhdistunutMies - Anonyymi
Sikäli ehkä osuin oikeaankin haukkuessani kyseistä naista että oon kuullut että se nainen harrastaa paljon irtosuhteita. No rumaa kai se silti on kenestäkään käyttää tuota nimitystä mitä käytin. Sitä vaan assina sanoo helpommin sopimattomia asioita ihmisille.
Kuvittelin kyllä että olisin fiksumpi ihminen ja kaiken tuollaisen käytöksen yläpuolella etten koskaan huorittelisi ketään mutta kaikkea se alkoholi/lääkeongelma ja henkiset paineet näköjään teettää. Aina oppii itsetään jotain uusia puolia. Parempi mun nyt varmasti laittaa korkki kokonaan kiinni.
Meni jo nimimerkitkin sekaisin eli nyt taisin paljastaa tietyssä mielessä itseni. No ei se mitään. Parempi se on kai pelata avoimin kortein...
AhdistunutMies- Anonyymi
Johtuu varmaan juopottelusta eikä Aspergerista.
Ainakin mun hillittömyydet johtuu lääkeainereaktiosta seuranneesta hermostovaurioista jonka aikana minut kaiken kukkuraksi manipuloitiin ihan hullusti. Niin tuon seurauksena olen minäkin vähän nolosti puhellut, mutta en koskaan pelkästään Aspergerin johdosta.
"poiuytrerfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtuu varmaan juopottelusta eikä Aspergerista.
Ainakin mun hillittömyydet johtuu lääkeainereaktiosta seuranneesta hermostovaurioista jonka aikana minut kaiken kukkuraksi manipuloitiin ihan hullusti. Niin tuon seurauksena olen minäkin vähän nolosti puhellut, mutta en koskaan pelkästään Aspergerin johdosta.
"poiuytrerfgh"Aspergereillä näköjään on alttius hillittömiin puheisiin.
Anonyymi kirjoitti:
Aspergereillä näköjään on alttius hillittömiin puheisiin.
Tietämäni mukaan "as-poijulla" ei ole as-diagnoosia vaan kaksisuuntainen mielialasairaus, sen maaninen vaihe meneillään.
- Anonyymi
topcat1 kirjoitti:
Tietämäni mukaan "as-poijulla" ei ole as-diagnoosia vaan kaksisuuntainen mielialasairaus, sen maaninen vaihe meneillään.
Höpö höpö...minulla ei ole ikinä ollut mitään kaksisuúntaisdiagnoosia, mutta taitaa olla Aspergertutkimuksissa erikseen mainittu että mitään semmosia mulla ei ole,
"poiuytrdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö...minulla ei ole ikinä ollut mitään kaksisuúntaisdiagnoosia, mutta taitaa olla Aspergertutkimuksissa erikseen mainittu että mitään semmosia mulla ei ole,
"poiuytrdfghj"Tosiaan hillitön puhuminen alkoi lääkeainereaktiosta ja hermostovauriosta useasta syystä.
Ensinnäkin siitä syystä että halvausoireiden takia kahdeksan vuotta saatoin lähinnä vain maalata, puhua ja kirjoittaa kun muut toiminnon oli lamaantuneet. Niin ne sitte korostuu mihin pystyy
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"poiuytrdfghj"Ei ole mullakaan diagnosoitu kaksisuuntaista, onko se nyt toiselta nimeltään maanis-depressiivisyys tai bipolaarihäiriö. Aspergerin lisäksi on kyllä add, ocd, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, keskivaikea masennus, vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko jne.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mullakaan diagnosoitu kaksisuuntaista, onko se nyt toiselta nimeltään maanis-depressiivisyys tai bipolaarihäiriö. Aspergerin lisäksi on kyllä add, ocd, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, keskivaikea masennus, vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko jne.
AhdistunutMiesMulla on kyllä välillä voimakkaitakin mielialan vaihteluita mutta en tulkitse sitä kaksisuuntaiseksi vaan ihan lääkkeiden haittavaikutuksiksi.
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on kyllä välillä voimakkaitakin mielialan vaihteluita mutta en tulkitse sitä kaksisuuntaiseksi vaan ihan lääkkeiden haittavaikutuksiksi.
AhdistunutMiesLääkeistä tulee Aspergereille helpommin haittavaikutuksia,
Minulla lääkeainereaktio muutti käytöstäni niin että itse onneksi havaitsin sen ja se on ollut todella pelottava kokemus, kun oma käytös yhtäkkiä muuttuu jostain itseen kuulumattomasta syystä.
"poiuytrdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"poiuytrdfghj"Höpö höpö. Miksi sitten käytät psykoaktiiveja lääkkeitä. Ei assi niitä tartte.
- Anonyymi
No, ei kai tuossa ole sen isompaa analysointia. Play stupid games, win stupid prizes.
- Anonyymi
Veikkaan että ei ole Asbergeristä johtuvaa tuollainen käytös viina- ja pilleripäissään. Siihen pystyy ihan varmasti myös ns. terve ihminen. Sekakäyttö etenkin saa ihmeitä aikaan, eli ihminen joka osaa pelkässä humalassa vielä käyttäytyä ihan hyvin saattaa siihen tilaan pillereitä tai jotain muuta sotkiessaan muuttua ihan erilaiseksi käytökseltään. Kun on tarpeeksi sekaisin niin ei osaa säädellä omaa käytöstään eikä aina edes välttämättä tiedä itsekään mitä tekee. Eli kannattaa olla varovainen ettei tapahdu mitään peruuttamatonta, itselleni aikoinaan kävi niin ja kannan siitä seuraukset koko lopun elämääni.
Assburgerina olet mitä otollisin hengilö tekemään väkeviä ILMASTOTEKOJA!
- Anonyymi
Paitsi että mä olen Persu ja pidän tuota Suomea koskevaa ilmastovouhotusta irrelevanttina.
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että mä olen Persu ja pidän tuota Suomea koskevaa ilmastovouhotusta irrelevanttina.
AhdistunutMiesKyllä niitä ilmostotekoja täytyis etupäässä tehdä Yhdysvalloissa, Brasiliassa ja muun muassa Saksassa.
AhdistunutMies
- Anonyymi
"Assburgerina olet mitä otollisin hengilö tekemään väkeviä ILMASTOTEKOJA!"
Ilmeisesti koitit viitata tuolla kommentilla tähän.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/998ac9e1-a009-44ab-b9aa-c5d81e2f98dc
"Jopa Yhdysvaltain presidentti Donald Trump innostui vinoilemaan Thunbergille kommentoimalla, kuinka Thunberg “näyttää onnelliselta nuorelta tytöltä, jolla on edessään valoisa ja ihmeellinen tulevaisuus”. Aspergerin oireyhtymästä kärsivä Thunberg näpäytti takaisin vaihtamalla Trumpin luonnehdinnan sanasta sanaan hänen Twitter-profiilinsa esittelytekstiksi."
Joo no en mene enää nappaamaan samaan aikaan mitään kolmiolääkkeitä alkoholin kanssa, voi käytös muuttua aika ennalta arvaamattomaksi ja muisti ainakin menee helpommin jos ei muuta. Pyrin tässä muutenkin kohtapuoliin ottamaan nenänvalkaisua ainakin 2 kuukautta etten ota alkoholia missään muodossa.
AhdistunutMies- Anonyymi
Aloittaja, sun pitää tietenkin pyytää anteeksi ihmiseltä, jota kohtelit loukkaavasti. Vieläpä erittäin loukkaavasti.
Mitä hän sinulle teki, ei oikeuta - tietenkään - toimimaan noin.
Asia on ihan yksinkertainen. Assi-puolustelut eivät auta tässä pätkääkään.
Minulla on asperger-ystäviä ja oikein ärsyttää, kun kaikki laitetaan syndrooman piikkiin. Saatte muka käyttäytyä ihan holtittomasti. Olkaa sitten yksin. Ette hyväksyisi vastaavaa itsekään.
Eikä tuommoinen sitäpaitsi edes todellisuudessa liity as-syndroomaan mitenkään. Ymmärrät jo itsekin tehneesi väärin, joten ymmärrät assina varmasti myös miten asia korjataan. Anteeksipyyntö ja lupaus, itsellesi ja hänelle, että yrität olla jatkossa toistamatta virhettäsi.
Kaikki tekevät virheitä ja kaikki voivat myös korjata virheensä, jos haluavat.
Asperger ei ole syyntakeeton. Jotkut ihmiset kyllä mielellään heittäytyvät "syyntakeettomiksi" jonkun, vaikka diagnoosin perusteella. Assit eivät ole tästä poikkeus. Väärin se on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja, sun pitää tietenkin pyytää anteeksi ihmiseltä, jota kohtelit loukkaavasti. Vieläpä erittäin loukkaavasti.
Mitä hän sinulle teki, ei oikeuta - tietenkään - toimimaan noin.
Asia on ihan yksinkertainen. Assi-puolustelut eivät auta tässä pätkääkään.
Minulla on asperger-ystäviä ja oikein ärsyttää, kun kaikki laitetaan syndrooman piikkiin. Saatte muka käyttäytyä ihan holtittomasti. Olkaa sitten yksin. Ette hyväksyisi vastaavaa itsekään.
Eikä tuommoinen sitäpaitsi edes todellisuudessa liity as-syndroomaan mitenkään. Ymmärrät jo itsekin tehneesi väärin, joten ymmärrät assina varmasti myös miten asia korjataan. Anteeksipyyntö ja lupaus, itsellesi ja hänelle, että yrität olla jatkossa toistamatta virhettäsi.
Kaikki tekevät virheitä ja kaikki voivat myös korjata virheensä, jos haluavat.
Asperger ei ole syyntakeeton. Jotkut ihmiset kyllä mielellään heittäytyvät "syyntakeettomiksi" jonkun, vaikka diagnoosin perusteella. Assit eivät ole tästä poikkeus. Väärin se on.Mä pyysin jo anteeksi siltä naiselta enkä mä mitään puolustele. Kerroin vain että tämä häiriö aiheuttaa hankalia tilanteita ihan väistämättäkin. Synnynnäinen juttu vähän niinku joku kehitysvamma tai esim homous. Ei noille ihminen mitään itse mahda.
Anonyymi kirjoitti:
Mä pyysin jo anteeksi siltä naiselta enkä mä mitään puolustele. Kerroin vain että tämä häiriö aiheuttaa hankalia tilanteita ihan väistämättäkin. Synnynnäinen juttu vähän niinku joku kehitysvamma tai esim homous. Ei noille ihminen mitään itse mahda.
AhdistunutMiesKyllä tiedän mikä on oikein ja väärin häiriöstäni huolimatta mutta silti oletan että mun elämän vaikeudet ehkä sittenkin liittyy enimmäkseen tähän asburgeriuteen. Tulihan tämä diagnoosi jonka saamisesta omalla kohdalla on vasta noin 9 kuukautta aikaa samalla ehkä pienimuotoisena järkytyksenä mutta oli se myös suuri helpotus kun olen kuitenkin koko elämäni sisimmässäni tuntenut etten ole ihan keskiverto kaduntallaaja.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tiedän mikä on oikein ja väärin häiriöstäni huolimatta mutta silti oletan että mun elämän vaikeudet ehkä sittenkin liittyy enimmäkseen tähän asburgeriuteen. Tulihan tämä diagnoosi jonka saamisesta omalla kohdalla on vasta noin 9 kuukautta aikaa samalla ehkä pienimuotoisena järkytyksenä mutta oli se myös suuri helpotus kun olen kuitenkin koko elämäni sisimmässäni tuntenut etten ole ihan keskiverto kaduntallaaja.
AhdistunutMiesHyvä että tuli kuitenkin pyydettyä anteeksi ja asia sovittua vaikka en usko että tuo kyseinen nainen tulee koskaan unohtamaan sitä että loukkasin häntä eli välit tuskin palaa enää koskaan siihen mitä ne joskus oli.
Ehkä mä haluan oikeuttaa typerän käytökseni tällä häiriöllä koska eihän koulukiusaajatkaan ole ottaneet vastuuta siitä että kiusasivat mua ja pilasivat mun elämän. Multa ei olla tultu edes pyytämään anteeksi näiden kiusaajien toimesta.
Anonyymi kirjoitti:
Mä pyysin jo anteeksi siltä naiselta enkä mä mitään puolustele. Kerroin vain että tämä häiriö aiheuttaa hankalia tilanteita ihan väistämättäkin. Synnynnäinen juttu vähän niinku joku kehitysvamma tai esim homous. Ei noille ihminen mitään itse mahda.
AhdistunutMiesNo jos pyysit jo anteeksi, niin sitten asia on OK. Kuulosti vaan siltä, että puolustelet huonoa ja loukkaavaa käytöstä As-syndroomalla. Ei se sitä kuitenkaan selitä, ainakaan kokonaan. Ja jos, kuten olin lukevinani aloituksesta, selittäisit sitä tosiaan hyvin pitkälti vain As:lla, niin silloinhan anteeksipyyntösikään ei olisi täysin aito. Et siis ottaisi käytöksestäsi kunnolla vastuuta kuitenkaan.
Tiedän, että As. on synnynnäinen, hyvällä ystävällänikin on se. Hyvin usein hän nykyään kuitenkin käyttää sitä tekosyynä loukkaavalle käytökselle, ja myös siihen, ettei hänen muka sen vuoksi tarvitse jatkossakaan erityisesti yrittää muuttaa käytöstään.
Ymmärrän kyllä As:n, olen lukenut siitä, ja kun kuulin asiasta ymmärrän monia piirteitä ystävässänikin paremmin. Perehtyminen Asperger-sy ndroomaan kuitenkin selvitti minulle senkin, että kaikkea mitä hän tekee ei suinkaan voi laittaa neuro-erityisyyden tiliin. Vaan että hän, kuten muutkin ihmiset, loukkaa muita joskus ihan vaan itsekkyyttään ja ajattelemattomuuttaan.
Totean vaan että kannattaisi miettiä, mihin oikeasti itse kykenet. Nimittäin luulen, että olisit kyennyt siinä tilanteessa johonkin parempaan.
Meillä kaikilla ihmisillä on tapa oikaista siitä mistä aita on matalin. On kiva jos on joku helppo tekosyy millä pääsee tarkastelemasta omia mokiaan turhan läheltä. On omakin etu, jos pystyy vaatimaan itseltään vähän enemmän. Sitten voi onnitella itseään, että kestinpä, en menettänyt malttiani vaikka oli vaikea tilanne.
Ja myös, että jos kuitenkin toimii tavalla, jota ei itsekään hyväksy, niin antaa itselleen mahdollisuuden pyytää anteeksi ja hyvittää. Voi siis myös koettaa hyvittää tekoaan jotenkin. Ei tarvitse jäädä rypemään itsesyytöksissä (joihin usein liittyy itsesääliäkin...) Vaan voi koettaa käytännössä toimia jotenkin loukkaamansa henkilön parhaaksi. Jos välit ovat poikki kuten ilmeisesti teillä kahdella nyt, niin voi koettaa jonkun muun henkilön kohdalla joskus tehdä jotain hyvää. Olla vaikka ystävällinen joissakin tilanteissa, kun joku toinen tarvii sitä. Se on sellainen "kosminen" kiertokulku...: )
Sullekin on kertynyt turhan paljon diagnooseja, as:n lisäksi. Veikkaan, että suurin osa niistä on turhia, kärsit vaan niiden leimojen painolastista. Kun ongelmien syy on varmasti vaan erityisen vaikeat elämänolot. Diagnooseissa on sekin vika, että ne, kuten as-diagnoosikin, tekevät vaikeaksi ottaa vastuuta. Tavallaan päästävät pälkähästä, "kun oon tämmönen", mutta vievät myös aseman vastuullisena kansalaisena ja kanssaihmisenä.
Se että kirjoitit tänne tuosta asiasta, osoittaa, että mietit vastuukysymyksiä, ja olet kykenevä kantamaan vastuuta. Onnittelut. Ja puhtia jatkoon. :)
-edellinen
- Anonyymi
"Kaikki tekevät virheitä ja kaikki voivat myös korjata virheensä, jos haluavat.
Asperger ei ole syyntakeeton. Jotkut ihmiset kyllä mielellään heittäytyvät "syyntakeettomiksi" jonkun, vaikka diagnoosin perusteella. Assit eivät ole tästä poikkeus. Väärin se on."
Sitten on niitä ihmisiä jotka ei edes halua eikä pyri korjaamaan käytöstään koska eivät näe siinä mitään korjattavaa esim narsistit, psykopaatit. Varmaan monet koulukiusaajat ovat juuri tällaisia ihmisiä tai sitten heitä itseäänkin on kiusattu ja haluavat kostaa sen eteenpäin.
AhdistunutMies
AhdistunutMies- Anonyymi
Niinpä.
-edellinen - Anonyymi
"Multa ei olla tultu edes pyytämään anteeksi näiden kiusaajien toimesta. "
Se onkin tosi väärin. Mielestäni ei tarvitsekaan antaa anteeksi...
Riittää, ettei itse laita vahinkoa kiertämään. Jos vain pystyy siihen...
-edellinen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Multa ei olla tultu edes pyytämään anteeksi näiden kiusaajien toimesta. "
Se onkin tosi väärin. Mielestäni ei tarvitsekaan antaa anteeksi...
Riittää, ettei itse laita vahinkoa kiertämään. Jos vain pystyy siihen...
-edellinen"kun olen kuitenkin koko elämäni sisimmässäni tuntenut etten ole ihan keskiverto kaduntallaaja. "
Olet vaan persoonallinen, ainutkertainen ihminen, niin kuin kaikki muutkin. Noista diagnooseista on niin hirveästi haittaa kaikille, luulen. Asperger-syndrooma on vaan ns. hermostollista erityisyyttä, ja siihen kuuluu paljon positiivisia piirteitä, kuten tunnontarkkuus ja pyrkimys vilpittömyyteen/vaikeus teeskennellä. Mutta loppujen lopuksi jokainenhan on myös jollain tavalla hermostollisesti persoonallinen ja erityinen.
As-diagnoosi on kuitenkin paljon fiksumpi diagnoosi kuin useimmat varsinaiset psykiatrian diagnoosit. Psyykediagnoosit ovat epätieteellisiä, sitä mieltä ovat nykyään monet alan asiantuntijatkin. Diagnooseja saavat ihmiset, jotka ovat kokeneet tavallista vaikeampia kasvuoloja, mm. juurikin koulukiusaamista. Oikeasti he ovat vain joutuneet kamppailemaan niin paljon, että voimat ovat jossain vaiheessa loppuneet. Ja sitten heitä syyllistetään ja leimataan siitä. Ne leimaavat, jotka ovat itse päässeet helpommalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti37039462Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1087937Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315790Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214288Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi603704Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta523407Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D732905- 262642
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182341En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122174