Hirvikaliiperi..

Mikähän olisi se paras kiväärin kaliiperi hirvelle, jolla voisi metsästää myös pienempää riistaa, niinkuin lintuja yms?

22

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      6,5x55SE

    • Anonyymi

      270 win

      • Anonyymi

        Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.

        Patruunat kannattaa tilata netistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.

        Entäs 7mm-08 vaihtoehto?


    • Anonyymi

      .308 on laajin patruunavalikoima ja edullisimmat kudit. Myös paras saatavuus kaupoista. Merkitystä on silloin, kun harjoittelee kunnolla ampumaan.

      • Anonyymi

        Kyse oli hyvästä, lintu ja käypäsestä hirvikivääristä. Ei mistään bulkkipaukun polttajasta. Pohjoismaiden sotilasammuntakilpailut osittaa, mikä kal jyrää. Siellä ei .308 miehet, naiset jyllää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli hyvästä, lintu ja käypäsestä hirvikivääristä. Ei mistään bulkkipaukun polttajasta. Pohjoismaiden sotilasammuntakilpailut osittaa, mikä kal jyrää. Siellä ei .308 miehet, naiset jyllää.

        Sotilasammuntakisojahan kannattaa seurata kun lähtee metsästämään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotilasammuntakisojahan kannattaa seurata kun lähtee metsästämään

        Niissä kisoissa näkee, mitkä cal pärjää vaihtelevilla matkoilla. Siksi kannattaa katsella hieman ympärillekin. Vastaavanlainen riista-ammuntakisakin olisi ihan hyväjuttu. 10-300m yläviistoon, alaviistoon ja suoraan.


    • Anonyymi

      Hirveä pienemmille paras on 6.5CREEDMOORE. Hirvelle varauksella, koska hirvilaillisia patruunoita löytyy vain lyijyllisinä ja jonain päivänä lyijy kielletään.

      Jos hirvi on pääkohteena niin laittaisin esim. 9.3x62 ja pienemälle tuon 6.5CM:n.

    • Anonyymi

      308 tai 30-06 ovat turvallisia valintoja yleiskivääriksi.

    • Anonyymi

      12 kaliperi täytteisellä. 47 Nokialaiset ja kunto kova.
      Lähtee varmasti riistaa pakkaseen. Täyteisiä pitäisikin suosia,
      jopa monistakin syistä.

      • Anonyymi

        Entäpä 16 kaliiperin täyteinen?

        Kun ite valaa lyijystä täyteisen, siitä tulee raskaampi kuin haulilataus. Van haitanneko tuo, jos yli haulilatauksen paino heittää?


    • Anonyymi

      Ruotsin yleisin hirvikaliiperi on .30-06 ja suomen .308. Itse ostin aikanaan .308 juuri sillä ajatuksella, että sillä voi ampua myös lintuja.

      • Anonyymi

        Mistähän Aku Ankasta, ton olet lukenut, että Ruotsin yleisin hirvical olisi .30-06. Kyllä se kuule, taitaa olla edelleen 6,5x55SE.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän Aku Ankasta, ton olet lukenut, että Ruotsin yleisin hirvical olisi .30-06. Kyllä se kuule, taitaa olla edelleen 6,5x55SE.

        Oisko se 30-06 Pohjois-Ruotsissa yleiskaliiperi hirvelle, kun on laajat alueet ja pitkät ampumamatkat.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      SE nyt on ihan sama mikä kalimperi jos ohi ampuu .

    • Anonyymi

      Parhaasta kaliperistä hivelle ja mikä sopisi myös linnustukseen en osaa sanoa mutta
      30-06:sella olen yli 40;nä syksynä anpunut hirviä sekä kanalintuja. Olenpa merellä
      tyynellä kelillä ampunut haakojakin, jotka on uinut haulikon kantaman ulkopuole.
      30-06:seen saa varsin edullisia harjoituspatruunoita, sillä harjoittelulla saa aikaiseksi
      hyviä osumia ja hyvät osumat tekee kaatoja, joita ei tarvitse pitkin korpia haeskennella. 30-06:sa on 308:siin verettuna tehoa hieman enempi, jos vaikka aikaa myöten innostut karhujahtiin.

      • Anonyymi

        Jos hirvi kaatuu .308:lla, niin miksi ei karhu kaatuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hirvi kaatuu .308:lla, niin miksi ei karhu kaatuisi?

        Täällä aika hyvä artikkeli joka käsittelee .30-06:ta ja .308:ia https://pyssyjahti.wordpress.com/2017/04/17/30-06-kehitettiin-pitkille-ampumaetaisyyksille/


      • Anonyymi00021

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe