Mikähän olisi se paras kiväärin kaliiperi hirvelle, jolla voisi metsästää myös pienempää riistaa, niinkuin lintuja yms?
Hirvikaliiperi..
22
1788
Vastaukset
- Anonyymi
6,5x55SE
- Anonyymi
270 win
- Anonyymi
Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.
Patruunat kannattaa tilata netistä.
Anonyymi kirjoitti:
Ei paha toikan 270 win, mutta patruuna saanti niukempi, kun 6,5x55. Eukko pitää olla sellainen, ettei sille tarvi hakea herkkuja kaupungista. Samoin kivääri.
Entäs 7mm-08 vaihtoehto?
- Anonyymi
.308 on laajin patruunavalikoima ja edullisimmat kudit. Myös paras saatavuus kaupoista. Merkitystä on silloin, kun harjoittelee kunnolla ampumaan.
- Anonyymi
Kyse oli hyvästä, lintu ja käypäsestä hirvikivääristä. Ei mistään bulkkipaukun polttajasta. Pohjoismaiden sotilasammuntakilpailut osittaa, mikä kal jyrää. Siellä ei .308 miehet, naiset jyllää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse oli hyvästä, lintu ja käypäsestä hirvikivääristä. Ei mistään bulkkipaukun polttajasta. Pohjoismaiden sotilasammuntakilpailut osittaa, mikä kal jyrää. Siellä ei .308 miehet, naiset jyllää.
Sotilasammuntakisojahan kannattaa seurata kun lähtee metsästämään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sotilasammuntakisojahan kannattaa seurata kun lähtee metsästämään
Niissä kisoissa näkee, mitkä cal pärjää vaihtelevilla matkoilla. Siksi kannattaa katsella hieman ympärillekin. Vastaavanlainen riista-ammuntakisakin olisi ihan hyväjuttu. 10-300m yläviistoon, alaviistoon ja suoraan.
- Anonyymi
Hirveä pienemmille paras on 6.5CREEDMOORE. Hirvelle varauksella, koska hirvilaillisia patruunoita löytyy vain lyijyllisinä ja jonain päivänä lyijy kielletään.
Jos hirvi on pääkohteena niin laittaisin esim. 9.3x62 ja pienemälle tuon 6.5CM:n. - Anonyymi
308 tai 30-06 ovat turvallisia valintoja yleiskivääriksi.
- Anonyymi
12 kaliperi täytteisellä. 47 Nokialaiset ja kunto kova.
Lähtee varmasti riistaa pakkaseen. Täyteisiä pitäisikin suosia,
jopa monistakin syistä.- Anonyymi
Entäpä 16 kaliiperin täyteinen?
Kun ite valaa lyijystä täyteisen, siitä tulee raskaampi kuin haulilataus. Van haitanneko tuo, jos yli haulilatauksen paino heittää?
- Anonyymi
Ruotsin yleisin hirvikaliiperi on .30-06 ja suomen .308. Itse ostin aikanaan .308 juuri sillä ajatuksella, että sillä voi ampua myös lintuja.
- Anonyymi
Mistähän Aku Ankasta, ton olet lukenut, että Ruotsin yleisin hirvical olisi .30-06. Kyllä se kuule, taitaa olla edelleen 6,5x55SE.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän Aku Ankasta, ton olet lukenut, että Ruotsin yleisin hirvical olisi .30-06. Kyllä se kuule, taitaa olla edelleen 6,5x55SE.
Oisko se 30-06 Pohjois-Ruotsissa yleiskaliiperi hirvelle, kun on laajat alueet ja pitkät ampumamatkat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän Aku Ankasta, ton olet lukenut, että Ruotsin yleisin hirvical olisi .30-06. Kyllä se kuule, taitaa olla edelleen 6,5x55SE.
Täällä lukee niin http://forum.eralle.net/viewtopic.php?p=68632
- Anonyymi
SE nyt on ihan sama mikä kalimperi jos ohi ampuu .
- Anonyymi
Parhaasta kaliperistä hivelle ja mikä sopisi myös linnustukseen en osaa sanoa mutta
30-06:sella olen yli 40;nä syksynä anpunut hirviä sekä kanalintuja. Olenpa merellä
tyynellä kelillä ampunut haakojakin, jotka on uinut haulikon kantaman ulkopuole.
30-06:seen saa varsin edullisia harjoituspatruunoita, sillä harjoittelulla saa aikaiseksi
hyviä osumia ja hyvät osumat tekee kaatoja, joita ei tarvitse pitkin korpia haeskennella. 30-06:sa on 308:siin verettuna tehoa hieman enempi, jos vaikka aikaa myöten innostut karhujahtiin.- Anonyymi
Jos hirvi kaatuu .308:lla, niin miksi ei karhu kaatuisi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos hirvi kaatuu .308:lla, niin miksi ei karhu kaatuisi?
Täällä aika hyvä artikkeli joka käsittelee .30-06:ta ja .308:ia https://pyssyjahti.wordpress.com/2017/04/17/30-06-kehitettiin-pitkille-ampumaetaisyyksille/
- Anonyymi00021
Anonyymi kirjoitti:
Täällä aika hyvä artikkeli joka käsittelee .30-06:ta ja .308:ia https://pyssyjahti.wordpress.com/2017/04/17/30-06-kehitettiin-pitkille-ampumaetaisyyksille/
😁😁😁😁
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 73633
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483