Silakkamarkkinoiden aikaa

Anonyymi

Helsingissä alkoi eilen Stadin silakkamarkkinat, perinteinen tapahtuma Kauppatorilla. Niitä järjestetään eri puolilla rannikkoa, ehkä sisämaassakin näin syys-lokakuulla. Oletko käynyt, ostitko jotain ? Oletko aikeissa mennä ? Minä olen huomenna menossa tuonne Kauppatorille töllistelemään.

25

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen käynyt kolmisenkymmentä vuotta joka syksy, ja ostanut jonkun purkin maistiaisia.
      Nyt en enää taida mennä. Se on enimmäkseen vain ulkoilureissu, mitään uutta sävähdyttävää makuelämystä ei ole ollut vuosiin.
      Kaikki variaatiot on tullut maisteltua.
      Silakkamarkkinoitten kymmenkunta säilöttyä silakkaa purkissa on suhteettoman kallista (eläkkeeseeni nähden). Olen tullut nuukaksikin.
      Samalla hinnalla saan koko päivän ruoat marketista kahdelle.
      Sen ymmärrän tietysti, että jalostettu tavara maksaa ilman muuta viisinkertaisesti
      ja valintani onkin ostaa silakkaa lähitorilta ja tehdä itse mitä milloinkin.

Tapahtumana silakkamarkkinat on kiva. Perinne juontaa 1800-luvulta,
      ja on hienoa, että on säilynyt.

Nimim. Aikansa kutakin

• Aika kiva on tämä nykyinen systeemi, kun heti poistuu kirjoitus, jonka kirjoitin näistä omista kokemuksistani.

Toivottavasti tämä tuleva päivitys osaa poistaa tämän ongelman, tai sitten ei, joten olemme ojasta allikossa.

• Aika kiva on tämä nykyinen systeemi, kun heti poistuu kirjoitus, jonka kirjoitin näistä omista kokemuksistani.

Toivottavasti tämä tuleva päivitys osaa poistaa tämän ongelman, tai sitten ei, joten olemme ojasta allikossa.

• Just, joo. Hienoa palvelua ylläpidolta, että ensin poistetaan alkuperäinen kirjoitus, mutta sitten lähetetään toinen tuplana.

Saman olen huomannut tuolla nuolella läheteltävä tykkäys, niin sinnekkin ilmestyy jopa useita pisteitä heti minun jälkeeni.

Missä on tämä nykymaailman tietokone osaaminen ja heidän sovellutuksensa?

• Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

Just, joo. Hienoa palvelua ylläpidolta, että ensin poistetaan alkuperäinen kirjoitus, mutta sitten lähetetään toinen tuplana.

Saman olen huomannut tuolla nuolella läheteltävä tykkäys, niin sinnekkin ilmestyy jopa useita pisteitä heti minun jälkeeni.

Missä on tämä nykymaailman tietokone osaaminen ja heidän sovellutuksensa?

Viime käynnistä kymmenisen vuotta mennyt, silloin kiinnitti huomiota kauppatorilla voimakas paistorasvan käry , sekä paistetut muikut eikä silakat.
        Sama juttu ilmeisesti nytkin, kun kuulin uutisissa valitettavan .
        Kalliita ovat säilykkeet, tykkään tehdä itse jouluksi.
        Silakkafileitä ostan muutaman kerran kuussa, paistan ruisjauhoissa käyttäen voiöljyseoksessa pannulla tai uunissa.
        Edullista ja hyvää pottujen ja salaatin kera.

• Anonyymi kirjoitti:

Viime käynnistä kymmenisen vuotta mennyt, silloin kiinnitti huomiota kauppatorilla voimakas paistorasvan käry , sekä paistetut muikut eikä silakat.
        Sama juttu ilmeisesti nytkin, kun kuulin uutisissa valitettavan .
        Kalliita ovat säilykkeet, tykkään tehdä itse jouluksi.
        Silakkafileitä ostan muutaman kerran kuussa, paistan ruisjauhoissa käyttäen voiöljyseoksessa pannulla tai uunissa.
        Edullista ja hyvää pottujen ja salaatin kera.

Minä en pidä friteeraistuista silakoista, saati muikuista, enkä muustaka näin rasvassa paistetuista.

Siihen on syynsä, koska olen lapsuuteni asunut kalaisan järven rannalla ja meillä oli aina kalaa tarjolla, muta ei koskaan rasvassa käristettyä, vaan hiljaa nuotiolla kypsennytyäkin sin voin joskus herätellä sitä rantakala tunnelmaa, ostaen muikkuja ja sitten vain hiljalleen kuumenemaan ja voi nokare sinne joukkon, ja tietenkin se suola, mutta ei missään tapauksessa mitään fenkoolia, tilliä, tai edes sipulia

Jaa, nyt ilmeisesti tulee se päivitys?

• Anonyymi

Otettiin joskus kaverin kanssa "potkua" Tukholman-risteilyyn silakkamarkkinoilta, kun ne sattui sopivasti matkan varrelle rautatieasemaltaa terminaaliin. Ah sitä saaristolaisleivän ja jonkin tietyn silakkasäilykkeen kombinaatiota! Teki riemukkaasti kauppansa tanssi-illan jälkeen kun jo hiukan huikaisi. Harmitti ettei hoksattu ostaa annoksia tuplana, siis myös paluumatkaa varten ;D)

Pitääkin kysyä lähdettäisiinkö palauttamaan vanhoja muistoja joskus. Tämä vuosi taisi lipsahtaa jo ohi...

-staka-

• Hyvin ehtii vielä Kauppatorin silakkamarkkinoille, jatkuvat koko viikon. Avajaiset menivät, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät, myytävää ja tunnelmaa riittää, haitarinsoittoa ja isot perinnepurjelaivat. Tänä syksynä en ole menossa, mutta monet monituiset kerrat olen siellä mukana ollut ja nauttinut perinteisestä tunnelmasta, tosin kaikenmoista kylkiäsistä tämäkin tapahtuma on kerännyt.

Tumma saaristolaisleipä on minunkin mukaani markkinoilta lähtenyt ja onneksi sitä saa kaupastakin . Pidän siitä kahvileipänä hedelmäviipaleiden ( tuore viikuna on ihan huippua) kanssa ja valkohomejuustoa vielä nokare, niin vie kielen mennessään. Tietysti huikopalana ehdoton jonkin graavikalan kanssa, silakkakin on hyvää yksinkertaisesti sitruunalla ja suolalla raakakypsytettynä, tilliä tai ruohosipulia väriksi. En oikein osaa kuvitella kovin eksoottisesti maustettua silakkaa saaristolaisleivän kanssa, se pitäisi saada maistelemalla selville. Perunan kanssa menee rohkeammin maustettu, itselle sopii kaikki sipulit, pippurit, sitruuna, etikka, kapris- ja katajanmarjat, jopa rippunen chiliä.

Silakkapihvit perunamuusin kera on kuitenkin se paras silakkaherkkuni, josta kehujakin kerään. Silakkamarkkinoiden tunnuslause oli muistaakseni joskus "Syödään Itämeri puhtaaksi."

• Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

Hyvin ehtii vielä Kauppatorin silakkamarkkinoille, jatkuvat koko viikon. Avajaiset menivät, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät, myytävää ja tunnelmaa riittää, haitarinsoittoa ja isot perinnepurjelaivat. Tänä syksynä en ole menossa, mutta monet monituiset kerrat olen siellä mukana ollut ja nauttinut perinteisestä tunnelmasta, tosin kaikenmoista kylkiäsistä tämäkin tapahtuma on kerännyt.

Tumma saaristolaisleipä on minunkin mukaani markkinoilta lähtenyt ja onneksi sitä saa kaupastakin . Pidän siitä kahvileipänä hedelmäviipaleiden ( tuore viikuna on ihan huippua) kanssa ja valkohomejuustoa vielä nokare, niin vie kielen mennessään. Tietysti huikopalana ehdoton jonkin graavikalan kanssa, silakkakin on hyvää yksinkertaisesti sitruunalla ja suolalla raakakypsytettynä, tilliä tai ruohosipulia väriksi. En oikein osaa kuvitella kovin eksoottisesti maustettua silakkaa saaristolaisleivän kanssa, se pitäisi saada maistelemalla selville. Perunan kanssa menee rohkeammin maustettu, itselle sopii kaikki sipulit, pippurit, sitruuna, etikka, kapris- ja katajanmarjat, jopa rippunen chiliä.

Silakkapihvit perunamuusin kera on kuitenkin se paras silakkaherkkuni, josta kehujakin kerään. Silakkamarkkinoiden tunnuslause oli muistaakseni joskus "Syödään Itämeri puhtaaksi."

Valitettavasti en muista sen silakkasäilykkeen sisältöä/mausteita tarkemmin. Mutta hyvin upposi meihin kahteen vielä silloin melko nuoreen "tyttöseen" yöpalana. Kun ne huvitukset oli tärkeitä, vielä.

Valitettavasti kaveri on vielä työelämässä, joten eipä taideta tänä vuonna ehtiä. Eipä olla pitkiin aikoihin risteilty, saati käyty silakkamarkkinoilla. Täytyy kuitenkin pitää mielessä. Ei hauskuutta koskaan liikaa elämässä ole, eikä erikoisia ruokanautintojakaan.

-staka-

• Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

Hyvin ehtii vielä Kauppatorin silakkamarkkinoille, jatkuvat koko viikon. Avajaiset menivät, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät, myytävää ja tunnelmaa riittää, haitarinsoittoa ja isot perinnepurjelaivat. Tänä syksynä en ole menossa, mutta monet monituiset kerrat olen siellä mukana ollut ja nauttinut perinteisestä tunnelmasta, tosin kaikenmoista kylkiäsistä tämäkin tapahtuma on kerännyt.

Joskus maistelin silakkamarkkinoilla salmiakilla maustettuja silakkafileitä, oli jotain muutakin outoa maustetta. En tykännyt mutta kyllä niitäkin ostettiin. Laitan silakkapihvien väliin tuorejuustoa, tulee meheviä ja voi paistaa uunissa pellillä.

• Anonyymi

Iltalehdestä luin, ettei Hesan silakkamarkkinoilla saanut tuoretta silakkaa , piti kauppahallista ostaa.Hyvä kun tulee silakalle mainosta, se on aliarvostettu kala. Suurin osa menee rehuksi.

• Anonyymi

Ei ne silakkaa myy silakkamarkkinoilla.
        Kun ihmiset huomaa kuinka kalliita säilykkeet ovat,
        moni päätyisi ostamaan kilon silakkaa
        tai kaksi - sama hinta kuin yhdellä purkilla,
        jossa on 10 silakkaa.

• Anonyymi

Aihe oli Käytkö silakkamarkkinoilla ja alkoi pukkaa ruoanlaitto-ohjeita ja "valistusta"
      ja pitkää luentoa niin kuin suomalainen tietäisi perunaa ja ruisleipää ym.

• Anonyymi

Muistakaa, että ei saa vastata muuta kuin kyllä tai ei. Ja kaiken mitä kirjoitatte, pitää olla sellaista uutta tietoa mitä kukaan ei ole koskaan kuullutkaan. Minä vastaan. EN .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistakaa, että ei saa vastata muuta kuin kyllä tai ei. Ja kaiken mitä kirjoitatte, pitää olla sellaista uutta tietoa mitä kukaan ei ole koskaan kuullutkaan. Minä vastaan. EN .

Ei minukaan itsestäänselvyydet kiinnosta
        tai se mitä ruokaa joku on kaupasta ostanut mihin hintaan, mihin kellonaikaan ja miten laittaa mömmönsä. Kait jokainen kaupassa käy ja hinnat tietää ja laittaa ruokaa.
        Se on arkista "peruskauraa", epäkiinnostavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei minukaan itsestäänselvyydet kiinnosta
        tai se mitä ruokaa joku on kaupasta ostanut mihin hintaan, mihin kellonaikaan ja miten laittaa mömmönsä. Kait jokainen kaupassa käy ja hinnat tietää ja laittaa ruokaa.
        Se on arkista "peruskauraa", epäkiinnostavaa.

Onhan se nyt tosi kiinnostavaa kun joku syö jättikatkarapuja, muut arkista halpaa silakkaa. Kainuu on sitä Suomen noplessiseutua.

• Anonyymi

No, mitä sinun oma kommenttisi käsittelee?
        Onko se aloitukseen liittyvä?
        Pitäisikö pysyä tiukasti aiheessa, vaikka keskustelut rönsyilevät ainakin vähän eri linjoille elävässä elämässäkin?

Tiukkapipo-mää-kin

• Tutustuin silakkaa eka kerran kuuskytluvun alussa kun  vierailin sisareni luona Kotkassa.
      Hailii, hailii huuteli kalastaja hevosen kärryllä, talon ulkopuolella. Ihmettelin mitä hailii no, silakoista olin kuullut, mutta haili nimitys oli uusi.

On jäänyt tuntemattomaksi herkuksi täällä. Muikkuja on syöty, niin Oulujärven kuin Nuaksenkin muikkuja.

Merenherkkua söin tänään. Valkosipuli, pippuriöljyssä pannulla pyöräytettyjä jättikatkarapuja, rapunuudelin kera. Enhän minä muutoin näin hienostelisi arkena, van kun löysin eilen lähimarketin ilta-alesta suolaliemeen säilöttyjä jättikatkarapuja -60 % alennuksella ja  viimeinen myyntipäiväkin oli vasta 14.10.

Jäi vielä mùutama rapu, josta taidan salaatin pyöräyttää.

En siis käy silakkamarkkinoilla vaan markettien kalatisleillä.

Ps.

Kristiina@Kokeileppas painaa tuolta alhaalta tuota kommentoi palkkia jos se teksti yhtä äkkiä häviää, se näet on siellä jos et poistu sivulta.

• Anonyymi

Silakka, muikku tai mikä kala tahansa kun on tuoretta, alku syksystä kun ei ollu puumalan lohta myynnissä ostin jossain varsinais-suomessa kasvatettua huomasin kotona ettei ihan tuoretta, pehmeältä tuntui ja valmistettuna maistui vanhalta että suurimmaksi osaksi jäi syömättä.
      Silakka on hyvä kala kun tuoretta, päivällä söin lohikeittoa hyvvee ol hyvä ettei vieny kieltä mennessään, jäi vielä huomiseksi nami.

Pertikki

• Silakkamarkkinat on kuuluneet syysiloihini, joskin ovat muuttuneet vuoskymmenten aikana. Tosiaan nykyään tuoksuu ilma muikunkärylle, mutta olen istunut telttakatoksessa, laatikollinen rapeita muikkuja edessäni nauttien.

Saariston kuunareiden kalastajavillapuseroon pukeutuneet miehet ovat jotkut tuttujakin, joskaan en osta muuta kuin suolasilakkaa laatikkoa varten. Siihen siansivua sipuleineen ja munamaito päälle niin johan kelpaa 😊))
        Suutarinlohtakin teen itse, sipulirenkailla etikkasokeri liemeen.

• Anonyymi
        sini.sirkku kirjoitti:

Silakkamarkkinat on kuuluneet syysiloihini, joskin ovat muuttuneet vuoskymmenten aikana. Tosiaan nykyään tuoksuu ilma muikunkärylle, mutta olen istunut telttakatoksessa, laatikollinen rapeita muikkuja edessäni nauttien.

Saariston kuunareiden kalastajavillapuseroon pukeutuneet miehet ovat jotkut tuttujakin, joskaan en osta muuta kuin suolasilakkaa laatikkoa varten. Siihen siansivua sipuleineen ja munamaito päälle niin johan kelpaa 😊))
        Suutarinlohtakin teen itse, sipulirenkailla etikkasokeri liemeen.

Silakka on hyvä kala monessa muodossa, mutta niin on myös muikku, jota saa tuoreena , kun lähden tuonne Pihlajaveden rannalle Savoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silakka on hyvä kala monessa muodossa, mutta niin on myös muikku, jota saa tuoreena , kun lähden tuonne Pihlajaveden rannalle Savoon.

Eikös se Harri Holkeri kehottanut syömään silakoita, kun kansa valitti köyhyyttä !

• Mielelläni käyn silakkamarkkinoilla,
      viime vuosina olen käynyt Turussa,
      Turun silakka ja saaristolaismarkkinat ovat lokakuun lopussa,
      viimeisenä viikonloppuna.

Yleensä syön siellä jotain kalaa ja ostankin jonkun purkin
      kotiinkin. Purkki kuin purkki aina on ollut hyvää syötävää.
      Siellä on myös kauppiaita Balttian maista.
      Tosin RigaGold savustettua kilohailia öljyssä saa prismastakin, ettei tarttis markkinoille asti mennä, mutta markkinoilla on aina oma mukava tunnelmansa.

• Anonyymi

Kultakalat olivat suosiossa jo 30 vuotta sitten Moskovassa, kun olin työkeikalla siellä muutaman kuukauden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kultakalat olivat suosiossa jo 30 vuotta sitten Moskovassa, kun olin työkeikalla siellä muutaman kuukauden.

Tavaratalo Stockmanilla oli nelj.kerroksen leluosaston portaikon lähellä graniittinen pyöreä suihkuallas, jossa uiskenteli hitaasti kultakaloja. Runsaat harsoetvät hulmahdellen ne tulivat rauhallisen uteliaina lähelle katsomaan reunalla ylikumartuvia lapsia. Jos ojensi kättään niitä kohti, ne uivat joukolla luo, odottaen ruokaa. Pullean komeita olivat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2421
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      345
      2030
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1892
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1703
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1498
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1042
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1019
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      880
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      828
    Aihe