Inarinjärvi yksi euroopan kaunein paikka " oletko sä käynyt siellä "
Uutistoimisto CNN matkailuun keskittyneillä verkkosivuilla listattu kaksikymmentä kauneinta paikkaa.
Itse viettänyt useimpia viikkoja nuorempana ja keski-ikäisenä Inarin saamelaisten parissa että muutoinkin järveä kierrellesssä, viimeiden paikka jossa järvi-suomi esittäytyy ennen jäämerta.
Ympärivuotinen paratiisi
7
141
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole ollut ajankohtaista niin pohjoisessa käydä, poikani kyllä ja isänsäkin ovat nauttineet Inarin näkymistä. Järvikaloihin siellä oli poikani ihastunut, soitellessamme Juhannuksen aikoihin!
"Niin kaunist ei muualla löytyä saata" lauloimme duetossa kännyyn, poikani rannalla, ja minä nurmella istuen :)- Anonyymi
Lienekö Inarin seutu sentään olisi ympärivuotista paratiisia? Kylmänä ja varsinkin pimeänä aikana ei tunnu yhtään houkuttavalta. En tosin tiedä minkälainen pimeys Lapissa olisi, saataa olla sinertäcää hämyä, mutta uskon siellä asuen paratiisimaisuuden karisevan kovilla pakkasilla. Ainutlaatuista ja hyvin avaraa maisevaa uskon löytyvän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lienekö Inarin seutu sentään olisi ympärivuotista paratiisia? Kylmänä ja varsinkin pimeänä aikana ei tunnu yhtään houkuttavalta. En tosin tiedä minkälainen pimeys Lapissa olisi, saataa olla sinertäcää hämyä, mutta uskon siellä asuen paratiisimaisuuden karisevan kovilla pakkasilla. Ainutlaatuista ja hyvin avaraa maisevaa uskon löytyvän.
Kovilla pakkasilla luonto on kaunis ja jotenkin utumainen, mutta silloin on liian kylmää.
Olen nuorempana käynyt, asuin silloin Lapissa etelämpänä.
Inari on yksi harvoista kunnista jossa väkiluku kasvaa, tosin siellä voi olla keskellä ei mitään, jos johonkin haluaa on pitkämatka, porokin joutuu kusemaan useamman kerran ennenkuin on perillä, alkumatkan pääsee yhellä kusemalla.
Näin suomalaisen silmin olisi ehkä löytynyt paratiisimaisempia kohteita, vaikkapa Turun ja Suomenlahden saaristo tai Saimaa. Mutta onhan Lapin eksotiikka turisteille puhuttelevaa, kaamos ja revontulet. Sakari Topeliuksen runo Inarinjärvestä elää Evert Suonion sävellyksenä , tosin Topelius ei ollut edes Lapissa käynyt, ja runossa on paikallisten harmiksi paljon asiavirheitäkin. Kovin synkkä on varsinkin sen viimeinen säkeistö :
Oi, järvi pohjolassa,
sä köyhämaineinen,
ei toista maailmassa
sun laistas, poloinen;
siell' lymyss' olet vuoriston
hylätty, halpa, arvoton,
ja lyhyet on kesäs
ja talves pitkät on.
Olen käynyt Inarissa muutaman kerran lähinnä ruska-aikaan, se on ollut osana Norjan ja Suomen Lapin matkaa. Valtavasta järvialueesta on ollut vaikea saada käsitystä, ainakin rannat ovat kiviset ja rannat jylhät, selät silmänkantamattomat, vesi kirkasta. Alueen joet ovat olleet helpommin lähestyttäviä, Lemmenjoen ja Ivalojoen nähtyvyyksiin olen ihastunut. Inari on vireä paikkakunta, saamelaismuseo Siida hieno rakennuksena ja näyttelyiltään monipuolinen, eikä hallinto-ja kulttuurikeskus Sajos jää jälkeen. Kilpisjärvi taitaa olla kuitenkin minulle rakkain ja muistorikkain Lapin alue jo nuoruuden ajalta, siellä Saanan loivaa puolta vaelsimme tänäkin vuonna syyskuun alkupuolella .
Hienoa joka tapuksessa, että Suomen upeat maisemat huomataan maailmalla.Inarissa olen käynyt kerran ja jatkoimme sieltä Lemmenjoelle ja jäämerelle. Suuri, avoin taivas jäi mieleen, vettä ja karua rantaa ja se saamelaismuseo oli todella kiinnostava ja etenkin se miltä maailma näyttäisi jos pohjoiskalotti olisi keskuksena.
Voisin ehkä itse valita jonkun muun suomalaisen järven, esim Päijänteen tai Saimaan, joissa on aavaa selkää, saaria ja rantakallioita ja upeaa, puhdasta luontoa.
Inarissa kävivät isä ja setäni kalastamassa joka vuonna sukulaismiehen luona. Pääasiallisena syynä taisi olla pikemminkin kuin luonnon ihaileminen se että siellä he saivat juoda viinaa suoraan pullosta jo junassa ilman että emännät elämöivät tai jos menivät autolla kaikki olivat pienessä sievässä jo enne perille pääsyä.(Paitsi kuski). Ah. lapsuuden ihanat muistot !
- Anonyymi
Hyvä paikka asu siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k303690Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet491588- 731328
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751171Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911021Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille167999- 74815
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?47725Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua33716- 81660