Savusaunan lämmitys

Koturi

Kysyn ihan noin vain minkälaisella puulla olisi parasta lämmittää savusaunan kiuasta. Onko sillä merkitystä lämmölle ja tuoksulle?
Kesämökillä riittää risuja mutta ne palavat niin pian.

19

6361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saunooja

      Mieluiten tuohettomaksi kuoritulla koivulla ja lepällä.

      • Koturi

        Olen itse vierastanut paperin polttamista savusaunan uunissa. Myös muu roska ja jäte eivät sovi. Jotenkin vaikka kuivakin mäntypuu ei ole niin hyvä kuin koivu.


      • PUUTA

        On leppä!


      • paljoa
        Koturi kirjoitti:

        Olen itse vierastanut paperin polttamista savusaunan uunissa. Myös muu roska ja jäte eivät sovi. Jotenkin vaikka kuivakin mäntypuu ei ole niin hyvä kuin koivu.

        En polttaisi savusaunassa paperia ainakaan paljoa, koska paperissa on kaiken maailman valkaisuaineita tms, jotka jäävät saunan sisälle ja tarttuvat kiukaan kiviin ja saunan seiniin. Toki sanomalehteä voi polttaa, mutta en polttaisi sitäkään pesällistä, vaan ainoastaan sytykkeenä. Ja pihkapuuta ei pidä missään nimessä käyttää savusaunassa ja parasta puuta on leppä, sillä koivukin palaa isoina hiilinä ja "räiskyy" paljon enemmän kuin leppä. Pihkapuut, kuten mänty aiheuttavat kitkua ja karstaavat kivet ja saunan seinät. Itse polttaisin koivu/leppä halkoja ja ainakin viimeinen pesällinen mielellään leppää. Ja kannatta polttaa sopivan voimakkaalla liekillä, jotta sauna ei pala, eikä kiuas hajoa turhan kovasta liekistä, mutta ei liian pienelläkään liekillä pidä polttaa, jotta kivet pysyvät puhtaana. Liekki ei saisi hirveästi tulle kivistä läpi ja kiuasta voi "tukkia" latomalla kivet siten, että pohjalle isoja murikoita ja pinnalle karkeaa sepeliä, jolloin kiuas lämpeää tasaisesti ja isoja aukkoja ei jää kivien väliin. epätasaisesti lämmennyt kiuas aiheuttaa myös sitä kitkua, kun karstaiselle kivelle heittää vettä.

        PS: rautatieltä "saa" todella hyvää karkeaa sepeliä kiukaan pinnalle laitettavaksi... tosin rautatieltä sitä ei tietenkään saa hakea :)


      • paljoa
        Koturi kirjoitti:

        Olen itse vierastanut paperin polttamista savusaunan uunissa. Myös muu roska ja jäte eivät sovi. Jotenkin vaikka kuivakin mäntypuu ei ole niin hyvä kuin koivu.

        En polttaisi savusaunassa paperia ainakaan paljoa, koska paperissa on kaiken maailman valkaisuaineita tms, jotka jäävät saunan sisälle ja tarttuvat kiukaan kiviin ja saunan seiniin. Toki sanomalehteä voi polttaa, mutta en polttaisi sitäkään pesällistä, vaan ainoastaan sytykkeenä. Ja pihkapuuta ei pidä missään nimessä käyttää savusaunassa ja parasta puuta on leppä, sillä koivukin palaa isoina hiilinä ja "räiskyy" paljon enemmän kuin leppä. Pihkapuut, kuten mänty aiheuttavat kitkua ja karstaavat kivet ja saunan seinät. Itse polttaisin koivu/leppä halkoja ja ainakin viimeinen pesällinen mielellään leppää. Ja kannatta polttaa sopivan voimakkaalla liekillä, jotta sauna ei pala, eikä kiuas hajoa turhan kovasta liekistä, mutta ei liian pienelläkään liekillä pidä polttaa, jotta kivet pysyvät puhtaana. Liekki ei saisi hirveästi tulle kivistä läpi ja kiuasta voi "tukkia" latomalla kivet siten, että pohjalle isoja murikoita ja pinnalle karkeaa sepeliä, jolloin kiuas lämpeää tasaisesti ja isoja aukkoja ei jää kivien väliin. epätasaisesti lämmennyt kiuas aiheuttaa myös sitä kitkua, kun karstaiselle kivelle heittää vettä.

        PS: rautatieltä "saa" todella hyvää karkeaa sepeliä kiukaan pinnalle laitettavaksi... tosin rautatieltä sitä ei tietenkään saa hakea :)


    • sekapuuta

      voi käyttää, koivun kuorta pitää välttää.

      Itse laitan viimeisen pesällisen leppää.

      Ja kunnon tulet pitää olla, ei mitään kituuttamista, lieskat saa ja pitää nousta kivien läpi niitä puhdistamaan.

      • Paavo-

        Meillä on mökillä (isän synnyinkoti) yli 100 vuotta vanha savusauna, jota on aina lämmitetty koivuhaloilla. Hyvin toimiin. Mutta eipä niistä koivuhaloista ikinä ole tuohia alettu pois repimään. Miksi sitä tuohta muka pitäisi välttää? Jos se nyt kovin olennainen asia olisi, niin luulisi isäni, joka on savusaunonut koko ikänsä (70V.) siinä saunassa, saaneen jo perimätietona vanhemmiltaan tuollaisen ohjeen.


      • saunooja
        Paavo- kirjoitti:

        Meillä on mökillä (isän synnyinkoti) yli 100 vuotta vanha savusauna, jota on aina lämmitetty koivuhaloilla. Hyvin toimiin. Mutta eipä niistä koivuhaloista ikinä ole tuohia alettu pois repimään. Miksi sitä tuohta muka pitäisi välttää? Jos se nyt kovin olennainen asia olisi, niin luulisi isäni, joka on savusaunonut koko ikänsä (70V.) siinä saunassa, saaneen jo perimätietona vanhemmiltaan tuollaisen ohjeen.

        Niin, ei meilläkään sitä koivua niin tarkkaan jakseta kuoria...
        Mutta tikua tuntuu häkälöylyjen jälkeen jäävän vähemmän, jos välttää tuohen käyttöä.
        Tuohi myös nokeaa - ja jos lämmittää pienellä,kituliaalla liekillä, niin saa helpommin aikaan nokipalon.


      • Koivu palaa
        saunooja kirjoitti:

        Niin, ei meilläkään sitä koivua niin tarkkaan jakseta kuoria...
        Mutta tikua tuntuu häkälöylyjen jälkeen jäävän vähemmän, jos välttää tuohen käyttöä.
        Tuohi myös nokeaa - ja jos lämmittää pienellä,kituliaalla liekillä, niin saa helpommin aikaan nokipalon.

        toki nätisti ja antaa kipakat löylyt. Koivu nokeaa saunaa ja tuohi tekee löylyistä kitkerät. Viimeinen pesällinen ilman tuohta siis.


      • kiuasmuurar
        Koivu palaa kirjoitti:

        toki nätisti ja antaa kipakat löylyt. Koivu nokeaa saunaa ja tuohi tekee löylyistä kitkerät. Viimeinen pesällinen ilman tuohta siis.

        Pystykuiva kuusi on erinomaista savusaunan lämmitykseen!! Sitähän syntyy näinä aikoina!!!!!!!!


      • Kirjanpainajainen
        kiuasmuurar kirjoitti:

        Pystykuiva kuusi on erinomaista savusaunan lämmitykseen!! Sitähän syntyy näinä aikoina!!!!!!!!

        Se on parasta.


      • Kirvesmiehen muija

        Ilmanko savusauna palaa joka neljäs vuosi. Älä ihmeessä lämmitä tuolla lailla. Liekin tulee olla hyvä ei kitulias jotta lämpö on hyvä. mutta ei nyt senään mitää juhannuskokkoa. Puu kuivaa puuta. Kotimainen puu käy ihan hyvin. Kun tuhkat ja kekeäleet on otettu pois tehdään kiukaalle noki huuhteleminen ja annetaan saunan tuultua hyvin. Roskia en nyt sentään polttasi. Mutta puulaadulla ei näin kesäaikaan ole merkitystä. Savusaunassa ei kylvetä lämmitysaikaan, vasta sen jälkeen kun on tuuletettu ja laitettu kylpykuntoon. Saunaseuran sivuilta löydät hyvät ohjeet jos et usko minua. Koivu on paras lämmönantaja (kotimainen puu) ja sopii kylmään aikaan lämmitettäessä kuten syksyllä ja talvella.


      • Surkeaa
        Kirvesmiehen muija kirjoitti:

        Ilmanko savusauna palaa joka neljäs vuosi. Älä ihmeessä lämmitä tuolla lailla. Liekin tulee olla hyvä ei kitulias jotta lämpö on hyvä. mutta ei nyt senään mitää juhannuskokkoa. Puu kuivaa puuta. Kotimainen puu käy ihan hyvin. Kun tuhkat ja kekeäleet on otettu pois tehdään kiukaalle noki huuhteleminen ja annetaan saunan tuultua hyvin. Roskia en nyt sentään polttasi. Mutta puulaadulla ei näin kesäaikaan ole merkitystä. Savusaunassa ei kylvetä lämmitysaikaan, vasta sen jälkeen kun on tuuletettu ja laitettu kylpykuntoon. Saunaseuran sivuilta löydät hyvät ohjeet jos et usko minua. Koivu on paras lämmönantaja (kotimainen puu) ja sopii kylmään aikaan lämmitettäessä kuten syksyllä ja talvella.

        Ei kannata neuvoa, kun ei itsekään osaa.


    • näinmeillä

      Savusaunaan vain puhtaaksi pilkottua kuivaa koivua, siis otetaan vain puun sisusosat, ei kuorta eikä tuohta. Mänty ja kuusi ei sovi pihkan ja tervan takia. Leppä ja haapa käy, lisättynä koivun sekaan.

    • kiuasmuurar

      Joo mää tosa aikasemmin kirjotteli, et pystykuiv kuuse olis aika hyvä lämmityspuu savusaunaha. Mut ensunkka mää mittä tiär ko ole vaa neljänkymmenttekolmehe savusaunaha kiukka muurannu!!

      Tervessi vaa kurahousult

    • savuri

      Savusaunan lämmitys on aina saunakohtainen tärkeintä on että lämmitetään kiviä ei seiniä , seinä räppänä tarpeeksi iso meillä noin 50x90 kyllä muuten saa lämmittää ihan kunnon tulella , noin puolet koivua ja puolet leppää eikä niitä kuorita , sauna lämpiää 1,5 tunnissa, siintyy 40min , saunoa saa hyvin sen norm. 3 tuntia. kivet järvestä selkä luodolta ja pohjoisrannalta .Kiviä valitessa painavat nyrkinkokoiset kivet on parhaita.
      Pihka puut säästetään takkaan niitä ei polteta saunassa.

    • yksi.ainoa.puu

      Vain leppää, sillä menty jo 30 vuotta, ei edes koivua tai missään tapauksessa räiskivää havupuuta.

    • pehmeätlöylyt

      Harva osaa enää savusaunaa oikein rakentaa, ja tosi harva osaa sitä enää lämmittää. Opettelemaan siinä jokainen joutuu. Savuräppänän koolla niinkuin korvausilman luukun koolla on väliä. Kiukaan palaessa liekit saa nousta vain vähän kivien yläpuolelle, jos suurenpi veto, on vaarana että palaa koko sauna. Ja tietenkin saunassa tasainen yläpohja.
      Pihkapuu ei sovi savusaunan lämmitykseen, Eikä koivuukaan suositella. Paras on leppä, ja tietenkin kuivana. Jos seassa on koivua niin kannattaa nyhtää tuohi pois.
      Lämmitysaika on ilman lämmöstä, puista ja lämmittäjän taidoista riippuen n.4-6 tuntia. Jos lämmityksen taidon joku oppii, niin löylyt ovat erittin pehmeät ja miellettävät.

    • Tyylejäonmonta

      Aina viimeinen pesä on meillä ollut leppää.
      Muuten etupäässä koivua. Ja sytytyksessä on käytetty yleensä vanhaa vastaa ja tuohta, sanomalehteä harvemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      456
    Aihe