Tecmon vuoden 1986 kolikkopeli Rygar julkaistu AGA-Amigoille

Näyttäisi olevan ihan kelpo konversio, mutta vaatii siis AGA-Amigan, ja 2 MB chipram muistia. 100% assemblerkielellä ohjelmoitu. Peli käyttää kahta eri taustaa, joita vieritetään päällekkäin, 32 8 väriä, ja copperilla lisää värejä. Myös hardware-spritejä on käytetty. Lopptuloksena on peli, jossa on enemmän liikettä kuin A500:n peleissä, mutta pyörii silti 50 FPS:n nopeudella. Käsittääkseni peli ei ole ihan kunnolla optimoitu vierityksen suhteen, vaan koko 3-bitplanen kokoinen tausta vieritetään blitterillä, mikä syö tehoa muilta objekteilta. Tämän vuoksi näytön päivitys rupeaa tahmaamaan myöhemmillä tasoilla, kun objekteja on enemmän ruudulla. Pelissä lienee vielä pieniä bugeja, joita on luvattu korjata myöhemmin.

Tästä video pelistä, ja pelin ADF-tiedosto:
http://www.indieretronews.com/2019/10/rygar-aga-tecmos-arcade-game-as-amiga.html

6

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luin ensin että Techmoan 😉

    • Tässä olisi vielä "Guru Meditation"-kanavan haastattelu Rygar-pelin tekijästä ja pelin esittely. Tästä pelistä tehtiin myös rajoitettu 10 kappaleen box-edition, jossa sai siis laatikon disketin mukana. Mukana on myös Amigalle äskettäin tehty Bomb Jack-peli Amigalle samalta tekjältä. Molemmat pelit on tehty 100% assemblerkielellä. Ja laatu on tietysti paljon parempaa kuin C64:n peleissä.

      https://m.youtube.com/watch?v=kq0Dt8fhaSY

      • Anonyymi

        Pommijaakko oli kyllä mukava peli, pelasin sitä kuusnelosella mutta Amiga versio on jäänyt kokematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pommijaakko oli kyllä mukava peli, pelasin sitä kuusnelosella mutta Amiga versio on jäänyt kokematta.

        Ite tahkosin Bomb Jackia Atari ST:llä, koodailin siitä myös oman version 2000-luvun alussa Delphillä :)


      • Anonyymi

        Miksiköhän se bombjack piti tehdä uudestaan?

        Mielestäni Amigan BombJack oli erinomainen. Olisiko kolikkopeliversio mukamas vieläkin parempi...

        -Amigisti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän se bombjack piti tehdä uudestaan?

        Mielestäni Amigan BombJack oli erinomainen. Olisiko kolikkopeliversio mukamas vieläkin parempi...

        -Amigisti

        No siihen on olemassa selkeä syy, itse en ole pelannut kumpaakaan Bomb Jack-versiota, mutta moni vanha Amiga-peli on tehty Atari ST-version pohjalta, jolloin ruudunpäivitys jää 25 FPS:ään tai useasti jopa huonompaan. Syynä on, ettei Amigan spritejä ja/tai blitteriä ole käytetty, koska Atari ST:llä ei ollut sellaista. Myös horisontaalisesti skrollaavissa peleissä pitäisi käyttää Amigan HW-scroll rekistereitä, jotta koko taustaa ei tarvitse vierityksen yhteydessä luoda uusiksi, vaan pelkkä reunoista sisääntuleva grafiikka täytyy päivittää. Jos ei käytetä, tippuu FPS automaattisesti.

        Esimerkkejä löytyy paljon: esim. Bitmap Brothersin monet pelit (esim. Gods/Xenon-pelit) olivat melko suoria porttauksia ST-versiosta (lähinnä vain äänet tehty uusiksi), jolloin ruudunpäivitys jäi noin 16-17 FPS:ään 50 FPS:n sijaan. Kaikkia pelejä ei silti saa 50 FPS:llä toimimaan A500:lla, kun puhti loppuu kesken, mutta ainakin 25 FPS:ään pitäisi pystyä.

        Bomb Jack-pelissä on sama ongelma, vanha Amiga-versio on ruudunpäivitykseltään hidas verrattuna Bomb Jack beer-editioniin. Tuo peli on niin yksinkertainen, että pitäisi kyllä A500:lla saada irti täydet 50 FPS.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5676
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      98
      4876
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4834
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      395
      2449
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      131
      2370
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      4
      2032
    7. 115
      1965
    8. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1627
    9. 383
      1397
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1243
    Aihe