Saksanpaimenkoiran hinta-laatu-suhde

Anonyymi

Pitkän linjan saksanpaimenkoirana etsin taas saksanpaimenkoiraa. Selasin jalostusnettiä ja Kennelliiton pentulistaa - järkytyin.

Kahdeksan vuotta sitten maksoin hyväsukuisesta ja terveistä linjoista olevasta pennusta 1000e. Silloin hintahaitari näytti olevan 700-1100e ja mielestäni tonni oli hyvä hinta ko. pennusta.

Nyt hintahaitari oli huonoista, vähän terveystuloksia omaavista suvuista, joissa sukusiitos% jopa reilusti 5% paremmalla puolella 8:ssa polvessa laskettuna 1200-1400e. Useita pentueita samalle nartulle, joka uroksen vaihdosta huolimatta periytti C/D-lonkkaa, LTV4:sta, spondyloosia.. näitä näkyi useilla kasvattajilla.

Selasin jalostusnetistä 90% kenneleistä ja heidän pentueitaan. Mielestäni sakemannin hintalaadusuhde on nykyään uskomattoman alhainen. En ikinä maksaisi 1200e saati 1400e siitä, että saan suurella todennäköisyydellä nivelrikkoisen ja hermoheikonkoiran.

Onko ainut mahdollisuus todellakin vaihtaa rotua? Missä on kasvattajien vastuu ja moraali?

8

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kannattaa katsoa käyttölinjaisia. Ne eivät ole pilalle jalostettuja, kuten valitettavasti monet menestyneimmät näyttelylinjaiset.

• Anonyymi

Höpö höpö. Ota sinäkin pää puskasta ja lopeta käyttölinjojen upeuteen uskominen, kun ihan oikeaa tietoakin olisi tarjolla. Niillä on nykypäivänä kaikenmoisia kremppoja ihan siinä missä näyttelylinjaisillakin. Ulkomuoto on ainoa erottava tekijä tätä nykyä.

• Anonyymi

Ihan koskee suoraan sanottuna paska hinta-laatusuhde käyttistäkin. Kirjoitin, että selasin 90% kenneleistä. Matadorikennelit jätin ainoastaan välistä. Eli katselmus sisältää myös ne käyttikset. Samaa kuraa, ikävä kyllä.

En missään nimessä halua jokotai, vaan sopivassa suhteessa kaikkea terveessä kropassa. Nykyään vissiin menty näinkin alas, ettei sitä saa, vaikka vielä 8 vuotta sitten sai.

ap

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö. Ota sinäkin pää puskasta ja lopeta käyttölinjojen upeuteen uskominen, kun ihan oikeaa tietoakin olisi tarjolla. Niillä on nykypäivänä kaikenmoisia kremppoja ihan siinä missä näyttelylinjaisillakin. Ulkomuoto on ainoa erottava tekijä tätä nykyä.

Naapuri halusi itsellene poliisikoira, Hänen pihaansa tuli ring-linjainen Malinois. Upea ja äärettömän sporttinen koira. Sakemannit ovat nykyisin pihakoiria, joita ei saa päästää hyppimään eikä oikeastaan edes juoksemaankaan suuren halvaantumisriskin vuoksi..

• Anonyymi

Pitäydy ainakin Escaflonesta erossa!

• Anonyymi

Aloittaja vaikuttaa tarkalle (hyvä!), tuskin ko. kennelistä on sakua hankkimassa.

• Anonyymi

Miten ne löytää netistä? Kasvattajatko?
      Onko suosituksia????

• Anonyymi

Kennelliiton jalostus.net on kultaakin kalliimpi, jota toivoisi kaikkien käyttävän, kun etsii koiraa. Käsittämätöntä, että vielä on ihmisiä jotka ei kyseistä sivua tiedä?!

Sieltä voi katsoa kunkin kasvattajan pentueet, terveystulokset, jalostusvalinnat.. Kertoo paljon kasvattajasta, jos pentueita löytyy joka vuosi tusinatolkulla, joilla ei ole tuloksia terveydestä tai rodun omaisista kokeista. Tällaisia matadorkenneleitä tulee aina välttää!

Menekää hyvät ihmiset tuonne jalostuanettiin. Valitsette valikosta esim tässä tapauksessa aaksanpaimenkoirat, sitten painat oikealta kasvattajat. Saa pitkän listan kasvattaja. Tutkikaa, googlettakaa.. Ei kovin vaikeaa, mutta valinnoillanne tuette rodun kehittymistä niin hyvässä kuin pahassa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe