Bussikuskiksi haluava?

Anonyymi

Moi.
Onko täällä ammattilaisia paikalla?
Oon vuosia ajellut jakeluautoa ja muutaman vuoden taksia pk-seudulla.

Kovasti pähkäillyt lähtiskö leikkiin mukaan ja ajas bussikortin?

Miten kuvailisitte bussin ja kuorma-auton eroja?
Miettinyt paljon sitä kun kuorkissa ajetaan yksin ja taksissa myös on 1/3 päivästä yksin ajoa. Mut bussissa on aina joku kyydissä,joten aina skarppina oltava.

Sosiaallisuus ja asiakaspalvelu puoltaa bussi hommiin ku tykkään asiakaspalvelusta.

Pitkiin työpäiviin olen tottunut.

Kuinka vaativaa bussi hommat on etenkin kiinnostaa pitkät matkat/tilausajot.

Pystyykö hommia miten vertailemaan?

Toki arveluttaa bussin koko,mut tokiha ajamalla oppii.
Miettiny myös d1 hommia niitäkin on mut niillä ei pitkää matkaa yleensä ajella.

11

<50

Vastaukset

  • Putti kuski kurvaa vain pysäkille eli jalkalihakset täytyy olla muhkeat kun jallutetaan jatkuvasti!

    • Ja liukkaalla kelillä pysähtyy vain hidastimella, abs jarrut vain ruksuttaa!


  • Niin se nyt on vaan nöösi poijaat,että jos bussihommiin halaajaa niin pienestä on aloitettava. paikallisbussia ensin 10 vuotta. Pysäkiltä pysäkille parhaimmillaan 300 m pysäkkiväli. Myöhäisillan vuoroja aina baarien sulkeutumiseen asti. Nuoriso häiriköi ja humalaiset häiriköivät. Siinä saa nöösipoika miettiä puuttuuko mölyyn vain laittaako vain radion mahdollisimman isolle volyymille. Jälkimmäinen vaihtoehto voi olla se parempi Siinä toisessa vaihtoehdossa voi olla herkästi silmä mustana jos pitää alkaa erää ottamaan nahistelussa.Katsos kuski on siinä hommassa harvoin voittaja, ainoastaan sitten jälkeenpäin oikeudessa. Mitään korvausta et kuitenkaan saa sillä vastapuoli on tietysti varaton. Aloittelevat kuskit laitetaan yövuoroihin,sillä eihän ketään pitkänlinjan seniorikuskia pakoiteta tällaisiin hankaliin työvuoroihin.
    Tuliko nöösipojalla mieleen myös tämä mielenkiintoinen asia: työpäivän pituus.
    Ajoa aamusta klo 6-9 ja sitten palkaton tauko ja sitten taas iltapäivällä klo 14-19.Suomeksi sanottuna olet työssäsi kiinni koko päivän.
    Ihan arkipäivää todella monella kuskilla kaupunkialueilla ja teollisuuspaikkakunnilla.
    Näihin pitkänmatkan linjoille ja tilausajohommiin pääsee lähinnä varttuneemmat kuljettajat joilla on elämänkokemusta paljon alalta. Se on ihan hyvä asia sillä kuljettaja on ihan yksin tuolla tienpäällä ja joutuu vastaamaan moniin haasteisiin välillä venymään ihan jaksamisensa äärirajoille.Tarvittaessa pitää olla tietotaitoa miten toimia hätätilanteissa esimerkkinä jos tilausajokeikalla matkustajan synnytys alkaa yllättäen tai matkustaja saa sairauskohtauksen ja ambulanssin tulo voi kestää jopa 30 min aina tuntiin asti. nm. charter-kuski

    • Mistä lie olet saanut noin ikävän kuvan bussinkuljettajantyöstä? Olet ilmeisesti joutunut todella huonoon bussifirmaan töihin, sillä suurimmassa osassa bussiyrityksistä ei työ ole kuvailemasi kaltaista. Mistä keksit jonkun synnytyksen olevan kovasti ajankohtainen skenaario linja-autonkuljettajilla? Minä ajoin bussi 41 vuotta enkä kertaakaan nähnyt lapsen syntyvän bussissa, saati sitten, että olisin joutunut synnytyksessä auttamaan. Myöskään yhtään vakavaa sairaskohtausta en nähnyt. Agressiivisia juoppoja kyllä heitin ulos autosta kymmeniä, saamatta koskaan mustelmaa kummempaa vammaa itselleni.
      Sinun kannattaa vaihtaa työpaikkaa jos bussin ajaminen tällä hetkellä on kuvailemasi kaltaista.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mistä lie olet saanut noin ikävän kuvan bussinkuljettajantyöstä? Olet ilmeisesti joutunut todella huonoon bussifirmaan töihin, sillä suurimmassa osassa bussiyrityksistä ei työ ole kuvailemasi kaltaista. Mistä keksit jonkun synnytyksen olevan kovasti ajankohtainen skenaario linja-autonkuljettajilla? Minä ajoin bussi 41 vuotta enkä kertaakaan nähnyt lapsen syntyvän bussissa, saati sitten, että olisin joutunut synnytyksessä auttamaan. Myöskään yhtään vakavaa sairaskohtausta en nähnyt. Agressiivisia juoppoja kyllä heitin ulos autosta kymmeniä, saamatta koskaan mustelmaa kummempaa vammaa itselleni.
      Sinun kannattaa vaihtaa työpaikkaa jos bussin ajaminen tällä hetkellä on kuvailemasi kaltaista.

      Minä annan kyllä pisteet tälle nm.charter- kuski. Tosiasia on se ettei bussinkuljettajan työ ole niin turvallista kuin edellinen kirjoittaja väitti. Sillä onko bussifirma hyvä tai huono työpaikkana ei ole mitään merkitystä jos uhka tulee matkustajien suunnalta.Ei työnantaja uhkaile väkivallalla. Tervetuloa ajamaan pääkaupunkiseudulle yövuoroja ja niitä ajavat juuri nämä nuoret aloittelevat kuljettajat, ei siellä lähellä eläkeikää olevia seniorikuljettajia näy.
      Ja mitä sairaskohtauksiin ja synnytykseen tulee niin kaikki on mahdollista ihmiselämässä . Silloin jos ollaan tilausajokeikalla jossain hevonkuuseessa vaikka lapissa
      niin etäisyydet on pitkiä ja ambulanssit voivat olla todella pitkän matkan päässä niin ratissa pitää olla kokenut kuljettaja joka osaa toimia hätätilanteissa oikein. Ei sellaiseen ajotehtävään voi laittaa juuri valmistunutta kokematonta kuljettajaa.
      Itse olen toiminut jakeluajotehtävissä kuorma-autolla ja uraa on kertynyt 37 vuotta.
      Olen ollut onnekas ei yhtään vakavaa onnettomuutta tai vastaavaa ole osunut tähän asti,mutta 4 viikkoa sitten saapuessani asiakkaalle jouduin tilanteeseen jossa asiakkaani oli saanut sairauskohtauksen ja toimin kuten hätäensiapukurssilla direktiivipäivillä oli opetettu. Ihminen onnistuneesti ambulanssiin ja osuuteni oli mallikkaasti hoidettu.
      Hyvä herra 41 vuotta bussin ratissa ja mitään ei ole sattunut uran aikana. Hieno juttu olet onnekas kaveri siis todella onnekas. J Karjalaisen laulun sanoin " olet mies jolle koskaan ei satu mitään"


    • Anonyymi kirjoitti:

      Mistä lie olet saanut noin ikävän kuvan bussinkuljettajantyöstä? Olet ilmeisesti joutunut todella huonoon bussifirmaan töihin, sillä suurimmassa osassa bussiyrityksistä ei työ ole kuvailemasi kaltaista. Mistä keksit jonkun synnytyksen olevan kovasti ajankohtainen skenaario linja-autonkuljettajilla? Minä ajoin bussi 41 vuotta enkä kertaakaan nähnyt lapsen syntyvän bussissa, saati sitten, että olisin joutunut synnytyksessä auttamaan. Myöskään yhtään vakavaa sairaskohtausta en nähnyt. Agressiivisia juoppoja kyllä heitin ulos autosta kymmeniä, saamatta koskaan mustelmaa kummempaa vammaa itselleni.
      Sinun kannattaa vaihtaa työpaikkaa jos bussin ajaminen tällä hetkellä on kuvailemasi kaltaista.

      Miksi myöhäisillan bussivuoroissa on vartijoita valvomassa,että asiakkaat käyttäytyvät asiallisesti. Myös raitiovaunuissa olen nähnyt vartijoita (ei siis lipuntarkastajia) ja kyllä tästä asiasta on myös lehdistö kirjoittanut tässä aiemmin viime vuosina. Nuoriso on tehnyt jäynää esim. juuri raitiovaunuille Helsingissä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minä annan kyllä pisteet tälle nm.charter- kuski. Tosiasia on se ettei bussinkuljettajan työ ole niin turvallista kuin edellinen kirjoittaja väitti. Sillä onko bussifirma hyvä tai huono työpaikkana ei ole mitään merkitystä jos uhka tulee matkustajien suunnalta.Ei työnantaja uhkaile väkivallalla. Tervetuloa ajamaan pääkaupunkiseudulle yövuoroja ja niitä ajavat juuri nämä nuoret aloittelevat kuljettajat, ei siellä lähellä eläkeikää olevia seniorikuljettajia näy.
      Ja mitä sairaskohtauksiin ja synnytykseen tulee niin kaikki on mahdollista ihmiselämässä . Silloin jos ollaan tilausajokeikalla jossain hevonkuuseessa vaikka lapissa
      niin etäisyydet on pitkiä ja ambulanssit voivat olla todella pitkän matkan päässä niin ratissa pitää olla kokenut kuljettaja joka osaa toimia hätätilanteissa oikein. Ei sellaiseen ajotehtävään voi laittaa juuri valmistunutta kokematonta kuljettajaa.
      Itse olen toiminut jakeluajotehtävissä kuorma-autolla ja uraa on kertynyt 37 vuotta.
      Olen ollut onnekas ei yhtään vakavaa onnettomuutta tai vastaavaa ole osunut tähän asti,mutta 4 viikkoa sitten saapuessani asiakkaalle jouduin tilanteeseen jossa asiakkaani oli saanut sairauskohtauksen ja toimin kuten hätäensiapukurssilla direktiivipäivillä oli opetettu. Ihminen onnistuneesti ambulanssiin ja osuuteni oli mallikkaasti hoidettu.
      Hyvä herra 41 vuotta bussin ratissa ja mitään ei ole sattunut uran aikana. Hieno juttu olet onnekas kaveri siis todella onnekas. J Karjalaisen laulun sanoin " olet mies jolle koskaan ei satu mitään"

      Niin, bussia olen 41v. työurani aikana sekä satunnaisesti firabelina irtoperiä Suomessa. Näissä hommissa olen joutunut kolmeen kolariin, joista kaksi oli pientä, kolmannessa kuoli ajamani rekan keulaan törmännyt henkilöuton kuljettaja. Eli J. Karjalaisen laulun sanat menevät siltä osin ohi kohdaltani. Ja kuten yllä kerroin, myös juoppoja on tullut ulos bussista YÖVUOROISSA heitettyä. Reilun parin metrin varren omaavana se on ollut onneksi melko helppoa useimmiten.

      - Se herra 41 vuotta bussin ratissa -


  • Kyllä bussia pitää opetella ajamaan jo hiekkalaatikolla, on se niin vaikea ala.

  • PItkän matkan linja voi tuntua pk-seudun taksihommiin verrattuna helpolta, mutta itselläni on vaikeaa pysyä hereillä, jos vedetään vain pitkää suoraa kymmeniä kilometrejä.

  • Kuka älykääpiö haluaa vielä bussikuskiksi, mene lääkäriin!

  • Saisit ainakin kiinteän kuukaispalkan bussikuskina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.