"Rääkkylän lääkäri määrää väärää päänsärkylääkettä!"

Anonyymi

Pohjois-Karjalassa saa harjoitella ä-aannettä, jota kaikissa kielissä ei ole lainkaan.

Tässä sitä:

"Rääkkylän lääkäri määrää väärää päänsärkylääkettä!"


Miten tuo olisi savoksi?

16

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaan diftongeja lisää... niin luulen.

      • Anonyymi

        Siis tähän:

        "Rääkkylän lääkäri määrää väärää päänsärkylääkettä!"

        Miten tuo olisi savoksi, en uskalla yrittääkään, kun on vieras murre.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tähän:

        "Rääkkylän lääkäri määrää väärää päänsärkylääkettä!"

        Miten tuo olisi savoksi, en uskalla yrittääkään, kun on vieras murre.

        Riäkkylä liäkär miärövää viäree piänsärkyliäkettä.

        Se on siinä, tuo käännös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riäkkylä liäkär miärövää viäree piänsärkyliäkettä.

        Se on siinä, tuo käännös.

        Kiitoksia,
        oletpa savon murteen osaava henkilö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia,
        oletpa savon murteen osaava henkilö!

        Lienen olevani, koska olen syntynyt Rääkkylässä, mutta tämä pieni kylä on nykyisin Kiteetä kuntaliitosten vuoksi. Olen siis se Riäkkylän rustokorva ja sittemmin Kiteen kirkonpolttaja!D

        Tosin tuo murre on paljolti unohtunut, koska muutin nuorena Hesaan, jossa kävin rippikoulinikin lopun ja Herttoniemen kirkossa konfirmoitiin ja Johanneksen kirkossa sittemmin vihittiin.

        Aina se murre kuitenkin muistui mieleeni, koska kaikki mahdolliset lomat palasin sinne kotikonnuille, johon lapsenikin sain sitten äitini hoitoon, joten hekin oppivat lehmiä lypsämään ja etenkin karjalanpiirakoita valmistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienen olevani, koska olen syntynyt Rääkkylässä, mutta tämä pieni kylä on nykyisin Kiteetä kuntaliitosten vuoksi. Olen siis se Riäkkylän rustokorva ja sittemmin Kiteen kirkonpolttaja!D

        Tosin tuo murre on paljolti unohtunut, koska muutin nuorena Hesaan, jossa kävin rippikoulinikin lopun ja Herttoniemen kirkossa konfirmoitiin ja Johanneksen kirkossa sittemmin vihittiin.

        Aina se murre kuitenkin muistui mieleeni, koska kaikki mahdolliset lomat palasin sinne kotikonnuille, johon lapsenikin sain sitten äitini hoitoon, joten hekin oppivat lehmiä lypsämään ja etenkin karjalanpiirakoita valmistamaan.

        Näihän kävi minullekin, että koulukaupunki vei minut jo pikkupentuna, rippikoulukin siellä samaisessa kaupungissa, tuli käydyksi, kyllähän se vieroitti kotiseudulta sen ikäistä. Helppoa se ei ollut.
        Ja kotiseudun murre tulee mieleen silloin, kun sitä murretta kuulen. Rakkaus kotiseutuun on säilynyt. Rakkaus taitaa olla voimakkain tunne ihmisessä tässä maailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienen olevani, koska olen syntynyt Rääkkylässä, mutta tämä pieni kylä on nykyisin Kiteetä kuntaliitosten vuoksi. Olen siis se Riäkkylän rustokorva ja sittemmin Kiteen kirkonpolttaja!D

        Tosin tuo murre on paljolti unohtunut, koska muutin nuorena Hesaan, jossa kävin rippikoulinikin lopun ja Herttoniemen kirkossa konfirmoitiin ja Johanneksen kirkossa sittemmin vihittiin.

        Aina se murre kuitenkin muistui mieleeni, koska kaikki mahdolliset lomat palasin sinne kotikonnuille, johon lapsenikin sain sitten äitini hoitoon, joten hekin oppivat lehmiä lypsämään ja etenkin karjalanpiirakoita valmistamaan.

        Et liene Rääkkylää nähnytkään, jos väität, että kunta on nykyisin Kiteetä. Rääkkylä on kyllä Rääkkylä, ei Kitee. Ei täällä ole mitään kuntaliitosta tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et liene Rääkkylää nähnytkään, jos väität, että kunta on nykyisin Kiteetä. Rääkkylä on kyllä Rääkkylä, ei Kitee. Ei täällä ole mitään kuntaliitosta tapahtunut.

        "Rääkkylän lääkäri määrää väärää päänsärkylääkettä!"

        TUo on rumankuuloisin lause mitä suomessa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et liene Rääkkylää nähnytkään, jos väität, että kunta on nykyisin Kiteetä. Rääkkylä on kyllä Rääkkylä, ei Kitee. Ei täällä ole mitään kuntaliitosta tapahtunut.

        Minunkin mielestä Rääkkylä on itsevaltias kunta edelleen. Sieltä taisi nytkähtää liikkeelle joku esi-Sote mallikin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin mielestä Rääkkylä on itsevaltias kunta edelleen. Sieltä taisi nytkähtää liikkeelle joku esi-Sote mallikin?

        Ja kunta velkaantui kymmenen miljoonaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienen olevani, koska olen syntynyt Rääkkylässä, mutta tämä pieni kylä on nykyisin Kiteetä kuntaliitosten vuoksi. Olen siis se Riäkkylän rustokorva ja sittemmin Kiteen kirkonpolttaja!D

        Tosin tuo murre on paljolti unohtunut, koska muutin nuorena Hesaan, jossa kävin rippikoulinikin lopun ja Herttoniemen kirkossa konfirmoitiin ja Johanneksen kirkossa sittemmin vihittiin.

        Aina se murre kuitenkin muistui mieleeni, koska kaikki mahdolliset lomat palasin sinne kotikonnuille, johon lapsenikin sain sitten äitini hoitoon, joten hekin oppivat lehmiä lypsämään ja etenkin karjalanpiirakoita valmistamaan.

        Ihastuttava kertomus. Muistan kun nuorena suomenkielen opiskelijana kuulin suomalaisessa kirjakaupassa kunnon murretta! Hivuttauduin viereen kuuntelemaan, en tietenkään huomiotaherättävästi, mutta niin, että kuulin kaiken tarkasti . Se oli IHANAA!

        Itse hallitsin stadin slangin, mutta sitä ei saanut kotona puhua, se oli kadun kieli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et liene Rääkkylää nähnytkään, jos väität, että kunta on nykyisin Kiteetä. Rääkkylä on kyllä Rääkkylä, ei Kitee. Ei täällä ole mitään kuntaliitosta tapahtunut.

        Valtioneuvosto päätti 2016, että Rääkkylä liitetään Kiteeseen. Korkein hallinto-oikeus kumosi päätöksen 2017. Rääkkylä seurakunta kylläkin lìittyi Kiteen seurakuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riäkkylä liäkär miärövää viäree piänsärkyliäkettä.

        Se on siinä, tuo käännös.

        On oekeesti ja puhtaasti savoksi riäkkylän liäkäri miärevvää viäree piänsärkyliäkettä


    • Anonyymi

      Rääkkylässä on huhuttu olevan covid-19 virus terveyskeskuksessa, on ulkomaalaisia hammaslääkäreitä, joka huhu kuitenkin heti ammutaan alas, mutta kyllähän corona mitä todennäköisemmin tulee kuitenkin myöhemmin Rääkkylään.

      • Anonyymi

        Huhu. Ulkomaalainen. Eli täyttä p....a. Ja ehkä korona tulee, ehkä ei. Riippuu jokaisesta itsestään. Jos suojautuu, niin sillä hoitelee muiden / itsensä tartuttamisen. Eipä paljon suojautumista kylillä näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhu. Ulkomaalainen. Eli täyttä p....a. Ja ehkä korona tulee, ehkä ei. Riippuu jokaisesta itsestään. Jos suojautuu, niin sillä hoitelee muiden / itsensä tartuttamisen. Eipä paljon suojautumista kylillä näy.

        Jaaa että suojautumalla tauti tarttuu sekä itseen, että muihin? - Nm. Vai mitä hemmettiä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe