Uusia kuvaformaatteja kameroissa?

Anonyymi

Onko JPG:n yksinvalta vielä digikameroissa, vai onko muita vaihtoehtoisia pakattuja formaatteja uudemmissa kameroissa jo oletuksena?

Hienommissa pokkareissa ja järjestelmäkameroissa vakiona on tunnetusti kyllä pitempään ollut myös RAW, mutta en nyt sitä tarkoita.

1

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jpg on vielä yksinvaltias ja muita ei tarvitakkaan. On ainoastaan hyvä että on yksi. Käytännössä se muu pitäisi usein muuttaa jpg muotoon jolloin olisi yksi työvaihe lisää. Ihan tarpeeksi ongelmia jo siitä että raw kuvat ovat joka valmistajalla erilaisia. Ehkä DNG tulee joskus kaikkiin kameroihin. PDF on ollut loistava keksintö. Yksi digiajan kysymyksistä on se että tuetaanko jotakin tiedostomuotoa tulevaisuudessa. Tässä mielessä yksi suosittu tiedostomuoto on varmempi valinta kuin esim joku yhden merkin oma. Varmuuskopioistakaan ei ole apua jos eivät aukea. Taannoin videoissa oli käytössä useita formaatteja ja aiheutti ongelmia kun aina piti latailla jotain lisäosia että näkyisi. Ennen nettiä kun ei voinut latailla mitään niin useat eri kuva ja muiden tiedostojen tyypit aiheuttivat ongelmia kun eivät avautuneet oikein jossain ohjelmassa. Joskus joutui muuttamaan tiedostomuotoa usean ohjelman kautta. Standardeista ja yleisistä käytännöistä on joskus hyötyäkin. Jokin uusi muoto on kyllä tulossa, ehkä uusi jpg versio, koska hdr kuva tekee tuloaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      89
      3534
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      25
      3093
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      54
      3022
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      59
      2843
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      54
      2687
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      59
      2653
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      60
      2413
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2271
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2128
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2122
    Aihe