Sähkötyöt opastettuna henkilönä

Anonyymi

Voiko suht yksinkertaisia sähkötöitä (valaistus, pistorasioiden asennukset y.m) tehdä sähkärin valvonnassa "opastettuna/valvottuna henkilönä" eli hän kertoo miten teet ja katsoo että asennukset menee oikein? Kysymykseen tulee varmaan se että kuka sähkäri kehtaisi muka seisoa vieressä neuvomassa kun amatööri kytkee piuhoja.. ei varmaan moni.

17

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä ns. oppipoikaa saa pitää mukanaan itsenäiseen työhön pystyvä sähkömies. Oppipoika ei tosin pätevöidy pelkällä työkokemuksella sähköasentajaksi ilman teoriaopintoja.

      • Anonyymi

        "6) kuuden vuoden kokemus kyseisistä sähköalan töistä ja riittävät alan perustiedot."

        -teoriaopintoja ei ole kyllä tuon tarkemmin määritelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "6) kuuden vuoden kokemus kyseisistä sähköalan töistä ja riittävät alan perustiedot."

        -teoriaopintoja ei ole kyllä tuon tarkemmin määritelty.

        Etpä sitä perustietojen omaamista mitenkään muuten todista, kuin jonkun oppilaitoksen paperilla. Eli pystymetsästä on oppisopimusmenettely ainoa tie. On tietenkin mahdollista olla saman isännän alaisuudessa oppipoikana vaikka eläkeikään asti.
        Vapaille markkinoille sähköasentajaksi ei enää pääse ilman koulutusta. Sähkötöiden johtajat eivät voi ottaa vastuulleen kuin muodollisesti päteviä asentajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä sitä perustietojen omaamista mitenkään muuten todista, kuin jonkun oppilaitoksen paperilla. Eli pystymetsästä on oppisopimusmenettely ainoa tie. On tietenkin mahdollista olla saman isännän alaisuudessa oppipoikana vaikka eläkeikään asti.
        Vapaille markkinoille sähköasentajaksi ei enää pääse ilman koulutusta. Sähkötöiden johtajat eivät voi ottaa vastuulleen kuin muodollisesti päteviä asentajia.

        Et ole sitten näköjään selvillä mitä todellisuus tämänkin asian suhteen nykyään on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole sitten näköjään selvillä mitä todellisuus tämänkin asian suhteen nykyään on.

        Tarkoitatko rikollisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko rikollisuutta?

        Ei vaan sitä että kun kaikkihan on lakien ja määräysten kanssa loppujen lopuksi tulkintaa niin iso osa sähkötöidenjohtajista tulkitsee tuotakin kohtaa aivan toisesta ääripäästä kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan sitä että kun kaikkihan on lakien ja määräysten kanssa loppujen lopuksi tulkintaa niin iso osa sähkötöidenjohtajista tulkitsee tuotakin kohtaa aivan toisesta ääripäästä kuin sinä.

        Kuten sanottua, rikollisuus on vain lain tulkintaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanottua, rikollisuus on vain lain tulkintaa...

        Oikeusistuimethan ne sitten vasta rikollisia onkin tuon sinun logiikkasi mukaan tulkittuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeusistuimethan ne sitten vasta rikollisia onkin tuon sinun logiikkasi mukaan tulkittuna.

        Ainakin tuomittujen mielestä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "6) kuuden vuoden kokemus kyseisistä sähköalan töistä ja riittävät alan perustiedot."

        -teoriaopintoja ei ole kyllä tuon tarkemmin määritelty.

        1800-luvun loppupuolella tuollainen työkokemus olisi ollut pätevä vaikka vetämään ensimmäinen TET-kaapeli Atlantin valtameren pohjalle. Ei nuo pelle-kustaiden asennukset ole tätä päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä sitä perustietojen omaamista mitenkään muuten todista, kuin jonkun oppilaitoksen paperilla. Eli pystymetsästä on oppisopimusmenettely ainoa tie. On tietenkin mahdollista olla saman isännän alaisuudessa oppipoikana vaikka eläkeikään asti.
        Vapaille markkinoille sähköasentajaksi ei enää pääse ilman koulutusta. Sähkötöiden johtajat eivät voi ottaa vastuulleen kuin muodollisesti päteviä asentajia.

        Ei hemmetti. Onko Suomessa ammattikoulutus vedetty jo noin alas. No ilmankos ammattikoululaiselle riittää ymmärrys siitä jotta: väri kytketään väriin ja loput kannen alle piiloon unohtamatta vikavirtasuojaa.


    • Anonyymi

      Kyllä voi, eihän uusia sähkäreitäkään saataisi ollenkaan jos ei voisi, mutta tällöin hommat pitää tosiaan tehdä "valvottuna" eikä itsenäisesti.
      Linkin takaa löytyy esim. sitten vaatimukset sille millä edellytyksillä voi tehdä itsenäisesti ja näinollen toimia myös tuollaisena valvojana -itsenäisen työn tarkka määritelmä on sitten tietty tulkinnanvaraista -onko valvojan seistävä koko ajan selän takana, oltava samalla työmaalla, käytävä välillä katsomassa...

      https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960516

    • Anonyymi

      Oletko kysynyt tätä asiaa siltä sähkäriltä, jonka valvonnassa teet "sähkötöitä". Mitä hän vastasi ? Eikö hänen vastauksensa kelvannut sinulle ja haet nyt tältä palstalta tukea omalle näkemyksellesi.

      Katsos, kun on olemassa sellainen suurien Herrojen lakipykälä , kuin sähkölain 6 §. Sitä kun noudattaa niin ei ihmisiä kuole sähkötapaturmissa eikä sähköpaloja syty.

    • Anonyymi

      Ei siitä nyt niin monia vuosikymmeniä ole kun Suomessa vielä sai sähkötöitä tehdä kuka vain osasi. Oli pakkokin, kun ei ollut mitään ammattikoulujakaan. Sähkölaitokset kyllä vähän tarkastivat ennen kuin kytkivät asennukset sähköverkkoonsa.
      Ne oli vanhoja hyviä aikoja.

      • Anonyymi

        Minä olen aina tehnyt kaiken itse ja kytkenyt viimeiset johdot vasta kun tuttava sähkömies on vilkaissut missä mennään.
        Lähinnä olen laitellut 1-vaihe lisäpistorasioita piharakennuksiin jne.

        Mielestäni ei ole mitään järkeä maksaa sähkömiehelle jostakin rasioiden ruuvaamisista ja kaapeloinneista jotka vie aikaa. Kysyy ensin mitä oleellista on otettava huomioon jne. eikä tee mitään mistä ei ole itse varma.
        Jättää sitten ennen viimeistä kytkentää rasioiden kannet auki ja kutsuu kaverin karmtsomaan onko kaikki ok.

        Näissä anonyymeissä keskusteluissa on typerää moralisoida jostakin lainsäädännöstä, koska se joka on kerran asentanut pistorasian menestyksekkäästi itse, asentaa sen seuraavankin itse, joten täälläkin palstalla kirjoittelevan ammattilaisen on fiksumpaa antaa se oikea neuvo, kuin alkaa se hyödytön moralisointi aikuisille ihmisille. Tämä siksi, että mikäli ammattilainen jättää vastaamatta faktatiedolla, saa asiattomat ohjeet aina enemmän painoarvoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen aina tehnyt kaiken itse ja kytkenyt viimeiset johdot vasta kun tuttava sähkömies on vilkaissut missä mennään.
        Lähinnä olen laitellut 1-vaihe lisäpistorasioita piharakennuksiin jne.

        Mielestäni ei ole mitään järkeä maksaa sähkömiehelle jostakin rasioiden ruuvaamisista ja kaapeloinneista jotka vie aikaa. Kysyy ensin mitä oleellista on otettava huomioon jne. eikä tee mitään mistä ei ole itse varma.
        Jättää sitten ennen viimeistä kytkentää rasioiden kannet auki ja kutsuu kaverin karmtsomaan onko kaikki ok.

        Näissä anonyymeissä keskusteluissa on typerää moralisoida jostakin lainsäädännöstä, koska se joka on kerran asentanut pistorasian menestyksekkäästi itse, asentaa sen seuraavankin itse, joten täälläkin palstalla kirjoittelevan ammattilaisen on fiksumpaa antaa se oikea neuvo, kuin alkaa se hyödytön moralisointi aikuisille ihmisille. Tämä siksi, että mikäli ammattilainen jättää vastaamatta faktatiedolla, saa asiattomat ohjeet aina enemmän painoarvoa.

        Sähköasennukseen kuulu varsinaisen asennustyön lisäksi myös käyttööottotarkastuksen tekeminen. Eli oletko esimerkiksi mitannut suojajohtimien jatkuvuudet, eristysvastukset, oikosulkuvirrat jne ?


      • Anonyymi
        BvL kirjoitti:

        Sähköasennukseen kuulu varsinaisen asennustyön lisäksi myös käyttööottotarkastuksen tekeminen. Eli oletko esimerkiksi mitannut suojajohtimien jatkuvuudet, eristysvastukset, oikosulkuvirrat jne ?

        Älä nyt höpötä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe