Maksalaatikkopäivä on tänään

Anonyymi

mutta kun se nostaa huonoa kolesterolia, niin en voi syödä maksalaatikkoa nyt enää koskaan.
Muutama vuosi sitten vereni kolesteroli oli koholla ja lääkäri halusi kirjoittaa kolesterolilääkereseptin. Kun minulla oli aina aiemmin ollut hyvät kolesteroliarvot, niin en ottanut reseptiä vaan halusin ravitsemusterapeutin kanssa tutkia ruokavalioni, että mikä siellä nyt nosti pahaa kolesterolia. M a k s a l a a t i k k o
Tykkään rusinaisesta maksalaatikosta kera puolukkasurvoksen ja söin sitä usein. Maksamakkaraa myös.
Kun maksaruoat jätin pois, niin kolesteroliarvoni ovat sen jälkeen olleet hyvät.

30

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syö vaan. Jos olet jo ehtinyt oikeasti 70 sarjalaiseksi ei sillä mitään merkitystä ole, kuoletko viiden vai seitsemän vuoden päästä. Teet samalla yhteiskunnalle palveluksen häipymällä muonavahvuudesta. Ja tilallesi voidaan ottaa 3 tai neljä ahkeraa ja osaavaa somalia.

      • Anonyymi

        Niin. Olen kuullut, ettei kolesteroliarvoilla ole mitään merkitystä terveydellekään enää tässä iässä.
        Mutta kun mun lääkäri on semmoinen medikalisoitunut ja alkaa kova riita, jos mun paha kolesteroli on koholla enkä suostu ottamaan sivuvaikutuksia aiheuttavaa - ja minun iässäni turhaa - kolesterolilääkettä.
        Tasapainottelen nytten näiden kahden välillä.
        Kumpi parempi...
        Riita lääkärin kanssa vai olla ilman maksalaatikkoherkkuani.


      • Anonyymi

        Rasisti sekoaa maksalaatikkoonkin.
        Löytää "yhteyden" maksalaatikon ja pakolaisen välilläkin.
        Tietysti. Ei ole asiaa johon rasisti ei sekaantuisi rasismillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Olen kuullut, ettei kolesteroliarvoilla ole mitään merkitystä terveydellekään enää tässä iässä.
        Mutta kun mun lääkäri on semmoinen medikalisoitunut ja alkaa kova riita, jos mun paha kolesteroli on koholla enkä suostu ottamaan sivuvaikutuksia aiheuttavaa - ja minun iässäni turhaa - kolesterolilääkettä.
        Tasapainottelen nytten näiden kahden välillä.
        Kumpi parempi...
        Riita lääkärin kanssa vai olla ilman maksalaatikkoherkkuani.

        Maksalaatikko silloin tällöin ei ole asia joka terveytesi tuhoaa.
        On vähän älytöntä olla syömättä kolesterolilääkettäkään.
        Pienelläkin annoksella voivat verisuonien tukokset vähentyä
        ja tulppien ja aivohalvausten riskit.
        Mutta ehkä on mukavampi maata "vihanneksena" loppuikänsä
        kuin ottaa pieni pilleri päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksalaatikko silloin tällöin ei ole asia joka terveytesi tuhoaa.
        On vähän älytöntä olla syömättä kolesterolilääkettäkään.
        Pienelläkin annoksella voivat verisuonien tukokset vähentyä
        ja tulppien ja aivohalvausten riskit.
        Mutta ehkä on mukavampi maata "vihanneksena" loppuikänsä
        kuin ottaa pieni pilleri päivässä.

        En syö maksalaatikkoa.
        En syö kolesterolilääkettäkään 😛 Ei ole tarvetta. Kolesteroliarvoni ovat hyvät 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rasisti sekoaa maksalaatikkoonkin.
        Löytää "yhteyden" maksalaatikon ja pakolaisen välilläkin.
        Tietysti. Ei ole asiaa johon rasisti ei sekaantuisi rasismillaan.

        Olin kyllä täysin tosissani komentissani. Etkö ole tietoinen "Husu" Husseinin kuolemattomasta lauseesta suomalaiselle: "Syö paskas ja kuole"

        Terveisin. Humanisti.


    • Anonyymi

      Josko kokeilisit maksalaatikkoa ilman rusinoita ja vaikutusta kolesteroliin?

      • Anonyymi

        En kokeile. Ilman maksalaatikkoa kolesteroliarvoni ovat hyvät 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kokeile. Ilman maksalaatikkoa kolesteroliarvoni ovat hyvät 😊

        "En kokeile. Ilman maksalaatikkoa kolesteroliarvoni ovat hyvät"

        Kolesteroli on jo vaikuttanut.


    • Anonyymi

      Maksalaatikko pitää valmistaa itse!

      Kaupasta ostettua einesmaksalaatikkoa ylilääkäri Veli-Pekka Valkonen ei suosittele.
      https://www.lansi-uusimaa.fi/artikkeli/225825-ylilaakarin-suositus-pahkinat-ja-kananmunat-ovat-mummun-ja-vaarin-superfoodia

      "Valkonen sanoo, että itse naudan maksasta valmistettu maksalaatikko on erinomainen ravinnon lähde.
      – Maksalaatikossa on esimerkiksi runsaasti rautaa ja A-vitamiinia.
      Eineslaatikkoa hän ei kuitenkaan suosittele, sillä tuotantoeläinten maksassa saattaa olla paljon haitallisia aineita."

      • Anonyymi

        Kylläpä naurattaa tuo lekurin lausunto makiasti !
        Tuotantoeläimen maksasta se omatekoinen maksalaatikkokin valmistetaan.


    • Minä olen syönyt maksaa viimeksi lapsena, silloin, kun syötiin meidän kotikasvatettuja eläimiä.
      Maksahan on sellainen kehon puhdistuslaitos (niinkuin munuaisetkin), joka kerää itseensä ympäristömyrkyt ja sellaiset.
      Isä sanoi aina, että omien eläinten maksaa on turvallista syödä, kun tietää mitä niille on syötetty.

      • Saarioinen todellakin julisti kansainvälisen maksalaatikkopäivän tuon eineksen 60-vuotispäivän kunniaksi ja maistatti sitä jopa Italiassa ja Ranskassa.

        Minulla on samat perusteet vältellä sisäelimiä kuin Tellukalla, mutta kyllähän sitä lapsena oli tarjolla äidin tekemänä , joskaan ei omista eläimistä . Olen kerran tehnyt broilerinmaksapateeta toivomuksesta joulupöytään , ajattelen broilerin elämän olevan niin lyhyt, ettei myrkkyjä ehdi juurikaan kertyä. Laitoin joskus pakastetuista pienistä broilerinmaksoista kokeeksi kastikettakin, nopeaa ja helppoa, ihan hyvä mieto makukin. Kai maksalaatikonkin voisi tehdä broilerinmaksoista, väri olisi varmaan vaalea, mutta siirapilla voisi sitäkin säväyttää. Mahtaisivatko rusinat siihen sopia, hmm...


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Saarioinen todellakin julisti kansainvälisen maksalaatikkopäivän tuon eineksen 60-vuotispäivän kunniaksi ja maistatti sitä jopa Italiassa ja Ranskassa.

        Minulla on samat perusteet vältellä sisäelimiä kuin Tellukalla, mutta kyllähän sitä lapsena oli tarjolla äidin tekemänä , joskaan ei omista eläimistä . Olen kerran tehnyt broilerinmaksapateeta toivomuksesta joulupöytään , ajattelen broilerin elämän olevan niin lyhyt, ettei myrkkyjä ehdi juurikaan kertyä. Laitoin joskus pakastetuista pienistä broilerinmaksoista kokeeksi kastikettakin, nopeaa ja helppoa, ihan hyvä mieto makukin. Kai maksalaatikonkin voisi tehdä broilerinmaksoista, väri olisi varmaan vaalea, mutta siirapilla voisi sitäkin säväyttää. Mahtaisivatko rusinat siihen sopia, hmm...

        Kätevä ruoka tuo maksalaatikko ja sopii jouluksi. On samassa paketissa maksan lisäksi riisipuuro ja rusinasoppa .


      • Anonyymi
        Ramoona kirjoitti:

        Saarioinen todellakin julisti kansainvälisen maksalaatikkopäivän tuon eineksen 60-vuotispäivän kunniaksi ja maistatti sitä jopa Italiassa ja Ranskassa.

        Minulla on samat perusteet vältellä sisäelimiä kuin Tellukalla, mutta kyllähän sitä lapsena oli tarjolla äidin tekemänä , joskaan ei omista eläimistä . Olen kerran tehnyt broilerinmaksapateeta toivomuksesta joulupöytään , ajattelen broilerin elämän olevan niin lyhyt, ettei myrkkyjä ehdi juurikaan kertyä. Laitoin joskus pakastetuista pienistä broilerinmaksoista kokeeksi kastikettakin, nopeaa ja helppoa, ihan hyvä mieto makukin. Kai maksalaatikonkin voisi tehdä broilerinmaksoista, väri olisi varmaan vaalea, mutta siirapilla voisi sitäkin säväyttää. Mahtaisivatko rusinat siihen sopia, hmm...

        Vieläkö sitä kananmaksaa on saatavana pakasteena, lapsemme tykkäsivät kananmaksakastikkeesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö sitä kananmaksaa on saatavana pakasteena, lapsemme tykkäsivät kananmaksakastikkeesta.

        Googletin ja vastaan tuli Prisman sivu, jossa esiteltiin broilerinmaksapakastetta, kannattaa siis tutkia kaupan pakastealtaista. Siitä on kauan, kun minä olen noita ruokia siitä valmistanut, pakastettua se oli silloinkin. Turhaan on päässyt minultakin hyvä tuote unohtumaan, hyvä kun tällaisia ketjuja palstalle laitetaan . 👍
        Ramoona


    • Anonyymi

      Kolesteroliarvoihin vaikuttaa vain eläinrasvat ja keltuainen.

    • Anonyymi

      Yksi maksalaatikkoannos silloin tällöin ei heilauta kolesteroliarvoa mihinkään.
      Muutenhan useisiin kaupoissa myytäviin liha- ja maksatuotteisiin
      pitäisi laittaa varoitusmerkki pääkallonkuvin.

      • Onhan muitakin raudanlähteitä kuin maksa, verimakkarakin puolukkahillon ja kylmän maidon kanssa on hyväksi.

        Nokkoskeitto keväisin kuului ennen mieluisiin keitoksiin, itse kun keräsin ja kuivatin nokkoslatvukset.
        Itse käytän kolestrolilääkitystä ilman sivuvaikutuksia, mutta joskus syön valmista maksalaatikkoakin.


      • sini.sirkku kirjoitti:

        Onhan muitakin raudanlähteitä kuin maksa, verimakkarakin puolukkahillon ja kylmän maidon kanssa on hyväksi.

        Nokkoskeitto keväisin kuului ennen mieluisiin keitoksiin, itse kun keräsin ja kuivatin nokkoslatvukset.
        Itse käytän kolestrolilääkitystä ilman sivuvaikutuksia, mutta joskus syön valmista maksalaatikkoakin.

        Viimeksi lapsena söin maksaa ja verta/verivalmisteita en ole syönyt ikänäni. Koulun veripaltuille oksensin.

        Vielä tähän ikään mennessä ei ole ollut raudanpuutetta.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Viimeksi lapsena söin maksaa ja verta/verivalmisteita en ole syönyt ikänäni. Koulun veripaltuille oksensin.

        Vielä tähän ikään mennessä ei ole ollut raudanpuutetta.

        Sinähän saat varmaankin rautaa sveduwiinereistä, joita kerrot ostavasi tarjouksesta
        17 kappalettakin kerralla. Lisätäänkö niihin edistyksellisessä Ruotsissa rautaa ja vitamiineja ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän saat varmaankin rautaa sveduwiinereistä, joita kerrot ostavasi tarjouksesta
        17 kappalettakin kerralla. Lisätäänkö niihin edistyksellisessä Ruotsissa rautaa ja vitamiineja ?

        Ei ole vielä hampaat katkeilleet niitä syödessä.
        Oliko niitä vain 17? Muistelin, että 18.

        Tänään söin illalliseksi Knorrin broccolisopan, jossa oli:
        Vatten, grönsaker[1] 26 % (broccoli 17 %, ärtor, purjolök, lök,
        spenat), potatis[1] 7,7 % GRÄDDE[1] 5,9 %, majsstärkelse[1],
        rapsolja[1], salt, rörsocker[1], jästextrakt, muskotnöt[1], naturlig arom.
        [1]Ekologisk ingrediens.
        Ruisnäkärin juuston kanssa.

        Jälkiruuaksi ison kanelipullan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei ole vielä hampaat katkeilleet niitä syödessä.
        Oliko niitä vain 17? Muistelin, että 18.

        Tänään söin illalliseksi Knorrin broccolisopan, jossa oli:
        Vatten, grönsaker[1] 26 % (broccoli 17 %, ärtor, purjolök, lök,
        spenat), potatis[1] 7,7 % GRÄDDE[1] 5,9 %, majsstärkelse[1],
        rapsolja[1], salt, rörsocker[1], jästextrakt, muskotnöt[1], naturlig arom.
        [1]Ekologisk ingrediens.
        Ruisnäkärin juuston kanssa.

        Jälkiruuaksi ison kanelipullan.

        Ruotsalaiset kanelipullat olivat hyviä jo 70-luvun alussa, kun olin Ruotsissa.
        Iso pussi kpullia ja litra maitoa ja iltapalaa nauttimaan.


    • Anonyymi

      Mustaa makkaraa muutaman viikon välein, puolukkahillon ja kylmän maidon kera.

    • Anonyymi

      Uskoisin jos maksalaatikkoa syö kerran kuukaudessa, ei se veren rasva arvoihin vaikuta mitenkään.
      Rusinoita pitää maksa laatikossa ehdottomasti olla.

    • Anonyymi

      Rusinoilla ei ole mitään vaikutusta kolesteroliin.
      Vain eläinrasvoilla ja keltuaisella.

      • Anonyymi

        Kiusoittelumielessähän tuo maininta rusinoiden poisjättämisestä oli !!!!!!!!
        valistamisen pöyristyttävää yksinkertaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusoittelumielessähän tuo maininta rusinoiden poisjättämisestä oli !!!!!!!!
        valistamisen pöyristyttävää yksinkertaisuutta.

        Mihin jumiutui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusoittelumielessähän tuo maininta rusinoiden poisjättämisestä oli !!!!!!!!
        valistamisen pöyristyttävää yksinkertaisuutta.

        EU-direktiivi määrää, että rusinoiden määrä per loota lasketaan kymmeneen. Vuoteen 2028 ne pitää korvata katajanmarjoilla . Ilmaston takia.
        😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU-direktiivi määrää, että rusinoiden määrä per loota lasketaan kymmeneen. Vuoteen 2028 ne pitää korvata katajanmarjoilla . Ilmaston takia.
        😊

        Heheh,,aikalailla osuvaa ja kukaties tärkeintä mitä pitkiin aikoihin EU saanut aikaan..
        Mutta olisihan tuollaisen "päätöksen" takana meppien "vankka ammattitaito" asiaan kuin asiaan...Eikä meidän tavallisten kuolevaisten tarvitse miettiä miksi meppien palkka on niin suuri?

        Pitkästä aikaa hymyilyn aihetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe