Pulleita särkiä eilen kalatiskillä

Anonyymi

Kiiltävän kauniita, isosuomuisia kaloja jäin katsomaan eile suuren Marketin kalatiskillä.
Myyjä vahvisti kysymykseni, särkiähän siinä oli myynnissä hintaan 3€ ja risat!
Kauppa mainosti särkeä, ja myyjän mukaan maahanmuuttajia on särki kiinnostanut.
Muistaen lapsuudestani sen tavattoman ruotoisuuden, en ihailusta huolimatta ostanut. En ole tutustunut särkeen, enkä tiedä miten sitä valmistaisin, ehkä siiviläkalana kalakeiton liemeen ? Ehkä vielä on syytä kokeilla tuotakin järviemme antia.
Onko järvisuomessa syntyneillä särjen käyttömahdollisuudesta muistoja/ tietoa?

32

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tässä uunissa valmistus ohje. https://www.meillakotona.fi/reseptit/umpioitu-kala

        Oikeastaan sama kuin sardiinia söisi. Makunsa puolesta.

        Huomaa, että olen nk. "rasisti" eli pystytköhän käyttämään ohjeitani?

        (reseptejä kirjoitattaessa ei ole mustia vahingoitettu)


      • Anonyymi

        Olen Kuusamon savusärkiä ostanut purkissa, erinomainen ja ruodot huomaamattomat! Maukas ja runsaslihainen oli, Kiitos linkeistänne, tutustun reseptien mahdollisuuksiin 😋!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen Kuusamon savusärkiä ostanut purkissa, erinomainen ja ruodot huomaamattomat! Maukas ja runsaslihainen oli, Kiitos linkeistänne, tutustun reseptien mahdollisuuksiin 😋!

        Montako grammaa on purkissa kalaa, paljonko tulee kilohinnaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako grammaa on purkissa kalaa, paljonko tulee kilohinnaksi?

        Kallista se säilyke on, joskaan en painoa silloin katsonut. Kerran vain olen ostanut ja kerran saanut Kuusamon tuliaisena. Toisaalta tuo ruotojen kalsium ja fosfori on luustolle tarpeen, siinä mielessä aion kokeilla uunissa hauduttamista.


    • Anonyymi

      Maahanmuuttajista lokit ovat erityisen kiinnostuneita särjistä eivätkä särje mitään vaan syövät

      myös kotimaisia kiinnostaa kala eli harakoita

      • Anonyymi

        Kyllä idea selvisi noista valmistuslinkeista, mutta en lähde tottumattomana umpioimaan kalasäilykettä suotta.
        Pakkaspäivänä voisin kokeilla, hauduttaa foliopeitettynä uunivuokassa 3-4 tuntia tuon resptin mukaan, ja säilyttää pakasterasioissa.
        Kiitos!


      • Anonyymi

        Hesassa olen nähnyt tosi isoja särkiä myynnissä 3-4€ kilohintaan, joita mamut ostavat.
        Särjet ovat kyllä paljon suurempia kuin ennen järvistä saadut.
        Ovatko jotain hormoonikaloja ? Merestä oli pyydetty. En osta, vaikka eräät kehuvat, kun muistan millaisia ruotopesiä olivat.
        Naapuri teki muinoin kuivakalaa säristä.
        Kuivatti keväällä ulkona.


    • Ainoastaan fileroituna ruodottomaksi ja graavilohen tapaan suolattuna, nyt en moneen vuoteen, joskus näin syksyllä tuli sattumalta isoja särkiä, ihan hyvä suolakala vaikka leivän päällä.

    • Appeni aikoinaan teki suolasärkeä.
      Katiskassa on vaan ollut niin pieniä, etten niitä ole ottanut.
      Kesäaikaan olen käynyt kyllä järvellä kalassa ja saalistakin saanut. Suurin oli uistelulla hauki 7,7kg. Muutamia ahvenia voissa paistoin, hyvää.
      Nykyään vaan on paljon enemmän tuulista ilmaa, kuin ennen.

      • Fileroitaessa otetaan särestä vain selkäliha ensin kuitenkin suomustetaan kala, sen kun oppii se käy nopsaan.


      • Pertikki kirjoitti:

        Fileroitaessa otetaan särestä vain selkäliha ensin kuitenkin suomustetaan kala, sen kun oppii se käy nopsaan.

        Minä tekisin samoin, siis on parhain suolakala juuri se selkäliha. Voisihan sitä lopusta keittää vaikka kalalientä jos ei osaa keitettyä kalaa ruotia.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Minä tekisin samoin, siis on parhain suolakala juuri se selkäliha. Voisihan sitä lopusta keittää vaikka kalalientä jos ei osaa keitettyä kalaa ruotia.

        Ei todellakaan ole osaamisesta kiinni, viitseliäisyydestä enemmänkin, kun hyöty on niin mitätön. Selkälihan voisi merisärjessä graavata, järvikalojen lapamadot saa puolestani jäädä!
        Siivilöidä voisi rompeliemen ja käyttää katkarapuhyytelöön, mutta on se surkea joulukalaksi tuokin särvin.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Minä tekisin samoin, siis on parhain suolakala juuri se selkäliha. Voisihan sitä lopusta keittää vaikka kalalientä jos ei osaa keitettyä kalaa ruotia.

        Milloin kristiina olet viimeksi ruotinut keitettyä särkeä ja siis syönyt sitä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole osaamisesta kiinni, viitseliäisyydestä enemmänkin, kun hyöty on niin mitätön. Selkälihan voisi merisärjessä graavata, järvikalojen lapamadot saa puolestani jäädä!
        Siivilöidä voisi rompeliemen ja käyttää katkarapuhyytelöön, mutta on se surkea joulukalaksi tuokin särvin.

        Harva pyydystää särkiä syötäväksi, on niitäkin pyytää niitä kalapullia varten.
        Jos sattuu saamaan ämpärillisen isoja särkiä heittäisikö ne tunkiolle, voi tietysti, vel'mies vainaa käytti särkiä lannotteina perunan istutuksessa, itänyt peruna per'särki vakoon.
        Kyllä Herrakin syö halpaa ruokaa nälkäänsä, oikein pyytää jos kova nälkä.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Harva pyydystää särkiä syötäväksi, on niitäkin pyytää niitä kalapullia varten.
        Jos sattuu saamaan ämpärillisen isoja särkiä heittäisikö ne tunkiolle, voi tietysti, vel'mies vainaa käytti särkiä lannotteina perunan istutuksessa, itänyt peruna per'särki vakoon.
        Kyllä Herrakin syö halpaa ruokaa nälkäänsä, oikein pyytää jos kova nälkä.

        Varmaan syö mielelläänkin jos hyvin valmistetaan. Oikeinhan on hyödyntää noinkin isokokoiset motikat, jos ei mudalle maistuis. En muista järvikaloista mikä joskus pani hanttiin,taisikin olla järvikala tai lampi toutain.
        Merikaloilla olen kauan hemmoteltu, mutta en hyljeksi uusia innovaatioita järvienkään proteiinilähteistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan syö mielelläänkin jos hyvin valmistetaan. Oikeinhan on hyödyntää noinkin isokokoiset motikat, jos ei mudalle maistuis. En muista järvikaloista mikä joskus pani hanttiin,taisikin olla järvikala tai lampi toutain.
        Merikaloilla olen kauan hemmoteltu, mutta en hyljeksi uusia innovaatioita järvienkään proteiinilähteistä.

        Se missä olen kalastellut, saimaa, näkyy pohja 4-5 metrin syvyyteen ei mutapohjaan,
        Kirkas vesi ja mitä kala syö vaikuttaa makuun.
        Meilläpäin eräs kalakerho kasvatti kirjolohia kananrehulla, kirjolohi maistui melkein enemmän kanalta kuin kalalta, he oli yleinen vitsin aihe.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Milloin kristiina olet viimeksi ruotinut keitettyä särkeä ja siis syönyt sitä ?

        Kiitos mielenkiinosta minun särkikalan syöntiin.:))
        Rehellisyyden nimissä olen suolasärjen selkämyksiä syönnyt viimeksi varmaan joskus 1970 luvulla äitini laittamana ja keitettynä tuskin koskaan. Muita kaloja olen sentään ruotinut paljonkin silloin lapsuuskodissa käydessä, koska siellä oli aina tuoretta kalaa sieltä Saimaan vesistöstä ja ne ei todellakaan mudalle maistuneet.

        Särkiä tosin söimme vain minä ja äitini, koska kissanruokaahan ne oli muuten.

        Vävyni tarjosi minulle pyytämiään "särkiä", jotka olivat kyllä sulkavia ja niissä ei ole kyllä mitään syötäväksi sanottavaa ja mudalle maistuivatkin, siis se kalaliemi, jonka laitoin.

        On minulla venepaikka tuohon Pyhäjärveen, mutta ei ole venettäkään ja vävyni sitä käytti, mutta ei enää, joten sekin lupa täytyisi peruuttaa. Vuosimaksu on 50,-€, joten joskus energisyyden hetkellä olen ajatellut mennä viellä joskus ongelle, tai vaikka katiskan laittamaan, ehkä vain tyynellä soutelemaan, mutta se vene, vene ja airotkin viellä ja mihin ne talveksi taltioi.D


      • Pertikki kirjoitti:

        Harva pyydystää särkiä syötäväksi, on niitäkin pyytää niitä kalapullia varten.
        Jos sattuu saamaan ämpärillisen isoja särkiä heittäisikö ne tunkiolle, voi tietysti, vel'mies vainaa käytti särkiä lannotteina perunan istutuksessa, itänyt peruna per'särki vakoon.
        Kyllä Herrakin syö halpaa ruokaa nälkäänsä, oikein pyytää jos kova nälkä.

        Joskus mennävuosina minäkin laitoin pikkukaloja perunanistutusvakoon, kun niitä sinttejä keväällä tuli katiskaan runsaasti.
        Ruuan kunnioitus on alentunut, tässä yltäkylläisyydessä. Onko kansallinen muisti unohtanut, mitä on nälkä. Tänään juuri sanottiin , lukua en muista, mutta iso oli, paljonko menee ruokaa roskiin vuodessa.


    • Anonyymi

      No nythän kaupan hyllyltä löytyy myös "Järvikalapuikkoja" eli ihan kotimaista..

      Suhteellisen helppo kalareissu..

      • Anonyymi

        Särkiä on syötetty pienissä määrin myös sioille.
        Länsi-Suomessa männä vuosina vallan silakkaa syöttivät siolle, ja maku oli kalamainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Särkiä on syötetty pienissä määrin myös sioille.
        Länsi-Suomessa männä vuosina vallan silakkaa syöttivät siolle, ja maku oli kalamainen.

        Kyllä se on kesällä pyydetty pikkujärvestä särki melko mitätön kala, jota en talteen enkä välitä syödä , vaikka tarjottaisiin.
        Ennen menen puotiin, ja haen norjalaista kassilohta.


    • Anonyymi

      Kukaan ei ole huomannut kirjoittaa että ohutruotoisesta särjestä saa maustamalla ja vaikka 10 tuntia kypsentämällä haudutuspadalla maittavaa pataruokaa.
      Siinä ajassa kypsyy vaikka usean kilon hauki aivan pehmeäksi selkäruotoineenkin. Mukaan paljon voita, 15 % ruokakermaa, kalamaustetta ja pekoniviipaleita paljon väliin. Hyvää on olen kokeillut. Parempaa kuin tonnikala.

    • Ens'kesänä palstalaiset joukolla onkii punasilmäisiä pulleita särkiä, menispä talavi äkkiä sais madon koukkuun ja sylkäysy perään " anna ahti pulleita särkiä "

    • Anonyymi

      Isä autuas söi aina särkiä joita pikkupoikana ongin "Rapuojasta" :)

      • Anonyymi

        Ei edes kissat syö särkiä enää, niin ovat hienoille sapuskoille opetettu.
        Kattien hampaat hoidetaan paremmin kuin monen ihmisen.
        Miljoonia kuluu kattien hiekkoihin, joka tuontitavaraa, kun kotimainen Ruduksen soraharjusta ei kelpaa. Verolle olisi pantava katit.


    • Antibiootiteilla kasvatettu norjan lohi on terveellistä samalla säästyy apteekissa käynti eikä tarvitse käpristellä vesisateessa onki kädessä, pahimmassa tapauksessa kissa tukehtuu sären ruotoon, ryyppäämisen jälkeen ei haittaa punaiset silmät kun katsoo sären silmiä silmästä silmään.

    • Anonyymi

      Norjalainen kassi lohi on jonkin tutkimuksen mukaan erittäin epäterveellistä, jopa yksi maailman myrkyllisintä elintarviketta, sitä en tiedä onko enään mutta kovasti siitä kirjoitettiin.

      • Anonyymi

        Niin tai näin. Kerran viikossa tai kahdessa ostan norski-lohta. Hyvää on eikä maistu muta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai näin. Kerran viikossa tai kahdessa ostan norski-lohta. Hyvää on eikä maistu muta.

        En muista ostaneeni norjan lohta, olen kyllä siellä käynyt pyytämässä luonnon lohta.

        Naapuri kunnassa saimaalla on kirjolohen kasvattamo, joskus käynyt hakemassa suoraan altaasta, tai sitten tulee keskiviikkoisin takuutuoretta lohta, myös savustettuna kauppoihin, vähän kalliimpaa kuin norjan lohi mutta erittäin kysyttyä.


    • Anonyymi

      Kesällä saatu katiskasta aika paljon särkee ja kissamme ei muusta kalasta oikein perustakkaan. Savustettukin hyvää oli ja onpa kerran tehty säilykettä jota uunissa useampi tunti purkissa haudutettin. Liemessä tais olla rypsiöljyä tomaattisosetta no hitto kun en kaikkia mausteita muista. Mutta hyvää oli ja naapurillekkin kelpas et ihan kehu. Saattas resepti olla jossain tallella sen antoi erään talon vanhaemäntä joka ollut jo vuosia tuonpuoleisessa elämässä. Syötiinhän Kallioniemessäkin kessiintyneitä särkiä!

    • Anonyymi

      Käyn ilmeisesti "väärässä" Marketissa, koska siellä ei ole näkynyt särkiä. Ostin silakkafileitä (8 euroa/kg) ja tein laatikkoa. Vaimovainaan veli teki särjestä säilykettä. Uunissa hauduttamalla ja sopivasti maustamalla särjestä saisi varmaan maistuvaa syötävää perunoiden kanssa tai leivän päälle.

      Sitten loppukevennys: Maukka Perusjätkä ei olekaan kuollut, vaikka X-market (nimi muutettu) mainosti jo vuosia sitten Maukasta makkaraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1954
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1653
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1567
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1514
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      12
      1225
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1177
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      33
      961
    Aihe