Rotax pikkuluokat

Anonyymi

Kokemuksia Rotax Micro ja Mini luokasta? (please, en tarvi propagandaa muista luokista) Miten tuo maahantuojan vuokramosa kuvio on toiminut. Saako sen oikeasti koko kesäksi käyttöönsä? Mitä jos ostan oman, onko varattava paljonkin euroja huoltoihin? Kuskeja aika vähän parina viime kesänä, miksi?

18 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Rotax hdottomasti edullisin ratkaisu harrastajalle. Todella harmi että kuskeja vähän suomessa, muualla kyllä ajetaan. Koneet kestää, ei tarvi jatkuvasti huoltaa. Suurin syy kuskikstoon on se muidenyksityisten sarjojen yli-markkinointi, vaikkakin aina ei ole pysytty tptuudessakaan.

    • Kyllähän sieltä porukka lähti ihan puhtaasti oman tallin suosimisen vuoksi. Sinne ja muutamalle kaverille löytyi parhaat koneet ja säännöillä kikkailtiin lisää kauppaa.


  • Meillä on ollut ja ihan maksoi vain sen mitä ilmoittikin. Se ei kulu pikkuluokissa tuo kone , eli huollon tarve on olematon jos ollenkaan. Syksyllä olisi saanut ostaa sen loppurahalla itselle , mikä oli ikäänkuin ero uuteen siitä vähennettynä maksettu vuokra. Suosittelen . Rotax nostaa päätään

  • Rotaxin maahantuoja voisi ostaa mainostilaa jostain ja laittaa kunnon mainoksen. Tämä Suomi24 ei varmaankaan ole tehokkain alusta mainostamiselle. Googlemainos "karting" hakusanalle ja pieni päiväbudjetti niin saa helposti omat mainoksensa kärkeen.

  • Kiitos jo näistäkin vastauksista. Mutta vielä yksi, onko varikolla muita kauppiaita vai onko osat ostettava aina maahantuojalta?

    • ihan sama keneltä ostat varaosia, kunhan ovat rotaxin virallisia osia, varikolla on muitakin kauppiaita...hinnat eivät juurikaan poikkea toisista, mutta tavaran määrä kylläkin...


    • Varovasti nyt, ensikaudesta ei tiedä mitään onko edes suomessa kilpailuita kys. Luokalle


  • Onkohan tämä taas ns.trolli? Mutta vastataan parhaan oman ajatuksen mukaan siihen miksi luokka pienentynyt ja millainen muuten. Aikoinaan oli iso, kun muita vaihtoehtoja ei ollut ja SM luokat oli suhteessa paljon kalliimpia kuin nyt. Huoltajat/kuskit ei tykänneen kun omia suosittiin ns.kultamunilla eli jos oli suhteita/rahaa sai voitto koneen.
    Tuli vaihtoehto IAME joka jakoi porukan kahtia heti kun ei ollut pakko ajaa Rotax;ia jolloin SM kynti alhaalla pienellä osallistuja porukalla.
    Rotaxissa on myös kilpailullinen taso/osallistujamäärä laskenut aivan olemattomaksi jopa isoa kyläkisaa pienmmäksi/huonommaksi. Jos katsoo esim. Vuoden 2019 luokkavoittajia, niin ei siellä voi juhlia menestyksellä muussa kuin Rotax.
    Lisäksi harrastamäärät putoavat ja silloin sarjasta jossa ei ole porukkaa lähtee loputkin.
    Moottori on kohtuu hyvä ja nyt vuokra hinnoittelu hyvä (vuokraus tuli auttamattomasti 4vuotta liian myöhään).
    Nyt sm luokat on kohtuu järkeviä ja IAME sarjassa porukkaa joten ei riitä kuskit kaikkeen ja jos yleinen talous sakkaa kuskit vähenee edelleen.
    Jos kilpaa isoissa ryhmissä haluaisin ajaa/ajattaa lastani, en kyllä ko luokkaan rahoja tärväisi. Mutta jos haluaa ajella siellä täällä varmoilla vehkeillä ja olla palkintojenjaossa mukana silloin Rotax. Mutta edelleen jokainen tekee päätöksen itse missä ajaa, ei kukaan luokan vetäjä, AKK tai muukaan taho. Hyvä että erilaisia vaihtoehtoja on.

    • No joo, kiitos näistä ajatuksista. Tänä kesänä ajeltu omaksi iloksi vanhalla cadetilla ja nyt olisi seuraaviksi vuosiksi mietinnässä se "oikea" järkevähkö harrastuspolku. Raket, Mini 60 vai Rotax. Rotax konseptina tällaiselle harrastelijalle vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Täytyy fundeerata, eihän tässä nyt mikään kiire vielä ole.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No joo, kiitos näistä ajatuksista. Tänä kesänä ajeltu omaksi iloksi vanhalla cadetilla ja nyt olisi seuraaviksi vuosiksi mietinnässä se "oikea" järkevähkö harrastuspolku. Raket, Mini 60 vai Rotax. Rotax konseptina tällaiselle harrastelijalle vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Täytyy fundeerata, eihän tässä nyt mikään kiire vielä ole.

      Jos cadetista miettii seuraavaa luokkaa on raket (ehkä hiipuu?) tai mini 60 ehdottomat. Kummassakin luokassa tarjolla kyläkisoja, ajokumppaneita, kansallisia kisoja ja muutenkin edullista toimintaa. Vain ja ainoastaan kannattaa noita luokkia miettiä mikäli lapsi on alle 10 vuotias.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jos cadetista miettii seuraavaa luokkaa on raket (ehkä hiipuu?) tai mini 60 ehdottomat. Kummassakin luokassa tarjolla kyläkisoja, ajokumppaneita, kansallisia kisoja ja muutenkin edullista toimintaa. Vain ja ainoastaan kannattaa noita luokkia miettiä mikäli lapsi on alle 10 vuotias.

      Kannattaa tosiaan vain miettiä, koska alle 10v ei pääse Raket tai mini60 kilpailuihin. Heh...


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kannattaa tosiaan vain miettiä, koska alle 10v ei pääse Raket tai mini60 kilpailuihin. Heh...

      No nyt nelisen vuotta mukana olleena voin sanoa että rotax on edullinen, esim meidän minimax koneelle ei tehty kun keväällä remppa, sekä kerran uus blommi kun kone purettiin. micro ja mini niin ei huolta huomisesta. konee toimii kokokesän.
      Tottakai aina kaikissa moottoreissa on se että joku saattaa joskus mennä rikki.
      Meillä on nyt tänävuonna tullut ensimmäinen keskeytys konerikon takia ja sekin junior luokassa. tämäkään ei ollut paha. ei mennyt kun kanki ja laakeri uusiks.

      Ja tosiaan rotaxiin on tulossa pikkuluokkiin pirusti porukkaa lisää ensikaudeksi ainakin niiden yhteydenottojen perusteella mitä minuun on otettu.

      Ja kehitystä ja mainontaa ollaan tekemässä, pidetään palaveria mikan kanssa aiheesta viikolla 43.


    • Anonyymi kirjoitti:

      No nyt nelisen vuotta mukana olleena voin sanoa että rotax on edullinen, esim meidän minimax koneelle ei tehty kun keväällä remppa, sekä kerran uus blommi kun kone purettiin. micro ja mini niin ei huolta huomisesta. konee toimii kokokesän.
      Tottakai aina kaikissa moottoreissa on se että joku saattaa joskus mennä rikki.
      Meillä on nyt tänävuonna tullut ensimmäinen keskeytys konerikon takia ja sekin junior luokassa. tämäkään ei ollut paha. ei mennyt kun kanki ja laakeri uusiks.

      Ja tosiaan rotaxiin on tulossa pikkuluokkiin pirusti porukkaa lisää ensikaudeksi ainakin niiden yhteydenottojen perusteella mitä minuun on otettu.

      Ja kehitystä ja mainontaa ollaan tekemässä, pidetään palaveria mikan kanssa aiheesta viikolla 43.

      Kannattaa ainakin micromaxia harkitsevien huomioida moottorien suuret erot. Kun vertaa samojen kuskien välisiä eroja niin rotaxissa se saattaa olla 1.5 sek per kierros ja mini60:ssa jotain kymppejä ja järjestys on vaihtunut.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kannattaa ainakin micromaxia harkitsevien huomioida moottorien suuret erot. Kun vertaa samojen kuskien välisiä eroja niin rotaxissa se saattaa olla 1.5 sek per kierros ja mini60:ssa jotain kymppejä ja järjestys on vaihtunut.

      Micromaxissa voi sumentaa oman käsityksen lapsen taidoista, ostaa tai vuokraa ylivoimaisen koneen niin oma kullannuppu pääsee vihdoin viimein palkintokorokkeelle tai ainakin lähelle sitä. Mutta siirryttäessä ylemmäs, voi todellisuus iskeä pahasti

      Mini60ssä ja Raketissa erot aivan erilaisia, näissä kuskin kyvyt tulee esiin vaikka varmaan näissäkin rahalla saa hieman paremmat laitteet. Jos micromaxissa erot on tuon 1,5s niin Mini60 ja Raket sitten enää 0,1-0,2s ja sen pystyy hyvä kuski paikkaamaan ajotaidoilla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Micromaxissa voi sumentaa oman käsityksen lapsen taidoista, ostaa tai vuokraa ylivoimaisen koneen niin oma kullannuppu pääsee vihdoin viimein palkintokorokkeelle tai ainakin lähelle sitä. Mutta siirryttäessä ylemmäs, voi todellisuus iskeä pahasti

      Mini60ssä ja Raketissa erot aivan erilaisia, näissä kuskin kyvyt tulee esiin vaikka varmaan näissäkin rahalla saa hieman paremmat laitteet. Jos micromaxissa erot on tuon 1,5s niin Mini60 ja Raket sitten enää 0,1-0,2s ja sen pystyy hyvä kuski paikkaamaan ajotaidoilla.

      Suosittelen raket-polkua pikkuluokkien harrastajille. Kisoja löytyy viikottain joka kulmilta ja kehittävää tasaväkistä kilvanajoa edullisesti. Jos vähän vakavammin haluaa kisata niin sitten mini60 sjm. Merkkiluokkiin ehtii myöhemminkin. Kokemusta on näistä kaikista vuosien varrelta.


  • Ei propagandaa tai kärjistämistä..
    Raket luokissa on koneiden erot suuremmat, kuin Rotaxissa. Rotaxisssa ajetaan todella pitävillä kumeilla. Raketin kaasun liike on minimaalinen verattuna rotaxiin.
    Raket luokkien koneet on kuskille helpompia ajaa. Joten raket kuski on alkuun hukassa pelkästään kaasun käytössä ja se näkyy kierrosajoissa. Eli koneita on turha syyttää jos kuljettaja ei heti pärjää rotax luokissa. Rotax on edullinen, kun kilpailuviikonloppuja on vain 5(majoituksia, renkaita micro max luokassa 5 sarjaa).
    Suhteessa kaikinpuolin edullisempi kuin raket..
    lisää toki kilpailijoita pitäisi saada ja nyt ainakin suunta näyttää hyvin nousujohteiselta. Kevät näyttää miten kuljettaja jakautuvat eri luokkiin.

    • Kaasunkäytöstähän se johtuu varmaan kun kaverit katoaa suoralla horisonttiin ja mutkissa mennään tasatahtia.


    • Kaasun liikerataa voi muuttaa helposti vaijerin paikkaa vaihtamalla. Raketissa on lyhyt liike mutta lähemmäs kiinnike pulttia niin muuttuu. Samat kaverit ajaa kärjessä luokasta riippumatta ja kaasupolkimen liikeradasta välittämättä


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.