Kurdi perheitä???

Hattunen

Onko muita kurdi-perheitä? Itsellä mies Iranin Kurdistanista...Olis kiva jutella, en muita tunne...

71

21753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä ja tyttö

      heipä hei vaan.
      Meillä on isäntä turkin kurdi.Tosin ei olla kovin vankalaa pohjalla suhteessamme..kateellinen olen jos teillä menee niin hyvin.
      meillä on aika pieni tyttö...ja paljon pieniä ongelmia mistä syntyy iso ongelma:)
      ehkä toisen ymmärtämättömyys, puolin sun toisin, on suurin riidan aiheemme...ja sitten on lapsen kasvatus ja kulttuurierot...
      toistaiseksi ollaan yhdessä.
      Mistäpäin suomea ootte?
      harvemmin olen itse törmännyt ihan toimivaan monikulttuurisuhteeseen...ja olen nähnyt kuitenkin aika montaa...
      tyttärellemme kuitenkin annamme kaikkemme vaikkei aina toisiamme ymmärretäkkän.

      • Hattunen

        Meilläkin tyttö 1v9kk ja nyt syntyi poika, joka tällä hetkellä 3vkon ikäinen :). Asustellaan Vaasassa..Kyllähän niitä ongelmia tulee joka suhteessa, oli se mies sitten mistä vaan mutta ulkomaalaisen kanssa tietenkin nää kulttuurierot sun muut vaikeuttaa vielä entisestään..Pitäs vaan yrittää joustaa ja löytää sellanen "kultainen" keskitie, ettei eletä vaan sen toisen osapuolen kulttuurin mukaan. Meilläkin on kyllä riitoja ollut, ja just noi kulttuurierot ne hankalimmat. Mutta aina on puhumalla selvitty. Ongelmia varmasti tulee, tässä kun lapset kasvaa ym. mutta toivottavasti ei ylitsepääsemättömiä. Toivotaan, että saatte vielä suhteen kuntoon jos vaan mahdollista..Lapsen takia kannattaa ainakin yrittää! Kivaa kevään odotusta sulle ja tytölle :)!


    • Me vaan :)

      Mieheni on Turkin kurdi ja meillä on yksi poika.

    • Niisku

      täällä myös yksi Kurdiperhe,mies Turkinkurdi.Meillä on tyttö,1v4kk ja toinen syntyy toukokussa.

      • Helmi77

        Meilläkin tyttö 1v9kk just täytti sekä poika 3vkoa :) Ja mies on iranin kurdi.. Missäs päin te asustelette? Me vaasassa..


      • tellervo
        Helmi77 kirjoitti:

        Meilläkin tyttö 1v9kk just täytti sekä poika 3vkoa :) Ja mies on iranin kurdi.. Missäs päin te asustelette? Me vaasassa..

        helsingissä, isä oli irakin kurdi


      • Niisku
        Helmi77 kirjoitti:

        Meilläkin tyttö 1v9kk just täytti sekä poika 3vkoa :) Ja mies on iranin kurdi.. Missäs päin te asustelette? Me vaasassa..

        Me Lappeenrannassa.Onko täältä päin ketään?


      • Täällä
        Niisku kirjoitti:

        Me Lappeenrannassa.Onko täältä päin ketään?

        Lpr myöskin!


    • asiaa...

      Kaveri oli naimisissa Turkin kurdin kanssa ja erosi sairaalloisen mustasukkaisuuden ja väkivallan takia.

      Olen myös "tuntenut" monia Turkin kurdeja. Yksi näistä iski kaveriani samaan aikaan kun vaimonsa oli synnytyssairaalassa.

      Ei kaikki ulkomaalaiset ole kuitenkaan uskottomia k***päitä, kuten ei kaikki suomalaisetkaan. Mutta Turkin kurdiin en ikävä kyllä luottaisi pätkääkään.

      • caronna

        mikäs juuri turkin kurdeissa on niin epäluotettavaa?itelläni sellainen ja suomeen tulossa piakkoin ja en kyllä rehellisempää ihmistä ole vielä tavannut....hän haluaa tehdä aina kaiken oikeen ja ajatuksella ...ei saa yleistäääääää.....


      • K.f

        Olet oikiessä ,minä kin olen sama mielta


    • Ävin

      Terve!Täällä kanssa yksi kurdi-perhe,mies on iranin kurdi ja meillä on 2 lasta ja asustellaan hml:ssa!Yhteistä elämää on kertyny jo 6 vuotta ja on ollu niin ylämäkeä kuin alamäkeäkin,mutta vielä rakkaus kukoistaa;)!!

      • Helmi77

        Meilläkin kaksi lasta, ja mies siis iranin kurdi...Asustellaan vaasassa.. Joo, kyllähän niitä ylä- ja alamäkiä ollu täälläki, niinku varmaan joka suhteessa..Riitoja on tullu lähinnä kulttuurierojen takia,mutta ei mitään ylitsepääsemättömiä ainakaan vielä...Hyvää jatkoa teille sinne!:)


      • Rina
        Helmi77 kirjoitti:

        Meilläkin kaksi lasta, ja mies siis iranin kurdi...Asustellaan vaasassa.. Joo, kyllähän niitä ylä- ja alamäkiä ollu täälläki, niinku varmaan joka suhteessa..Riitoja on tullu lähinnä kulttuurierojen takia,mutta ei mitään ylitsepääsemättömiä ainakaan vielä...Hyvää jatkoa teille sinne!:)

        Kurdimies (n. 50 v.)tuli juttusille usean kuukauden ajan ja kyseli perhesuhteita, pyysi kylään, pyysi ystäväksi. Juttelin kun halusin olla ystävällinen, en enempää. Päästin hänet kuukausien jälkeen kotiini. Hän oli hyvin kiitollinen ystävällisyydestäni. Hän osasi vähän suomea, ei englantia eikä osaa lukea. Hän vonkaa seksiä ihan vaivaksi asti. On eronnut mutta asuu lasten kanssa. Tuo minulle ruokaa??? ja on hyvin kiinnostunut voinnistani jne. Olen aika pihalla hänen kanssaan. Hän on käynyt luonani jo usein mutta ei kerro perheelleen minusta vaan kertoo olevansa kävelemässä ym. En saa kerrottua kieliongelman vuoksi, mitä minä haluan. Olen oppinut pitämään hänestä paljon. Hänessä on paljon hyvää, jota arvostan ja kiinnostaa tutustua enemmän mutta epäröin ja kovasti. Jos joku haluaa kommentoida, olisin kiitollinen.


      • gkfju
        Rina kirjoitti:

        Kurdimies (n. 50 v.)tuli juttusille usean kuukauden ajan ja kyseli perhesuhteita, pyysi kylään, pyysi ystäväksi. Juttelin kun halusin olla ystävällinen, en enempää. Päästin hänet kuukausien jälkeen kotiini. Hän oli hyvin kiitollinen ystävällisyydestäni. Hän osasi vähän suomea, ei englantia eikä osaa lukea. Hän vonkaa seksiä ihan vaivaksi asti. On eronnut mutta asuu lasten kanssa. Tuo minulle ruokaa??? ja on hyvin kiinnostunut voinnistani jne. Olen aika pihalla hänen kanssaan. Hän on käynyt luonani jo usein mutta ei kerro perheelleen minusta vaan kertoo olevansa kävelemässä ym. En saa kerrottua kieliongelman vuoksi, mitä minä haluan. Olen oppinut pitämään hänestä paljon. Hänessä on paljon hyvää, jota arvostan ja kiinnostaa tutustua enemmän mutta epäröin ja kovasti. Jos joku haluaa kommentoida, olisin kiitollinen.

        unelma mies. Varmasti tulee olemaan oikein ruusuinen tulevaisuus noin "ihanalta" vaikuttavan miehen kanssa.


      • Kohtalotoveri
        Rina kirjoitti:

        Kurdimies (n. 50 v.)tuli juttusille usean kuukauden ajan ja kyseli perhesuhteita, pyysi kylään, pyysi ystäväksi. Juttelin kun halusin olla ystävällinen, en enempää. Päästin hänet kuukausien jälkeen kotiini. Hän oli hyvin kiitollinen ystävällisyydestäni. Hän osasi vähän suomea, ei englantia eikä osaa lukea. Hän vonkaa seksiä ihan vaivaksi asti. On eronnut mutta asuu lasten kanssa. Tuo minulle ruokaa??? ja on hyvin kiinnostunut voinnistani jne. Olen aika pihalla hänen kanssaan. Hän on käynyt luonani jo usein mutta ei kerro perheelleen minusta vaan kertoo olevansa kävelemässä ym. En saa kerrottua kieliongelman vuoksi, mitä minä haluan. Olen oppinut pitämään hänestä paljon. Hänessä on paljon hyvää, jota arvostan ja kiinnostaa tutustua enemmän mutta epäröin ja kovasti. Jos joku haluaa kommentoida, olisin kiitollinen.

        Ukko mies olekos höynäytettävä Rina?


    • serda

      mieheni on turkin kurdi ja olemme olleet n.9v yhdessä ja onnellisesti.nuorena menimme yhteen ja
      nyt olemme vuoden yrittäneet vauvaa kovasti,yksi keskenmeno jo ollut.käymme töissä molemmat ja vapaa-ajat vietämme suurimmaksi osaksi yhdessä.kyselisin nyt muilta että miten teidän miehet kotona viihtyvät,koska muutama ystäväni aina valittaa kun mies(turkkilainen)ei viihdy kotona.aikaisemmin omakin mieheni oli aina menossa mutta on jo viime vuosina paljon rauhoittunut ja viihtyy myöskin kotona,joskin soffalla tai tietokoneen ääressä mutta kotona kuitenkin ja meillä on hauskaa yhdessä voisi sanoa että olemme myös hyviä ystäviä.ja mikä muuten miehissä on he luulevat että kun pillerit lopettaa nainen tulee "naps" raskaaksi? meillä on jo vuosi mennyt yrittämiseen ja nyt vasta hän on tajunnut ettei kaikki ole niin yksinkertaista.ja hänkin aina petty yhtälailla kuin minäkin jos minun menkat alkaa,kyllä sitä miehilläkin on näköjään kuumeilua.on nyt ollut muutama viikko outo olo josko se testi kohta jo plussaa näyttäisi,ollaan niin ahkerasti hommailtu...

      • Santtuli77

        Hei! Mulla siis avokki iranin kurdi...Olemme ollut n.3vuotta vasta yhdessä ja kahden pienen lapsen vanhemmat jo. En olis silloin alussa uskonut, että näin nopeasti käy mutta molemmat ollaan jo sen ikäsiä ja haluttiin heti perhettä alkaa perustamaan kun kummallakin jo monta suhdetta takana ja heti tuntu että tästä vois jotain nyt tullakkin :) Kaikki on mennyt todella hyvin! Esikoistyttöä osoteltiin innolla ja mies oli alusta asti mukana vauvan hoidossa ja on edelleen aivan mahtava isä!! Nyt tyttö jo 1v10kk ja toinen lapsemme poika 9vkon ikäinen :) En muuten olis miehen kanssa näin aikasin lähtenyt perhettä perustamaan, mutta alussa hoidimme paljon miehen siskon vauvaa ja muita lapsia ja silloin jo huomasin kuinka hyvä ja huolehtiva isä miehestä tulis. Ja eipä tosiaan ole tarvinut katua, lapset on hänelle kaikki kaikessa ekä yhtään riitaa olla saatu aikasex! Tietysti just toi kun puhuit että miehet ois paljon pois kotoa, niin meilläkin mies olisi aika usein ystäväperheen luona iltaa istumassa työn lisäx. Mutta sehän kuuluu heidän kulttuuriin, ja kun moku suhteen on perustanut pitäs löytää sellanen "kultainen keskitie", että molempien kulttuureja otettas huomioon. Meillä kyllä muuten ihan suomalainen "kulttuuri"...Lapsetkin kastettu ym. vaikka mies on muslimi, mutta tahtoi näin. Eikä mua ainakaan haittaa toi vaikka mies kavereidensa luona istuukin, kaikilla melkein jo useampi lapsi ja mies ottaa tyttömme usein mukaan ja siellä tyttö tykkää leikkiä kavereiden kanssa ja itse saan "levätä" kotosalla tai nyt vauvan kanssa ihana olla välillä ihan kaksistaan ja puuhailla kaikenlaista :) Toivotaan, että teilläkin vielä tärppää, ei siitä kannata turhaa stressiä ottaa unohtakaa koko juttu hetkeksi ja keskittykää vain toisiinne. Uskon, että kun te jo noinki kauan ootte yhdes ollut ja tunnet miehes jo varmaan hyvin niin ei pitäs suurempia ongelmia tulla enää lapsenkaan kanssa. Meiän suhdetta lapset on ainakin vaan lujittanut, ja onhan ne aivan ihania! :) Tsemppiä teille!!! Tärppionnea!


      • recep

        merhaba nasilsin??


      • 1980
        Santtuli77 kirjoitti:

        Hei! Mulla siis avokki iranin kurdi...Olemme ollut n.3vuotta vasta yhdessä ja kahden pienen lapsen vanhemmat jo. En olis silloin alussa uskonut, että näin nopeasti käy mutta molemmat ollaan jo sen ikäsiä ja haluttiin heti perhettä alkaa perustamaan kun kummallakin jo monta suhdetta takana ja heti tuntu että tästä vois jotain nyt tullakkin :) Kaikki on mennyt todella hyvin! Esikoistyttöä osoteltiin innolla ja mies oli alusta asti mukana vauvan hoidossa ja on edelleen aivan mahtava isä!! Nyt tyttö jo 1v10kk ja toinen lapsemme poika 9vkon ikäinen :) En muuten olis miehen kanssa näin aikasin lähtenyt perhettä perustamaan, mutta alussa hoidimme paljon miehen siskon vauvaa ja muita lapsia ja silloin jo huomasin kuinka hyvä ja huolehtiva isä miehestä tulis. Ja eipä tosiaan ole tarvinut katua, lapset on hänelle kaikki kaikessa ekä yhtään riitaa olla saatu aikasex! Tietysti just toi kun puhuit että miehet ois paljon pois kotoa, niin meilläkin mies olisi aika usein ystäväperheen luona iltaa istumassa työn lisäx. Mutta sehän kuuluu heidän kulttuuriin, ja kun moku suhteen on perustanut pitäs löytää sellanen "kultainen keskitie", että molempien kulttuureja otettas huomioon. Meillä kyllä muuten ihan suomalainen "kulttuuri"...Lapsetkin kastettu ym. vaikka mies on muslimi, mutta tahtoi näin. Eikä mua ainakaan haittaa toi vaikka mies kavereidensa luona istuukin, kaikilla melkein jo useampi lapsi ja mies ottaa tyttömme usein mukaan ja siellä tyttö tykkää leikkiä kavereiden kanssa ja itse saan "levätä" kotosalla tai nyt vauvan kanssa ihana olla välillä ihan kaksistaan ja puuhailla kaikenlaista :) Toivotaan, että teilläkin vielä tärppää, ei siitä kannata turhaa stressiä ottaa unohtakaa koko juttu hetkeksi ja keskittykää vain toisiinne. Uskon, että kun te jo noinki kauan ootte yhdes ollut ja tunnet miehes jo varmaan hyvin niin ei pitäs suurempia ongelmia tulla enää lapsenkaan kanssa. Meiän suhdetta lapset on ainakin vaan lujittanut, ja onhan ne aivan ihania! :) Tsemppiä teille!!! Tärppionnea!

        Toivon parasta!

        -vaikkakin kärsin tällä hetkellä luotto pulaa kurdeihin maksamattoman palkkani suhteen!

        Yritän ajatella asian kumminkin ettei kaikki ole samanlaisia. Me suomessa luodaan yhteinen ympäristö kaikille jotka haluavat tulla kuuluksi ja myöskin unohtamatta meidän historiaamme!

        Mua ottaa päähän jopa niiden kurdien puolesta jotka tekee hyvin asiat maksaen palkat ajoissa työntekijöille. -mutta mulla tullut aika paha luottamus pula ja aion boikotoida jopa heidän ravintoloita kautta maan?

        -Me ollaan suomalaiset myöskin tapeltu tää maa itsenäiseksi ja luotu myös ulkolaiselle verovapaudet aloittaessaan yritystä.

        Mutta muistutus kuinka kauan tämä elää meidän keskuuudessa oikeutettuna? Kuinka kauan nämä tajuaa että mistä nämä arvot ovat meiltä suomalaisilta lähtöisin?

        -Se mite me suomi hoidetaa asiat kaikkien puolesta olemme ykkösiä siin mutta kun tulee aika vaatia omaamme me olemme viimeisiä?


      • Ap viestiketjun aloittaja s...
        1980 kirjoitti:

        Toivon parasta!

        -vaikkakin kärsin tällä hetkellä luotto pulaa kurdeihin maksamattoman palkkani suhteen!

        Yritän ajatella asian kumminkin ettei kaikki ole samanlaisia. Me suomessa luodaan yhteinen ympäristö kaikille jotka haluavat tulla kuuluksi ja myöskin unohtamatta meidän historiaamme!

        Mua ottaa päähän jopa niiden kurdien puolesta jotka tekee hyvin asiat maksaen palkat ajoissa työntekijöille. -mutta mulla tullut aika paha luottamus pula ja aion boikotoida jopa heidän ravintoloita kautta maan?

        -Me ollaan suomalaiset myöskin tapeltu tää maa itsenäiseksi ja luotu myös ulkolaiselle verovapaudet aloittaessaan yritystä.

        Mutta muistutus kuinka kauan tämä elää meidän keskuuudessa oikeutettuna? Kuinka kauan nämä tajuaa että mistä nämä arvot ovat meiltä suomalaisilta lähtöisin?

        -Se mite me suomi hoidetaa asiat kaikkien puolesta olemme ykkösiä siin mutta kun tulee aika vaatia omaamme me olemme viimeisiä?

        Hei! Kirjoituksesi hyvä, ja pistää ajattelemaan. Toivottavasti saat palkkasi pikapikaa käteen, ärsyttävää tollanen kun ei ajoissa makseta. Toivottavasti hyvä syy...T:Ap (Meillä muutes jo 4:s muksu tulossa ja yhessä ollaan vieläkin ;) )


    • Moppileski

      Hei!
      Olen naimisissa Irakin kurdin kanssa. Olemme erittäin onnellisia. Kurdikulttuuriin olen perehtynyt hyvin ja olen vieraillut Kurdistanissa.

      Pyöritän suomalaisten naisten vertaistukiryhmää Helsingissä.Perustamme edunvalvontajärjestöä parhaillaan. Me kaikki olemme naimisissa/avoliitossa ulkomaalaisen miehen kanssa. Joitakin kurdin kanssa naimisissa olevia löytyy myös ryhmistämme.

      Lisätietoa toiminnastamme saat minulta laittamalla sähköpostia [email protected] - osoitteeseen. Haluaisin mielelläni ystäviksi naisia, jotka ovat naimisissa/avoliitossa kurdin kanssa. Voit siis laittaa e-mailia myös ystävystymistarkoituksessa.

      • aapo_

        onne teille kivasti..


      • axl2

        Mitä mieltä siitä, että kurdikulttuurissa vain miehet saavat ottaa suomalaisia puolisoja, mutta naiset taas varataan vain kurdimiehille...?


    • meilläkin

      Mieheni on Turkista. 5 vuotta yhdessä, 3 naimisissa ja esikoinen syntyy joulukuussa.

    • azad_!2

      tää on pelle juttu kyllä ne iranilaiset ovat niin typeräitä... heillä on tärkeää vaan uskonto ei muuta......EVVK....

      • Kurdistanakm

        Oks varmaa että oot iranilainen mietipä udellen ettet oo juoppo suomalainen paraskin puhuja te suomalaiset ette pysty hoitaman omaa äitiä, isä, isoäitiä, isoisä ja panette vanhustalon yksin kärsimään ja käytte siellä vuodessa 1 kerta. Jo nuoruudessa haukutte äitiänne isänne vaikka millä haukkumasanalla huh onneksi olemme islamilaisia niin emme voi olla huoria ja juoppoja kuin te tyhmät suomalaiset.
        Ette ole läheskään pikkuisen verrattuna meitä parempia ettekä tule olemaan koska sukupolvesta toiselle tulette aina olemaan huoria lesboja juoppoja. Etkö tyhmä tiedä että islam opettaa huolehtiman perheestä eikä päinvastoin.


      • sumaya
        Kurdistanakm kirjoitti:

        Oks varmaa että oot iranilainen mietipä udellen ettet oo juoppo suomalainen paraskin puhuja te suomalaiset ette pysty hoitaman omaa äitiä, isä, isoäitiä, isoisä ja panette vanhustalon yksin kärsimään ja käytte siellä vuodessa 1 kerta. Jo nuoruudessa haukutte äitiänne isänne vaikka millä haukkumasanalla huh onneksi olemme islamilaisia niin emme voi olla huoria ja juoppoja kuin te tyhmät suomalaiset.
        Ette ole läheskään pikkuisen verrattuna meitä parempia ettekä tule olemaan koska sukupolvesta toiselle tulette aina olemaan huoria lesboja juoppoja. Etkö tyhmä tiedä että islam opettaa huolehtiman perheestä eikä päinvastoin.

        Slaw!ihan ok toi sun kirjotus mutta sä kiroilet siinä ehkä vähän liikaa! :D :D


      • u8u8
        Kurdistanakm kirjoitti:

        Oks varmaa että oot iranilainen mietipä udellen ettet oo juoppo suomalainen paraskin puhuja te suomalaiset ette pysty hoitaman omaa äitiä, isä, isoäitiä, isoisä ja panette vanhustalon yksin kärsimään ja käytte siellä vuodessa 1 kerta. Jo nuoruudessa haukutte äitiänne isänne vaikka millä haukkumasanalla huh onneksi olemme islamilaisia niin emme voi olla huoria ja juoppoja kuin te tyhmät suomalaiset.
        Ette ole läheskään pikkuisen verrattuna meitä parempia ettekä tule olemaan koska sukupolvesta toiselle tulette aina olemaan huoria lesboja juoppoja. Etkö tyhmä tiedä että islam opettaa huolehtiman perheestä eikä päinvastoin.

        islam aiheuttaa vaan pelkkää pahaa ja eripuraa joka paikassa. Islamin ihmisarvot on perseestä.
        Te islaminuskoiset itse juotte viinaa ja huoraatte kaikista eniten, mutta te teette sitä yöllä, ni se teidän allahi ei näe sitä. aika naurettavaa pelleilyä.


      • kurddmies
        Kurdistanakm kirjoitti:

        Oks varmaa että oot iranilainen mietipä udellen ettet oo juoppo suomalainen paraskin puhuja te suomalaiset ette pysty hoitaman omaa äitiä, isä, isoäitiä, isoisä ja panette vanhustalon yksin kärsimään ja käytte siellä vuodessa 1 kerta. Jo nuoruudessa haukutte äitiänne isänne vaikka millä haukkumasanalla huh onneksi olemme islamilaisia niin emme voi olla huoria ja juoppoja kuin te tyhmät suomalaiset.
        Ette ole läheskään pikkuisen verrattuna meitä parempia ettekä tule olemaan koska sukupolvesta toiselle tulette aina olemaan huoria lesboja juoppoja. Etkö tyhmä tiedä että islam opettaa huolehtiman perheestä eikä päinvastoin.

        Mun oli ihan pakko sanoo tähän väliin että eipäs mennä yleistämään. Olen itse iranin kurdi, enkä todellakaan ole muslimi olen kaikkea muuta kuin muslimi. Suomalaisilla on yleensä tapana yleistää, esim tässäkin tuo yksi yleisti oikein et " iranilaisii ei kiinnosta mikää muu kuin uskonto". Mä en nyt tässä rupea haukkumaan mitään uskontoa tai kulttuuri. Minun isovanhemmat ovat islamiuskoisia ja kunnioitan niitä ketkä uskoo allahiin jne. kunnioitan myös niitä ketkä ovat kristittyjä, buddhauskoisia, hindulaisia jne. Mun mielestä kaikki saa uskoo ihan mihin haluaa. kaikki nämä uskonnot ovat aivan samanlaisia mutta islamia on käännetty pahaan puoleen.Esim. Terroristit alkavat pommittamaan allahin nimissä ja siten ihmiset alkavat solvaamaan islamiuskoisia. Islamissa on myös paljon huonoja puolia esim. En pidä siitä että naisilla on todella huono asema, huivien käyttämisessä ei ole mitään järkeä. Siis mitä helvetin väliä näkyykö hiukset tai ei tai näkyykö sääret tai ei. mulla on sääret ja oon mies, karvainen sellainen. Naisillaki on sääret. mull on hiukset, naisillakin on hiukset. Miks musliminaiset ei sais pitää niitä kauniita ominaisuuksia esillä? miksi miehet saa tehdä ihan mitä lystää?. Jos nyt esim iranissa nähtäis tytön ja pojan kävelevän käsikädessä niin siitä tulis aika paha tuomio. Irania johtaa nykyään Islaminuskonto. n 30 vuotta sitten ei irania johtanut islam vaan siellä oli kuningasvalta. Siellä oli täsmälleen samanlaista kuin nyt suomessa. Naiset ja miehet olivat samassa arvossa, baareja oli, alkoholia oli. Ja niinkuin tämä mies kirjoitti tässä ja haukkui suomalaisia niin tämä juopottelu sun muut on iha kulttuuriseikkoja. jotkut kansat juo enemmän jotkut ei. ja on iranissakin huoria pahempia kuin suomessa, siis aivan järkyttäviä. itse olen käynyt vierailemassa kotimaassani niin siellä naiset oikein ehdotti et "komistus hei nähdäänkö illalla voisit antaa mulle kyytiä" kaikke tällaista.


      • llllllöö
        kurddmies kirjoitti:

        Mun oli ihan pakko sanoo tähän väliin että eipäs mennä yleistämään. Olen itse iranin kurdi, enkä todellakaan ole muslimi olen kaikkea muuta kuin muslimi. Suomalaisilla on yleensä tapana yleistää, esim tässäkin tuo yksi yleisti oikein et " iranilaisii ei kiinnosta mikää muu kuin uskonto". Mä en nyt tässä rupea haukkumaan mitään uskontoa tai kulttuuri. Minun isovanhemmat ovat islamiuskoisia ja kunnioitan niitä ketkä uskoo allahiin jne. kunnioitan myös niitä ketkä ovat kristittyjä, buddhauskoisia, hindulaisia jne. Mun mielestä kaikki saa uskoo ihan mihin haluaa. kaikki nämä uskonnot ovat aivan samanlaisia mutta islamia on käännetty pahaan puoleen.Esim. Terroristit alkavat pommittamaan allahin nimissä ja siten ihmiset alkavat solvaamaan islamiuskoisia. Islamissa on myös paljon huonoja puolia esim. En pidä siitä että naisilla on todella huono asema, huivien käyttämisessä ei ole mitään järkeä. Siis mitä helvetin väliä näkyykö hiukset tai ei tai näkyykö sääret tai ei. mulla on sääret ja oon mies, karvainen sellainen. Naisillaki on sääret. mull on hiukset, naisillakin on hiukset. Miks musliminaiset ei sais pitää niitä kauniita ominaisuuksia esillä? miksi miehet saa tehdä ihan mitä lystää?. Jos nyt esim iranissa nähtäis tytön ja pojan kävelevän käsikädessä niin siitä tulis aika paha tuomio. Irania johtaa nykyään Islaminuskonto. n 30 vuotta sitten ei irania johtanut islam vaan siellä oli kuningasvalta. Siellä oli täsmälleen samanlaista kuin nyt suomessa. Naiset ja miehet olivat samassa arvossa, baareja oli, alkoholia oli. Ja niinkuin tämä mies kirjoitti tässä ja haukkui suomalaisia niin tämä juopottelu sun muut on iha kulttuuriseikkoja. jotkut kansat juo enemmän jotkut ei. ja on iranissakin huoria pahempia kuin suomessa, siis aivan järkyttäviä. itse olen käynyt vierailemassa kotimaassani niin siellä naiset oikein ehdotti et "komistus hei nähdäänkö illalla voisit antaa mulle kyytiä" kaikke tällaista.

        On ehkä hieman yksinkertaista eri maiden prostitioituja, koska se ei kerro oikeastaan mitään näistä maista. Suomessa seksin ostaminen on kiellettyä. Prostituoiduksi joutuneet ovat uhreja, joita ei pidä rankaista, vaan sääliä. Eihän kukaan tee sellaista työtä, jos olisi rahaa. En ymmärrä, miten ehdotukset tyyliin "komistus hei nähdäänkö illalla voisit antaa mulle kyytiä" kuulostavat pahalta? Tällaisia ehdotuksiahan kuulee kaikkialla maailmassa mm. ravintoloissa ja yökerhoissa, eikä kyseessä ole prostituoidut. Välillä tuntuu, että muslimimiehet ovat tavallista herkempiä pettämään ja siksi heidän on pitänyt kieltää naisilta kasvojen tai vartalon näyttäminen.

        Suomalaisilla on yleensä tapana yleistää, esim tässäkin tuo yksi yleisti oikein et " iranilaisii ei kiinnosta mikää muu kuin uskonto"
        Huomasitko, että itsekin juuri yleistit?
        Suomessa kristityt eivät tyypillisesti käy joka viikko edes kirkossa, ehkä vain jouluna ja pääsiäisenä ja jotkut eivät koskaan. Suomessa ei myöskään lakeja perusteta uskonnoille, lait heijastavat yleisiä moraalikäsityksiä, jotka voivat erota paljonkin kristinuskon käsityksistä. Näin Suomessa esimerkiksi homoseksuaaleja ja muita seksuaalivähemmistöjä ei syrjitä kuten muslimimaissa tai kaupat ovat auki sunnuntaisin ja abortti on sallittu tiettyyn viikkoon asti. Kyllähän monille muslimeille uskonto on tärkeämpää kuin kristityille suomalaisille.


      • lepe4
        Kurdistanakm kirjoitti:

        Oks varmaa että oot iranilainen mietipä udellen ettet oo juoppo suomalainen paraskin puhuja te suomalaiset ette pysty hoitaman omaa äitiä, isä, isoäitiä, isoisä ja panette vanhustalon yksin kärsimään ja käytte siellä vuodessa 1 kerta. Jo nuoruudessa haukutte äitiänne isänne vaikka millä haukkumasanalla huh onneksi olemme islamilaisia niin emme voi olla huoria ja juoppoja kuin te tyhmät suomalaiset.
        Ette ole läheskään pikkuisen verrattuna meitä parempia ettekä tule olemaan koska sukupolvesta toiselle tulette aina olemaan huoria lesboja juoppoja. Etkö tyhmä tiedä että islam opettaa huolehtiman perheestä eikä päinvastoin.

        Jos me suomalaiset olemme kerran niin kamalia niin miksi asut täällä. Täällähän ei ole pakko asua, vaan voi mennä sinne mistä on tullutkin. Eivät suomalaisetkaan tule sinun maahasti teitä haukkumaan ja huorittelemaan tai homottelemaan.


      • s a v a s
        Kurdistanakm kirjoitti:

        Oks varmaa että oot iranilainen mietipä udellen ettet oo juoppo suomalainen paraskin puhuja te suomalaiset ette pysty hoitaman omaa äitiä, isä, isoäitiä, isoisä ja panette vanhustalon yksin kärsimään ja käytte siellä vuodessa 1 kerta. Jo nuoruudessa haukutte äitiänne isänne vaikka millä haukkumasanalla huh onneksi olemme islamilaisia niin emme voi olla huoria ja juoppoja kuin te tyhmät suomalaiset.
        Ette ole läheskään pikkuisen verrattuna meitä parempia ettekä tule olemaan koska sukupolvesta toiselle tulette aina olemaan huoria lesboja juoppoja. Etkö tyhmä tiedä että islam opettaa huolehtiman perheestä eikä päinvastoin.

        Sinulle kuitenkin kelpaa suomalainen elintaso ja sosiaaliturva, jotka ovat maailman huippuluokkaa. Eikö se ole tuon vuodatuksesi huomioon ottaen hiukan kaksinaamaista?


      • Elä suomalinen
        u8u8 kirjoitti:

        islam aiheuttaa vaan pelkkää pahaa ja eripuraa joka paikassa. Islamin ihmisarvot on perseestä.
        Te islaminuskoiset itse juotte viinaa ja huoraatte kaikista eniten, mutta te teette sitä yöllä, ni se teidän allahi ei näe sitä. aika naurettavaa pelleilyä.

        Heeeeh ,, hyvä vastaus u8u8
        Vaika itse olen muslimi kurdi .mutta muun puolesta ei haita
        Koska se kaveri joka hän luule että hän on kova muslimi varma itse täke pimiea töittä ja itse on paskahausu tyhmä tai ase kurdin kieli sanota ( kar )


      • nyt
        Kurdistanakm kirjoitti:

        Oks varmaa että oot iranilainen mietipä udellen ettet oo juoppo suomalainen paraskin puhuja te suomalaiset ette pysty hoitaman omaa äitiä, isä, isoäitiä, isoisä ja panette vanhustalon yksin kärsimään ja käytte siellä vuodessa 1 kerta. Jo nuoruudessa haukutte äitiänne isänne vaikka millä haukkumasanalla huh onneksi olemme islamilaisia niin emme voi olla huoria ja juoppoja kuin te tyhmät suomalaiset.
        Ette ole läheskään pikkuisen verrattuna meitä parempia ettekä tule olemaan koska sukupolvesta toiselle tulette aina olemaan huoria lesboja juoppoja. Etkö tyhmä tiedä että islam opettaa huolehtiman perheestä eikä päinvastoin.

        Olipa vuodatus oletkyllä häpeäksi kulttuurillesi.Se täytyy sanoa että Turkin kurdit työkavereina ovat ahkeria.olen Suomalainen ravintolatyötekijä että kokemusta on .


    • kurdi

      moi miten mene,,,oisi kiva juttele sunkaa

    • 122

      hei mitä kuluu

    • huner

      moi mä on kurdistanista otko sää iranista tai kurdista vasta mun hotmail on [email protected]

      • Nimetön

        mulla oli lyhyt suhde iranin kurdin kanssa. se loppui äkkiä, kun kymmenenvuotias tytär alkoi kertomaan käpälöinnistä. yritän aina muista etten tuomitsisi kaikkia iranilaisia/kurdea, mut aika vaikea se on :( :(
        sydän murtui.


      • tosi paha
        Nimetön kirjoitti:

        mulla oli lyhyt suhde iranin kurdin kanssa. se loppui äkkiä, kun kymmenenvuotias tytär alkoi kertomaan käpälöinnistä. yritän aina muista etten tuomitsisi kaikkia iranilaisia/kurdea, mut aika vaikea se on :( :(
        sydän murtui.

        Toivon sen mulkun jäävän rekan alle. Muista olla tarkkana jatkossa ketä otat kainaloosi, koska et näköjään ole yksin talossa. Lapsesi suojeleminen on sun yksinäisyyttä tärkeämpää.

        -Kurdi jolla on sydän


      • katkis
        tosi paha kirjoitti:

        Toivon sen mulkun jäävän rekan alle. Muista olla tarkkana jatkossa ketä otat kainaloosi, koska et näköjään ole yksin talossa. Lapsesi suojeleminen on sun yksinäisyyttä tärkeämpää.

        -Kurdi jolla on sydän

        lasten käpälöijiä on joka kulttuurissa, valitettavasti. Siks yksinhuoltajien pitääkin miettiä ja katsoa tarkkaan kenet ottaa kotiinsa edes vierailemaan, saati asumaan. Mutta ei kukaan varmasti halua lapsiaan vahingoittaa, joten turha siitä on syyllistää, pitää vaan ratkoa asiat, eikä velloa kurjuudessa.

        Itsellä on kurdimies, irakin kurdi, ja voin sanoa et ei sen ihanampaa ja parempaa miestä vois ollakaan, ei mulle, eikä mun lapsille (Kyllä, minäkin siis yksinhuoltajana olin ennen) ! Ihana sekoitus hellyyttä ja iloisuutta, mutta toisaalta voimaa ja jämäkkyyttä. Toki kulttuurierojakin on koettu ja nähty, mutta kompromissit on aina saatu soviteltua. Ja voin sanoa, ainakin omasta puolesta, että vaivannäkö kannattaa, ikinä en miestäni vaihtais!


      • ,.-.,-,.-,.,-.,.
        katkis kirjoitti:

        lasten käpälöijiä on joka kulttuurissa, valitettavasti. Siks yksinhuoltajien pitääkin miettiä ja katsoa tarkkaan kenet ottaa kotiinsa edes vierailemaan, saati asumaan. Mutta ei kukaan varmasti halua lapsiaan vahingoittaa, joten turha siitä on syyllistää, pitää vaan ratkoa asiat, eikä velloa kurjuudessa.

        Itsellä on kurdimies, irakin kurdi, ja voin sanoa et ei sen ihanampaa ja parempaa miestä vois ollakaan, ei mulle, eikä mun lapsille (Kyllä, minäkin siis yksinhuoltajana olin ennen) ! Ihana sekoitus hellyyttä ja iloisuutta, mutta toisaalta voimaa ja jämäkkyyttä. Toki kulttuurierojakin on koettu ja nähty, mutta kompromissit on aina saatu soviteltua. Ja voin sanoa, ainakin omasta puolesta, että vaivannäkö kannattaa, ikinä en miestäni vaihtais!

        ehkä joo mutta kyllä kulttuurikin voi muokata miehen "lastenkäpälöijäksi" jos kyseisessä maassa se on ihan normaalia mennä naimisiin lasten kanssa.

        http://www.google.fi/imgres?q=child brides&um=1&hl=fi&sa=N&biw=1280&bih=596&tbm=isch&tbnid=NBlbue3nMOqzrM:&imgrefurl=http://veneremurcernui.wordpress.com/2011/08/01/sick-child-brides/&docid=-pAVS9Ex6DjX0M&imgurl=http://veneremurcernui.files.wordpress.com/2011/08/child-brides.jpg&w=400&h=300&ei=TmDzTvCGPOPN4QSj3tiNCA&zoom=1&iact=rc&dur=2853&sig=106097756824267920413&page=1&tbnh=125&tbnw=167&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:2,s:0&tx=69&ty=59


      • s pa3x
        s pa3x kirjoitti:

        kyrpänaama.perkel shut up bitch

        sorry perkele


    • Rouva Turan

      Ollaan nuori aviopari ja ensimmäinen vauvamme syntyy kesäkuussa 2010. Asumme Turussa ja mieheni on tullut suomeen 2 viikkoa sitten. Onko muita Turusta tai läheltä, Olisi mukavaa luoda kontakteja varsinkin kun mieheni ei puhu suomea tai englantia, yhteinen kielemme on siis Turkki.
      laittakaa vaikka mailia [email protected].

    • hende55

      Mulla myös mies sieltä. Mistäpäin olette?

    • kaikennähnyttyttö

      inhoan kurdeja syvästä sydämmestäni sekä turkkilaisia. melkein kaikki 2 naamaisia valehtelijoita ja käärmeitä. kouluttamattomia ja tosi tyhmiä.

    • Andrina

      Lapseni isä on Iranin kurdi. Emme elä enää yhdessä, mutta yhteishuoltajuus toimii hyvin. En voisi parempaa isää lapselleni toivoa. Tyttöni tuntee varmasti olevansa prinsessa joka päivä. :-)

    • säälin kaikkia teitä

      toi joka sanoo olevansa kurdilaisen kanssa 9 vuotta. olen sata varma että siinä ajassa on saatu jo niin paljon päähän että nyrkkiin on jo totuttu. kaikki kurdit on sairaita!! varsinkin irakin kurdit!!! nimimerkillä kokemusta on, etten puhu vaan läpiä suuhuni!!

      • Kurdos

        Tunttu et sulle on pajlon kipiea taka reikasta ,, ehkä olet lian ruuma sen takiea sun kurdilinen mies ei käytänyt sun etu reika , säälin sun persee


      • tavat
        Kurdos kirjoitti:

        Tunttu et sulle on pajlon kipiea taka reikasta ,, ehkä olet lian ruuma sen takiea sun kurdilinen mies ei käytänyt sun etu reika , säälin sun persee

        Voi ,voi on sinulla vaikeaa itsesi kanssa.Teksti aivan alaarvoista,älä viitsi vastailla ja etupäässä lukeä näitä sivuja jos tolet pelkästään kirjoittelusta noin raivostuneeksi.Ei taida itsehillintä olla hyvä.


    • ll

      mitä teitä ulkomaalaisia oikein vaivaa ...pitäkää se turpanne kiini kerrankun asutte suomessa .mitä vittua te tekisitte jos teidän kotimaahan tultaisiin ja haukuttais vielä kaiken lisäksi huoriksi ...mitä vittua te tekisitte varmaankin hirttäisitte.olkaa vaan vittu hiljaa.

      terv:itse ulkomaalainen

    • suomi na

      kirjoittelen nyt omasta kokemuksesta ,olin kurdimiemen kanssa 5v ja hänen vanhenpansa alkoivat patistaa häntä naimisiin kun täyttää 30v.eli oli pakko hakea kurdistanista vaimo .joka nyt tuli suomeen .ja minulle hän ehdotteli että voi käydä välillä mun luona.hän haluaa vain seksiä..ja sanoi että voi hoitaa kaksi yhtäaikaa.jmuuten kiva mies. mutta ei rehellinen.sanoo minua kullakseen,mut ei halunnu naimisiin kuin en halua enää lapsia.joten pitäisikö mun olla hänen rakastelu kaverinsa.joten oma vaimo on kokematon.vaimo kotona pesee.siivoaa ja hoitaa lapset.siinäkö kaikki , et pitävat kurdi naimoa niin hyvänä vaimona. ja mies kyllä tekee mitä tykkää vaimonsaelän takana. pettureita kaikki.koraanissako näin opetetaan elämään, kokemusta on 5v nyt paska loppu.

      • vaimoke

        No tää on kyllä ihan tosi.Mullakin ollut vastaavanlainen suhde kurdimieheen jo kymmenisen vuotta.Ja en kyllä enää jaksa .Miehellä vaimo kotona ja nimittelee mua rakkaakseen ja kullakseen yms.On minusta hirveän mustasukkainen, en edes naisystäviäni saisi tavata saatika mennä ulos pitämään hauskaa.Eli olen sidottu häneen ja hän tekee mitä haluaa.Enpä tiedä vaikka hänellä olisi lisäkseni vielä muitakin ns." tyttöystäviä ".Kerran hän sanoi , että kaikki hänen kaverinsa ovat melkeen naimisissa ja miltei jokaisella on myös tämmöinen tyttöystävä , jonka kanssa he pitävät ns.hauskaa.Kansalaisuuden saamiseksi suurin osa lumeavioliittoja ja siksi niistä puuttuu ilmeisesti rakkaus ja kunnioitus toista kohtaan.


    • Käppyrä

      Voisitteko jatkossa kustantaa aivan itse omat monikulttuuriset äijänkäppyränne?

    • dlkam

      Moi. Oon ollu kohta kolme vuotta irakin kurdin kanssa naimisssa. Meillä synty vasta tyttö ja oon maailman onnellisin nainen! Meidän suhde ei oo ollut mikää helppo. Kun alettiin seurustelemaan nii menetin ensimmäiseks kaikki kaverit ja ystävät ja perheeni ei hyväksy meidän suhdetta eikä myöskään lasta.

      Nyt ollaan jatkettu elämäämme ja tää lapsi toi enemmän elämän iloa ja kaikkea. Tunnen itteni tärkeeksi ihmiseksi kun saan hoitaa tota ihanaa tyttöä ja saan nähdä miten se kehittyy.

      Mun mies on asunu suomessa jotain 4 vuotta kohta. Se on töissä kaupassa ja hankkii meille rahaa sillä. Itelläni ei oo ammattia eikä mitään joten olis aika alkaa opiskelemaan kun lapsi on kasvanu tarpeeksi.

      Käytiin tossa vuos sitte kurdistanissa. Mulle se oli eka kerta ja ihmettelen mikä oikeesti suurimmalla osalla ulkomaalaisille tulee ku ne tulee suomee. Kurdistanissa ihmiset oli ihania ystävällisiä ja kohteliaita. Ei leuhkinu hirveenä asioilla. Ku suomessa suurin osa leuhkii sossun rahoilla että vitsi mä oon rikas ja mä oon komee ja kaikkee. Mut mitä ne oikeesti on. Pummeja. En ite tykkää semosista ollenkaaan. Mikä niihin tulee ku ne tulee suomeen? joku lesoomissairaus?

    • Meryem

      ollaan oltu kohta 2v yhdessä turkin kurdini kanssa yhteisiä lapsia ei ole viel...asutaan helsingissä...mies töissä ja minä työharjoittelussa...

      • kurdi on paska

        voi voi, tyttöparka toivottavasti kaikki menee hyvin, mutta kurdit ovat suuria pahoja ongelmia, tappjia raiskaajia ja naista eikunnioittavia pakiaisia.


    • ei lapsia

      miksihän niitä pentuja pitää alkaa heti vääntää varmaan siksi että ukko saa juossa vieraissa ja saa olla maassa ikävii tapuksii melkein kaikki

    • 2433

      Toivottavasti kurdi antaa kurdimaista kohtelua koraanin oppien mukaan. Saisitte sitten sitä mitä olette tilanneet.

    • BBB

      Moi! Olen naimisissa Iranin kurdin kanssa, meillä ei ole vielä lapsia. Asumme Pirkanmaalla.

    • Sinisilmäinen_93

      Tääl on yks tuleva perhe :) Piahkoin miehen kanssa mennää naimisiin. Lennetään Irakii. (kurdistanii) Siel naimisii. Esikoista odottelemme. Varsinais-Suomen alueella asustellaa:)

    • heiksu85

      Minulla mies turkin kurdi ja 5, 7, 9 vutiaat lapset asumme helsingissä. Onpas täällä paljon negatiivista kurdeista. Me olemme ollet kohta 11 vuotta yhdessä ja 10 vuotta kihloissa ja vihdoinkin ensi kesänä menossa naimisiin. Kyllä meilläkin vaikeuksia ollut, onhan se erillaista kun on kaksi eri kultturista. Mutta vaikeuksista huolimatta edelleen yhdessä =)

    • bebek

      Minullakin on mies turkin kurdi. Ollaan oltu naimisissa 3 vuotta ja meillä on yksi lapsi :) Täällä on kyllä tosi paljon negatiivista kurdeista. Meilläkin on vaikeuksia riittänyt, mutta yhdessä ollaan ja pysytään :)

    • EunaSchnoerzinger89@
    • minävaan

      Täällä myös. Mies irakista ja meillä 1,7v poika.

    • ....................

      Iranin kurdistanista..?????????

      Kuule on vain yksi kurdistan ja se on IRAKISSA...hölmö !!!

      miesystäväni on sieltä, ja kannattaisi ihan oikeasti ottaa asioista selvää...luoja....

      • ...

        voi voi, etpä sinäkään tiedä mitään, kurdistan Irakissa, joopajoo. Kannattaa vaan olla hiljaa, kun ei tiedä mistä puhuu.


      • ....................
        ... kirjoitti:

        voi voi, etpä sinäkään tiedä mitään, kurdistan Irakissa, joopajoo. Kannattaa vaan olla hiljaa, kun ei tiedä mistä puhuu.

        niin sinun todellakin kannattaisi....kerrohan missäs halabja on muualla kuin Irakissa ja halabja taas on kurdistanin rajojen sisäpuolella,,,


      • huhuop
        .................... kirjoitti:

        niin sinun todellakin kannattaisi....kerrohan missäs halabja on muualla kuin Irakissa ja halabja taas on kurdistanin rajojen sisäpuolella,,,

        google on keksitty, aasi.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kurdistan


    • Viiva Hattunen

      Itsenäinen Kudistan!!!!!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      328
      3048
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2253
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      194
      1588
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1385
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1273
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe