Hirvikaliiperi..

Mikähän olisi se paras kiväärin kaliiperi hirvelle, jolla voisi metsästää myös pienempää riistaa, niinkuin lintuja yms?

22

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      6,5x55SE

    • Anonyymi

      270 win

      • Anonyymi

        Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.

        Patruunat kannattaa tilata netistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.

        Entäs 7mm-08 vaihtoehto?


    • Anonyymi

      .308 on laajin patruunavalikoima ja edullisimmat kudit. Myös paras saatavuus kaupoista. Merkitystä on silloin, kun harjoittelee kunnolla ampumaan.

      • Anonyymi

        Kyse oli hyvästä, lintu ja käypäsestä hirvikivääristä. Ei mistään bulkkipaukun polttajasta. Pohjoismaiden sotilasammuntakilpailut osittaa, mikä kal jyrää. Siellä ei .308 miehet, naiset jyllää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli hyvästä, lintu ja käypäsestä hirvikivääristä. Ei mistään bulkkipaukun polttajasta. Pohjoismaiden sotilasammuntakilpailut osittaa, mikä kal jyrää. Siellä ei .308 miehet, naiset jyllää.

        Sotilasammuntakisojahan kannattaa seurata kun lähtee metsästämään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotilasammuntakisojahan kannattaa seurata kun lähtee metsästämään

        Niissä kisoissa näkee, mitkä cal pärjää vaihtelevilla matkoilla. Siksi kannattaa katsella hieman ympärillekin. Vastaavanlainen riista-ammuntakisakin olisi ihan hyväjuttu. 10-300m yläviistoon, alaviistoon ja suoraan.


    • Anonyymi

      Hirveä pienemmille paras on 6.5CREEDMOORE. Hirvelle varauksella, koska hirvilaillisia patruunoita löytyy vain lyijyllisinä ja jonain päivänä lyijy kielletään.

      Jos hirvi on pääkohteena niin laittaisin esim. 9.3x62 ja pienemälle tuon 6.5CM:n.

    • Anonyymi

      308 tai 30-06 ovat turvallisia valintoja yleiskivääriksi.

    • Anonyymi

      12 kaliperi täytteisellä. 47 Nokialaiset ja kunto kova.
      Lähtee varmasti riistaa pakkaseen. Täyteisiä pitäisikin suosia,
      jopa monistakin syistä.

      • Anonyymi

        Entäpä 16 kaliiperin täyteinen?

        Kun ite valaa lyijystä täyteisen, siitä tulee raskaampi kuin haulilataus. Van haitanneko tuo, jos yli haulilatauksen paino heittää?


    • Anonyymi

      Ruotsin yleisin hirvikaliiperi on .30-06 ja suomen .308. Itse ostin aikanaan .308 juuri sillä ajatuksella, että sillä voi ampua myös lintuja.

      • Anonyymi

        Mistähän Aku Ankasta, ton olet lukenut, että Ruotsin yleisin hirvical olisi .30-06. Kyllä se kuule, taitaa olla edelleen 6,5x55SE.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän Aku Ankasta, ton olet lukenut, että Ruotsin yleisin hirvical olisi .30-06. Kyllä se kuule, taitaa olla edelleen 6,5x55SE.

        Oisko se 30-06 Pohjois-Ruotsissa yleiskaliiperi hirvelle, kun on laajat alueet ja pitkät ampumamatkat.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      SE nyt on ihan sama mikä kalimperi jos ohi ampuu .

    • Anonyymi

      Parhaasta kaliperistä hivelle ja mikä sopisi myös linnustukseen en osaa sanoa mutta
      30-06:sella olen yli 40;nä syksynä anpunut hirviä sekä kanalintuja. Olenpa merellä
      tyynellä kelillä ampunut haakojakin, jotka on uinut haulikon kantaman ulkopuole.
      30-06:seen saa varsin edullisia harjoituspatruunoita, sillä harjoittelulla saa aikaiseksi
      hyviä osumia ja hyvät osumat tekee kaatoja, joita ei tarvitse pitkin korpia haeskennella. 30-06:sa on 308:siin verettuna tehoa hieman enempi, jos vaikka aikaa myöten innostut karhujahtiin.

      • Anonyymi

        Jos hirvi kaatuu .308:lla, niin miksi ei karhu kaatuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hirvi kaatuu .308:lla, niin miksi ei karhu kaatuisi?

        Täällä aika hyvä artikkeli joka käsittelee .30-06:ta ja .308:ia https://pyssyjahti.wordpress.com/2017/04/17/30-06-kehitettiin-pitkille-ampumaetaisyyksille/


      • Anonyymi00021

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe