Tecmon vuoden 1986 kolikkopeli Rygar julkaistu AGA-Amigoille

Näyttäisi olevan ihan kelpo konversio, mutta vaatii siis AGA-Amigan, ja 2 MB chipram muistia. 100% assemblerkielellä ohjelmoitu. Peli käyttää kahta eri taustaa, joita vieritetään päällekkäin, 32+8 väriä, ja copperilla lisää värejä. Myös hardware-spritejä on käytetty. Lopptuloksena on peli, jossa on enemmän liikettä kuin A500:n peleissä, mutta pyörii silti 50 FPS:n nopeudella. Käsittääkseni peli ei ole ihan kunnolla optimoitu vierityksen suhteen, vaan koko 3-bitplanen kokoinen tausta vieritetään blitterillä, mikä syö tehoa muilta objekteilta. Tämän vuoksi näytön päivitys rupeaa tahmaamaan myöhemmillä tasoilla, kun objekteja on enemmän ruudulla. Pelissä lienee vielä pieniä bugeja, joita on luvattu korjata myöhemmin.

Tästä video pelistä, ja pelin ADF-tiedosto:
http://www.indieretronews.com/2019/10/rygar-aga-tecmos-arcade-game-as-amiga.html

6

<50

    Vastaukset

    • Luin ensin että Techmoan 😉

    • Tässä olisi vielä "Guru Meditation"-kanavan haastattelu Rygar-pelin tekijästä ja pelin esittely. Tästä pelistä tehtiin myös rajoitettu 10 kappaleen box-edition, jossa sai siis laatikon disketin mukana. Mukana on myös Amigalle äskettäin tehty Bomb Jack-peli Amigalle samalta tekjältä. Molemmat pelit on tehty 100% assemblerkielellä. Ja laatu on tietysti paljon parempaa kuin C64:n peleissä.

      https://m.youtube.com/watch?v=kq0Dt8fhaSY

      • Pommijaakko oli kyllä mukava peli, pelasin sitä kuusnelosella mutta Amiga versio on jäänyt kokematta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pommijaakko oli kyllä mukava peli, pelasin sitä kuusnelosella mutta Amiga versio on jäänyt kokematta.

        Ite tahkosin Bomb Jackia Atari ST:llä, koodailin siitä myös oman version 2000-luvun alussa Delphillä :)


      • Miksiköhän se bombjack piti tehdä uudestaan?

        Mielestäni Amigan BombJack oli erinomainen. Olisiko kolikkopeliversio mukamas vieläkin parempi...

        -Amigisti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän se bombjack piti tehdä uudestaan?

        Mielestäni Amigan BombJack oli erinomainen. Olisiko kolikkopeliversio mukamas vieläkin parempi...

        -Amigisti

        No siihen on olemassa selkeä syy, itse en ole pelannut kumpaakaan Bomb Jack-versiota, mutta moni vanha Amiga-peli on tehty Atari ST-version pohjalta, jolloin ruudunpäivitys jää 25 FPS:ään tai useasti jopa huonompaan. Syynä on, ettei Amigan spritejä ja/tai blitteriä ole käytetty, koska Atari ST:llä ei ollut sellaista. Myös horisontaalisesti skrollaavissa peleissä pitäisi käyttää Amigan HW-scroll rekistereitä, jotta koko taustaa ei tarvitse vierityksen yhteydessä luoda uusiksi, vaan pelkkä reunoista sisääntuleva grafiikka täytyy päivittää. Jos ei käytetä, tippuu FPS automaattisesti.

        Esimerkkejä löytyy paljon: esim. Bitmap Brothersin monet pelit (esim. Gods/Xenon-pelit) olivat melko suoria porttauksia ST-versiosta (lähinnä vain äänet tehty uusiksi), jolloin ruudunpäivitys jäi noin 16-17 FPS:ään 50 FPS:n sijaan. Kaikkia pelejä ei silti saa 50 FPS:llä toimimaan A500:lla, kun puhti loppuu kesken, mutta ainakin 25 FPS:ään pitäisi pystyä.

        Bomb Jack-pelissä on sama ongelma, vanha Amiga-versio on ruudunpäivitykseltään hidas verrattuna Bomb Jack beer-editioniin. Tuo peli on niin yksinkertainen, että pitäisi kyllä A500:lla saada irti täydet 50 FPS.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vihdoinkin Stefan avautuu Martinan röyhkeydestä

      Tätä ollaan odotettu. Stefan kertoo että Martina yrittää kiristää 200000 e Stefanilta . Näin me tää nähtiinkin. Muija sai harrastaa mitä halusi Stefan
      586
      9294
    2. Pelkkää rahastusta kunnallinen hammaslääkärikäynti

      Luulisi, että EU:n kireimpiä, jo tapissaan olevia veroja maksavat suomalaiset saisivat kohtuuhintaisen kunnan hammaslääkäripalvelun, kaikkea kanssa!
      Maailman menoa
      62
      1148